Gå til innhold

Tro, og overføring til egne barn. Hva gjør du?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Mitt inntrykk er at mange ateister informerer barna sine relativt objektivt. «de kristne tror at ... og muslimene tror at ...» og sier til barna at tro er personlig og at bare du kan finne ut hva som er riktig for deg. Mens troende i større eller mindre grad «velger» religion for barna sine, og presenterer den for sine barn som sannhet, hvilket innebærer at andre livssyn blir usanne eller «tar feil».

Men mitt inntrykk kan selvfølgelig være helt feil. Jeg skulle gjerne visst mer om hvordan andre foreldre reflekterer rundt dette temaet, og hvordan dere gjør det i praksis. Hva tror du på, og hvordan snakker du om tro med barna dine? Hvilke hensyn tar du til barns alder og modenhet?

Anonymkode: fad04...881

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ikke religiøs som voksen, men hadde barnetroen.

Jeg mener den kristne tro er en del av samfunnet vårt, mange av de reglene vi i dag lever etter et tuftet på kristendommen og den er en viktig del av vår historie som barn bør lære mer om enn de gjør på skolen. 

Mine barn er derfor døpt, de er med på tåragent, våkenatt, barnekor og tweensklubb i regi av menigheten. 

De lærer på skolen og av meg at tro er personlig, og det finnes mange forskjellige religioner (venninnen til 10-åringen er muslim). 

Når de når konfirnasjonsalder velger de selv, jeg sier at for meg er borgerlig konfirmasjon like greit som kristelig. De må avgjøre hva de ønsker. 

De to eldste barna har valgt konfirmasjon i kirken, det er det som er konfirmasjon sier de. De har nå blitt 15 og 18 år og ingen av dem er religiøse men de ønsker å stå i statskirken og har hatt barnetroen begge to. 

Anonymkode: a1f09...a7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er atheister og har gjort slik du beskriver. Har aldri sagt at noe er feil og ikke prakket atheismen på barna. Begge barna hadde barnetro som små, men fra ca syv års alder fant de ut at de ikke trodde på noen gud, uten at vi styrte det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anser meg ikke helt som ateist, men er ikke medlem av statskirken, og tror ikke på en gud, eller noen religion. Og her lærer barna om alle religioner, så får de ta valget selv. Og ene barnet er kristen, og får støtte på det. 

Anonymkode: 4e3ce...5b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kristen, men forteller allikevel barna nøytralt om ulike religioner og at det er et personlig valg hva man tror på. Eldste har valgt å melde seg opp til kirkelig konfirmasjon nå, men det er fortsatt helt åpent om hun gjennomfører eller ikke.

Men du har nok rett i at en del, i hvert fall de som er mer konservativt religiøse, presenterer egen tro som sannhet for barna. Vi har flere i familien som gjør det sånn.

Anonymkode: 01ef3...5bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er agnostiker og gjør slik du skriver. Foreløpig har de to eldste valgt humanistisk konfirmasjon. 

Men at religiøse overfører sin religion til sine barn er jo naturlig. De ønsker det beste for dem, og å leve i tråd med deres religiøse skikker sikrer i større grad frelse (eller god gjenfødelse) for deres barn, sett ut i fra deres religiøse perspektiv og overbevisning.

Anonymkode: 2dafe...b62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror ikkje på noko barre lever. Kva barna mine gjør bestemmer ikkje jeg barnas valg.

Anonymkode: 1e493...2e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi svarer ganske nøytralt, men viser rom for å reflektere. 

Feks når de spør om engler, som her om dagen... "noen mennesker tror at engler er... *forklarer... Hva tenker du om det da?"

De kan også spørre om hva som skjer når man er død feks. Og noen ganger vil de vite det rent praktiske, så da forklarer vi kremasjon eller nedbrytningsprosessen. Eller det åndelige, "finnes det sjel, går den til himmelen?" osv. Og da snakker vi, og undres over det. Og igjen starter jeg med "noen mennesker mener at..." 

Jeg er ikke kristen pr def, men har en tro... Jeg mener at barna må få finne sin egen, om noen, og min jobb er å hjelpe de på veien uten å legge sterke føringer. 

Min tanke er at ved å svare ut spørsmål rundt disse tingene litt for enkelt, ved å bruke religionen som "unnskyldning". Som at "gud mener." eller "fordi Jesus sier at", så kan man gå glipp av spennende refleksjoner og undertrykke barnas egen selvstendige tankegang. 

