Gå til innhold

Kjønn viktigere enn politikk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er snart valg og kvinnenettverk og feminister over hele landet oversvømmer nettet med #kryssenkvinne, kvinner må stemme kvinner frem! osv.

Det gjør de også i min kommune hvor både ordføreren og flertallet i kommunestyret er kvinner.

Er det mange som tenker på den måten, altså at det den enkelte politiker står for og kan gi er mindre viktig enn dens kjønn?

Anonymkode: e5b74...108

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Begge deler egentlig. Ser at hos oss er det fåtall kvinner og da tenker jeg det er viktig at kvinner også er representert. 

Det blir som at hvis kun menn skal beslutte ting får vi glasstrapper som ikke kvinner kan gå i hvis de har skjørt, eller at Siri (iPhone) ikke kjente igjen kvinnestemmer til å begynne med for de var kkke testet med det. 

Mye som også er viktig for kvinner som ikke menn nødvendigvis tenker over og vice versa

Anonymkode: d5f1b...054

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

det er viktig at kvinner også er representert.

Anonymkode: d5f1b...054

Helt enig, men her som kvinner er i flertall synes jeg det er litt rart at de kjører så hardt på disse kampanjene.

Forskjellen blir vel bare større når menn i mindretall stemmes ut systematisk, uten noen annen grunn enn sitt kjønn?

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Helt enig, men her som kvinner er i flertall synes jeg det er litt rart at de kjører så hardt på disse kampanjene.

Forskjellen blir vel bare større når menn i mindretall stemmes ut systematisk, uten noen annen grunn enn sitt kjønn?

Hvis menn er i mindretall i din kommune burde det jo heller vært omvendt, folk burde bli oppfordra til å stemme på menn.

Anonymkode: e5c6c...43b

Skrevet

Di kommune veit eg lite om, men den generelle tendensen er at menn er i fleirtal på listene, blir i større grad kummulert enn kvinner, og at menn stemmer på kvarandre. Dermed blir det fleirtal av menn i kommunestyra. Ei slik kampanje er med på å jamne ut litt, men ikkje så mykje at kvinner får representativ andel i kommunestyra rundt om. Vi kvinner let menn bestemme over oss i alt for stor grad.

Anonymkode: ed4b0...1f4

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis menn er i mindretall i din kommune burde det jo heller vært omvendt, folk burde bli oppfordra til å stemme på menn.

Anonymkode: e5c6c...43b

Men det oppfordres til å stemme på kvinner uavhengig av politikk, egenskaper og kometanse både når kvinner er i flertall og i mindretall.

Tror jeg fikk svaret på Norsk Kvinnesaksforening sine nettsider. Der står det at kvinner bør være representert med mer enn 50 % og sitat: "endre på stemmesedlene for å sikre at flest mulig kvinner blir valgt inn".

Skrevet

Det er derfor jeg støtter Siv Jensen og godeste Sylvi Listhaug. ❤️

Anonymkode: 256fc...94b

Skrevet

Nei, kjønn er ikke viktigere enn politikk, men begge kjønn bør være representert nogenlunde likt. 

Anonymkode: 46ba0...d7b

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det er derfor jeg støtter Siv Jensen og godeste Sylvi Listhaug. ❤️

Ja, ingen er så hjertevarm, raus og god som Sylvi-snuppa. 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ja, ingen er så hjertevarm, raus og god som Sylvi-snuppa. 

Vi snakker ikke ned kvinner, gjør vi vel? Det er viktig å snakke frem og positivt om kvinner.

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi snakker ikke ned kvinner, gjør vi vel? Det er viktig å snakke frem og positivt om kvinner.

Selvfølgelig! Hun er en like stor honningkrukke som sin elskelige partifelle Thybring-Gjedde💕🌸🤗😍🥰

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig! Hun er en like stor honningkrukke som sin elskelige partifelle Thybring-Gjedde💕🌸🤗😍🥰

Hvorfor jevnfører du en kvinne med en mann? Det er jo å tale nedsettende om en kvinne.

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor jevnfører du en kvinne med en mann? Det er jo å tale nedsettende om en kvinne.

Nå tøyser du, vennen☺️På mange områder er menn akkurat like gode som kvinner❤️ Du kan trøste deg selv med at vi synes dere er søte uansett🥰

Skrevet
38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, kjønn er ikke viktigere enn politikk, men begge kjønn bør være representert nogenlunde likt. 

Da lurer jeg på hvorfor kvinnenettverk og feminister klamrer seg til kampanjer som #kryssenkvinne, kvinner må stemme kvinner frem! osv....i områder hvor kvinner allerede er i overtall?

Om det er som Norsk Kvinnesaksforening skriver: "for å sikre at flest mulig kvinner blir valgt inn" så skjønner jeg det, men det er jo motsatt av likestilling.

