Anonym bruker Skrevet 10. september 2019 #26 Skrevet 10. september 2019 Det hadde vært interessant å sett hvor mange flere som hadde stemt om man kunne gjort det hjemmefra med bankID. Anonymkode: 0bac6...667
Anonym bruker Skrevet 10. september 2019 #27 Skrevet 10. september 2019 64% i min kommune og jeg synes faktisk det er helt greit. Bare i min familie har vi folk på pluss/minus 90 år. De har jo ikke peiling. Svigerfar kunne sikkert stemt, men han ville da bare stemt det samme som han stemte for 40 år siden, og der kan jo bli helt feil i dag... Har også folk på 18-20 år som ikke vet noe annet om politikk enn de lærte på barneskolen. Har ikke sett eller i lest om en eneste debatt og aner ikke hva de forskjellige mener. Om de skulle stemt ville det blitt helt på lykke og fromme, da kan de like gjerne la være. Man må være et snev av bevisst og oppdatert for å stemme, littegranne engasjert. Anonymkode: 0df1a...81b
Anonym bruker Skrevet 10. september 2019 #28 Skrevet 10. september 2019 Jeg forstår godt at folk ikke stemmer. Hva er det å stemme på? Det er ingen som vil forandring. Alt blir ved det samme gamle, uansett hvem som vinner valget. Anonymkode: a9bb2...46b
Anonym bruker Skrevet 10. september 2019 #29 Skrevet 10. september 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jo, de får stemt. Jeg reagerte på at min mor med langt fremskreden Alzheimers fikk stemme. Hun kjenner ikke igjen sine egne barn, men stemme gjorde hun ved hjelp av min far. Hvordan han mener hun holder seg oppdatert i dagsaktuell politikk vet jeg ikke. Anonymkode: 2ad9a...d23 Det er vel fordi man ikke kan vurdere hver enkelt. Utviklingshemmede kan være mer kognitivt svekket enn mange med demens, like fullt har de stemmerett. Og når er man for dement til å stemme? Man regner vel med at det ikke utgjør store nok utslag til å innføre eksamen for å kunne avlegge stemme. Det igjen kan jo ramme mange som burde få stemme, men som ikke takler testing. Anonymkode: aae47...c93
Anonym bruker Skrevet 10. september 2019 #30 Skrevet 10. september 2019 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er vel fordi man ikke kan vurdere hver enkelt. Utviklingshemmede kan være mer kognitivt svekket enn mange med demens, like fullt har de stemmerett. Og når er man for dement til å stemme? Man regner vel med at det ikke utgjør store nok utslag til å innføre eksamen for å kunne avlegge stemme. Det igjen kan jo ramme mange som burde få stemme, men som ikke takler testing. Anonymkode: aae47...c93 Ja, du har nok et poeng. Jeg synes bare det er etisk betenkelig at en person som ikke har den fjerneste anelse om at et valg i det hele tatt blir utført, og som ikke på noen som helst måte hadde klart å finne frem «riktig» stemmeseddel selv får stemme. Viktig at det legges tilrette for folk som har fysiske problemer med å få stemt, som lider av angst etc, men når den kognitive svikten blir så stor at personen ikke aner hva som foregår synes jeg det er skremmende. Anonymkode: 2ad9a...d23
Anonym bruker Skrevet 10. september 2019 #31 Skrevet 10. september 2019 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, du har nok et poeng. Jeg synes bare det er etisk betenkelig at en person som ikke har den fjerneste anelse om at et valg i det hele tatt blir utført, og som ikke på noen som helst måte hadde klart å finne frem «riktig» stemmeseddel selv får stemme. Viktig at det legges tilrette for folk som har fysiske problemer med å få stemt, som lider av angst etc, men når den kognitive svikten blir så stor at personen ikke aner hva som foregår synes jeg det er skremmende. Anonymkode: 2ad9a...d23 Er jo en grunn til at politikerne reiser rundt på sykehjemmene under valgkampen, de besøker, drikker kaffe og snakker hyggelig med de gamle i håp om at det skal bli en stemme av det. Ganske usmakelig egentlig. Svigerfar leser hele avisen hver dag, rubbel og bit leser han, men det er av gammel vane og tidsfordriv. Du kan spørre han etterpå om noe han har lest og han aner ikke hva du snakker om. Men stemme kan han, og det blir bare så feil. Han vil jo stemme av gammel vane også, og velge det partiet han stemte på for 40 år siden, han aner ingenting om politikk i dag. Anonymkode: 0df1a...81b
