Gå til innhold

Kjønn viktigere enn politikk?

Anbefalte innlegg

Gjest Antarctica
Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

På listen jeg stemmer er menn underrepresentert, synes bare det er rart å stemme de lenger vekk på grunn av kjønn da.

Du er vel ei av de som også mener det er rettferdig at ca. 97 % av kjønnspoengene som deles ut går til kvinner, selv om kvinner samtidig har 70 - 80 % av studieplassene på høyere utdanning i Norge?

Anonymkode: e5b74...108

Du er vel også blant dem som mener at man kan tillegge folk en masse andre meninger enn de har uttrykt? Drit i stråmannen, hold deg til saken. Den er:

Er menn underrepresenterte i KOMMUNESTYRET i din kommune - det er spørsmålet. Ikke på hver enkelt liste... 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
12 minutter siden, Pashla skrev:

Er menn underrepresenterte i KOMMUNESTYRET i din kommune - det er spørsmålet. Ikke på hver enkelt liste... 

Ja, det er de.

Du kan jo sjekke kommunestyret til Lier og samtidig ta en titt på valglistene til Venstre. Stem frem kvinner står like hardt, uansett.

Skrevet
49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det er de.

Du kan jo sjekke kommunestyret til Lier og samtidig ta en titt på valglistene til Venstre. Stem frem kvinner står like hardt, uansett.

Men du er da ikke styrt av det? Du kan jo - som alle andre - velge å følge oppfordrinngen eller la være. Så hva breker du for?

Anonymkode: 00274...b51

Gjest Antarctica
Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det er de.

Ja? Men så fint, da. Én kommune av ca 400 har flere kvinner i kommunestyret. Håper det gir utslag. 

Skrevet
10 minutter siden, Pashla skrev:

Ja? Men så fint, da. Én kommune av ca 400 har flere kvinner i kommunestyret. Håper det gir utslag. 

Og da kan du kanskje svare på spørsmålet jeg startet tråden med som eksplisitt nevner at kvinner er i flertall:

Det er snart valg og kvinnenettverk og feminister over hele landet oversvømmer nettet med #kryssenkvinne, kvinner må stemme kvinner frem! osv.

Det gjør de også i min kommune hvor både ordføreren og flertallet i kommunestyret er kvinner.

Er det mange som tenker på den måten, altså at det den enkelte politiker står for og kan gi er mindre viktig enn dens kjønn?

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det er de.

Det stemmer at Lier er en av veldig få kommuner med flere kvinner enn menn i kommunestyret, 2 fler, og at det er fler kvinner enn menn på Venstres liste der, 1 mer, men det er også den eneste av listene med flere kvinner enn menn. På aløe de andre listene er det flest menn. På FrP sin liste er det til og med bare en dame blandt de 10 første.

Uansett står du helt fritt til å stemme på den du vil og du kan til og med lage en aksjon for å få fler til å stemme på dem du mener bør velges inn (kalles valgkamp).

Anonymkode: 2cc6b...515

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det stemmer at Lier er en av veldig få kommuner med flere kvinner enn menn i kommunestyret

Så hva sier du til spørsmålet mitt: synes du det er riktig å skvise ut menn på grunn av kjønn når de er i mindretall?

Disse feministiske kampanjene kjører jo like hardt her, for å få stemt inn "flest mulig" kvinner.

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så hva sier du til spørsmålet mitt: synes du det er riktig å skvise ut menn på grunn av kjønn når de er i mindretall?

Disse feministiske kampanjene kjører jo like hardt her, for å få stemt inn "flest mulig" kvinner.

Slik listene ser ut i Lier i år vil det sansynlig vis være nødvendig at det kummuleres frem kvinner hvis det skal bli like mange kvinner og menn i kommunestyret. Uten slengere og kummuleringer vil det sansynlig vis bli flest menn med mindre Venstre og Krf gjør et overaskende brakvalg. De vanligste er at menn kumuleres frem på bekostning av de kvinnene valgkommiteene har ført opp på listene selv om det i 2015 for en gangs skyld ble kummulert frem fler kvinner. 

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Slik listene ser ut i Lier i år vil det sansynlig vis være nødvendig at det kummuleres frem kvinner hvis det skal bli like mange kvinner og menn i kommunestyret. Uten slengere og kummuleringer vil det sansynlig vis bli flest menn med mindre Venstre og Krf gjør et overaskende brakvalg. De vanligste er at menn kumuleres frem på bekostning av de kvinnene valgkommiteene har ført opp på listene selv om det i 2015 for en gangs skyld ble kummulert frem fler kvinner. 

Jeg synes forøvrig det er riktig å "skvise ut" hvem som helst. Det er viktig at folk stemmer frem de menneskene de øndker skal representere dem. Da er det mange ting som har betydning, ikke bare partiilørighet. Ting som alder, kjønn, utdanning, seksuell legning, botid, adresse og mye annet kan være viktig.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det er det som er feminisme. Å styrke kvinner og gi kvinner mer makt. Hva er det du har mot det?

Anonymkode: 256fc...94b

Gjest Antarctica
Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og da kan du kanskje svare på spørsmålet jeg startet tråden med som eksplisitt nevner at kvinner er i flertall:

Det er snart valg og kvinnenettverk og feminister over hele landet oversvømmer nettet med #kryssenkvinne, kvinner må stemme kvinner frem! osv.