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da lurer jeg på hvorfor kvinnenettverk og feminister klamrer seg til kampanjer som #kryssenkvinne, kvinner må stemme kvinner frem! osv....i områder hvor kvinner allerede er i overtall?

Om det er som Norsk Kvinnesaksforening skriver: "for å sikre at flest mulig kvinner blir valgt inn" så skjønner jeg det, men det er jo motsatt av likestilling.

Nå forveksler du feminisme med likestilling. Feminisme handler ikke om likestilling, feminisme handler om å styrke kvinner.

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det må du nesten ta med dem. De har sikkert en e-postadresse eller et telefonnummer du kan nå dem på?

Skrevet
32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det må du nesten ta med dem. De har sikkert en e-postadresse eller et telefonnummer du kan nå dem på?

Kvinnefronten
Kirkegata 5, 0153 Oslo - Tlf: 46987180
Tirs & fre kl.10 - 16
Kontonummer: 7874 05 30398
www.kvinnefronten.no - [email protected]

Skrevet
46 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er bare Norsk Kvinnesaksforening som er ærlige nok til å si at de ikke gir seg med slike kampanjer før det sitter opp mot 100 % kvinner i kommunestyrene.

Men det er kvinnenettverkene i hovedsak Ap og Sv som gjør jobben med feltarbeid i den enkelte kommune og på nettet, uavhengig av om det er kvinnelig flertall eller ikke.

Siden det er så mange sosialister og feminister her ville jeg bare høre om dette var vanlig. Altså skyve politikk til siden for å presse frem kvinner?

Det ser ut til å være vanlig om man ser på nettet som flyter over med artikler om dette.

Skrevet

70% av kommunene i Norge har mannlig ordfører.

70% av fylesordførerene er menn.

60% av varaordførerene er menn.

57% av alle formanskapsmedlemer er menn.

70% av listene til kommunestyrevalget i Norge i år har menn på topp.

Men har fortsatt vesentlig flere maktposisjoner enn kvinner. Det er fortsatt behov for å arbeide ekstra for å få flere kvinner valgt. Virkeligheten er at det er enklere for en middelmådig mann enn en dyktig kvinne å få plass i kommunestyrene. Derfor trenger vi at det jobbes spessielt med å få valgt flere kvinner.

Anonymkode: 2cc6b...515

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er bare Norsk Kvinnesaksforening som er ærlige nok til å si at de ikke gir seg med slike kampanjer før det sitter opp mot 100 % kvinner i kommunestyrene.

Men det er kvinnenettverkene i hovedsak Ap og Sv som gjør jobben med feltarbeid i den enkelte kommune og på nettet, uavhengig av om det er kvinnelig flertall eller ikke.

Siden det er så mange sosialister og feminister her ville jeg bare høre om dette var vanlig. Altså skyve politikk til siden for å presse frem kvinner?

Det ser ut til å være vanlig om man ser på nettet som flyter over med artikler om dette.

Hvor sier Norsk kvinnesaksforening det?

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

70% av kommunene i Norge har mannlig ordfører.

70% av fylesordførerene er menn.

60% av varaordførerene er menn.

57% av alle formanskapsmedlemer er menn.

70% av listene til kommunestyrevalget i Norge i år har menn på topp.

Men har fortsatt vesentlig flere maktposisjoner enn kvinner. Det er fortsatt behov for å arbeide ekstra for å få flere kvinner valgt. Virkeligheten er at det er enklere for en middelmådig mann enn en dyktig kvinne å få plass i kommunestyrene. Derfor trenger vi at det jobbes spessielt med å få valgt flere kvinner.

Og da skal man bare DRITE I at kvinnen eventuelt representerer et parti du IKKE er enig med?

Skrevet
1 minutt siden, DetYrer skrev:

Og da skal man bare DRITE I at kvinnen eventuelt representerer et parti du IKKE er enig med?

Ja, det viktige er ikke hva kvinnene står for, det viktige er at det er over 50% kvinner.

"Etter valget i 2015 var det 39 % kvinner i kommunestyrene og 44 % kvinner i fylkestingene. Disse tallene er omtrent som før, og kvinner har fremdeles ikke 50 % slik kvinner i det minste bør ha."
http://kvinnesak.no/nkfcore/wp-content/uploads/2019/08/STEM-INN-KVINNER-19_rettversjon.pdf

Skrevet
10 minutter siden, DetYrer skrev:

Hvem mener du skal det? Finnes det ikke en eneste kvinne på listen til ditt parti?

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvem mener du skal det? Finnes det ikke en eneste kvinne på listen til ditt parti?

Jeg har ikke noe parti. Jeg er dypt uenig med de fleste i minst én sak.. :(

Skrevet
11 minutter siden, DetYrer skrev:

Jeg har ikke noe parti. Jeg er dypt uenig med de fleste i minst én sak.. :(

Sån er det for alle, til og med toppolitikerene. Du må velge dem du totalt sett er mest enig med. Det er din liste.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...