Gå til innhold

Tro, og overføring til egne barn. Hva gjør du?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er kristen, min mann er også kristen, og vi oppdrar barna i den kristne tro. I kristendommen er det foreldrenes plikt å redde barna sine, det vil si oppdra dem i den kristne tro og lære dem om kristendommen.

Ateister har åpenbart ikke samme plikt, siden de.. vel.. ikke tror på Gud.

Anonymkode: 87b6c...ef9

Tusen takk for et svar med et religiøst utgangspunkt. Hvilke tanker har du og mannen din gjort dere om å tilpasse opplæringen til barnas alder og modenhet? Er dere bevisste på eller legger vekt på at barna selv skal ta valg når de er modne nok?

Sier dere «vi tror... og andre tror ..., du bestemmer hva som er riktig for deg», eller gir dere informasjon om tro som om det er fakta? 

Når barna har «store spørsmål» om liv og død, legninger, andre livssyn, evolusjon mm, svarer dere da med bibelske svar, eller med undring og refleksjon slik andre har beskrevet her?

Anonymkode: fad04...881

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Konfirmasjon betyr «bekreftelse» eller «styrkelse». Guds bekrefter det han gjorde i dåpen, han styrker den døpte, som også sier ja til Gud (ved fornyelsen av trosløftet).

http://www.katolsk.no/tro/tema/sakramenter/artikler/fermingens-sakrament

Anonymkode: 87b6c...ef9

Beklager, jeg ser at katolikker fortsatt bekrefter dåpsløftet under konfirmasjonen. Det kan det godt være at noen frikirkelige menigheter også gjør.

Men flertallet i Norge konfirmerer seg i den norske kirke, som er protestantisk, og de har avskaffet bekreftelsen av dåpsløftet for lenge siden. Det var det jeg tok utgangspunkt i da jeg påpekte at ikke konfirmanter bekrefter dåpsløftet verken i kirken eller humanistisk. De har nok begge opplæring som mer fokuserer på betydningen «støtte og styrke» når de kaller seremonien for en konfirmasjon. 

Anonymkode: fad04...881

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Beklager, jeg ser at katolikker fortsatt bekrefter dåpsløftet under konfirmasjonen. Det kan det godt være at noen frikirkelige menigheter også gjør.

Men flertallet i Norge konfirmerer seg i den norske kirke, som er protestantisk, og de har avskaffet bekreftelsen av dåpsløftet for lenge siden. Det var det jeg tok utgangspunkt i da jeg påpekte at ikke konfirmanter bekrefter dåpsløftet verken i kirken eller humanistisk. De har nok begge opplæring som mer fokuserer på betydningen «støtte og styrke» når de kaller seremonien for en konfirmasjon. 

Anonymkode: fad04...881

Dåpen er like gyldig, konfirmasjonen også, om det er i en protestantisk eller en katolsk kirke altså. 

Med det sagt, er det den katolske kirken som er "ekte", som følger den opprinnelige kristendommen. Alt annet er sekter som tolker bibelen på sin egen måte.

Anonymkode: 87b6c...ef9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk for et svar med et religiøst utgangspunkt. Hvilke tanker har du og mannen din gjort dere om å tilpasse opplæringen til barnas alder og modenhet? Er dere bevisste på eller legger vekt på at barna selv skal ta valg når de er modne nok?

Sier dere «vi tror... og andre tror ..., du bestemmer hva som er riktig for deg», eller gir dere informasjon om tro som om det er fakta? 

Når barna har «store spørsmål» om liv og død, legninger, andre livssyn, evolusjon mm, svarer dere da med bibelske svar, eller med undring og refleksjon slik andre har beskrevet her?

Anonymkode: fad04...881

Vi tilpasser, ja, absolutt. De er små enda (3-6) og vi har egentlig for det meste lest historier fra bibelen og snakket om hva jul, påske etc. er. Hvorfor vi feirer det. 

Vi presenterer det som fakta. Ellers hadde vi vært hyklerske :) 

Vi svarer med utgangspunkt i hva vi tror er sant. Alltid. Det gjør alle, uansett, men vi kan skyte inn "noen tror/mener" noe annet. Det er viktig for oss som foreldre å forberede barna på at det finnes mange andre meninger der ute enn hva vi mener, det skal de være klar over. På godt og vondt. Men alt til sin tid, som sagt tilpasser vi svarene våre barnas modenhet. Og hva de er interesserte i. 

 

Anonymkode: 87b6c...ef9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn er døpt. Men that 's it . Er ikke i kirka hvis det ikke er bryllup,dåp,konfirmasjon og begravelse. 

Er interessert i religion som fag, men ikke tro. 

