Gå til innhold

Kommer du til å stemme idag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ganske sikker på at jeg ikke kommer til å stemme idag.

Jeg tror ikke noe på at det blir noen forandring, om det så byttes ut en haug politikere med en haug andre politikere.

Jeg har mistet troen på at det nytter.

Derfor kommer ikke jeg til å stemme idag.

Kommer du til å stemme?

Anonymkode: 0fb4e...1b3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, men jeg har forhåndsstemt. Selvfølgelig bør du stemme. Om ikke gir du en halv stemme til dem du ikke vil at skal bestemme. Selv om vi ikke opplever så mye forskjell, så er det litt forskjell og jeg synes det er trist at ikke alle er så takknemlig for demokratiet vårt at de bruker stemmeretten sin. 

Anonymkode: ef0de...1a7

Skrevet

Ja, jeg kommer til å stemme. Bruker man ikke stemmen sin synes jeg heller ikke man har så mye man skulle sakt/tenkt om styre og stell etterpå.

Regner at du er kvinne? Tenk litt på alle de som jobbet for at du skulle få lov til å stemme. En ubrukt stemme er en halv stemme til de du ikke vil ha.

#brukstemmendin ❤

Anonymkode: 65a68...313

Skrevet

Jeg har forhåndsstemt. 

Har alltid sett på det som en selvfølge å skulle stemme- noe jeg en dag kommer til å ønske å videreformidle til mine barn. Vi er så j****** heldige som bor i Norge, blant annet fordi det er et demokrati. Ikke ta det for gitt!

Anonymkode: 05854...f22

Skrevet

Selvfølgelig stemmer jeg. Det synes jeg er min plikt.

Og jeg har Frank Aarebrot sine ord i bakhodet for deg, han sa noe sånt som at (fritt etter hukommelsen) " den som sitter hjemme velger å gi en halv stemme til den han liker minst"

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er ganske sikker på at jeg ikke kommer til å stemme idag.

Jeg tror ikke noe på at det blir noen forandring, om det så byttes ut en haug politikere med en haug andre politikere.

Jeg har mistet troen på at det nytter.

Derfor kommer ikke jeg til å stemme idag.

Kommer du til å stemme?

Hva er det du ønsker å endre på da, som ikke du kan påvirke via stemmeseddelen?

Anonymkode: 0cb55...e3b

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hva er det du ønsker å endre på da, som ikke du kan påvirke via stemmeseddelen?

Anonymkode: 0cb55...e3b

At de med interesse for jobben (uansett yrke) er de som videreutdanner seg. Ikke de som havner i en jobb de ikke liker, og derfor tar videreutdanning, så de kan bestemme over de som jobber med noe de er engasjert i og brenner for. Det er et problem mange steder i samfunnet for øvrig.

At kritikk oppfattes som, "dette kan gjøres for å bli enda flinkere til og i jobben", i stedet for, "dette er et angrep på min jobb som sjef, og vår perfekte, feilfrie, fasade".

At det blir mer trygghet, da mener jeg ikke som i kriminalitet, men som i, så mange går rundt med piggene ute og er opptatt av nettopp det, å vise en perfekt, feilfri, fasade.

Skrevet
7 minutter siden, amandine skrev:

Selvfølgelig stemmer jeg. Det synes jeg er min plikt.

Og jeg har Frank Aarebrot sine ord i bakhodet for deg, han sa noe sånt som at (fritt etter hukommelsen) " den som sitter hjemme velger å gi en halv stemme til den han liker minst"

Jeg har også tenkt på sitatet hans. Jeg har tenkt meg frem til at en halv stemme på de jeg ikke liker er bedre enn en hel stemme på de jeg ikke liker.

Der er ingen politikere som er annerledes, slik jeg oppfatter det.

Skrevet

finner ikke valgkortet

Anonymkode: e04d2...4b1

Skrevet

Jeg stemte igår. Jeg har gjort mitt ihåp om å få en endring her i kommunen om det holder aner jeg ikke, det kommer nok ann på hvor mange som har holdningen:det nytter ikke. 

Dro med meg eldste for å stemme igår, hun var gammel nok til å stemme ved kirkevalget men ikke kommunevalget. Kan ikke akkurat påstå vi har satt oss veldig inn i det, men vi har gjort det. Nyttig læring før hun skal stemme ved neste valg. 

Anonymkode: 62d61...1dd

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

finner ikke valgkortet

Trenger ikke valgkort, det holder med legitimasjon

Skrevet
2 minutter siden, **snuskeluska** skrev:

Trenger ikke valgkort, det holder med legitimasjon

hvorfor får man valgkort da? 

Skrevet

Kanskje det er enklere for de som skal registrere stemmen din om du har med valgkort? Uansett, det holder med legitimasjon. Jeg har stemt og hadde ikke med valgkort.