Anonym bruker Skrevet 10. september 2019 #32 Skrevet 10. september 2019 Jeg er utlending og får dermed ikke stemme ved stortingsvalg men kommunal og fylkesting. Må legetimere meg med pass og da jeg viste det frem fikk jeg faktisk kommentar av valghjelper som takket at jeg brukte stemmeretten. For meg en selvfølge og jeg irriterer meg over folk som klager over politikken men samtidig ikke gidder investere en time for å stemme. Disse sofasittere hadde kanskje hatt en helt annen motivasjon hvis de bodde noen år i et land uten fungerende demokrati. Anonymkode: 7741e...26c
Anonym bruker Skrevet 10. september 2019 #33 Skrevet 10. september 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Det hadde vært interessant å sett hvor mange flere som hadde stemt om man kunne gjort det hjemmefra med bankID. Anonymkode: 0bac6...667 I utgangspunkt ikke dårlig ide men da blir det umulig med hemmelig valg. Anonymkode: 7741e...26c
Anonym bruker Skrevet 10. september 2019 #34 Skrevet 10. september 2019 Jeg fikk dessverre ikke stemt. Satt langt til skogs i går med punktert dekk på bilen. Da vi endelig kom oss tilbake til hjemkommunen var kl 21. Neste gang skal jeg forhåndsstemme🤦♀️💪 Anonymkode: 145c5...507
Bruker3 Skrevet 10. september 2019 #35 Skrevet 10. september 2019 1 hour ago, Anonym bruker said: Ja, du har nok et poeng. Jeg synes bare det er etisk betenkelig at en person som ikke har den fjerneste anelse om at et valg i det hele tatt blir utført, og som ikke på noen som helst måte hadde klart å finne frem «riktig» stemmeseddel selv får stemme. Viktig at det legges tilrette for folk som har fysiske problemer med å få stemt, som lider av angst etc, men når den kognitive svikten blir så stor at personen ikke aner hva som foregår synes jeg det er skremmende. Anonymkode: 2ad9a...d23 Man beveger seg bort fra demokrati om man stiller krav om intellekt/kunnskaper for å stemme. Dement bestefar, uopplyst 18-åring, nylig innvandret 60-åring..hvem vet hva de kan om politikk. Men det er ikke farlig. Hele poenget med demokrati er jo at flertallet skal vite bedre enn enkeltmennesker.
Anonym bruker Skrevet 10. september 2019 #36 Skrevet 10. september 2019 1 minutt siden, Bruker3 skrev: Man beveger seg bort fra demokrati om man stiller krav om intellekt/kunnskaper for å stemme. Dement bestefar, uopplyst 18-åring, nylig innvandret 60-åring..hvem vet hva de kan om politikk. Men det er ikke farlig. Hele poenget med demokrati er jo at flertallet skal vite bedre enn enkeltmennesker. Ja, jeg er enig. Det er vanskelig å sette grenser, og jeg heier egentlig på alle som stemmer, men når man er tilstede kun fysisk, og ikke aner hva man gjør der, hvorfor man er der, eller hvordan ting fungerer, har mistet språket og ikke husker sin egen familie og sitt eget navn, langt mindre har klart å følge med i en nyhetssending på flere år, er det etisk problematisk. Anonymkode: 2ad9a...d23
Bruker3 Skrevet 10. september 2019 #37 Skrevet 10. september 2019 Just now, Anonym bruker said: Ja, jeg er enig. Det er vanskelig å sette grenser, og jeg heier egentlig på alle som stemmer, men når man er tilstede kun fysisk, og ikke aner hva man gjør der, hvorfor man er der, eller hvordan ting fungerer, har mistet språket og ikke husker sin egen familie og sitt eget navn, langt mindre har klart å følge med i en nyhetssending på flere år, er det etisk problematisk. Anonymkode: 2ad9a...d23 De som bor på aldershjem får spørsmål om de vil stemme. Hvis de ikke er tilstedeværende og kan svare, så stemmer de ikke.
