Gå til innhold

Dusjing etter gymtimen


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, amandine skrev:

Men jeg håper da virkelig du dusjer etter trening? Det er en selvfølge!

Da går jeg hjem å dusjer da,er jo ikke akkurat noe problem det.

Anonymkode: 17bf0...d3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min sønn (uten diagnoser) nektet å dusje både ved svømming og ved gym. Han er uvanlig sjenert og fikk derfor dusje litt før de andre. Sånn holdt det på i hele 2. og 3. klasse. Begynte i 4. Klasse nå og da fikk de lapp hjem om at de alle MÅ dusje uten klær og at de som kommenterer eller er stygge mot andre som er sjenerte og synes dette med dusjing er vanskelig må stå over neste gang med svømming. Ved gym må alle dusje etter gym, men samme regler gjelder der. Du får ikke være med om du er slem mot andre.

han lot som han var syk og forsøkte å kaste opp flere ganger før svømmingen, jeg ba han forsøke så godt han kunne. I år (etter to år med snakk om dette) hadde han bare gjort det og var veldig stolt av seg selv.

Anonymkode: 729a5...30d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du tror det er de samme som ligger på stranda med minimale bikiner som har problemer med å dusje sammen med andre..?

Anonymkode: a3ec6...826

Ja, det tror jeg faktisk. 

Anonymkode: ce66d...22c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men det er det ikke. Jeg var en de som skrev at jeg unngår badeland for er uaktuelt å bade naken. Er heller ikke komfortabel med å gå med en liten bikini så går alltid med minst shorts og t skjorte uansett hvor vamt det er.

Anonymkode: 17bf0...d3c

Du er ikke «alle». 

Anonymkode: ce66d...22c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men det er det ikke. Jeg var en de som skrev at jeg unngår badeland for er uaktuelt å bade naken. Er heller ikke komfortabel med å gå med en liten bikini så går alltid med minst shorts og t skjorte uansett hvor vamt det er.

Anonymkode: 17bf0...d3c

Og hvis du har det sånn, hvordan kan du da synes det er greit overføre dette til dine barn? 

Anonymkode: ce66d...22c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da går jeg hjem å dusjer da,er jo ikke akkurat noe problem det.

Anonymkode: 17bf0...d3c

Og det hadde du tenkt var greit om du hadde trening i kontortiden? Eller hadde du da bare satt deg på kontoret igjen med svettelukt? Det hører til helt normal hygiene å dusje etter trening. Også når man er barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er overhodet ikke noe helst naturlig med å dusje sammen naken med masse fremmede damer!!

Anonymkode: 17bf0...d3c

Det er fullstendig forskrudd å ikke klare å være naken rundt andre i en sånn setting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her begynner de ikke å dusje etter gym før i 5. Kl. Og aldri luktet svette at mine barn. Gymtimen i den alderen er jo uansett som lek. De skifter ikke til gymtøy engang. Og har mye utegym. 

Anonymkode: 3026f...9df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her dusjer de ikke før i 4.klasse. Har ei i 6.klasse nå og der har skolen blitt sprengt så de kan ikke prioritere å dusje etter gym, det syns jeg er dumt, for stakkars lærer som må ha en stinkende klasse i timen etter. For jo, de begynner å lukte i den aldersgruppen.

Jeg stusser litt på at 3.klassinger gruer seg til å dusje (ikke de med diagnose), for de er jo ikke utviklet på noe som helst vis, hva er de redde for og hva kommer det av? 

Hva gjør dere når dere er på badeland da? Lar være å dusje? Jeg er heller ikke noe glad i å dusje offentlig,men har lært jentene mine at sånn er det og kropp er helt naturlig. Samme hvordan vi ser ut. Så enn så lenge går det bra, ikke hørt noe klaging.

Anonymkode: 8b3b0...f80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si jeg blir utrolig skremt av å lese mesteparten av svarene her. Det er snakk om et barn med 2 diagnoser, en av de autisme. Jeg har selv et barn med 2 diagnoser, en av de autisme, og jeg blir virkelig skremt av uvitenheten deres. 

Anonymkode: 8f23d...91e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Må si jeg blir utrolig skremt av å lese mesteparten av svarene her. Det er snakk om et barn med 2 diagnoser, en av de autisme. Jeg har selv et barn med 2 diagnoser, en av de autisme, og jeg blir virkelig skremt av uvitenheten deres. 

Anonymkode: 8f23d...91e

Du evner med andre ord ikke å se at denne diskusjonen har tatt en vending mot det generelle aspektet av saken? 

Anonymkode: ce66d...22c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På skolen kan en ikke tvinge barn til å dusje. De gangene jeg har vært gymlærer, sier jeg at alle må dusje. Men velger de å ikke gjøre det, kan jeg ikke si noe om det. 

De gangene jeg har hatt barn med diagnose, eller andre grunner, får de gå 5 min før tiden, eller de får tilgang til gjestegarderoben.

 

26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Må si jeg blir utrolig skremt av å lese mesteparten av svarene her. Det er snakk om et barn med 2 diagnoser, en av de autisme. Jeg har selv et barn med 2 diagnoser, en av de autisme, og jeg blir virkelig skremt av uvitenheten deres. 

