Gå til innhold

Å kalle noen utlending

Anbefalte innlegg

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Greia er at de ikke ville blitt kalt utlendinger.

Du har svensker, dansker, franskmenn. Til nød polakker. Og utlendinger, som også kommer fra diverse land, men hvor det tydeligvis ikke er like viktig å spesifisere hvilket. 

Den afghanske legen med selvironi har nok fått høre sin andel av at utlendinger er utlendinger, sikkert i mindre pene ordlag.

Å forvente at 12-åringer skal ha så utviklet selvbilde at de klarer å møte slike utsagn med distansert ironi er altfor mye å forlange 

Anonymkode: 3ccfb...e30

Men vi vet ingenting om i hvilken kontekst utlending ble brukt. Men jeg heller til at det var ment negativt, siden hi ikke vil svare på det

Anonymkode: 6706d...8ca

Videoannonse
Annonse
Skrevet
29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg regner med at om gutten var blond fra England eller USA så hadde ingen reagert på at gutten ble kalt utlending, for det er jo det han er og såpass må man tåle. Så tenker jeg at det må nå gå alle veier. 

Så sant det ikke ble ropt 'jævla utlending' 

Anonymkode: eae58...aea

Hvis gutten var blond, var i Norge i 3 år, lært seg norsk, det var sikkert vanskelig å forlate alle vennene sine i england, fått seg venner og etter 3 år endelig tenkt "yess, nå føler jeg meg endelig som hjemme her, har fått venner, drømmer på norsk, ja dette er mitt hjem" og så fått høre "uuuuuutllleeeeending", han ville vært like lei seg. 

"jeg vil helst spille fotball enn ps" - utlending :rollseyes:

"jeg mener at vi bør gjøre først lekser" - utlending :rollseyes:

"kanskje vi skal gå på ski" - du er jo utlending

"jeg skal kle på meg skjorte på 17mai feiring" - du er jo utlending, du bør innrette deg etter våre leveregler. 

Anonymkode: 30406...57c

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke flisespikkeri når blåøyd er et negativt ord 

Anonymkode: fdd09...4e2

Åh gi deg, du skjønte hva hun mente. Og hvis du ikke skjønner det, så er du faen meg dum.

Anonymkode: 4d5f2...e46

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Åh gi deg, du skjønte hva hun mente. Og hvis du ikke skjønner det, så er du faen meg dum.

Anonymkode: 4d5f2...e46

Liten tvil om det siste der, i alle fall. Og det mener jeg i pooooositiv forstand!

Anonymkode: 7beca...72e

Skrevet

Er det ditt barn som kalte denne gutten utlending? 

Anonymkode: 3fb64...5d4

Skrevet

Hva er historien bak dette, Hi? Hvem er denne gutten? Hvordan vet du dette om det ikke er din gutt?

Hvorfor bruker du grinelatterfjes når du snakker om det at en gutt på 12 år blir trist av å bli kalt dette?

Er det ditt barn som har kalt gutten for dette?

Anonymkode: ad01d...01a

Skrevet

For meg er ordet utlending en betegnelse for noen fra og som bor i et annet land.

Utenlandske turister er utlendinger. «Utlending døde på fjellet» leser jeg som turist fra utlandet.

en som har bodd i Norge i mange år og går på skole/jobber her og kan språket osv. er i mine øyne ikke (først og fremst) en utlending lenger. Det er en som har vandret inn, så om man vil påpeke det kan man jo si innvandrer. Men hvor relevant er det?

I haugevis av kommentarfelt har jeg lest at norsk er man kun om begge foreldrene var født i Norge, basta bom! Vel, jeg ser helt norsk ut, har et helt norsk navn, og alle som møter meg tror nok at jeg er helt norsk. Men faren min, som jeg aldri har kjent eller hatt noe forhold til, et fra et annet land. Et europeisk land, som forklarer at jeg ikke ser annerledes ut.

Men hadde han som gjorde mora mi gravid vært en afrikaner hadde jeg nok fått høre det igjen og igjen... Jeg er så heldig som ser norsk ut.

For jeg ER norsk. 100%. 

Om tankegodset i kommentarfeltene blir fakta så blir jeg utlending også. Blonde meg med helnorsk navn som er født her. Og også alle de som ser ut som de har afrikansk herkomst eller lignende, men som føler seg like 100% norske som meg. Som har spist ribbe eller pinnekjøtt på julaften siden de krabbet rundt på norske tregulv..

Jeg synes vi må være mer inkluderende og rause. Uansett om noen har et utenlandsk utseende og/eller navn, betyr ikke det at ikke vedkommende føler seg like norsk som meg, eller som deg. 

Å minne folk om deres annerledeshet ved å kalle dem utlending eller spørre hvor de kommer fra er totalt unødvendig. Hvorfor har vi noe som helst med det å gjøre? For å tilfredsstille egen nysgjerrighet? Jeg skjønner godt at de som ser annerledes ut, som adopterte, blir drittlei av å få det spørsmålet.

Anonymkode: 0c9a4...0e4

Skrevet

Kommer ann på hvordan det hele henger sammen. (Har ikke lest gjennom alle svar) 

Jeg er selv innvandrer, bodd i Norge i 30 år. Mine barn på 15 og 10 er begge født i Norge. Min datter har mange ganger blitt kalt for utlending. Og det på en «stygg» måte. Jeg synes det er unødvendig. Det er sårende for min datter. Det er noen gutter i klassen som gleder seg over hvis det er noe negativt om innvandrere i media. Da får hun høre det. Hun er dessverre veldig sjenert og svarer ikke tilbake, blir bare veldig lei seg og såret. Prøver å lære henne at hun har mye å være stolt av når det gjelder sin identitet og bakgrunn. Men det kan være så vanskelig å være innvandrer barn i Norge. Selv om de er født her, og egentlig er like norske som «ekte» norske barn. 

Anonymkode: dd53b...865

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...