Gå til innhold

Huff, 53% som benytter stemmeretten sin? Helt utrolig!

Anbefalte innlegg

Skrevet

I kommunen min (Lørenskog) var det 53% fremmøte. Skremmende at det er så mange hjemmesittere. 

Anonymkode: dfec6...726

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

I kommunen min (Lørenskog) var det 53% fremmøte. Skremmende at det er så mange hjemmesittere. 

Anonymkode: dfec6...726

Hvor der du det?

Anonymkode: 7646a...6e9

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor der du det?

Ja, hvor der du det!

Anonymkode: e2a19...178

Skrevet

Det er helt vilt! Folk er bortskjemte latsabber. De 47% som ikke har stemt bør i alle fall ikke klage de neste fire årene. Det var bare 65% deltagelse i min kommune også. Det er få unnskyldninger for å ikke stemme. 

Anonymkode: 2ad9a...d23

Skrevet

56 % i min kommune. Skremmende at så mange driter i demokrati og fremtid 

Anonymkode: 8221b...130

Skrevet

61 % i min kommune. Skremmende lavt. Det sier mye om folks holdninger - men det sier også mye om den jobben politikerne gjør. Mange føler det ikke har noen hensikt, for man vet jo ikke hvem de vil samarbeide med etter valget uansett. I min kommune har Ap og H samarbeidet siste fire år. Vet det er mange som stemte Ap forrige kommunevalg som føler seg snytt, for de ville stemt anderledes om de hadde visst at de ville samarbeide med H.

Ellers ser vi jo tydelig på Stortinget at veldig små partier får gjennom saker som det meste av Stortinget er mot - fordi regjeringen er så maktkåt at de er villige til å gå mot egne meninger bare for å beholde makten litt til. Dette skaper mistillit hos velgerne, og en følelse av at stemmene ikke betyr noe.

En skremmende utvikling...

Anonymkode: c2394...455

Skrevet

Det er tross alt bra at de som ikke forstår hva det dreier seg om overlater avgjørelsene til andre.

Anonymkode: 0180c...eb8

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er tross alt bra at de som ikke forstår hva det dreier seg om overlater avgjørelsene til andre.

Anonymkode: 0180c...eb8

På sikt er det at så få bruker stemmeretten en fare for demokratiet...

Skrevet

Hvor ser dere valgdeltakelsen i %? Er det ikke bare stemmene hittil? Min kommune er tydeligvis treige på telling. Kun drøyt 20 % er telt opp til nå.

Anonymkode: e68f9...c6c

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor ser dere valgdeltakelsen i %? Er det ikke bare stemmene hittil? Min kommune er tydeligvis treige på telling. Kun drøyt 20 % er telt opp til nå.

Gå inn på nrk.no og søk på din kommune. Litt nede på siden, under "Visste du at...", vil du få opp hva valgdirektoratet sier om hvor stor valgdeltakelse de antar at det har vært.

Jeg gikk inn der nå, for å svare deg. Da jeg gikk inn stod det at de regnet med at 61 % hadde stemt, så skulle jeg inn og dobbelsjekke, og da hadde det endret seg til at 62 % har stemt. Dvs. at de akkurat ble ferdig med opptellingen.

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Gå inn på nrk.no og søk på din kommune. Litt nede på siden, under "Visste du at...", vil du få opp hva valgdirektoratet sier om hvor stor valgdeltakelse de antar at det har vært.

Jeg gikk inn der nå, for å svare deg. Da jeg gikk inn stod det at de regnet med at 61 % hadde stemt, så skulle jeg inn og dobbelsjekke, og da hadde det endret seg til at 62 % har stemt. Dvs. at de akkurat ble ferdig med opptellingen.

Takk :) Jeg fant ikke valgdeltakelsen. Sannsynligvis pga laaangsom opptelling.

Skrevet

68,4 her. Litt skummelt at det er det høyeste tallet hittil...

Anonymkode: 7c511...3c6

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

68,4 her. Litt skummelt at det er det høyeste tallet hittil...

Trondheim har 75. Ikke bra det heller, men i alle fall ikke helt krise. 

Skrevet

64% i min kommune.

Skuffende lite!!!

Anonymkode: 0c19a...88c

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk :) Jeg fant ikke valgdeltakelsen. Sannsynligvis pga laaangsom opptelling.

Glemte å si at den der "Visste du at...", der kan du trykke på en pil på siden som vil gi deg flere "sider" på den, de roterer, så hvis du går inn en gang til og går dit så kanskje det er oppe, hvis ikke kan du trykke deg til du får opp det resultatet.

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Glem det, nå står det 69😒

Skrevet

Ikke bra det heller, men bedre enn 68. Merkelig at folk ikke stemmer. Hvem er disse som ikke stemmer!? (Spør for en venn)

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke bra det heller, men bedre enn 68. Merkelig at folk ikke stemmer. Hvem er disse som ikke stemmer!? (Spør for en venn)

Jeg må beskjemmet innrømme at jeg ikke har stemt. Dum som jeg var så forhåndstemte jeg ikke, og nå ligger jeg syk.

Skrevet

Jeg må beskjemmet innrømme at jeg ikke har stemt. Dum som jeg var så forhåndstemte jeg ikke, og nå ligger jeg syk.

Syk er syk. Det får man ikke gjort noe med. Aldri tenkt over det, men de som er innlagt på sykehus og sykehjem. De får kanskje ikke stemt? Om de er demente feks?

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Glemte å si at den der "Visste du at...", der kan du trykke på en pil på siden som vil gi deg flere "sider" på den, de roterer, så hvis du går inn en gang til og går dit så kanskje det er oppe, hvis ikke kan du trykke deg til du får opp det resultatet.

Jepp. Så den tidligere i aften. Den viser bare antall stemmeberettige, roterer videre med hvor mange som har forhåndsstent og tilslutt antall lister. Men det blir vel når de har kommet videre i tellingen. Takk for hjelp uansett 👍

Skrevet

Syk er syk. Det får man ikke gjort noe med. Aldri tenkt over det, men de som er innlagt på sykehus og sykehjem. De får kanskje ikke stemt? Om de er demente feks?

Her vet jeg at de ved sykehjemmene/omsorgsboligene får mulighet for å stemme - men om det gjelder demente vet jeg ikke.

Anonymkode: 0c19a...88c

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jo, de får stemt. Jeg reagerte på at min mor med langt fremskreden Alzheimers fikk stemme. Hun kjenner ikke igjen sine egne barn, men stemme gjorde hun ved hjelp av min far. Hvordan han mener hun holder seg oppdatert i dagsaktuell politikk vet jeg ikke. 

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Syk er syk (god bedring, forresten), men jeg nekter å tro at opp mot halvparten av befolkningen i enkelte områder er syke. 

Skrevet

57% i min kommune, og jeg er skikkelig flau! Det var kø hele dagen i går, og jeg så med egne øyne, og leste i lokalavisa, at mange ristet på hodet og dro igjen.. hadde håpet flere ville komme tilbake utover kvelden, men det ser dårlig ut, gitt.

Med det sagt skal jeg huske å forhåndsstemme neste år, sto nesten 2 timer i kø på utsiden av valglokalet i går.

Anonymkode: 9903b...521

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...