Og de tåler forbausende mye. Vi snakket fakta helt siden bhg. Men nå jobber jeg i et yrke med blod, død og liv, så de er muligens litt herdet i det at jeg alltid svarer ut ting som det er (uten å skremme livskiten ut av de da) ettersom min opplevelse med barn i krise og deres sinn har behov for fakta for ikke å overfantasere. Og å la de få snakke tankene sine helt ut uten å avblåse med "sånn er det bare" (som religion ofte kan ha en tendens til å gjøre) er viktig. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er ikke religiøs som voksen, men hadde barnetroen.

Jeg mener den kristne tro er en del av samfunnet vårt, mange av de reglene vi i dag lever etter et tuftet på kristendommen og den er en viktig del av vår historie som barn bør lære mer om enn de gjør på skolen. 

Mine barn er derfor døpt, de er med på tåragent, våkenatt, barnekor og tweensklubb i regi av menigheten. 

De lærer på skolen og av meg at tro er personlig, og det finnes mange forskjellige religioner (venninnen til 10-åringen er muslim). 

Når de når konfirnasjonsalder velger de selv, jeg sier at for meg er borgerlig konfirmasjon like greit som kristelig. De må avgjøre hva de ønsker. 

De to eldste barna har valgt konfirmasjon i kirken, det er det som er konfirmasjon sier de. De har nå blitt 15 og 18 år og ingen av dem er religiøse men de ønsker å stå i statskirken og har hatt barnetroen begge to. 

Anonymkode: a1f09...a7a

Velger de egentlig selv som konfirmanter? De har jo blidt (mildt) indoktrinert fra de er små. 

Hvilke regler lever vi etter i dag som er tuftet på kristendommen? Det er vel heller kristendommen som er tuftet på et humant verdigrunnlag. Det er slik at mennesker er et flokkdyr som må jobbe sammen for å overleve. Da er det viktig at vi rent biologisk gjør det som gagner vår dyrerase. På samme måte som veldig mange andre dyreraser er det i ulik grad en flokkmentalitet som gjør at vi ikke dreper, stjeler osv. Selv om samfunn har blitt styrt av barbariske narsissister med megalomani, har de på bakken måtte ha uskrevne regler for å overleve. Disse verdiene står sterkere dess nærmere man er i gruppen. Menneske - geografisk tilhørighet - kulturell tilhørighet- lokalsamfunn - familie. 

Vi er ateister, og har snakket mye om ulik tro til barna. Når de spurte oss om hva vi trodde, snakket vi om det. Hvorfor vi ikke trodde på guder, men at alle måtte finne det som er rett for seg. Ved dødsfall har vi snakker om at en person som er død kanskje bare er død, men en del av livssirkelen. Der alle grunnstoffer tar del i ulike deler av kretsløpet. Kanskje er personen i himmelen eller reinkarnert osv.  

 

Anonymkode: b8215...81c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt, jeg og sønnen min snakket om dette i morges.

Han er snart 9, og sa at han ikke tror på noen guder. Han er veldig logisk av seg, og han ser ikke logikken i religion. Han er veldig interessert i evolusjon og verdensrommet, og det kan ikke helt kombineres med religion, i hans øyne. 

Jeg vokste opp i kirken, sang i kirkekor og stilte ikke mange spørsmål. Han derimot, stiller store logiske spørsmål. 

Jeg lærer ham om religion, men ikke som en sannhet. Han læres også til å respektere andres tro. 

Anonymkode: 4873e...1ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er oppvokst i pinsebevegelsen. Mine foreldre prakket aldri noen tro på meg og mine søsken. Hvis jeg spurte, så svarte min mor alltid «jeg tror......., men noen tror......» og avsluttet med «hva tror du?» og så fikk jeg muligheten til å svare. Faren min er mer fanatisk og svarte som om det var sannhet. (Foreldrene mine er skilt). 

Barna mine konfirmeres kristelig eller konfirmeres ikke. Det er et valg jeg tar for de. Konfirmasjon (av confirmation) er en bekreftelse av dåpen eller velsignelsen de har som barn og ønsker de ikke å bekrefte den, så er det helt ok for meg. Sånn sett tvinger jeg de kanskje til en kristelig konfirmasjon, men sånn er det bare. Bekreft eller la være.

Jeg er ikke kristen selv, men kaller meg ikle ateist. Jeg vil helst slippe å bli sammenlignet med den gruppen. Jeg har bare ingen tro, men synes alle religioner er interessante og bryr meg ikke så mye om å nekte barn forhold til religion.

Anonymkode: ecc5b...6c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er agnostiker og gjør slik du skriver. Foreløpig har de to eldste valgt humanistisk konfirmasjon. 

