Gå til innhold

Huff, 53% som benytter stemmeretten sin? Helt utrolig!

Anbefalte innlegg

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men da er ikke valg hemmelig lenger. Vil vi ha det sånn da?

Anonymkode: 7646a...6e9

Ikke meg du spør, men det må aldri skje, håper jeg!

Det åpner for så utrolig mange skremmende scenarier. ..

Anonymkode: c2394...455

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker det er fordi vi har jo endel mennesker som ikke er istand til å ta slike beslutninger eller som er fysisk ute av stand til å møte opp. 

Folk med alskens diagnoser

Folk som er låst hjemme pga sykdom/handicap. 

Eldre

Demente

Rusmisbrukere

Ungdom som ikke orker engasjere seg

Folk som bor midlertidig i utlandet

Folk som bare rett og slett ikke forstår seg på noe. 

Det ER mange som faller utenfor så prosentene ikke møtt overrasker ikke meg. 

Anonymkode: c9151...386

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er ikke dataekspert, men det burde da være mulig å få laget et dataprogram der man kunne logge seg inn med bank id og avgi stemme, uten at det skal registreres hvilke stemme som hører til hvilke bankid? Systemet må selvfølgelig registrere hvem som stemmer, så man ikke kan logge seg inn flere ganger, og det må væresammkjørt med det systemet de bruker i stemmelokalene, så man ikke kan stemme begge steder. Men det trenger vel likevel ikke å koble den avgitte stemmen konkret til den enkelte bank id?

Anonymkode: 33bb3...68e

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er ikke dataekspert, men det burde da være mulig å få laget et dataprogram der man kunne logge seg inn med bank id og avgi stemme, uten at det skal registreres hvilke stemme som hører til hvilke bankid? Systemet må selvfølgelig registrere hvem som stemmer, så man ikke kan logge seg inn flere ganger, og det må væresammkjørt med det systemet de bruker i stemmelokalene, så man ikke kan stemme begge steder. Men det trenger vel likevel ikke å koble den avgitte stemmen konkret til den enkelte bank id?

Om det hadde vært så enkelt så hadde det nok blitt gjort. Det er ganske mange land i verden det blir stemt i, men alle gjør det på gamlemåten for den er helt anonym.

Andre måter å gjøre det på hadde nok tvunget seg frem om de var like anonyme, og ikke minst like lett å ettergå om man mistenkte juks.

Mistenker man juks nå kan man jo bare telle sedlene på nytt.

Anonymkode: 0df1a...81b

Skrevet

68,4 her. 

Det er for dårlig. 

Anonymkode: 260ea...fee

Skrevet
28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men da er det fullt mulig for noen å hakke seg inn og forandre på stemmene, i og med at det ikke er mulig å spore hver enkelt stemme til noen stemmegiver.

Det har vært forsøkt med en rekke måter å stemme digitalt på. Til og med egne lukkede maskiner i stemmelokalet. Altså, en egen maskin som ikke er koblet til noe nettverk, som står bak slikt forheng, som er til for å trykke inn sin stemme digitalt. Men også de kan jukses med.

Når det gjelder lapper, sånn som vi har systemet idag, så kan de overvåkes og bekreftes at ingen har tuklet med, fra første stemme er gitt, til siste stemme er talt opp. Det samme demokratisk sikre system kan du ikke få med digitale stemmer.

Anonymkode: a9bb2...46b

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenker det er fordi vi har jo endel mennesker som ikke er istand til å ta slike beslutninger eller som er fysisk ute av stand til å møte opp. 

Folk med alskens diagnoser

Folk som er låst hjemme pga sykdom/handicap. 

Eldre

Demente

Rusmisbrukere

Ungdom som ikke orker engasjere seg

Folk som bor midlertidig i utlandet

Folk som bare rett og slett ikke forstår seg på noe. 

Det ER mange som faller utenfor så prosentene ikke møtt overrasker ikke meg. 

Anonymkode: c9151...386

Hvilke alskens diagnoser sikter du til da? Og hvorfor kan ikke eldre og rusavhengige stemme? 🤦‍♀️

Anonymkode: 145c5...507

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er hemmelig nok for min del, og det er ikke verre enn at det blir valgfritt å gjøre det digitalt eller på gamlemåten.

Anonymkode: 587a5...c87

Skrevet

I følge en sak på NRK.no har vi faktisk hatt den høyeste valgdeltakelsen i et lokalvalg siden 1991... bare sånn til info. 

Anonymkode: c329d...0dc

Skrevet

I år er første gang jeg ikke har stemt. 

Har vert elendig i slutten av graviditet så har ikke forhåndstemt. 

Hadde ks for ei uke siden, så uaktuellt at jeg kommer til å stå i kø for å stemme. 

Skulle ønske en kunne stemme over nettet. Hadde vert mye lettere

Anonymkode: cd443...188

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...