Anonymkode: a3d3f...4b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Mine barn er døpt. Men that 's it . Er ikke i kirka hvis det ikke er bryllup,dåp,konfirmasjon og begravelse.  Er det kirkebesøk i forbindelse med bhg og skole så får de være med på det. Det samme hvis de skal besøke en moske, tempel ol.  Har ikke vondt av å lære om det. 

Er interessert i religion som fag, men ikke tro. 

Anonymkode: a3d3f...4b4

 

Anonymkode: a3d3f...4b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ateisme er ingen tro. Det er mangel på tro. 

Anonymkode: cf252...8cd

Nei. Det er en tro om at det ikke finnes liv etter døden og at det ikke finnes noen Gud. Det er også en tro. Poenget er jo at ingen VET sannheten før vi dør, derfor tror vi mens vi lever.

Anonymkode: ecc5b...6c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nei. Det er en tro om at det ikke finnes liv etter døden og at det ikke finnes noen Gud. Det er også en tro. Poenget er jo at ingen VET sannheten før vi dør, derfor tror vi mens vi lever.

Anonymkode: ecc5b...6c9

Nei. Hvor tar du det fra? Det er INGEN tro. De fleste ateister setter ofte vitenskap i høysetet. Vitenskap tuftes på bevis, ikke tro. Når jeg som ateist «tror» at det ikke er liv etter døden, menes det: Det foreligger ingen bevis for at liv etter føden eksisterer, derfor er det mest plausible at døden er endelig. Vi kan bevise at kroppen dør, og hva som skjer med kroppen når den dør. På bakgrunn av dette, er det ingenting som tyder på at sjelen er en konkret ting som kan bytte sfære/kropp (alt ettersom religion). Dette standpunktet er basert på vitenskap, ikke ateisme.

Ateisme er vel i så fall mer en konsekvens av vitenskap - at man krever bevis på hva man blir presentert for. De fleste som ser på verden ut i fra vitenskap, er tilbøyelige til å endre standpunkt når nye bevis foreligger. Når det kommer til Gud og religioner, ligger bevisbyrden hos de som skal bevise at noe eksisterer. Det finnes absolutt ingen konkrete beviser for at Gud eksisterer.

Førstehåndserfaringer om at man har sett hvitt lys, merket Guds nærvær, snakket med bestemor osv., er ikke bevis. Menneskers hjerner er feilbarlige, vi blir irrasjonelle og vi hallusinerer. Vitenskapelige bevis er bevis som kan etterprøves. Selvsagt kan ingen vite hva som skjer når man dør, men ut i fra dagens vitenskapelige ståsted er det ingenting som tyder på et etterliv. 

Anonymkode: b8215...81c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Mitt inntrykk er at mange ateister informerer barna sine relativt objektivt. «de kristne tror at ... og muslimene tror at ...» og sier til barna at tro er personlig og at bare du kan finne ut hva som er riktig for deg. Mens troende i større eller mindre grad «velger» religion for barna sine, og presenterer den for sine barn som sannhet, hvilket innebærer at andre livssyn blir usanne eller «tar feil».

Men mitt inntrykk kan selvfølgelig være helt feil. Jeg skulle gjerne visst mer om hvordan andre foreldre reflekterer rundt dette temaet, og hvordan dere gjør det i praksis. Hva tror du på, og hvordan snakker du om tro med barna dine? Hvilke hensyn tar du til barns alder og modenhet?

Anonymkode: fad04...881

Jeg er ateist og har samme inntrykk som du; at de som ikke tror holder det hele åpent og avventer barnas eget valg. Mens de troende er opptatt av å frelse sjeler. 

Anonymkode: 0ea83...3fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nei. Det er en tro om at det ikke finnes liv etter døden og at det ikke finnes noen Gud. Det er også en tro. Poenget er jo at ingen VET sannheten før vi dør, derfor tror vi mens vi lever.

Anonymkode: ecc5b...6c9

Feil. Fraværet av tro er ikke «en egen tro». 

Anonymkode: 0ea83...3fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge mine unger er døpt, grunnen er at jeg ikke ville de måtte døpe seg når de skulle konfirmere seg om de ville det i kirken. En kamerat av meg måtte det når vi sto til konfirmasjon, det syns han var så grusomt flaut at han vurderte å ikke døpe seg. Faren til ungene ville ikke de skulle døpes, men han ønsket heller ikke å ta praten med sine foreldre om at ikke barnebarna ikke skulle bli døpt. De er nemlig veldig relgiøse og farmor jobbet i kirken. Så jeg fikk bestemme hva vi skulle, også kunne han si til folk at jeg var en sta kjærring som overkjørte han der. (Vet han sa det til sine ikke relgiøse venner nemlig, helt greit for meg) 

Jeg har oppdratt ungene til å få tro på det de ønsker selv, men de har fått lære om alle relgioner og de har lært å respektere andres relgion. 

Begge har valgt kristen komfirmasjon. De har vært innom flere alternativer, men endt opp med kristen. Yngste som er konfirmant nå, syns jeg var så rar som spurte henne om hvordan hun ville konfirmeres om hun ville. I hodet hennes så var det bare kirken, hun viste om alt det andre, men det var helt fjernt for henne at hun skulle noe annet. Hun er den som har gitt farmor veldig mange grå hår. Hun har diskutert så mye relgion med henne at farmor nesten har blitt matt. Hun liker nemlig å diskutere med folk, men helst om ting hun kan litt om. Så hun har brukt farmor for å lære seg mye om mange relgioner. Vet ikke farmor det hun lurer på om hinduismen feks, så setter de seg ned og finner det ut. Så farmor har lært mye hun også, men min datter skal vist vite mye før hun gjør seg opp en mening. 

Jeg er ikke kristen, men på en eller annen måte så er jeg kanskje deg. Veldig mye av kristendommen lever jeg etter. Som jeg har sagt til mine unger når de spør hva jeg er så sier jeg: jeg er åpen for alt, frem til jeg evt bestemmer meg for hva jeg skal tro på når jeg finner det ut. 

Anonymkode: 81761...74a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er katolikk og vokst opp i den katolske kirke. Barna mine er ikke døpt. De skal få velge selv. De er heller ikke med på aktiviteter i regi av kirken. 

Jeg lærer dem om alle religioner og retninger, om respekt og at tro, eller ikke tro, er et personlig valg alle må ta på egenhånd. 

Har ingen interesse av å melde barna mine inn i en religion uten deres samtykke. 

Anonymkode: 6c081...ec5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vokste opp i et hjem der foreldrene mine tror på Gud. Mamma gikk i kirken på Søndager, det gjorde ikke pappa eller min søster og jeg. Vi gikk på søndagsskole. Både min søster og jeg konfirmerte oss, men det er bare jeg som har beholdt barnetroen. Min søster er ikke medlem av hverken statskirken eller humanetisk forbund. Foreldrene mine var av oppfatning at tro er en helt personlig sak der vi stod helt fritt til å velge. Min søster har ingenting imot troende, hun bare tror ikke selv.

Alle barna mine er døpt og konfirmert. Min eldste er gift og har barn med ei som ikke tror. Hun er humanetiker. Barna deres er ikke døpt. Svigerdatter vil ikke være tilstede i kirke og hun lar heller ikke barna være tilstede, hverken i begravelse eller konfirmasjon - men deltar gjerne på stunden etterpå.

Så min oppfatning er at uansett ståsted så går det kanskje litt mer på person enn om du er muslim, kristen eller humanetiker.. 

 

Anonymkode: af08d...57a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Mitt inntrykk er at mange ateister informerer barna sine relativt objektivt. «de kristne tror at ... og muslimene tror at ...» og sier til barna at tro er personlig og at bare du kan finne ut hva som er riktig for deg. Mens troende i større eller mindre grad «velger» religion for barna sine, og presenterer den for sine barn som sannhet, hvilket innebærer at andre livssyn blir usanne eller «tar feil».

Men mitt inntrykk kan selvfølgelig være helt feil. Jeg skulle gjerne visst mer om hvordan andre foreldre reflekterer rundt dette temaet, og hvordan dere gjør det i praksis. Hva tror du på, og hvordan snakker du om tro med barna dine? Hvilke hensyn tar du til barns alder og modenhet?

Anonymkode: fad04...881

Jeg er ikke religiøs, og jeg snakker til barna om tro og religion slik du beskriver her. 

Tenåringen sa at han mente at religion var opphavet til mye vondt og all krig i verden. Da sa jeg at det i de tilfellene handlet mer om manglende toleranse og misbruk av religion, og at det er mange kriger som har helt andre årsaker.

Endret av Merdee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nei. Hvor tar du det fra? Det er INGEN tro. De fleste ateister setter ofte vitenskap i høysetet. Vitenskap tuftes på bevis, ikke tro. Når jeg som ateist «tror» at det ikke er liv etter døden, menes det: Det foreligger ingen bevis for at liv etter føden eksisterer, derfor er det mest plausible at døden er endelig. Vi kan bevise at kroppen dør, og hva som skjer med kroppen når den dør. På bakgrunn av dette, er det ingenting som tyder på at sjelen er en konkret ting som kan bytte sfære/kropp (alt ettersom religion). Dette standpunktet er basert på vitenskap, ikke ateisme.

Ateisme er vel i så fall mer en konsekvens av vitenskap - at man krever bevis på hva man blir presentert for. De fleste som ser på verden ut i fra vitenskap, er tilbøyelige til å endre standpunkt når nye bevis foreligger. Når det kommer til Gud og religioner, ligger bevisbyrden hos de som skal bevise at noe eksisterer. Det finnes absolutt ingen konkrete beviser for at Gud eksisterer.

Førstehåndserfaringer om at man har sett hvitt lys, merket Guds nærvær, snakket med bestemor osv., er ikke bevis. Menneskers hjerner er feilbarlige, vi blir irrasjonelle og vi hallusinerer. Vitenskapelige bevis er bevis som kan etterprøves. Selvsagt kan ingen vite hva som skjer når man dør, men ut i fra dagens vitenskapelige ståsted er det ingenting som tyder på et etterliv. 

Anonymkode: b8215...81c

Altså tror ateister på vitenskapen. Det er en tro uansett hvordan man forsøker å vrenge det.

 

Anonymkode: ecc5b...6c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Feil. Fraværet av tro er ikke «en egen tro». 

Anonymkode: 0ea83...3fd

Å tro på noe er en tro.

Anonymkode: ecc5b...6c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Altså tror ateister på vitenskapen. Det er en tro uansett hvordan man forsøker å vrenge det.

 

Anonymkode: ecc5b...6c9

Nei, det er ikke det.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Merdee skrev:

Nei, det er ikke det.  

Hvis du ikke tror på noe, så tror du at det ikke finnes en Gud. Det er en tro. 

 

Anonymkode: ecc5b...6c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hvis du ikke tror på noe, så tror du at det ikke finnes en Gud. Det er en tro. 

 

Anonymkode: ecc5b...6c9

Nei, det er per definisjon ikke det. Det er du som ikke skjønner begrepene her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Merdee skrev:

Nei, det er per definisjon ikke det. Det er du som ikke skjønner begrepene her. 

Religion er en overbevisning om at det finnes en Gud/guder/liv etter døden/i vanskelig osv. Ateisme er en overbevisning om at det ikke finnes noe guddommelig. 

Begge deler er en overbevisning, begge deler er en trosretning.

Anonymkode: ecc5b...6c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Mine barn er døpt. Men that 's it . Er ikke i kirka hvis det ikke er bryllup,dåp,konfirmasjon og begravelse. 

Er interessert i religion som fag, men ikke tro. 

Anonymkode: a3d3f...4b4

Hvorfor i alle dager døpte du barna dine da? Sto du foran prest og vitner og løy om at du ville oppdra barna i den kristne tro?

Anonymkode: 953a8...452

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Religion er en overbevisning om at det finnes en Gud/guder/liv etter døden/i vanskelig osv. Ateisme er en overbevisning om at det ikke finnes noe guddommelig. 

Begge deler er en overbevisning, begge deler er en trosretning.

Anonymkode: ecc5b...6c9

Hele begrepet «tro» henspeiler på å hengi seg til noe som ikke lar seg bevise. Det er gjensidig utelukkende opp mot å anerkjenne vitenskap. Å sidestille disse to, tro-vitenskap, vitner om en mangelfull forståelse. Du fortsetter hardnakket å gjenta argumentasjonen igjen og igjen, ved å bruke nye ord som «overbevisning», som forøvrig er synonymt med tro. Det gjør ikke at du hverken vinner argumentet eller har rett. Du fortsetter kun demonstrasjonen av din tilkortkommenhet.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, nerdybirdy skrev:

Hele begrepet «tro» henspeiler på å hengi seg til noe som ikke lar seg bevise. Det er gjensidig utelukkende opp mot å anerkjenne vitenskap. Å sidestille disse to, tro-vitenskap, vitner om en mangelfull forståelse. Du fortsetter hardnakket å gjenta argumentasjonen igjen og igjen, ved å bruke nye ord som «overbevisning», som forøvrig er synonymt med tro. Det gjør ikke at du hverken vinner argumentet eller har rett. Du fortsetter kun demonstrasjonen av din tilkortkommenhet.  

Kan du bevise at det ikke finnes en Gud? Altså lar ikke din tro seg bevise den heller?

Anonymkode: ecc5b...6c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan du bevise at det ikke finnes en Gud? Altså lar ikke din tro seg bevise den heller?

Anonymkode: ecc5b...6c9

Nei, bevisbyrden ligger på den som tror på det usannsynlige. Det foreligger ingen troverdig empiri som tilsier Guds eksistens. Tvert imot er det mye fakta som tilsier at Gud ikke eksisterer, jfr. Endel av det skrevet over. Jeg «tror» ikke at Gud ikke fins, jeg anerkjenner at Gud foreløpig ikke eksisterer basert på nåværende faktagrunnlag.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er sagt er det aldeles ikke galt/dumt/osv å tro på Gud. Det er på ingen måte mindreverdig. På mange områder misunner jeg de troende nettopp fordi det kan være både befriende og en støtte i tunge tider å kunne tro. 

Men å prøve å bevisføre at ateismen er en tro, da er man kraftig på villspor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...