Men at religiøse overfører sin religion til sine barn er jo naturlig. De ønsker det beste for dem, og å leve i tråd med deres religiøse skikker sikrer i større grad frelse (eller god gjenfødelse) for deres barn, sett ut i fra deres religiøse perspektiv og overbevisning.

Anonymkode: 2dafe...b62

Takk for mange spennende svar. Jeg er også ateist og bruker mye tid til undring og refleksjon med barna, hvor vi voksne i så liten grad som mulig serverer svarene. Om tro, og alt mulig annet. 

Jeg ser logikken i at religiøse ønsker det beste for sine barn, og at i deres øyne er det beste å overføre egen tro. Likevel er jo dette tro og ikke viten, så når man tar ansvaret for å ta et så stort valg på vegne av et barn tenker jeg at det ligger grundige overveielser til grunn. Det hadde vært spennende å få innblikk i hvordan foreldre tenker rundt et slikt valg, og hvilke avveininger de har gjort. Mange fine og reflekterte svar her, men de representerer jo stort sett bare den ene siden:)

HI

Anonymkode: fad04...881

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er oppvokst i pinsebevegelsen. Mine foreldre prakket aldri noen tro på meg og mine søsken. Hvis jeg spurte, så svarte min mor alltid «jeg tror......., men noen tror......» og avsluttet med «hva tror du?» og så fikk jeg muligheten til å svare. Faren min er mer fanatisk og svarte som om det var sannhet. (Foreldrene mine er skilt). 

Barna mine konfirmeres kristelig eller konfirmeres ikke. Det er et valg jeg tar for de. Konfirmasjon (av confirmation) er en bekreftelse av dåpen eller velsignelsen de har som barn og ønsker de ikke å bekrefte den, så er det helt ok for meg. Sånn sett tvinger jeg de kanskje til en kristelig konfirmasjon, men sånn er det bare. Bekreft eller la være.

Jeg er ikke kristen selv, men kaller meg ikle ateist. Jeg vil helst slippe å bli sammenlignet med den gruppen. Jeg har bare ingen tro, men synes alle religioner er interessante og bryr meg ikke så mye om å nekte barn forhold til religion.

Anonymkode: ecc5b...6c9

Du vet at det er noen generasjoner siden kirken bekreftet dåpsløftet i konfirmasjonen? 

Ordet konfirmasjon har ulike opphav, og flere betydninger, som jeg tenker dekker tanken bak både kirken og human etisk forbunds konfirmasjonsopplæring, på tross av at ingen av dem bekrefter et dåpsløfte. (https://human.no/seremonier/konfirmasjon/hva-betyr-konfirmasjon/)

Anonymkode: fad04...881

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er oppvokst i pinsebevegelsen. Mine foreldre prakket aldri noen tro på meg og mine søsken. Hvis jeg spurte, så svarte min mor alltid «jeg tror......., men noen tror......» og avsluttet med «hva tror du?» og så fikk jeg muligheten til å svare. Faren min er mer fanatisk og svarte som om det var sannhet. (Foreldrene mine er skilt). 

Barna mine konfirmeres kristelig eller konfirmeres ikke. Det er et valg jeg tar for de. Konfirmasjon (av confirmation) er en bekreftelse av dåpen eller velsignelsen de har som barn og ønsker de ikke å bekrefte den, så er det helt ok for meg. Sånn sett tvinger jeg de kanskje til en kristelig konfirmasjon, men sånn er det bare. Bekreft eller la være.

Jeg er ikke kristen selv, men kaller meg ikle ateist. Jeg vil helst slippe å bli sammenlignet med den gruppen. Jeg har bare ingen tro, men synes alle religioner er interessante og bryr meg ikke så mye om å nekte barn forhold til religion.

Anonymkode: ecc5b...6c9

Jeg vil ikke sammenlignes med den gruppen?

Ateister er ingen gruppe, altså. Det betyr bare «uten gud(er)».  Vi har ingen menighet, på samme måte som at ikke-skiløpere også er uten et fellesskap. 

Anonymkode: b8215...81c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker også at det er naturlig at barn tilegner seg miljøet de lever i. Alle jeg kjenner som har vokst opp i kristne hjem er kristne selv, samtidig tror jeg ingen jeg kjenner som er vokst opp i en ateistisk familie er troende. Jeg et ateist selv, med foreldre som også var ateister. Jeg er vokst opp i et veldig kristent område, så det var naturlig for meg å delta på søndagsskole og ulike arrangement i regi av menigheten. Dette var selvfølgelig ikke noe problem for mine foreldre. Jeg hadde kanskje en form for barnetro en gang, men var klar på at borgerlig konfirmasjon var det eneste riktige for meg da det ble aktuelt. Jeg var den eneste i bygda som valgte den veien. 