Det gjør de også i min kommune hvor både ordføreren og flertallet i kommunestyret er kvinner.

Er det mange som tenker på den måten, altså at det den enkelte politiker står for og kan gi er mindre viktig enn dens kjønn?

Du tar visst ikke hovedpoenget her. 

Gjest Antarctica
Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og de politiske kampanjene kjøres like hardt over alt, for å få stemt inn flest mulig fra det angjeldende parti. Tenkte du at de fikk representasjon basert på sine ferdigheter innen stein-saks-papir? 

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det er det som er feminisme. Å styrke kvinner og gi kvinner mer makt. Hva er det du har mot det?

Denne og andre lignende feministiske kampanjer som skal særbehandle kvinner på grunn av kjønn tror jeg virker mot sin hensikt. De får kvinner til å bli fremstilt som hjelpeløse barn som trenger spesiell hjelp.

Kvinner fortjener bedre enn slik særbehandling! 

Det gjelder også andre deler av samfunnet. F.eks. er det 50 % større sansynlighet for at en kvinne slipper fengsel ved fyllekjøring sammenlignet med en mann. Voksne kvinner fortjener å måtte stå til ansvar for sine handlinger på lik linje som menn, noe de ikke gjør i dag.

Alle dører står vid åpne for kvinner uten særbehandling. Grip muligheten!

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Denne og andre lignende feministiske kampanjer som skal særbehandle kvinner på grunn av kjønn tror jeg virker mot sin hensikt. De får kvinner til å bli fremstilt som hjelpeløse barn som trenger spesiell hjelp.

Kvinner fortjener bedre enn slik særbehandling! 

Det gjelder også andre deler av samfunnet. F.eks. er det 50 % større sansynlighet for at en kvinne slipper fengsel ved fyllekjøring sammenlignet med en mann. Voksne kvinner fortjener å måtte stå til ansvar for sine handlinger på lik linje som menn, noe de ikke gjør i dag.

Alle dører står vid åpne for kvinner uten særbehandling. Grip muligheten!

Hvordan mener du at å fengsle fler kvinner skulle styrke kvinner? Kvinner fortjener bedre enn å bli holdt tilbake av små, bitre, redde, menn. 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan mener du at å fengsle fler kvinner skulle styrke kvinner? Kvinner fortjener bedre enn å bli holdt tilbake av små, bitre, redde, menn. 

Kvinner er like oppegående som menn, noe som gjenspeiles i samme rettigheter. Da synes jeg kvinner også fortjener samme reaksjon ved lovbrudd som menn. Ikke mer, ikke mindre.

I dag er det mildere straffereaksjoner for forbrytelser utført av kvinner sammenlignet med menn. Slike særbehandlinger tror jeg er uheldig for kvinner, da alle ønsker å bli møtt med samme respekt.

Men det var bare et eksempel. Listen hvor kvinner gis positiv særbehandles er laaaang.

Og feministiske kampanjer som i praksis gjør forskjellen mellom kvinner og menn større fortsetter inn i evigheten.

Skrevet
20 timer siden, Anonym bruker skrev:

På listen jeg stemmer er menn underrepresentert, synes bare det er rart å stemme de lenger vekk på grunn av kjønn da.

Du er vel ei av de som også mener det er rettferdig at ca. 97 % av kjønnspoengene som deles ut går til kvinner, selv om kvinner samtidig har 70 - 80 % av studieplassene på høyere utdanning i Norge?

Jeg leser flere ganger her at 70-80 prosent av alle som kommer inn på høyere utdanning er kvinner.  Hvor har du hentet tallet fra?  
Hos SSB https://www.ssb.no/utuvh ser jeg at i 2018 var det 293287 studenter i høyere utdanning.  118809 menn og 174487 kvinner. Altså er ca 60 prosent av studentene kvinner.  

Anonymkode: 03643...227

Skrevet
På 6.9.2019 den 9.44, Anonym bruker skrev:

Kvinner er like oppegående som menn, noe som gjenspeiles i samme rettigheter. Da synes jeg kvinner også fortjener samme reaksjon ved lovbrudd som menn. Ikke mer, ikke mindre.

I dag er det mildere straffereaksjoner for forbrytelser utført av kvinner sammenlignet med menn. Slike særbehandlinger tror jeg er uheldig for kvinner, da alle ønsker å bli møtt med samme respekt.

Men det var bare et eksempel. Listen hvor kvinner gis positiv særbehandles er laaaang.

Og feministiske kampanjer som i praksis gjør forskjellen mellom kvinner og menn større fortsetter inn i evigheten.

Men kvinner begår ikke like alvorlige lovbrudd som menn. Samtidig er det jaggu godt det er noe kvinner drar fordel av, alt som ellers er undertrykkende mot oss. Jeg synes ikke kvinner skal få samme fengselsstraff før kvinner har samme rettigheter ellers i samfunnet. Som likelønn for eksempel. I dag tjener kvinner bare 82% av det menn tjener, her i Norge.

For øvrig et godt innlegg om hvorfor det er viktig å stemme frem så mange kvinner som mulig, uansett politisk ståsted:

https://karmoynytt.no/kryss-en-kvinne-saken/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...