Petra Prøvedukke Skrevet 9. september 2019 #51 Skrevet 9. september 2019 Selvfølgelig benytter jeg stemmeretten min! Den som ikke stemmer, har søren meg ikke klagerett, heller! Å unnlate og bruke stemmeretten sin er å delta aktivt i arbeidet med å undergrave demokratiet. Vil vi heller bo i et land uten demokratiske prosesser?
Anonym bruker Skrevet 9. september 2019 #52 Skrevet 9. september 2019 25 minutter siden, Anonym bruker skrev: Da stemmer du frem partier som gjør ting du ikke liker - som du må stå for og forsvare. Du stemte tross alt på dem vel vitende om det. Anonymkode: a1706...f32 Så, så, SÅ dum! Anonymkode: fc049...3fb
frk Nilsen Skrevet 9. september 2019 #53 Skrevet 9. september 2019 24 minutter siden, Anonym bruker skrev: Da stemmer du frem partier som gjør ting du ikke liker - som du må stå for og forsvare. Du stemte tross alt på dem vel vitende om det. Anonymkode: a1706...f32 Du har virkelig ikke forstått det. Det er jo ikke de store sakene og kjerneverdiene jeg er uenig i, det er mer lokale saker som ikke har så stor betydning, som jeg kanskje ikke er helt enig eller deler synet på, men om disse blir vedtatt så er det ikke noen big deal. F.eks om et parti ønsker å øke kollektivtaksten med 1,- så er jeg ikke enig i det, men hvis de nå får gjennomslag for det så er det en ganske ubetydelig sak i det store og hele. Jeg kommer fortsatt til å reise kollektivt.
sug lut Skrevet 9. september 2019 #54 Skrevet 9. september 2019 36 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, du får si det til ham, da. Men han er antakeligvis mer opptatt av Norges velferd, og politikk generelt, enn dere her inne så han er ingen idiot. Idiot er et ord som kommer fra gresk ἰδιώτης (idiōtis), «en person som ikke er interessert i politikk» HAH Anonymkode: a1706...f32 Aha, ja, selvsagt er han en av de der - vel, hvis jeg var deg ville jeg sjekka i låven om han har mye kjemikalier og ekstra jaktvåpen.
Anonym bruker Skrevet 9. september 2019 #55 Skrevet 9. september 2019 43 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, du får si det til ham, da. Men han er antakeligvis mer opptatt av Norges velferd, og politikk generelt, enn dere her inne så han er ingen idiot. Idiot er et ord som kommer fra gresk ἰδιώτης (idiōtis), «en person som ikke er interessert i politikk» HAH Anonymkode: a1706...f32 Nei, det er han ikke. De færreste har et parti de er 100% enig med i alle saker. Og han er en idiot hvis han ikke stemmer. Anonymkode: 00067...23e
Julie (: Skrevet 9. september 2019 #56 Skrevet 9. september 2019 3 timer siden, Anonym bruker skrev: finner ikke valgkortet Anonymkode: e04d2...4b1 Du trenger ikke det, bare ID.
Anonym bruker Skrevet 9. september 2019 #57 Skrevet 9. september 2019 Wow - til ditt innlegg😨 Ja, selvsagt har jeg stemt! Anonymkode: 13924...7f8
MTF Skrevet 9. september 2019 #58 Skrevet 9. september 2019 Jeg skal selvsagt stemme, noe annet er helt uaktuelt for min del. Jeg skal stemme på det partiet som jeg mener har de riktige prinsippene generelt sett, og som jeg mener står for de beste løsningene i min kommune. Det er ingen parti jeg er 100% enige med (det tror jeg gjelder de aller færreste av oss), men jeg har både ett og to partier jeg syns fører en overordnet god politikk, har de prinsippene jeg ønsker, og så er det avgjørende for meg hvilken lokalpolitikk de fører siden dette tross alt er kommunevalg. Er man rett og slett så uenige med alle parti at man ikke klarer å finne èn sak man kunne tenke seg å støtte dem i, så stem blankt. Det er selvsagt ikke det samme som å ikke stemme. Det gir et signal til politikerne om at man er uenige, og at man benytter seg av sin rett til å si i fra om det. Å la være å stemme kan jeg faktisk ikke finne en eneste god grunn til.
Anonym bruker Skrevet 9. september 2019 #59 Skrevet 9. september 2019 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Akkurat det sunes jeg er tøysete. Det gjør ingen forskjell om du stemmer blankt, annet enn at du kan late som om du stemmer. For demokratiets delnkan du heller sitte hjemme. Da slipper man i det minste jobben med stemmegivingen og tellingen. Anonymkode: bb862...3fb Helt feil! Ved å stemme blankt, så viser du at du ikke er enig med noen og at du derfor ikke gir noen din stemme. Hvis 15-20% i en kommune stemmer blankt, så skjønner de at de har en jobb å gjøre. Da påvirker du likevel. Hvis alle stemmer og de som sitter passive hjemme stemmer blankt, så våkner politikerne og må finne noe som passer for de som stemmer blankt. Stemmer du ikke, så vise du at du ikke bryr deg. Leste et innlegg på Facebook hvor ei hadde kommentert at hun ikle kom til å stemme for å vise forakt for alle partiene. Det er jo bare en passivitet. Man beviser og viser ingenting med å ikke stemme. Anonymkode: 736e0...335
Anonym bruker Skrevet 9. september 2019 #60 Skrevet 9. september 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Helt feil! Ved å stemme blankt, så viser du at du ikke er enig med noen og at du derfor ikke gir noen din stemme. Hvis 15-20% i en kommune stemmer blankt, så skjønner de at de har en jobb å gjøre. Da påvirker du likevel. Hvis alle stemmer og de som sitter passive hjemme stemmer blankt, så våkner politikerne og må finne noe som passer for de som stemmer blankt. Stemmer du ikke, så vise du at du ikke bryr deg. Leste et innlegg på Facebook hvor ei hadde kommentert at hun ikle kom til å stemme for å vise forakt for alle partiene. Det er jo bare en passivitet. Man beviser og viser ingenting med å ikke stemme. Anonymkode: 736e0...335 Det er ingen som bryr seg om de blanke stemmene uansett. De er bare noe heft. Det er viktig at vi har muligheten til å stemme blankt for å sikkre at ingen tvinges til å stemme mot sin vilje, men ellers betyr det ikke noe. Anonymkode: bb862...3fb
Anonym bruker Skrevet 9. september 2019 #61 Skrevet 9. september 2019 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Der er jeg ikke enig, mannen min skal ikke stemme - og han er langt fra idiot. Han klarer bare ikke å velge et parti, fordi han er dypt uenig med alle partiene i minst én sak. Han føler da at han er en hykler som stemmer på ting han er uenig i! Derfor velger han å la være, noen sier at det også er en stemme, men da blir stemmen jevnt fordelt utover alle partiene istedet for at han støtter 1 parti han ikke er enig med. Anonymkode: a1706...f32 Nei. Å ikke stemme undergraver demokratiet. Å stemme blankt er et signal om at man ønsker å stemme men ikke kan gi sin støtte til ett bestemt parti. Anonymkode: a196e...3a0
Anonym bruker Skrevet 9. september 2019 #62 Skrevet 9. september 2019 19 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er ingen som bryr seg om de blanke stemmene uansett. De er bare noe heft. Det er viktig at vi har muligheten til å stemme blankt for å sikkre at ingen tvinges til å stemme mot sin vilje, men ellers betyr det ikke noe. Anonymkode: bb862...3fb Feil igjen. Blanke stemmer telles også opp. Det er en grunn til at vi gis mulighet for å stemme blankt. Man kan både bruke stemmeretten og si fra at man ikke er enig med noen. Om mange nok stemmer blankt, så sender det et signal til politikerene det også. Det har ikle noe å si for hvem som vinner valget, men det sender et signal dersom mange stemmer blankt. Anonymkode: 736e0...335
Anonym bruker Skrevet 9. september 2019 #63 Skrevet 9. september 2019 SELVFØLGELIG stemmer jeg. Jeg syntes også det var vanskelig i år, fordi "mitt" parti er veldig steile i en sak jeg er sterkt uenig med dem i. Men da kjører man elimineringsmetoden: Man går gjennom valgprogrammene til de partiene man tenker kan være aktuelle, sak for sak, og vurdere hva som er mest og minst viktig for en selv. Sånn kom jeg frem til et parti jeg kan stemme på. Jeg er selvsagt ikke enig i alt de står for, men i mange saker, og i de som jeg syns betyr noe. Så stemmer jeg det "vanlige" partiet mitt i fylkestingsvalget. Det er en demokratisk plikt å stemme. Å ikke benytte seg av stemmeretten er en hån mot alle rundt omkring i verden som ville gitt høyrehånden for retten til å stemme i et fritt, uavhengig demokrati. Og en hån mot formødrene våre som sto på barrikadene for at også kvinner skal få stemmerett i Norge. Anonymkode: 4a427...1da
Anonym bruker Skrevet 9. september 2019 #64 Skrevet 9. september 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Feil igjen. Blanke stemmer telles også opp. Det er en grunn til at vi gis mulighet for å stemme blankt. Man kan både bruke stemmeretten og si fra at man ikke er enig med noen. Om mange nok stemmer blankt, så sender det et signal til politikerene det også. Det har ikle noe å si for hvem som vinner valget, men det sender et signal dersom mange stemmer blankt. Anonymkode: 736e0...335 Selvfølgelig må de telles. Vi må jo vite at antall avgitte stemmer stemmer med atall personer som har stemt. Det er jo noe av grunnen til at det er noe herk. Om du stemmer blankt sender du bare et signal om at du ikke gidderta noen avgjørelse. Det sier ingenting om hva du vil. Anonymkode: bb862...3fb
Anonym bruker Skrevet 9. september 2019 #65 Skrevet 9. september 2019 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Snakk om begrenset perspektiv. Det skinner veldig gjennom at du er misfornøyd med din egen jobbsituasjon og sjef. Ingenting av det du mener er egentlig politiske saker, men noe man jobber med gjennom fagforeninger. Engasjer deg der da vel. Det virker veldig umodent å «gi opp» samfunnet og store saker som miljø og velferd fordi sure Gerda fra regnskapsavdelingen fikk videreutdanning før deg. Jeg har også en vanskelig sjef, jeg klarer å tenke på det store bildet likevel. Anonymkode: 9ed0f...674 Dette tenkte jeg også. Har du ingen politiske saker du brenner for? Selvfølgelig skal jeg stemme i dag!! De som ikke stemmer bør virkelig ikke uttale seg om noe som helst politisk når de ikke gidder å prøve en gang. Anonymkode: 670d6...ca0
Anonym bruker Skrevet 9. september 2019 #66 Skrevet 9. september 2019 Ingen har et parti de er enige med i absolutt alle saker! På samme måte som du ikke finner to mennesker som er enige i absolutt alt. Poenget med kommunevalget er jo å stemme på det/de mennesker som du mener er best egnet til å drive kommunen på en fornuftig måte de neste fire årene. Dermed ikke sagt at de er perfekte og vil gjøre alt slik du selv ville gjort det, men dem du stemmer på er dem du har mest tro på av det aktuelle utvalget ved dette valget. Klarer du ikke ta en beslutning så stem blankt. Men det er viktig å stemme, fordi det er viktig å støtte den demokratiske prosess. Også selvom man ikke lever i en perfekt verden med et perfekt parti å stemme på. Jeg har forhåndsstemt. Anonymkode: a196e...3a0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå