Gå til innhold

Tro, og overføring til egne barn. Hva gjør du?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

,"Alle" forsøker å overføre sin egen tro til barna, mer eller mindre bevist. Det gjelder i like stor grad ateister som andre. Barna hører hvordan du omtaler andre og hvordan du argumenterer. Det påvirker dem mer enn om du sier "noen tror på en gud og andre ikke",  et par ganger.

Jeg er ganske sikker på at du prøver å få dem til å godta ting som at privat eiendomsrett, nasjonalstater, norges lover og menneskerettighetene finnes og er riktige å respektere for eksempel. Det er også "tro" og ikke noe som kan bevises.

Anonymkode: dba69...4aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Anonym bruker skrev:

,"Alle" forsøker å overføre sin egen tro til barna, mer eller mindre bevist. Det gjelder i like stor grad ateister som andre. Barna hører hvordan du omtaler andre og hvordan du argumenterer. Det påvirker dem mer enn om du sier "noen tror på en gud og andre ikke",  et par ganger.

Jeg er ganske sikker på at du prøver å få dem til å godta ting som at privat eiendomsrett, nasjonalstater, norges lover og menneskerettighetene finnes og er riktige å respektere for eksempel. Det er også "tro" og ikke noe som kan bevises.

Anonymkode: dba69...4aa

Nei, det er forskjell på en tro og en mening.

Anonymkode: 0ea83...3fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Anonym bruker skrev:

Fordi jeg mener at ateisme er en tro på at det ikke finnes en guddommelighet, så er jeg teit? Så er det ikke en tro fordi du sier det? Og fordi du mener du argumenterer bedre enn meg?

Anonymkode: ecc5b...6c9

Ja på alle tre. 

Anonymkode: 0ea83...3fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Anonym bruker skrev:

The dichotomy that Atheists try to create between science and religion is false. The conflict is between interpretations of science coming from different religious worldviews.

Atheism shouldn’t be taught or enforced in settings where other religions are banned and shouldn’t be favoured by laws which imply a religiously neutral government.

Anonymkode: 87b6c...ef9

Du bruker en religiøs nettside som bevis på hva ateisme er...?

Anonymkode: 0ea83...3fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du bruker en religiøs nettside som bevis på hva ateisme er...?

Anonymkode: 0ea83...3fd

Hva skulle være galt i den bruken? Ville du reagert om hun hadde brukt en ikkereligiøs side, som stpre norske leksikon, for å beskrive hva en religion er?

Anonymkode: dba69...4aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det er forskjell på en tro og en mening.

Anonymkode: 0ea83...3fd

Hvilke bevis har du for at menneskerettighetene finnes? Hvorfor skulle mennesker ha disse retyighetene?

Anonymkode: dba69...4aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja på alle tre. 

Anonymkode: 0ea83...3fd

Du har like lite bevis på at det ikke finnes noen gud som en kristen har på at det finnes. Du kan øargumentere for ay det er lite sansynøig, men ikke avskrive det.

Anonymkode: dba69...4aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva skulle være galt i den bruken? Ville du reagert om hun hadde brukt en ikkereligiøs side, som stpre norske leksikon, for å beskrive hva en religion er?

Anonymkode: dba69...4aa

Eeehhh - det første som er galt med det, er jo at de som skal beskrive fenomenet har som mål å utrydde det...

Anonymkode: 0ea83...3fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du har like lite bevis på at det ikke finnes noen gud som en kristen har på at det finnes. Du kan øargumentere for ay det er lite sansynøig, men ikke avskrive det.

Anonymkode: dba69...4aa

Trenger ikke å bevise det. Jeg trenger bare å si at jeg ikke jeg noen guder eller religiøse doktriner, og vips er jeg ateist. På samme måte som du ikke behøver å «motbevise» at hinduismens 2 millioner guder ikke fins. Jeg går bare én gud videre derfra, og lar være å tro på 2 000 001 guder i stedet for 2 000 000.

Anonymkode: 0ea83...3fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Trenger ikke å bevise det. Jeg trenger bare å si at jeg ikke jeg noen guder eller religiøse doktriner, og vips er jeg ateist. På samme måte som du ikke behøver å «motbevise» at hinduismens 2 millioner guder ikke fins. Jeg går bare én gud videre derfra, og lar være å tro på 2 000 001 guder i stedet for 2 000 000.

Anonymkode: 0ea83...3fd

 at jeg ikke har noen guder

Anonymkode: 0ea83...3fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvilke bevis har du for at menneskerettighetene finnes? Hvorfor skulle mennesker ha disse retyighetene?

Anonymkode: dba69...4aa

Ingen har bevist dem. De har kommet til enighet om dem, fordi de ikke er en tro, men en MENING. 

Anonymkode: 0ea83...3fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ingen har bevist dem. De har kommet til enighet om dem, fordi de ikke er en tro, men en MENING. 

Anonymkode: 0ea83...3fd

At noen har blitt enige om dem betyr på ingen måte at jeg trenger å respektere dem. Om jeg mener det er riktig å ta livet av alle med rødt hår er drt like riktig sm at noen mener alle har krav på beskyttelse.

Anonymkode: dba69...4aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

At noen har blitt enige om dem betyr på ingen måte at jeg trenger å respektere dem. Om jeg mener det er riktig å ta livet av alle med rødt hår er drt like riktig sm at noen mener alle har krav på beskyttelse.

Anonymkode: dba69...4aa

Ikke meg du svarer... 

Men er du helt frisk? Bevis for at menneskerettigheter finnes? Det er lett tilgjengelig info, og ikke en tro. Og hvorfor skulle man ikke respektere menneskerettigheter? 

Og nei, det å ta et liv er ikke like riktig som å beskytte et liv 🤦🏼‍♀️

Anonymkode: 4873e...1ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke meg du svarer... 

Men er du helt frisk? Bevis for at menneskerettigheter finnes? Det er lett tilgjengelig info, og ikke en tro. Og hvorfor skulle man ikke respektere menneskerettigheter? 

Og nei, det å ta et liv er ikke like riktig som å beskytte et liv 🤦🏼‍♀️

Anonymkode: 4873e...1ca

Men da er du over på religion og "tro". Det er ingen naturlov som sier at et menneske har mer verdi enn en kakkelakk eller at det er feil å drepe. "Menneskerettighetene" er egentlig ikke noe annet enn noen skriblerier på et papir, tilpasdet dagens ideologiske mote. Det er ingen vesensforskjell på det å tro på bibelen og det å tro på menneskerettighetene. Begge er skrevet av mennesker ut fra menneskers tro og må tolkes for å kunne brukes til noe. Menneskerettighetene er ikke noe mer sanne enn Maos lille røde eller Hitlers mein kampf, selv om vi liker dem bedre.

Anonymkode: dba69...4aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

At noen har blitt enige om dem betyr på ingen måte at jeg trenger å respektere dem. Om jeg mener det er riktig å ta livet av alle med rødt hår er drt like riktig sm at noen mener alle har krav på beskyttelse.

Anonymkode: dba69...4aa

Det er Hitlers logikk, ja. Derfor ble menneskerettighetene forfattet. Men de er ikke en "tro", de er vel mer å regne som en internasjonal lov. Jeg trenger ikke "tro" på Norges lover heller, alt jeg må gjøre er å følge dem. 

Anonymkode: 0ea83...3fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvilke bevis har du for at menneskerettighetene finnes? Hvorfor skulle mennesker ha disse retyighetene?

Anonymkode: dba69...4aa

Eh. Menneskerettighetene eksisterer fordi mennesker har skapt dem. Akkurat som Eiffeltårnet. Eller eplepai. Eller Julekveldsvisa. Og bilen du kjører. 

Anonymkode: cf252...8cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Eh. Menneskerettighetene eksisterer fordi mennesker har skapt dem. Akkurat som Eiffeltårnet. Eller eplepai. Eller Julekveldsvisa. Og bilen du kjører. 

Anonymkode: cf252...8cd

At de står skrevet ned betyr ikke at de er grunnleggende rettigheter. Det betyr bare at noen har funnet på at de vil straffe deg  hvis du bryter dem.. overbevisni ggen om at menesket har verdi eller at get er galt å drepe bunner i en tro på linje med de kjente religionene og denne troen er de fleste foreldre ivrige på å overføre til barna.

Anonymkode: dba69...4aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

At de står skrevet ned betyr ikke at de er grunnleggende rettigheter. Det betyr bare at noen har funnet på at de vil straffe deg  hvis du bryter dem.. overbevisni ggen om at menesket har verdi eller at get er galt å drepe bunner i en tro på linje med de kjente religionene og denne troen er de fleste foreldre ivrige på å overføre til barna.

Anonymkode: dba69...4aa

Nei, den bygger på en moralfilosofi der man baserer sine valg på at de ikke kan tas av én hvis de ikke kan tas av alle. Fordi menneskene er en grunnleggende sosial art, slik som andre primater, så ser de ingen grunn til å drepe sin egen art uten tvingende grunn, og de er også i stand til å sosialisere, mentalisere og sympatisere - grunnleggende for å kunne stille moralfilosofiske spørsmål. Som altså første gang ble stilt av de edle hedninger Platon, Aristoteles m.fl., som var helt uten en idé om Jesus, Muhammed eller andre frelsesreligioner.

Bør ikke du ta forberedende før du begynner å utbre deg om emner du bare har flyktig kunnskap om...?

 

Anonymkode: 0ea83...3fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, den bygger på en moralfilosofi der man baserer sine valg på at de ikke kan tas av én hvis de ikke kan tas av alle. Fordi menneskene er en grunnleggende sosial art, slik som andre primater, så ser de ingen grunn til å drepe sin egen art uten tvingende grunn, og de er også i stand til å sosialisere, mentalisere og sympatisere - grunnleggende for å kunne stille moralfilosofiske spørsmål. Som altså første gang ble stilt av de edle hedninger Platon, Aristoteles m.fl., som var helt uten en idé om Jesus, Muhammed eller andre frelsesreligioner.

Bør ikke du ta forberedende før du begynner å utbre deg om emner du bare har flyktig kunnskap om...?

 

Anonymkode: 0ea83...3fd

Kan du noe som helst om religioner og hva de lærer barna sine? Hva de lever etter? Hvordan de forsvarer sine valg for seg selv og barna sine? 

Du kan svare så mye du vil om hva du mener tro er, men du vet kanskje ikke så mye om hva troen innebærer for de enkelte menneskene som praktiserer den? 

Du forteller hva tro er ut fra ditt ståsted, ikke fra et ståsted Hvor man tror. Du mener at tro er ditt eller datt, men vet ikke hvordan det praktiseres innad i en hver menighet. De forskjellige menighetene er like forskjellige som du og er ateister. Hvor du, i denne tråden forsøker å fortelle at tro bare er moral bestemt av andre, mens du lever videre o tråd med norsk lov, som forøvrig er moral bestemt av andre. 

Anonymkode: ecc5b...6c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Eeehhh - det første som er galt med det, er jo at de som skal beskrive fenomenet har som mål å utrydde det...

Anonymkode: 0ea83...3fd

Kristne har ikke som mål å utrydde ateismen. Det er like tullete å si som at ateistene har som mål å utrydde kristendomen. De fleste på begge sider klarer fint å akseptere at andre tror noe annet enn dem selv selv om de liker å diskutere og forsøker å overbevise om at de selv  har rett.

Anonymkode: dba69...4aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, den bygger på en moralfilosofi der man baserer sine valg på at de ikke kan tas av én hvis de ikke kan tas av alle. Fordi menneskene er en grunnleggende sosial art, slik som andre primater, så ser de ingen grunn til å drepe sin egen art uten tvingende grunn, og de er også i stand til å sosialisere, mentalisere og sympatisere - grunnleggende for å kunne stille moralfilosofiske spørsmål. Som altså første gang ble stilt av de edle hedninger Platon, Aristoteles m.fl., som var helt uten en idé om Jesus, Muhammed eller andre frelsesreligioner.

Bør ikke du ta forberedende før du begynner å utbre deg om emner du bare har flyktig kunnskap om...?

 

Anonymkode: 0ea83...3fd

Selv om de fleste lærebøker i moralfilosofi starter med Sokrater, Platon og Aristoteles betyr ikke det at de var de første som stilte spørsmålene. Det spesdielle med dem er at mye av den vestlige tenkningen er bygget på deres tanker. Hvis du går til andre deler av verden var det andre mennesker som stilte de samme spørsmålene og kom med andre svar. Det har ført til at den grunnleggende tenkningen i for eksempel Japan har blitt veldig ulik den i Hellas. Menneskene har hatt ulikt syn på hva som er rett og galt.

Anonymkode: dba69...4aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kristne har ikke som mål å utrydde ateismen. Det er like tullete å si som at ateistene har som mål å utrydde kristendomen. De fleste på begge sider klarer fint å akseptere at andre tror noe annet enn dem selv selv om de liker å diskutere og forsøker å overbevise om at de selv  har rett.

Anonymkode: dba69...4aa

Ikke meg du siterer, men husker jeg feil når jeg mener jeg lærte i kristendommen at Jesus sa «gå derfor ut og gjør alle folkeslag til mine disipler»? Jeg er ingen religionsekspert, så mulig jeg er på vidda. 

Anonymkode: cf252...8cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke meg du siterer, men husker jeg feil når jeg mener jeg lærte i kristendommen at Jesus sa «gå derfor ut og gjør alle folkeslag til mine disipler»? Jeg er ingen religionsekspert, så mulig jeg er på vidda. 

Anonymkode: cf252...8cd

Ja, det sa jan, men målet er ikke å utrydde noen eller noe. Målet var å gi folk del i kristendomen. Målet er ikke å ødelegge noe, men å gi noe som er enda bedre.

Anonymkode: dba69...4aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kan du noe som helst om religioner og hva de lærer barna sine? Hva de lever etter? Hvordan de forsvarer sine valg for seg selv og barna sine? 

Du kan svare så mye du vil om hva du mener tro er, men du vet kanskje ikke så mye om hva troen innebærer for de enkelte menneskene som praktiserer den? 

Du forteller hva tro er ut fra ditt ståsted, ikke fra et ståsted Hvor man tror. Du mener at tro er ditt eller datt, men vet ikke hvordan det praktiseres innad i en hver menighet. De forskjellige menighetene er like forskjellige som du og er ateister. Hvor du, i denne tråden forsøker å fortelle at tro bare er moral bestemt av andre, mens du lever videre o tråd med norsk lov, som forøvrig er moral bestemt av andre. 

Anonymkode: ecc5b...6c9

Jeg kommenterte ingen av de spørsmålene du stiller her, Mr. Økseskaft, så dette er en ny dreining som du helst bør lage en egen tråd om. Ikke kuppe HIs tråd.

Anonymkode: 0ea83...3fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det sa jan, men målet er ikke å utrydde noen eller noe. Målet var å gi folk del i kristendomen. Målet er ikke å ødelegge noe, men å gi noe som er enda bedre.

Anonymkode: dba69...4aa

Å utrydde ateisme var jo målet, det kan du ikke nekte for. 

Anonymkode: 0ea83...3fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...