Gå til innhold

Er jeg grusom mot barnas venner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har også sendt unger ut flere ganger. Jeg har bodd i en veldig liten leilighet med tre barn alene, hvor stuen var eneste fellesområde, to av barna delte soverom. Ungene hadde alltid besøk, men etterhvert måtte jeg begynne å be de leke mer ute. Spesielt om det var mer enn én på besøk. Etter at vi flyttet til et større sted med flere etasjer og stuer ble det noe helt annet. Jeg oppfordrer selvfølgelig til utelek, men ikke i like stor grad som når vi bodde så trangt. Middag er familietid, og besøkende(da gjerne nabobarn) går da hjem så lenge, med mindre det er avtalte besøk som selvfølgelig får spise med oss. 

Anonymkode: 98a66...b9f

Videoannonse
Annonse
Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jenta mi er 7 år, og har mange venner i gata. Det er barn innom her daglig, alt fra 1-5 barn enten samtidig eller en og en. 

Vi har vært hjemme i helgen, og på fredag var det 2 jenter her samtidig, dvs 3 med min datter. Fra 16.00-19.30.

Lørdag var det 6 barn innom, i etapper på 1-2 barn av gangen. Og dette startet kl 10.30 og siste dro hjem 20.

I dag har det vært ca som i går, bare at ingen ringte på før 11. 

Ikke en gang i løpet av hele helgen har de fått leke inne. Har bedt de gå ut, og datteren min får komme inn når hun vil, men da må hun sende vennene hjem. 

Hvor grusom er jeg på en skala fra 1-10? 🙄 

Været har vært så som så. Ikke regn, men overskyet og litt surt, noe sol innimellom. Orker ikke alle disse ungene heeeeele tiden!

Anonymkode: e0f79...f87

Altså eg ville heller ikke hatt hele nabolaget inne.. syns ikke du er fæl... ville gjort d samme.. noe helt annet hvis d var to stk på besøk ene dagen liksom, men så mange, hele helgen, nei da er d helt innafor å holde de ute 😉

Skrevet

Har tre barn, og bor midt i smørøyet i nabolaget, så her er unger fra morgen til kveld. De vil helst være i vår hage da vi både har lekeplass, trampoline og svømmebasseng. 

De kommer og går som de ønsker her, men noen dager setter jeg foten ned og sier at «I dag passer det ikke å ha besøk, for jeg er sliten i hodet og ønsker fred rundt meg. Fint om dere går til noen andre i dag, eller går i ballbingen.»  Syns det er helt på sin plass å ønske seg litt ro innimellom. Men her på DIB skal vi dessverre være supermødre og energibunter alle sammen for å være en god nok mor.

Om dette er noe som skjer innimellom så er du ikke noen dårlig mor av den grunn, hi. Verre om de ALDRI fikk ha besøk inne. 

Anonymkode: afd45...6b7

Skrevet

Du har ikke hatt et eneste barn innom, du har hatt de utenfor. Å ha barn utenfor er da ikke noe big deal. Hadde du sluppet de inn innimellom hadde jeg hyllet deg, men når døra aldri åpnes er du bare kjip.

Anonymkode: 7b9d4...78b

Skrevet

Helt innafor! Det er ikke nødvendig å ha så mange inne når været er greit. Det blir kanskje verre til vinteren da? Uansett så er det lov å si nei. Helgen skal være tid for avkobling også. Ja, det er styr å ha barn, men man kan få lov til å sette grenser. 

Anonymkode: 95f20...034

Skrevet

Hvis du bor i leilighet så vil jeg vel si at du ikke har hatt de utenfor hos deg heller. Da er det vel et fellesområde utenfor. 

Syns du er kjip men vi et alle forskjellige. Her ønsker jeg at barna skal føle seg velkomne og hjemme. Jeg ønsker for mine barn hva jeg hadde selv som barn. Det var at alle kunne samles hjemme hos meg. Da har jeg også mer kontroll når de engang er tenåringer. Man setter standarden tidlig. 

Anonymkode: 8dc71...5df

Skrevet

Vi har barn som liker å være hjemme, dvs ha besøket sitt her hjemme! Til tider blir det mye barn og man blir sliten. Jeg tror man må sette grenser, noen helger, noen dager vil man ha litt fred og ro inne.. syns ikke du er kjip. Men hvis de ALDRI får være inne blir det rart. 

Anonymkode: b69c6...99a

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du bor i leilighet så vil jeg vel si at du ikke har hatt de utenfor hos deg heller. Da er det vel et fellesområde utenfor. 

Syns du er kjip men vi et alle forskjellige. Her ønsker jeg at barna skal føle seg velkomne og hjemme. Jeg ønsker for mine barn hva jeg hadde selv som barn. Det var at alle kunne samles hjemme hos meg. Da har jeg også mer kontroll når de engang er tenåringer. Man setter standarden tidlig. 

Hvor gamle er dine barn?

Mine er 5 og 7 klassinger, jeg og er åpen for at de skal være her og alle skal føle seg velkomne . Men med veldig mye besøk og man føler man har 6 til middag konstant må man kanskje føle seg litt kjip!? Er klart at noen liker å ha andres barn i hus heletiden men er en grunn til at vi har to barn og ikke 4! HI er ikke kjip. Kalles for å sette grenser for seg selv og sitt hjem. Orker du og din fam virkelig 3-4 barn på besøk hele helgen hele dagen?? Har dere virkelig ikke annet å gjøre ?? Blir du ikke sliten ?

Skrevet

Herregud. Man er da ikke kjip fordi man ikke orker 7-10 unger inne i løpet av en helg?! Hva er det med dere supermødre som skal trykke hi ned for det?

HI, det er helt innafor å sette grenser. Faktisk burde flere av dere gjøre det, så slipper dere bortskjemte, manipulerende unger. 

Anonymkode: c3995...dcb

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Pirkete du altså... de er ute, om det er hos meg, på fellesområdet eller på skolen som ligger 5 min unna er vel revnende likegyldig🙄 poenget mitt var at ørten barn ringer på ørten ganger om dagen.. og siden du pirker på noe som ikke er noe problem, jeg har en stor privat hage, og utenfor er det felles, men kun brostein, så de leker i MIN hage og jeg ELSKER at ungene leker med venner UTE :)

Skrevet

hvis ungene dine aldri får lov å ha gjester inne, synes jeg litt synd på ungene dine. Men ingen har vondt av å bli kastet ut av og til. Balanse er vel svaret her. 

Anonymkode: 31f79...d13

Skrevet

Det er jo ikke besøk, hvis de faktisk ikke får være inne! 

Jeg vokste opp på et lite sted, med få jevnaldrende. I et hus fikk gutten som bodde der bare ha besøk av en om gangen. Så når vi var 3 ilag måtte en sitte på trappen å vente. I et annet hus fikk ingen komme inn. Hjemme hos oss var alle velkommen, uansett hvor mange det var (og det var jo aldri veldig mange da, maks 5-6 stk) Og det har jeg ønsket for mine barn også. Så vi har åpent hus og alle er velkomne. Selv om det blir bråk og rot og sand i gangen, og vi ikke har all verdens med plass.. Jeg synes det er koselig å bli kjent med barnas venner. 

Anonymkode: 76643...b81

Gjest Antarctica
Skrevet
På ‎01‎.‎09‎.‎2019 den 22.24, Anonym bruker skrev:

Hun får lov å komme inn, men da må vennene gå hjem? Fordi? 

Husker en jente i klassen hadde en sånn mor. Ingen fikk lov å komme inn. Det gav godt grunnlag til snakking blant folk. 

Anonymkode: 15801...7ed

Å herre.

Du bør holde deg sammen med andre typer folk, da, kan jeg høre... Hvis jeg hadde kjent noen som klarte å skape sladder av en sånn bagatell, da hadde jeg faset dem ut av min  bekjentskapskrets på livstid. Man trenger ikke bruke tid på sånne.

HI: det er da helt ok at unger leker ute. Hvis de syntes det var så fælt, så ville de vel ha gått hjem.

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo ikke besøk, hvis de faktisk ikke får være inne! 

Jeg vokste opp på et lite sted, med få jevnaldrende. I et hus fikk gutten som bodde der bare ha besøk av en om gangen. Så når vi var 3 ilag måtte en sitte på trappen å vente. I et annet hus fikk ingen komme inn. Hjemme hos oss var alle velkommen, uansett hvor mange det var (og det var jo aldri veldig mange da, maks 5-6 stk) Og det har jeg ønsket for mine barn også. Så vi har åpent hus og alle er velkomne. Selv om det blir bråk og rot og sand i gangen, og vi ikke har all verdens med plass.. Jeg synes det er koselig å bli kjent med barnas venner. 

Anonymkode: 76643...b81

Jeg kaller det besøk, når de kommer ens ærend for å leke med jenta mi. De ringer på, jeg går for å åpne og sier at "ja trine er hjemme og kan komme ut å leke". Er det ett barn så leker de inne, men når barn nr 2 og 3 kommer går de ut. 

Jenta mi har besøk enten det er 1 unge inne eller 3 i vår private hage eller veranda. 

De flyr inn på do, de får mat osv... så for meg er det besøk, ikke så nøye om du tenker noe annet :)

Skrevet

Hvis våre barn har venner som ringer på og de går til skolen eller lekeplassen kaller jeg det ikke for besøk. Så det kan du ikke skryte på deg. At ditt barn ikke få ha venner inne hos seg er bare trist og når hun blir større er det nok hun som blir valgt vekk. Da gidder de ikke sitte på skoleplassen og er hos de i gjengen som faktisk får ha venner inne. 

Anonymkode: ce687...351

Skrevet
48 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis våre barn har venner som ringer på og de går til skolen eller lekeplassen kaller jeg det ikke for besøk. Så det kan du ikke skryte på deg. At ditt barn ikke få ha venner inne hos seg er bare trist og når hun blir større er det nok hun som blir valgt vekk. Da gidder de ikke sitte på skoleplassen og er hos de i gjengen som faktisk får ha venner inne. 

Vet ikke hvor gammel du er, men da jeg vokste opp, var det på denne måten vi var sammen. Ringte på hos hverandre for å høre hvem som ville bli med ut. 