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det gjør det litt raskere og enklere for valgfunksjonærene, men det går uten også.

Anonymkode: bb862...3fb

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

At de med interesse for jobben (uansett yrke) er de som videreutdanner seg. Ikke de som havner i en jobb de ikke liker, og derfor tar videreutdanning, så de kan bestemme over de som jobber med noe de er engasjert i og brenner for. Det er et problem mange steder i samfunnet for øvrig.

At kritikk oppfattes som, "dette kan gjøres for å bli enda flinkere til og i jobben", i stedet for, "dette er et angrep på min jobb som sjef, og vår perfekte, feilfrie, fasade".

At det blir mer trygghet, da mener jeg ikke som i kriminalitet, men som i, så mange går rundt med piggene ute og er opptatt av nettopp det, å vise en perfekt, feilfri, fasade.

Snakk om begrenset perspektiv. Det skinner veldig gjennom at du er misfornøyd med din egen jobbsituasjon og sjef. Ingenting av det du mener er egentlig politiske saker, men noe man jobber med gjennom fagforeninger. Engasjer deg der da vel.

Det virker veldig umodent å «gi opp» samfunnet og store saker som miljø og velferd fordi sure Gerda fra regnskapsavdelingen fikk videreutdanning før deg. Jeg har også en vanskelig sjef, jeg klarer å tenke på det store bildet likevel.

Anonymkode: 9ed0f...674

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har også tenkt på sitatet hans. Jeg har tenkt meg frem til at en halv stemme på de jeg ikke liker er bedre enn en hel stemme på de jeg ikke liker.

Der er ingen politikere som er annerledes, slik jeg oppfatter det.

Da leverer du blank stemme. Men du avgir stemme.

Anonymkode: a196e...3a0

Skrevet
20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du har nok rett i at for den typen "problemer" har det lite å si hvilket parti du stemmer på. Hvordan tenkte du det burde gjøres? En kommite som vurderer søkerenes motivasjon for utdanning og holdningskampanjer for å vise frem det som ikke er vellykket?

Skrevet

Da leverer du blank stemme. Men du avgir stemme.

Akkurat det sunes jeg er tøysete. Det gjør ingen forskjell om du stemmer blankt, annet enn at du kan late som om du stemmer. For demokratiets delnkan du heller sitte hjemme. Da slipper man i det minste jobben med stemmegivingen og tellingen.

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du har nok rett i at for den typen "problemer" har det lite å si hvilket parti du stemmer på. Hvordan tenkte du det burde gjøres? En kommite som vurderer søkerenes motivasjon for utdanning og holdningskampanjer for å vise frem det som ikke er vellykket?

Nei, problemet må løses nedenfra, ikke ovenfra. Det må en kulturell forandring til som gjør at vi ser på alle som like verdifulle, heller enn ser på penger som det store verdifulle. Den forandringen kan ikke politikere vedta, de lider selv av den samme kulturen.

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Akkurat det sunes jeg er tøysete. Det gjør ingen forskjell om du stemmer blankt, annet enn at du kan late som om du stemmer. For demokratiets delnkan du heller sitte hjemme. Da slipper man i det minste jobben med stemmegivingen og tellingen.

Nei.

Å stemme blankt viser at man ønsker å stemme men av den ene eller den andre grunnen ikke finner noen man vil gi sin stemme. Det er med å holde stemmedeltakelsen oppe og demokratiet i live.

Om man unnlater å stemme faller stemmedeltakelsen. Blir deltakelsesprosenten for lav har da demokratiet en betettigelse? Og hva får vi i stedet? 

Det er faktisk viktig å delta, og en blank stemme er også en utmelding til politikerne.

Skrevet
29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er selvfølgelig ditt valg om du ønsker å stemme i dag eller ikke. 

Men ikke legg det på politikerne at du har en jobb med en ledelse du er uenig i. Politikk er ikke det samme som å fikse opp i en dårlig arbeidskultur. Hvis du forventer at en lokalpolitiker skal rydde opp på dette nivået, så har du ikke bare en meget urimelig forventing, men også en svært manglende forståelse for hva en politiker faktisk gjør. 

Sjekk i din kommune hvilke saker som betyr noe for deg. Skole? Næringsliv? Togbaner, veiprosjekter, utbygging, miljø, kultur. Så stemmer du på det partiet som har samme retning som du ønsker at din kommune skal ta! 

Anonymkode: 02cbd...49b

Skrevet

Jeg synes det er viktig å bruke stemmeretten uansett om du ikke er enig med politikerne eller ikke. Da kan man heller stemme blankt. Det er også en stemme :)

Anonymkode: 4ccf8...e32

Skrevet

Selvsagt skal jeg stemme. Det er da ikke noe å lure på engang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...