Vi undrer oss mye hjemme, og barna velger selv hva de vil tro på så lenge det er snakk om filosofisk tro og ikke endring av fakta. Hadde de kommet hjem og i insistert på at verden var flat og vaksiner ikke hjelper ville jeg opplyst dem. 

Anonymkode: cf252...8cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du vet at det er noen generasjoner siden kirken bekreftet dåpsløftet i konfirmasjonen? 

Ordet konfirmasjon har ulike opphav, og flere betydninger, som jeg tenker dekker tanken bak både kirken og human etisk forbunds konfirmasjonsopplæring, på tross av at ingen av dem bekrefter et dåpsløfte. (https://human.no/seremonier/konfirmasjon/hva-betyr-konfirmasjon/)

Anonymkode: fad04...881

Artig der der hvordan man forsvarer sin egen form for konfirmasjon. Det er bare human etisk forbund som har denne beskrivelsen. Andre steder vil ha en annen beskrivelse. 

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vil ikke sammenlignes med den gruppen?

Ateister er ingen gruppe, altså. Det betyr bare «uten gud(er)».  Vi har ingen menighet, på samme måte som at ikke-skiløpere også er uten et fellesskap. 

Anonymkode: b8215...81c

Ateister er en gruppe. Hvis ikke ville man vel ikke kalt seg for noe? Kristne er en gruppe som dele samme tro, muslimer er en gruppe som dele samme tro, ateister er en gruppe som deler samme tro. Og så har man disse ekstreme og moderate i alle formene for tro. De ekstreme ateistene er uspiselige og derfor vil jeg ikke sammenlignes med de. Jeg tar avstand fra hele troen ateistene har

Anonymkode: ecc5b...6c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Artig der der hvordan man forsvarer sin egen form for konfirmasjon. Det er bare human etisk forbund som har denne beskrivelsen. Andre steder vil ha en annen beskrivelse. 

Anonymkode: ecc5b...6c9

Helt enig i at alle tar utgangspunkt i eget syn. Det er jo en svakhet ved alles evne til å være objektive.

Men hovedpoenget mitt var at kirken ikke bekrefter dåpen i sin konfirmasjon, så det at barna dine kun kan konfirmeres i kirken nettopp for å bekrefte dåpen er faktafeil. Uavhengig av hvilken kilde jeg henviser til er det ingen konfirmanter som «bekrefter» noe løfte, i eller utenfor kirken. 

Anonymkode: fad04...881

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Artig der der hvordan man forsvarer sin egen form for konfirmasjon. Det er bare human etisk forbund som har denne beskrivelsen. Andre steder vil ha en annen beskrivelse. 

Ateister er en gruppe. Hvis ikke ville man vel ikke kalt seg for noe? Kristne er en gruppe som dele samme tro, muslimer er en gruppe som dele samme tro, ateister er en gruppe som deler samme tro. Og så har man disse ekstreme og moderate i alle formene for tro. De ekstreme ateistene er uspiselige og derfor vil jeg ikke sammenlignes med de. Jeg tar avstand fra hele troen ateistene har

Anonymkode: ecc5b...6c9

Ateisme er ingen tro. Det er mangel på tro. 

Anonymkode: cf252...8cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenker også at det er naturlig at barn tilegner seg miljøet de lever i. Alle jeg kjenner som har vokst opp i kristne hjem er kristne selv, samtidig tror jeg ingen jeg kjenner som er vokst opp i en ateistisk familie er troende. Jeg et ateist selv, med foreldre som også var ateister. Jeg er vokst opp i et veldig kristent område, så det var naturlig for meg å delta på søndagsskole og ulike arrangement i regi av menigheten. Dette var selvfølgelig ikke noe problem for mine foreldre. Jeg hadde kanskje en form for barnetro en gang, men var klar på at borgerlig konfirmasjon var det eneste riktige for meg da det ble aktuelt. Jeg var den eneste i bygda som valgte den veien. 

Vi undrer oss mye hjemme, og barna velger selv hva de vil tro på så lenge det er snakk om filosofisk tro og ikke endring av fakta. Hadde de kommet hjem og i insistert på at verden var flat og vaksiner ikke hjelper ville jeg opplyst dem. 

Anonymkode: cf252...8cd

Jeg har foreldre som er ateister, mannen har foreldre som er ateister (og vel så det! De HATER religion, kan det virke som, og jeg i alle fall har hele livet fått høre hvor fæle religioner er).

Men vi er kristne. Så det var litt svogerforskning du kommer med der.

Anonymkode: 87b6c...ef9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Helt enig i at alle tar utgangspunkt i eget syn. Det er jo en svakhet ved alles evne til å være objektive.

Men hovedpoenget mitt var at kirken ikke bekrefter dåpen i sin konfirmasjon, så det at barna dine kun kan konfirmeres i kirken nettopp for å bekrefte dåpen er faktafeil. Uavhengig av hvilken kilde jeg henviser til er det ingen konfirmanter som «bekrefter» noe løfte, i eller utenfor kirken. 

Anonymkode: fad04...881

Konfirmasjon betyr «bekreftelse» eller «styrkelse». Guds bekrefter det han gjorde i dåpen, han styrker den døpte, som også sier ja til Gud (ved fornyelsen av trosløftet).

http://www.katolsk.no/tro/tema/sakramenter/artikler/fermingens-sakrament

Anonymkode: 87b6c...ef9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg har foreldre som er ateister, mannen har foreldre som er ateister (og vel så det! De HATER religion, kan det virke som, og jeg i alle fall har hele livet fått høre hvor fæle religioner er).

Men vi er kristne. Så det var litt svogerforskning du kommer med der.

Anonymkode: 87b6c...ef9

Det er ikke svogerforskning (eller noen annen form for forskning), bare mine egne tanker og observasjoner😊 Jeg påberoper meg ingen steder å sitte med fasiten. 

Anonymkode: cf252...8cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kristen, min mann er også kristen, og vi oppdrar barna i den kristne tro. I kristendommen er det foreldrenes plikt å redde barna sine, det vil si oppdra dem i den kristne tro og lære dem om kristendommen.

Ateister har åpenbart ikke samme plikt, siden de.. vel.. ikke tror på Gud.

Anonymkode: 87b6c...ef9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Helt enig i at alle tar utgangspunkt i eget syn. Det er jo en svakhet ved alles evne til å være objektive.

Men hovedpoenget mitt var at kirken ikke bekrefter dåpen i sin konfirmasjon, så det at barna dine kun kan konfirmeres i kirken nettopp for å bekrefte dåpen er faktafeil. Uavhengig av hvilken kilde jeg henviser til er det ingen konfirmanter som «bekrefter» noe løfte, i eller utenfor kirken. 

Anonymkode: fad04...881

I kirken lærer de at de konfirmerer dåpen i konfirmasjonsundervisningen. 

Barna mine er forøvrig ikke døpt.

Anonymkode: ecc5b...6c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en ikke-troende har ikke religion så veldig stor plass i hverdagen. Tema dukker jo opp, og religion behandles som hvilket som helst opplæringstema. Noen ganger snakker vi om hinduisme, andre ganger om fotosyntese liksom.

For religiøse er det sikkert naturlig at man snakker om tro oftere. 

Jeg er forøvrig selv oppvokst i et sted hvor kristendommen står sterkt. Hadde en barnetro som egentlig bare ble ødelagt av gudstjenester. Med gammeldagse prester satt jeg igjen med inntrykket av at Gud var både slem og hevngjerrig. Prekenen om drapet på alle førstefødte gutter, noen uker etter at nabogutten døde, var spikeren i kista for min del.

Anonymkode: 2ea38...cea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Artig der der hvordan man forsvarer sin egen form for konfirmasjon. Det er bare human etisk forbund som har denne beskrivelsen. Andre steder vil ha en annen beskrivelse. 

Ateister er en gruppe. Hvis ikke ville man vel ikke kalt seg for noe? Kristne er en gruppe som dele samme tro, muslimer er en gruppe som dele samme tro, ateister er en gruppe som deler samme tro. Og så har man disse ekstreme og moderate i alle formene for tro. De ekstreme ateistene er uspiselige og derfor vil jeg ikke sammenlignes med de. Jeg tar avstand fra hele troen ateistene har

Anonymkode: ecc5b...6c9

Vi deler ikke samme tro. Vi mangler jo tro. Du har jo helt misforstått hva ateisme er. Egentlig er det et overflødig ord som har blitt brukt fordi folk må ga stempel på alt. Det er sikkert noen ateister som organiserer seg i en klubb, men en ateist har  ingen doktriner slik religioner har. 

Anonymkode: b8215...81c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...