Og vi kutta ikke ut folk vi likte uansett hva mødrene deres lot oss få lov til. Skjønner virkelig ikke hva du mener med "valgt vekk" ...

Anonymkode: d8f31...e96

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Har du ikke besøk i din egen hage heller? Inngjerdet, jeg sitter på verandaen og barna hopper på trampoline og klatrer og sklir? Neivel. Selv om vi ikke er enige trenger du ikke vri tråden min om til hva du definerer som besøk :)

Skrevet
31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vet ikke hvor gammel du er, men da jeg vokste opp, var det på denne måten vi var sammen. Ringte på hos hverandre for å høre hvem som ville bli med ut. 

Og vi kutta ikke ut folk vi likte uansett hva mødrene deres lot oss få lov til. Skjønner virkelig ikke hva du mener med "valgt vekk" ...

Anonymkode: d8f31...e96

Hi her. Sånn har jeg også vokst opp, vi trivdes og alle lekte sammen. Rik, fattig, yngre, eldre, ingen brydde seg. 

Jenta mi blir ikke valgt vekk i hvert fall, hver gang jeg henter på sfo er det barn som spør om å bli med hjem. De leker inne også, er snakk om å sende de ut når det er 3+ barn i vår lille leilighet. Dvs 2 venner og jenta mi. Pluss meg og 2 søsken. 

Skrevet

Helt riktig, mener nå jeg, hadde gjort det samme. Og gjør ofte det. NEI - dere må være ute. Er ikke noe galt i å være ute! selv midtvinters.

Skrevet
7 timer siden, Pashla skrev:

Å herre.

Du bør holde deg sammen med andre typer folk, da, kan jeg høre... Hvis jeg hadde kjent noen som klarte å skape sladder av en sånn bagatell, da hadde jeg faset dem ut av min  bekjentskapskrets på livstid. Man trenger ikke bruke tid på sånne.

HI: det er da helt ok at unger leker ute. Hvis de syntes det var så fælt, så ville de vel ha gått hjem.

Selvfølgelig blir man snakket om, hvis man aldri slipper noen inn i huset. Det gir grunnlag til spekulasjoner.

Gjest Antarctica
Skrevet (endret)
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig blir man snakket om, hvis man aldri slipper noen inn i huset. Det gir grunnlag til spekulasjoner.

Ja, jeg er sikker på at laverestående individer snakker om ALT og lager spekulasjoner om mye rart. Heldigvis har jeg faset ut folk som snakker sånn, fordi det ikke interesserer meg.

Endret av Pashla
Skrevet
28 minutter siden, Pashla skrev:

Ja, jeg er sikker på at laverestående individer snakker om ALT og lager spekulasjoner om mye rart. Heldigvis har jeg faset ut folk som snakker sånn, fordi det ikke interesserer meg.

Et helt lokalsamfunn var laverestående, og du er over dem alle.

Notert. 

Gjest Antarctica
Skrevet (endret)
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Et helt lokalsamfunn var laverestående, og du er over dem alle.

Notert. 

Hele lokalsamfunnet sladrer om en mor som ikke liker å ha nabobarna inne...?

Ja, da er de jammen laverestående! Vil helst ikke vite hvilket lokalsamfunn du beskriver. 

Endret av Pashla
Skrevet
46 minutter siden, Pashla skrev:

Hele lokalsamfunnet sladrer om en mor som ikke liker å ha nabobarna inne...?

Ja, da er de jammen laverestående! Vil helst ikke vite hvilket lokalsamfunn du beskriver. 

Og, som en utenforstående så har du naturligvis bedre innsyn i saken enn vi som var der? 

Lokalsamfunnets bekymring for denne familien, viste seg å være berettighet. Og nei, det er ikke normalt å aldri ville slippe noen inn i huset. 

Skrevet
19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvor gamle er dine barn?

Mine er 5 og 7 klassinger, jeg og er åpen for at de skal være her og alle skal føle seg velkomne . Men med veldig mye besøk og man føler man har 6 til middag konstant må man kanskje føle seg litt kjip!? Er klart at noen liker å ha andres barn i hus heletiden men er en grunn til at vi har to barn og ikke 4! HI er ikke kjip. Kalles for å sette grenser for seg selv og sitt hjem. Orker du og din fam virkelig 3-4 barn på besøk hele helgen hele dagen?? Har dere virkelig ikke annet å gjøre ?? Blir du ikke sliten ?

Mine går nå i 6. og 8. Klasse. Sliten? Ja før, men ikke nå. Hvorfor skal jeg bli sliten av at barna har besøk? Det styrer de da med selv. Barna bor her like mye som meg og får selvfølgelig lov til å ha med besøk hjem. Jeg har spiser gledelig brødskiver så barna får middag. Det skjer uansett ikke hver dag så det er et lite offer. Noen dager har jeg så mange barn at jentene sitter i stua og guttene på kjøkkenet og jeg lager forskjellige ting for å fore de. Men det er sjeldent det så det et bare kos når det skjer. Det viktigste er at barna vet at andre er velkomne. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...