mamma til adhd gutt<3 Skrevet 7. september 2019 #1 Skrevet 7. september 2019 Jeg har lyst til å arrangere en bakedag for klassen her en helg. Det er litt utfordringer med miljø i klassen og vi ønsker å bidra med noe hyggelig. Gutten min har lyst på bakedag og det er i grunnen helt ok. Det vi tenker er å stå for alle råvarer men at barna som kommer må ta med ett stekebrett som passer deres ovn og ta det med hjem for steking. Vi kommer ikke til å rekke å steke bakst for 25 barn her men vi vil steke nok slik at alle får hygge seg med bakst mens de er her. 9 av 10 bor i gåavstand fra oss så det blir ikke mye logistikk sånn sett . Hadde du syntes dette høres ut som ett hyggelig opplegg hvis ditt barn ble invitert?
Anonym bruker Skrevet 7. september 2019 #2 Skrevet 7. september 2019 At de tar brettet med bakevarer med hjem etter de er ferdig hos dere, eller at de skal komme tilbake med de ferdigstekte varene? Anonymkode: 9e6d7...e7e
Anonym bruker Skrevet 7. september 2019 #3 Skrevet 7. september 2019 Hyggelig men klønete å frakte stekebrett rundt. Erfaringsmessig vil jeg også si at di skal ha et veldig stort kjøkken med enormt med benkeplass hvis 25 atykker skal bake på en gang. Vi har stort kjøkken og selv her begrenser det seg til at ca 5 personer får gjort noe på en gang. Jeg tror rett og dlett det vil bli bare kaos med 25 stykker. Bare tenk på hvor mye plass 25 bakebrett som står utover tar. Jeg vil tro du bør beregne minst en meter benkeplass per person + tre meter rundt ovnen og 2 meter til å sette frem ingrediensene. Da er du oppe i minst 30 meter benke eller bordplass. Anonymkode: b9dd4...1a5
Anonym bruker Skrevet 7. september 2019 #4 Skrevet 7. september 2019 Er det ikke bedre å leie et lokale med kjøkken? 25 barn på ditt kjøkken høres jævlig ut. Anonymkode: 42722...f95
Anonym bruker Skrevet 7. september 2019 #5 Skrevet 7. september 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: At de tar brettet med bakevarer med hjem etter de er ferdig hos dere, eller at de skal komme tilbake med de ferdigstekte varene? Anonymkode: 9e6d7...e7e Lurte jeg også på. Skal de ta det hjem for steking når dagen er ferdig, slik at de kan kose seg med sin familie, syntes jeg det er helt innafor. Å gå frem og tilbake, blir for mye styr. Men personlig ville jeg organisert det slik de gjør det på skolen. Med 25 stk kan du dele de i grupper på 5. Da blir det fem bakster, og det er overkommelig å steke hos dere. Du kan ev finne oppskrifter på noe som fint kan stekes med to brett samtidig. Flott initiativ! 😊👍👏 Anonymkode: 8d2f0...f69
Anonym bruker Skrevet 7. september 2019 #6 Skrevet 7. september 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Er det ikke bedre å leie et lokale med kjøkken? 25 barn på ditt kjøkken høres jævlig ut. Anonymkode: 42722...f95 Kommer an på hvor stort kjøkkenet er. Huset vi bor i nå, har plass til 7-8stk. Det huset vi var på visning i forrige uke, kunne jeg fint hatt 25 barn. Hadde blitt mye styr, men gjennomførbart. Anonymkode: 8d2f0...f69
Anonym bruker Skrevet 7. september 2019 #7 Skrevet 7. september 2019 Hadde nok ikke kommet. Helgene på høsten er fullt opp med fotballturneringer, bursdager og andre aktiviteter. Anonymkode: ca85d...31f
Anonym bruker Skrevet 7. september 2019 #8 Skrevet 7. september 2019 Jeg synes også det høres kaotisk ut med 25 stykker som skal bake på et vanlig kjøkken. Men jeg hadde sendt barnet mitt og ønsket deg lykke til. Anonymkode: 28b5e...002
Anonym bruker Skrevet 7. september 2019 #9 Skrevet 7. september 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Hadde nok ikke kommet. Helgene på høsten er fullt opp med fotballturneringer, bursdager og andre aktiviteter. Anonymkode: ca85d...31f Så fritidsaktiviteter er viktigere enn klassemiljøet? 🤷♀️ Anonymkode: 8d2f0...f69
Anonym bruker Skrevet 7. september 2019 #10 Skrevet 7. september 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Så fritidsaktiviteter er viktigere enn klassemiljøet? 🤷♀️ Anonymkode: 8d2f0...f69 Ikke meg du siterer men fritidsaktiviteter forplikter ja! Det er ikke alltid innafor å droppe kamper og turneringer uten grunn som sykdom. Anonymkode: 42722...f95
Anonym bruker Skrevet 7. september 2019 #11 Skrevet 7. september 2019 Hvor mange voksne vil det være der? Jeg vet ikke hvor gamle barnet ditt er, men jeg kan tenke det kan bli litt kaotisk med 25 barn inne på ett kjøkken. Jeg hadde ikke kunnet hatt 25 barn inne på mitt kjøkken, det hadde ikke vært plass! Veldig fint initiativ, det må jeg si, men du må tenke litt mer på logistikken. Anonymkode: 66175...11d
Anonym bruker Skrevet 7. september 2019 #12 Skrevet 7. september 2019 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Så fritidsaktiviteter er viktigere enn klassemiljøet? 🤷♀️ Anonymkode: 8d2f0...f69 Å være en del av et lag forplikter og mange i klassen er på samme laget😊 Hadde ikke meldt frafall til turnering pga. noen timer med baking hos en i klassen Anonymkode: ca85d...31f
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 7. september 2019 Forfatter #13 Skrevet 7. september 2019 Jeg mener at de selvsagt skal ta med brettet hjem og steke og nyte baksten med sin egen familie . Plass har vi. Vi har stort kjøkken og sort spisebord som kan bakes på. Ungene går i 6 klasse så de er jo rimelig lett å organisere sånn sett.
Anonym bruker Skrevet 7. september 2019 #14 Skrevet 7. september 2019 Jeg liker ideen 😊 Og hvis de er i såpass gåavstand, at de lett kan ta brettet med hjem, så synes jeg det er en god idé. Flott at man gjør en innsats for klassemiljøet Anonymkode: d5d40...183
Anonym bruker Skrevet 7. september 2019 #15 Skrevet 7. september 2019 Jeg ser for meg et rent kaos, men jeg hadde satt pris på initiativet og sendt barnet av gårde med stekebrettet. Anonymkode: 23e9a...612
Iiiiik Skrevet 7. september 2019 #16 Skrevet 7. september 2019 Ville gjort noe enklere. Selv har jeg hatt suksess med å lage masse muffins, og latt barna pynte sammen. Masse skåler med pynt, poser med melisglasur, sjokoladekrem osv. Å pynte sugar cookies vil gi samme opplevelse. Å lage (og spise) pizza er også et alternativ. Hvis hvert barn får 1/4 langpanne-pizzabunn (og du har varmluftsovn) kan de selv ta på det de vil ha på pizzaen sin, og du kan ha pizza klar til ganske mange på ganske kort tid.
amandine Skrevet 7. september 2019 #17 Skrevet 7. september 2019 Vi har laget lyse kjeks med klassen her hjemme, de fikk beskjed om å ta med kjevle. Jeg stekte her, har stor ovn og kunne ta fire brett i slengen. Alle kjevlet direkte ut på bakepapir med navn på. Jeg ville unngå pynting med melis her hjemme, rett og slett på grunn av griset, så for meg hele huset fullt av melis. Mange av barna hadde aldri laget kjeks før og det var veldig hyggelig. Med bare litt større jenter har vi både stekt og pyntet. God idé å gjøre noe sånt sammen!
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 7. september 2019 Forfatter #18 Skrevet 7. september 2019 4 minutter siden, amandine skrev: Vi har laget lyse kjeks med klassen her hjemme, de fikk beskjed om å ta med kjevle. Jeg stekte her, har stor ovn og kunne ta fire brett i slengen. Alle kjevlet direkte ut på bakepapir med navn på. Jeg ville unngå pynting med melis her hjemme, rett og slett på grunn av griset, så for meg hele huset fullt av melis. Mange av barna hadde aldri laget kjeks før og det var veldig hyggelig. Med bare litt større jenter har vi både stekt og pyntet. God idé å gjøre noe sånt sammen! Gutten min her vil at vi skal lage cookies. 😊
Anonym bruker Skrevet 7. september 2019 #19 Skrevet 7. september 2019 32 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ikke meg du siterer men fritidsaktiviteter forplikter ja! Det er ikke alltid innafor å droppe kamper og turneringer uten grunn som sykdom. Anonymkode: 42722...f95 30 minutter siden, Anonym bruker skrev: Å være en del av et lag forplikter og mange i klassen er på samme laget😊 Hadde ikke meldt frafall til turnering pga. noen timer med baking hos en i klassen Anonymkode: ca85d...31f Det er jeg enig i. Viktig å lære barn om forpliktelser, men å si «nei, Per kommer ikke» bare fordi. Jeg hadde strekt meg langt for å omorganisere en helg, slik at mitt barn kunne blitt med på noe som kan bidra til et bedre klassemiljø. Anonymkode: 8d2f0...f69
amandine Skrevet 7. september 2019 #20 Skrevet 7. september 2019 2 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev: Gutten min her vil at vi skal lage cookies. 😊 Choc chip et litt for enkelt til at det blir sosialt, men sugar cookies, lyse kjeks, er helt topp. Nigella sin oppskrift er fool proof.
Anonym bruker Skrevet 7. september 2019 #21 Skrevet 7. september 2019 Vi gjorde noe lignende, bare at vi lånte skolekjøkkenet. Var kaotisk nok det... Anonymkode: 40b9d...ae2
Anonym bruker Skrevet 7. september 2019 #22 Skrevet 7. september 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Så fritidsaktiviteter er viktigere enn klassemiljøet? 🤷♀️ Anonymkode: 8d2f0...f69 Fritidsaktiviteter er minst like viktig som skomemiljøet, ja. Det er veldig godt for barn å ha eg nettverk utenfor klassen. På fritidsaktiviteten får de møte barn de har noe til felles med og gjøre ting de liker sammen med andre. Du dropper ikke en kamp, en konsert eller en treningssamling for å bake med klassen. Anonymkode: b9dd4...1a5
Anonym bruker Skrevet 7. september 2019 #23 Skrevet 7. september 2019 Dette hørtes igrunn bar klønete ut og jeg hadde vurdert å ikke la barnet bli med for å bake, kun pga at ting må fraktes hjem for å steke. Er det gjærbakst så er det ødelagt på vei hjem, for gjær skal ikke ha trekk feks. Men blir ting stekt hos dere, så hadde jeg tilbudt meg å hjelpe til. Veldig greit med noen hjelpende hender som kan ta inn og ut av stekeovnen feks og ting blir ferdig når en har komfyrvakt og en hjelper barna (vi gjør slikt når vi baker til jul. Meg og mamma slår oss sammen, og en av ungene er komfyrvakt. De liker ikke å ta ut, men de passer på slik at vi ikke må passe på hele tiden) Skulle vi gjort noe slikt hadde vi lånt skolen, det hadde ikke vært ett problem. Selv om korpset har skolekjøkkenet to dager i uken kunne vi fått låne det den dagen også, om vi syns det var greit det evt kom noen inn for å gjøre noe innimellom. Jeg har korpsvakt når kjøkkenet har vært lånt ut til noen som baker. Jeg har reparert ett instrument i ett bord i en krok mens de har bakt, null problem. Skolen her ønsker at skolen skal bli brukt hele døgnet, så ikke noe uvanlig at skolen blir lånt ut til det ene eller andre. Nå har jeg ikke barn på barneskolen mer, men det er heller ikke ett hinder for at jeg kunne fått lånt skolekjøkkenet. Jeg vet at første helgen i desember så er det en haug med pensjonister som låner kjøkkenet for å bake julekaker til utloddning. Tror også at skolekjøkkenet på ungdomskolen kan lånes, samt ett eller annet samfunnshus som er her (husker ikke hvem som har det huset, har bare vært der to ganger på skoleavsluttninger men det lånes ut gratis til slike ting, men mot litt penger for mer private ting. Ikke mye, men litt) Anonymkode: 48845...e35
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 7. september 2019 Forfatter #24 Skrevet 7. september 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Dette hørtes igrunn bar klønete ut og jeg hadde vurdert å ikke la barnet bli med for å bake, kun pga at ting må fraktes hjem for å steke. Er det gjærbakst så er det ødelagt på vei hjem, for gjær skal ikke ha trekk feks. Men blir ting stekt hos dere, så hadde jeg tilbudt meg å hjelpe til. Veldig greit med noen hjelpende hender som kan ta inn og ut av stekeovnen feks og ting blir ferdig når en har komfyrvakt og en hjelper barna (vi gjør slikt når vi baker til jul. Meg og mamma slår oss sammen, og en av ungene er komfyrvakt. De liker ikke å ta ut, men de passer på slik at vi ikke må passe på hele tiden) Skulle vi gjort noe slikt hadde vi lånt skolen, det hadde ikke vært ett problem. Selv om korpset har skolekjøkkenet to dager i uken kunne vi fått låne det den dagen også, om vi syns det var greit det evt kom noen inn for å gjøre noe innimellom. Jeg har korpsvakt når kjøkkenet har vært lånt ut til noen som baker. Jeg har reparert ett instrument i ett bord i en krok mens de har bakt, null problem. Skolen her ønsker at skolen skal bli brukt hele døgnet, så ikke noe uvanlig at skolen blir lånt ut til det ene eller andre. Nå har jeg ikke barn på barneskolen mer, men det er heller ikke ett hinder for at jeg kunne fått lånt skolekjøkkenet. Jeg vet at første helgen i desember så er det en haug med pensjonister som låner kjøkkenet for å bake julekaker til utloddning. Tror også at skolekjøkkenet på ungdomskolen kan lånes, samt ett eller annet samfunnshus som er her (husker ikke hvem som har det huset, har bare vært der to ganger på skoleavsluttninger men det lånes ut gratis til slike ting, men mot litt penger for mer private ting. Ikke mye, men litt) Anonymkode: 48845...e35 Vi holder oss unna gjærbakst. Det er selvsagt bare hyggelig hvis noen foreldre kommer også😊
Anonym bruker Skrevet 7. september 2019 #25 Skrevet 7. september 2019 Leie Sfo ? Koster nok ikke så mye. Anonymkode: 9877c...de4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå