Gå til innhold

Det norske språket er ikke enkelt.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en inngiftet slektning som driver å lærer seg norsk. Hun har blitt kjempeflink på kort tid, men så er det en del snublesteiner i språket vårt. I dag fikk jeg spørsmålet: Er ikke et par det samme som to? Det burde det jo være, men etter en kort diskusjon i heimen kom vi fram til denne lista, neppe uttømmende:

Et par, som i ektepar = 2

Et par brødskiver = 2

Et par bukser = 1

Et par timer/minutter = kan være to, kan være flere, kan også være mindre

Et par øl = minst to, antagelig langt flere

Det er jo ikke rart at det er vanskelig å mestre et nytt språk skikkelig. Har vi andre sånne språklige artigheter jeg kan forvirre henne med?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Akkurat nå, Himmel og hav skrev:

Jeg har en inngiftet slektning som driver å lærer seg norsk. Hun har blitt kjempeflink på kort tid, men så er det en del snublesteiner i språket vårt. I dag fikk jeg spørsmålet: Er ikke et par det samme som to? Det burde det jo være, men etter en kort diskusjon i heimen kom vi fram til denne lista, neppe uttømmende:

Et par brødskiver = 2

Et par bukser = 1

Det er jo ikke rart at det er vanskelig å mestre et nytt språk skikkelig. Har vi andre sånne språklige artigheter jeg kan forvirre henne med?

Et par øl er aldri mindre enn tre.... 

Skrevet
Akkurat nå, Himmel og hav skrev:

Et par brødskiver = 2

Et par bukser = 1

Et par bukser kommer vel av at det er to bein. Designet var ikke så fancy i starten.

Anonymkode: b3a4f...1ad

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Et par bukser kommer vel av at det er to bein. Designet var ikke så fancy i starten.

Sikkert. Men det er jo fortsatt forvirrende når man spør hvor mange par bukser har du, og "et par" i den betydningen er en og ikke to. Et par sko betyr jo to sko.

Skrevet

Nja, det er to på alt. Buksene slik du skriver det nå, gjelder to par. Mener man bare en bukse, heter det ett par bukser, så her blir antallet presisert ved tallord framfor substantivet. At vi tillegger "et par" ulik betydning endrer jo ikke at det egentlig betyr to.

Anonymkode: 573aa...1c0

Skrevet
1 minutt siden, Himmel og hav skrev:

Sikkert. Men det er jo fortsatt forvirrende når man spør hvor mange par bukser har du, og "et par" i den betydningen er en og ikke to. Et par sko betyr jo to sko.

Du må skille mellom "et" og "ett" 

Skrevet

Enig! Jeg er helnorsk og blir aldri helt vant til at mange mener konsekvent to(som jo er rett) 

I mine yngre dager jobbet jeg i kiosk. Når kunder ville ha et par boller eller et par epler fikk de alltid i retur "hvor mange vil du ha?" 😅

Anonymkode: 95818...788

Skrevet

Du må skille mellom "et" og "ett" 

Hvordan endrer det problemet slektningen min har med å forstå betydningen av "et par/ ett par"? Ett par bukser er fortsatt ei bukse, mens ett par sko består av to sko. 

Skrevet
6 minutter siden, Himmel og hav skrev:

På min dialekt er et par bukser to bukser. Vi bruker aldri flertall om ei bukse. Og bukse er hunkjønnsord her. Har registrert at østlendonger snakker om ei bukse som en bukse.

Skal ikke være lett..

Anonymkode: 48623...358

Skrevet
6 minutter siden, Himmel og hav skrev:

Hvordan endrer det problemet slektningen min har med å forstå betydningen av "et par/ ett par"? Ett par bukser er fortsatt ei bukse, mens ett par sko består av to sko. 

Fordi skoene henger sammen, man har jo to føtter (de fleste i hvert fall), og to (bukse)bein. Derfor blir mengden bestemt ut i fra tallordet "ett" i disse tilfellene. 

Skrevet

Gutta = mange gutter

Jenta = en jente

Anonymkode: 490b6...eda

Skrevet
14 minutes ago, Anonym bruker said:

Gutta = mange gutter

Jenta = en jente

Dette bør da ikke være vanskelig så lenge man forstår seg på enkel substantivbøying. 

Anonymkode: e82d5...879

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette bør da ikke være vanskelig så lenge man forstår seg på enkel substantivbøying. 

Anonymkode: e82d5...879

Rakettforskning er heller ikke vanskelig, så lenge en forstår seg på enkel rakettforskning.

Skrevet
2 timer siden, Himmel og hav skrev:

Ett par bukser betyr en bukse, mens et par bukser betyr to bukser. Altså ett par bukser er ett buksepar, mens et par bukser er to buksepar.

Skrevet
11 minutter siden, Den perfekte mor, påan igjen skrev:

Ett par bukser betyr en bukse, mens et par bukser betyr to bukser. Altså ett par bukser er ett buksepar, mens et par bukser er to buksepar.

Det er sant. Verre og verre, egentlig :D 

Skrevet

Som utlending må jeg tilføye at verdens mest feilaktige settning er "Norsk er enkelt. Det uttales som det staves." 

Eks Mann, vann, and.

Etter 20 år i landet har jeg enda ikke truffet noen som faktisk uttaler den d-en. Og det er jo bare ett eksempel. 

Og så alle dialektene. To skriftspråk som ingen snakker.... 

Norsk er ikke enkelt. 😁

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Som utlending må jeg tilføye at verdens mest feilaktige settning er "Norsk er enkelt. Det uttales som det staves." 

Eks Mann, vann, and.

Etter 20 år i landet har jeg enda ikke truffet noen som faktisk uttaler den d-en. Og det er jo bare ett eksempel. 

Norsk er ikke enkelt. 😁

Blir det ikke sagt at norsk er et av de vanskeligste språk å lære seg

Anonymkode: 03d15...0e5

Skrevet

Dansk og kinesisk er visst verre... 🤔

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Rakettforskning er heller ikke vanskelig, så lenge en forstår seg på enkel rakettforskning.

:)

Anonymkode: 1855d...151

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Eks Mann, vann, and.

Norsk er ikke enkelt. 😁

En kollega lurte på hvorfor vi skrev hund, men sa bikkje :D.

Skrevet

En kollega av meg spurte en gang om hvorfor vi sier i bilen, men på bussen. Fant aldri noen brukbar forklaring på det spørsmålet 

Anonymkode: c0793...0bf

Skrevet

Slanguttrykk er aller verst. Prøv å forklare en som forsøker lære seg norsk, "hoppe etter Wirkola" for eksempel. Så kan du jo forsøke deg med femogtyve før tjuefem, eller toogtredve før trettito.

Skrevet
29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg sier and. Det gjør så og si alle sunnmøringer.  Mange uttaler d der den ikke finnes skriftlig også, som breid for brei og saud for sau. 

Skrevet
3 minutter siden, prekæs skrev:

Slanguttrykk er aller verst. Prøv å forklare en som forsøker lære seg norsk, "hoppe etter Wirkola" for eksempel. Så kan du jo forsøke deg med femogtyve før tjuefem, eller toogtredve før trettito.

Idiomer, som eksempelvis "hoppe etter Wirkola" finnes i alle språk. 

Skrevet

Jeg sier and. Det gjør så og si alle sunnmøringer.  Mange uttaler d der den ikke finnes skriftlig også, som breid for brei og saud for sau. 

Bare for å gjøre det enkelt. 😄

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...