Anonymkode: 8f23d...91e

Diskusjonen her handler om dusjing generelt. Ja, HI begynte å snakke om diagnose, men diskusjonen har tatt en vending på veien. Som diskusjoner ofte gjør.

Anonymkode: c8d5a...984

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten min kom hjem etter første gang han hadde hatt svømming i 2. klasse, «jeg så ALLE guttene i klassen NAKNE» sa han, og knakk sammen i latter da jeg spurte hvordan det var å ha svømming. Jeg hadde ærlig talt ikke tenkt på å forberede ham på det en gang, det er jo en selvfølge. Han synes det var litt rart et par ganger, og så var den rutinen innarbeidet.

Nå er han et par år eldre og dusjer sammen med andre både etter gym og svømming, og også etter trening på fritiden, uten å tenke over det en gang.

Noen ting synes jeg bare barna får venne seg til, så lenge det ikke er diagnoser eller andre særlige behov som må tas hensyn til. Dusjing er en sånn ting. 

Anonymkode: a71ff...01f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er alltid mange som nekter å dusje etter gymmen pga de må dele dusj,så et helt vanlig å ikke dusje etter gym! Blir ikke bare som en ikke dusjer.

Anonymkode: 17bf0...d3c

«Helt vanlig å ikke dusje»? Enten en syk påstand, eller en veldig syk skole...

Anonymkode: c3e5e...d2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg stusser litt på at 3.klassinger gruer seg til å dusje (ikke de med diagnose), for de er jo ikke utviklet på noe som helst vis, hva er de redde for og hva kommer det av? 

Foreldrene. 

Du ser jo i tråder her: foreldrene pisker opp en holdning om at kropp er flaut, nakenhet er tabu og at deres barn aldri skal forventes å gjøre det som resten av gruppa gjør. 

Anonymkode: c3e5e...d2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er overhodet ikke noe helst naturlig med å dusje sammen naken med masse fremmede damer!!

Anonymkode: 17bf0...d3c

Ikkje rart unge får kroppskompleks når dei einaste naken kroppane dei får sjå er ferdig glansa og retusjert rett frå photoshop!!! Det er sunt å sjå at kroppar er ulike, og klart ein kan vere litt sjenerte, men det er berre bra å overvinne det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

I gamle dager gikk alle rundt halvnakne, kvinner som menn.

I gamle dager badet ikke kvinner og menn sammen!

Det er helt meningsløst å henvise til tidligere hvor dusjing med andre var helt vanlig. Kultur endrer seg, og NÅ er det veldig mange som ikke dusjer med andre. 

Båser er helt klart veien å gå.

Anonymkode: 34aa0...7d1

Det er gal vei å gå. Å gå i retning av mer skam og flere tabuer er jo bakstreversk.

Anonymkode: c3e5e...d2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Må si jeg blir utrolig skremt av å lese mesteparten av svarene her. Det er snakk om et barn med 2 diagnoser, en av de autisme. Jeg har selv et barn med 2 diagnoser, en av de autisme, og jeg blir virkelig skremt av uvitenheten deres. 

Anonymkode: 8f23d...91e

Det er klart at enkelte born med meir utfordringar enn vanlege born treng tilpassing og kanskje unntak frå reglane, men det eg reagerer på er at det skal vere heilt uaktuelt for alle å dusje saman. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Foreldrene. 

Du ser jo i tråder her: foreldrene pisker opp en holdning om at kropp er flaut, nakenhet er tabu og at deres barn aldri skal forventes å gjøre det som resten av gruppa gjør. 

Anonymkode: c3e5e...d2c

Er det jeg tror og, meg du siterte til. Har et eksempel her: har ei venninne med en gutt på 4 og jente på 2, de dusjer ikke foran barna hjemme, går ikke på do hvis barna er der (kanskje det er normalen, bare ikke i vår familie), har aldri bada i badekaret sammen med barna, viser seg ikke nakne, da blir det ikke naturlig fra den kanten ihvertfall. Jeg syns det er unaturlig. 

Det er bare kropp, og som jeg skrev så er jeg ikke noe glad i offentlige bad, men gjør det jo, selv med mine skavanker etter 3 barn. 

Så jeg tror foreldrene har mye skyld i det ja, de er småunger, de har ingenting å skjule, de burde ikke ha det i tankene en gang! 

Anonymkode: 8b3b0...f80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er det jeg tror og, meg du siterte til. Har et eksempel her: har ei venninne med en gutt på 4 og jente på 2, de dusjer ikke foran barna hjemme, går ikke på do hvis barna er der (kanskje det er normalen, bare ikke i vår familie), har aldri bada i badekaret sammen med barna, viser seg ikke nakne, da blir det ikke naturlig fra den kanten ihvertfall. Jeg syns det er unaturlig. 

Det er bare kropp, og som jeg skrev så er jeg ikke noe glad i offentlige bad, men gjør det jo, selv med mine skavanker etter 3 barn. 

Så jeg tror foreldrene har mye skyld i det ja, de er småunger, de har ingenting å skjule, de burde ikke ha det i tankene en gang! 

Anonymkode: 8b3b0...f80

Helt vanlig å dusje og gå på do forran barna. Eller, det burde det være! 

Jeg har «traumatiske» minner fra barndommen, der pappa plutselig kom løpende naken gjennom stua og ut i snøen. Tok ikke lang tid før flere hang seg på! 😅 (Vi har ikke naboer som ser inn i stua eller hagen, så det var bare oss i familien som var vitne😄)

Jeg har også vært vitne til at både mamma og pappa har gått på do med dørene åpne inn til stua. Når en er alene med små barn, er det viktigere å følge med på at de er trygge, enn å strenge døra.

Å ha et åpent forhold til egen kropp, forran barna, er bra. Det er ingen av oss i familien som har hatt komplekser med våre kropper. Selvsagt har tenårene vært preget av «jeg er tykk», «jeg er stygg», men det har vel nesten alle. Vi har fort lært at vi har den kroppen vi har. Det eneste vi trenger å passe på, er at den er frisk.

Anonymkode: c8d5a...984

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at hvis barn er redde for å dusje i en vanelig fellesdusj etter gymtimer ol, og de ikke nylig har vært gjennom et eller annet spessielt tramatisk som har med nakenhet å gjøre, så har foreldrene svintet i oppdragelsen. Det gjelder ogsa barn med diagnoser.

Vår oppgave er å lære ungene å mestre livet. Noen ting trenger de trening i. Da er det vår jobb å gi dem den treningen.

Anonymkode: 87084...260

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg mener at hvis barn er redde for å dusje i en vanelig fellesdusj etter gymtimer ol, og de ikke nylig har vært gjennom et eller annet spessielt tramatisk som har med nakenhet å gjøre, så har foreldrene svintet i oppdragelsen. Det gjelder ogsa barn med diagnoser.

Vår oppgave er å lære ungene å mestre livet. Noen ting trenger de trening i. Da er det vår jobb å gi dem den treningen.

Anonymkode: 87084...260

Vår gutt dusjer i fellesdusjer når ein forelder er med i svømmehaller o.l. Men han ville ikkje i går etter gymtimen, tror like mye det hadde med at han ikke helt visste hvordan såpedispenseren fungerte. Mye tanker og usikkerhet rundt ting som ikkje andre tenker over to gonger. kjenner du noen med autisme? Hvordan kan du si at vi har sviktet som foreldre? HI

Anonymkode: fb942...78b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Anonym bruker skrev:

Plutselig er de 12 år, og stakkars mattelærer som må stå over en klasse udusjete pupertetsstinkende unger etter gymen.... 

Mine dusjer, både på badeland og på skolen. På skolen har de tilrettelagt litt for syriske jenter som ikke får vise seg naken, de bruker lærergarderoben på omgang. 

Om det er så vanlig å ikke dusje så send ihvertfall med de klut, såpe og rent undertøy og sokker da og lær dem å vaske seg under armene og ta på ny deo. 

Anonymkode: f4751...b3c

Merkelig at de kan være naken sammen med andre av samme kjønn på hamam i hjemlandet da og de MÅ dusje før og etter bading i muslimske land også. 

Blir bare irritert på feil type tilrettelegging. 

Forøvrig så synes jeg det er rart at så mange ikke vil dusje etter gym, det har da med renslighet å gjøre. Hører om del ungdoms jenter som ikke vil være i fellesdusj, men nesten nakne bilder på Instagram er ok? 

Anonymkode: 45430...079

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vår gutt dusjer i fellesdusjer når ein forelder er med i svømmehaller o.l. Men han ville ikkje i går etter gymtimen, tror like mye det hadde med at han ikke helt visste hvordan såpedispenseren fungerte. Mye tanker og usikkerhet rundt ting som ikkje andre tenker over to gonger. kjenner du noen med autisme? Hvordan kan du si at vi har sviktet som foreldre? HI

Anonymkode: fb942...78b

Hvis dere ikke har øvd nok på slike alminnelige ting har dere sviktet. Om problemet var såpedipenseren kunne dere enkelt tatt kontakt med skolen og lært ham det. Å tillate en gutt å droppe dusjing fordi han ikke vet hvordan såpedipenseren virker er tullete, uansett hva han feiler.

Mulig du ikke forutså dette problemet, men nå vet du om det og kan fikse det til neste uke.

Anonymkode: 87084...260

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis dere ikke har øvd nok på slike alminnelige ting har dere sviktet. Om problemet var såpedipenseren kunne dere enkelt tatt kontakt med skolen og lært ham det. Å tillate en gutt å droppe dusjing fordi han ikke vet hvordan såpedipenseren virker er tullete, uansett hva han feiler.

Mulig du ikke forutså dette problemet, men nå vet du om det og kan fikse det til neste uke.

Anonymkode: 87084...260

Ta å snurr igjen og bruk litt hjernekapasitet. Og lær deg forskjell på vanlige barn og barn med autisme. 

Anonymkode: ce66d...22c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...