Anonym bruker Skrevet 10. september 2019 #38 Skrevet 10. september 2019 5 minutter siden, Bruker3 skrev: De som bor på aldershjem får spørsmål om de vil stemme. Hvis de ikke er tilstedeværende og kan svare, så stemmer de ikke. Det er godt mulig, og mamma svarer ja til alt. Hun og pappa har alltid hatt ulikt politisk syn, og han har alltid overkjørt henne. Han måtte hjelpe henne med alt ved stemmingen. Pappa har nok også presset på for å få henne til å «gjøre sin borgerplikt» (gammel politiker). Det er derfor jeg er skeptisk. Selvfølgelig utgjør denne ene stemmen ingenting i praksis, men som sagt reagerer jeg på etikken rundt det. Anonymkode: 2ad9a...d23
Anonym bruker Skrevet 10. september 2019 #39 Skrevet 10. september 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Det er godt mulig, og mamma svarer ja til alt. Hun og pappa har alltid hatt ulikt politisk syn, og han har alltid overkjørt henne. Han måtte hjelpe henne med alt ved stemmingen. Pappa har nok også presset på for å få henne til å «gjøre sin borgerplikt» (gammel politiker). Det er derfor jeg er skeptisk. Selvfølgelig utgjør denne ene stemmen ingenting i praksis, men som sagt reagerer jeg på etikken rundt det. Anonymkode: 2ad9a...d23 Man kan ikke utelukke at slikt skjer. Men som sykepleier på sykehjem ser jeg lite av slikt. Jeg ser et gammelt høyremedlem få alt for mye hjelp av nevøen til å få stemt, men som nevøen sa har ikke programmet endret seg i det vesentlige fra damen var ved sine fulle fem. Jeg ser en gammel mann som stemmer krf av vane godt hjulpet av en velmenende datter, men ikke vet hvem som stiller på liste og ikke lenger kan lese og forstå et partiprogram, og som ikke husker at han har stemt en time senere. Men i det store bildet er det de som er "med" som stemmer, og de som er for kognitivt svekket gjør det ikke. Anonymkode: aae47...c93
Anonym bruker Skrevet 10. september 2019 #40 Skrevet 10. september 2019 på landsbasis stemte 64,5% av de stemmeberettigete, i følge NRK. Dette er den beste oppslutningen i kommune- og fylkestingsvalg siden 1991, og like høyt som under stortingsvalget i 2011. Skremmende lite, men allikevel ikke en negativ utvikling. Anonymkode: 2ad9a...d23
Anonym bruker Skrevet 10. september 2019 #41 Skrevet 10. september 2019 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: på landsbasis stemte 64,5% av de stemmeberettigete, i følge NRK. Dette er den beste oppslutningen i kommune- og fylkestingsvalg siden 1991, og like høyt som under stortingsvalget i 2011. Skremmende lite, men allikevel ikke en negativ utvikling. Anonymkode: 2ad9a...d23 Tenk at 64,5% av oss skal bestemme at ting blir akkurat som de alltid har vært. Skremmende. Anonymkode: e2a19...178
Anonym bruker Skrevet 10. september 2019 #42 Skrevet 10. september 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Tenk at 64,5% av oss skal bestemme at ting blir akkurat som de alltid har vært. Skremmende. Anonymkode: e2a19...178 Hvorfor tror du alt skal bli akkurat som før? I min kommune skjer det i hvertfal mye. I løpet av den siste perioden har vi fått nytt mottak og system for håndtering av søppel. Det er besluttet å bygge en ny skole (og bestemt hvor), barna har fått en time ekstra matteundervisning, barnehagene skal omorganiseres, vi har fått utvidet båndtvang, kulturskolen skal pusses opp og alle elevene har fått utvidet undervisningstid, de har begynt å åpne bekker for å beskytte oss mot fremtidige oversvømmelser osv. Hvor bor du hvor det ikke skjer noe? Anonymkode: 0180c...eb8
Anonym bruker Skrevet 10. september 2019 #43 Skrevet 10. september 2019 Bruker jeg ikke stemmeretten min så synes jeg heller ikke jeg kan klage senere. Ser heldigvis ut til at 17-åringen her i huset ønsker å stemme når han endelig blir gammel nok. 🙂 Anonymkode: d291c...0ad
Anonym bruker Skrevet 10. september 2019 #44 Skrevet 10. september 2019 15 timer siden, Anonym bruker skrev: Det er helt vilt! Folk er bortskjemte latsabber. De 47% som ikke har stemt bør i alle fall ikke klage de neste fire årene. Det var bare 65% deltagelse i min kommune også. Det er få unnskyldninger for å ikke stemme. Anonymkode: 2ad9a...d23 Er ikke latsabb. Men har ingen tro på politikere lenger. Løgner, løgner og flere løgner. Hver eneste bidige gang! Den ene er ikke noe bedre enn den andre. Anonymkode: ac6e0...405
Anonym bruker Skrevet 10. september 2019 #45 Skrevet 10. september 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Er ikke latsabb. Men har ingen tro på politikere lenger. Løgner, løgner og flere løgner. Hver eneste bidige gang! Den ene er ikke noe bedre enn den andre. Anonymkode: ac6e0...405 Jeg kjenner ikke igjen alle disse løgnene noen snakker om. Min erfaring er at politikkerene jevnt over jobber hardt for å få gjennom det de har gått til valg på, men at de selvfølgelig ofte må ingå kompromisser. Det er tross alt få som har flertall alene. Anonymkode: 0180c...eb8
Anonym bruker Skrevet 10. september 2019 #46 Skrevet 10. september 2019 27 minutter siden, Anonym bruker skrev: Er ikke latsabb. Men har ingen tro på politikere lenger. Løgner, løgner og flere løgner. Hver eneste bidige gang! Den ene er ikke noe bedre enn den andre. Anonymkode: ac6e0...405 Da er det vel bedre å stemme blankt. Da benytter man seg av stemmeretten sin ved å si i fra at man ikke er fornøyd. Anonymkode: 48bdb...84a
Anonym bruker Skrevet 10. september 2019 #47 Skrevet 10. september 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Da er det vel bedre å stemme blankt. Da benytter man seg av stemmeretten sin ved å si i fra at man ikke er fornøyd. Anonymkode: 48bdb...84a Blanke stemmer blir ikke talt opp, så da kan en like gjerne bli hjemme. Anonymkode: a9bb2...46b
Anonym bruker Skrevet 10. september 2019 #48 Skrevet 10. september 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Blanke stemmer blir ikke talt opp, så da kan en like gjerne bli hjemme. Anonymkode: a9bb2...46b Jo, det blir de selvfølgelig. På NRK sine sider kan du se antall blanke stemmer nasjonalt og regionalt. Anonymkode: 2ad9a...d23
Anonym bruker Skrevet 10. september 2019 #49 Skrevet 10. september 2019 På tide at de ordner mulighet for stemmegivning over internett. Da vil en nok se stor økning i deltagelse over hele landet. Anonymkode: 587a5...c87
Anonym bruker Skrevet 10. september 2019 #50 Skrevet 10. september 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: På tide at de ordner mulighet for stemmegivning over internett. Da vil en nok se stor økning i deltagelse over hele landet. Anonymkode: 587a5...c87 Men da er ikke valg hemmelig lenger. Vil vi ha det sånn da? Anonymkode: 7646a...6e9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå