Gå til innhold

Å kalle noen utlending


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva hvis eleven var feit? Skal de andre bruke det ordet om ham, fordi det er å kalle en spade for en spade?

Anonymkode: 7beca...72e

Mener du det å være utlending er synonymt med å være feit? 

Er du sjuk?

Anonymkode: 2ccd9...6a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva vet 12åringer om hvem er utlending og hvem er ikke utlending? Han måtte ha hørt fra noen om at den og den er utlending FORDI mora er det. Det sier mye om nærmiljøet til den 12åringen. Jeg ville opplært gutten din til å ikke ta seg nær av disse folka for det er mange drittsekker i verden. 

Anonymkode: 30406...57c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva vet 12åringer om hvem er utlending og hvem er ikke utlending? Han måtte ha hørt fra noen om at den og den er utlending FORDI mora er det. Det sier mye om nærmiljøet til den 12åringen. Jeg ville opplært gutten din til å ikke ta seg nær av disse folka for det er mange drittsekker i verden. 

Anonymkode: 30406...57c

Ehm. Det er jo veldig mange utlendinger man lett ser er utlendinger da. Og hører det. Er jo passe dum hvis du ikke får med deg hvem av dem du omgås som er norsk og ikke. 

Anonymkode: c4e70...e26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hva vet 12åringer om hvem er utlending og hvem er ikke utlending? Han måtte ha hørt fra noen om at den og den er utlending FORDI mora er det. Det sier mye om nærmiljøet til den 12åringen. Jeg ville opplært gutten din til å ikke ta seg nær av disse folka for det er mange drittsekker i verden. 

Anonymkode: 30406...57c

HI her. 

Ikke så vanskelig å vite at noen er utlending når de kommer inn midt i et skoleår i 3. klasse, ikke forstår et kvekk norsk og har afro+mye pigmenter 😂 Er jo ikke dermed sagt et forhåndsdømmende nærmiljø, det er jo bare totalt innlysende. 

Anonymkode: 34c99...2eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er like ille som å kalle meg «nordmann», eller min svenske venninne «svenske». 

Krenka av ingenting kaller jeg sånt. Skjerpings. 

Anonymkode: c975f...a1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

HI her. 

Ikke så vanskelig å vite at noen er utlending når de kommer inn midt i et skoleår i 3. klasse, ikke forstår et kvekk norsk og har afro+mye pigmenter 😂 Er jo ikke dermed sagt et forhåndsdømmende nærmiljø, det er jo bare totalt innlysende. 

Anonymkode: 34c99...2eb

Så du mener at i dette tilfellet så ble han kalt utlending på en positiv måte? Hvordan klarer du å få til det? Ut i fra måten du skriver på så tolker jeg at han ble lei seg av å bli kalt utlending og det forstår jeg godt utifra din beskrivelse. Det er også totalt innlysende at du er lettere dum, men du trenger ikke å bli lei deg over det, jeg sier jo bare sannheten.

Anonymkode: 48d7f...677

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Forskjellen er at ordet «feit» er negativt ladet uansett hvilken sammenheng man bruker det i. Det er ikke utlending.

Anonymkode: fdd09...4e2

Nei, feit er bare negativt i land og kulturer der fedme blir sett ned på. I kulturer der fedme er status vil det være en kompliment.

Og i f eks Mellom-Amerika er det ikke en fornærmelse, det er en nøktern beskrivelse av utseende, på linje med «blåøyd» eller «har langt hår». Det hele avhenger av kulturen rundt.

Så hvis kulturen rundt deg ser på det å være utlending som å være «inntrenger», da vil ordet utlending markere fiendskap når man sier det om noen. 

Anonymkode: 7beca...72e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

HI her. 

Ikke så vanskelig å vite at noen er utlending når de kommer inn midt i et skoleår i 3. klasse, ikke forstår et kvekk norsk og har afro+mye pigmenter 😂 Er jo ikke dermed sagt et forhåndsdømmende nærmiljø, det er jo bare totalt innlysende. 

Anonymkode: 34c99...2eb

Fins norske unger med brun hud og dårlig språk også. Er han/hun adoptert fra Colombia, så er statsborgerskapet norsk likevel.

Anonymkode: 7beca...72e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Mener du det å være utlending er synonymt med å være feit? 

Er du sjuk?

Anonymkode: 2ccd9...6a8

Mener jeg det? Nei, da må du lese om att.

Anonymkode: 7beca...72e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nei, feit er bare negativt i land og kulturer der fedme blir sett ned på. I kulturer der fedme er status vil det være en kompliment.

Og i f eks Mellom-Amerika er det ikke en fornærmelse, det er en nøktern beskrivelse av utseende, på linje med «blåøyd» eller «har langt hår». Det hele avhenger av kulturen rundt.

Så hvis kulturen rundt deg ser på det å være utlending som å være «inntrenger», da vil ordet utlending markere fiendskap når man sier det om noen. 

Anonymkode: 7beca...72e

«Blåøyd» er vel ikke brukt mest som beskrivelse av utseende det heller? Å være blåøyd er ikke nødvendigvis å ha blå øyne

Anonymkode: fdd09...4e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

«Blåøyd» er vel ikke brukt mest som beskrivelse av utseende det heller? Å være blåøyd er ikke nødvendigvis å ha blå øyne

Anonymkode: fdd09...4e2

Flisespikker du alltid? Det neste blir vel at du henger deg opp i om blå øyne er vanlig i Mellom-Amerika. Poenget et at feit kun er negativt dersom samfunnet har en «enighet» om det.

Anonymkode: 7beca...72e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

HI her. 

Ikke så vanskelig å vite at noen er utlending når de kommer inn midt i et skoleår i 3. klasse, ikke forstår et kvekk norsk og har afro+mye pigmenter 😂 Er jo ikke dermed sagt et forhåndsdømmende nærmiljø, det er jo bare totalt innlysende. 

Anonymkode: 34c99...2eb

Ehm... Slik jeg forstår deg, er ditt barn født og oppvokst i Norge. Mine barn har i førsteklasse merket seg at det barnet i klassen er svart, men vi kuttet ut det snakket med en gang og sa ifra at sånt gjør man ikke (han sa at han ville ikke leke med barnet fordi "hn er jo svart"). I andre klasse hørte jeg gutten min si igjen at barnet er svart og da sa jeg at han er blond så da passer dem to sammen. 

Anonymkode: 30406...57c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Flisespikker du alltid? Det neste blir vel at du henger deg opp i om blå øyne er vanlig i Mellom-Amerika. Poenget et at feit kun er negativt dersom samfunnet har en «enighet» om det.

Anonymkode: 7beca...72e

Det er ikke flisespikkeri når blåøyd er et negativt ord 

Anonymkode: fdd09...4e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ehm... Slik jeg forstår deg, er ditt barn født og oppvokst i Norge. Mine barn har i førsteklasse merket seg at det barnet i klassen er svart, men vi kuttet ut det snakket med en gang og sa ifra at sånt gjør man ikke (han sa at han ville ikke leke med barnet fordi "hn er jo svart"). I andre klasse hørte jeg gutten min si igjen at barnet er svart og da sa jeg at han er blond så da passer dem to sammen. 

Anonymkode: 30406...57c

Hi her. 

 

Barnet det er snakk om er ikke mitt barn. Han kom til Norge for tre år siden og er dermed utlending. Spørsmålet mitt er om han skal få «lov» til å føle seg krenket av at noen kaller ham en utlending. Han var lei seg for det. 

Anonymkode: 34c99...2eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hi her. 

 

Barnet det er snakk om er ikke mitt barn. Han kom til Norge for tre år siden og er dermed utlending. Spørsmålet mitt er om han skal få «lov» til å føle seg krenket av at noen kaller ham en utlending. Han var lei seg for det. 

Anonymkode: 34c99...2eb

Han er utlending. Hvorfor føle seg krenket av det. Herregud altså. De krenkedes tidsalder!

Anonymkode: 1c326...794

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Han er utlending. Hvorfor føle seg krenket av det. Herregud altså. De krenkedes tidsalder!

Anonymkode: 1c326...794

Igjen, det er forskjell på om det er blitt sagt jævla utlending, enn du som er fra utlandet, hva tenker du om dette? Du skjønner at det er forskjell?

Anonymkode: 48d7f...677

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hi her. 

 

Barnet det er snakk om er ikke mitt barn. Han kom til Norge for tre år siden og er dermed utlending. Spørsmålet mitt er om han skal få «lov» til å føle seg krenket av at noen kaller ham en utlending. Han var lei seg for det. 

Anonymkode: 34c99...2eb

Det kommer a på hvilken sammenheng det ble brukt om bruken var ufin.

Følelsen han får er ikke noe du kan tillate ham å få eler nekte ham, men du kan forklare hvorfor det ikke lå noe vondt i bruken av ordet, hvis det var nøytralt ut fra sammenhengen og du kan støtte ham i at de som sa det var ubetenksomme, slemme eller uheldige med ordvalget avhengi av konteksten.

Anonymkode: 120fd...bc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hi her. 

 

Barnet det er snakk om er ikke mitt barn. Han kom til Norge for tre år siden og er dermed utlending. Spørsmålet mitt er om han skal få «lov» til å føle seg krenket av at noen kaller ham en utlending. Han var lei seg for det. 

Anonymkode: 34c99...2eb

For barn er 3år mye. Om de er 12 år gammen, kom gutten som niåring. Han har sikkert gjort en stor innsats for å lære seg norsk, integrere i samfunnet. Han føler sikkert tilhørighet i Norge. Jeg ser ikke i hvilken sammenheng ville de barna snakket om utlendinger. Han har jo et navn. Prøvde den andre gutten å sette ham på plass? Krenket eller ikke, gutten er sikkert lei seg. 

Anonymkode: 30406...57c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ditt barn HI som har kalt denne gutten utlending? I så tilfelle hvorfor gjorde han det? 

Anonymkode: 3fb64...5d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hi her. 

 

Barnet det er snakk om er ikke mitt barn. Han kom til Norge for tre år siden og er dermed utlending. Spørsmålet mitt er om han skal få «lov» til å føle seg krenket av at noen kaller ham en utlending. Han var lei seg for det. 

Anonymkode: 34c99...2eb

Men i hvilken sammenheng ble han kalt utlending da? Hva konkret ble sagt?

Anonymkode: 6706d...8ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Anonym bruker skrev:

 

Så du mener at i dette tilfellet så ble han kalt utlending på en positiv måte? Hvordan klarer du å få til det? Ut i fra måten du skriver på så tolker jeg at han ble lei seg av å bli kalt utlending og det forstår jeg godt utifra din beskrivelse. Det er også totalt innlysende at du er lettere dum, men du trenger ikke å bli lei deg over det, jeg sier jo bare sannheten.

Anonymkode: 48d7f...677

Men i alle dager da..... snakk om å velge å tolke alt på en negativ måte. Dette sier da ingenting om HI sine holdninger til utlendinger. 

Anonymkode: 074e5...19f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hi her. 

 

Barnet det er snakk om er ikke mitt barn. Han kom til Norge for tre år siden og er dermed utlending. Spørsmålet mitt er om han skal få «lov» til å føle seg krenket av at noen kaller ham en utlending. Han var lei seg for det. 

Anonymkode: 34c99...2eb

Man ber ikke om «lov» til å føle det ene eller det andre. Hvis det føltes ugreit, så tror jeg vi kan være rimelig sikker på at barnet oppfatta situasjonen som lite hyggelig, og utsagnet som et forsøk på å markere utenforskap. Tror ikke en trist tolvåring lyver på seg å være krenket bare fordi han har primadonnanykker. Grunnen et vel at det ikke føles noe all right å bli definert av andre og satt merkelapp på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at om gutten var blond fra England eller USA så hadde ingen reagert på at gutten ble kalt utlending, for det er jo det han er og såpass må man tåle. Så tenker jeg at det må nå gå alle veier. 

Så sant det ikke ble ropt 'jævla utlending' 

Anonymkode: eae58...aea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutes ago, Anonym bruker said:

Jeg regner med at om gutten var blond fra England eller USA så hadde ingen reagert på at gutten ble kalt utlending, for det er jo det han er og såpass må man tåle. Så tenker jeg at det må nå gå alle veier. 

Så sant det ikke ble ropt 'jævla utlending' 

Anonymkode: eae58...aea

Greia er at de ikke ville blitt kalt utlendinger.

Du har svensker, dansker, franskmenn. Til nød polakker. Og utlendinger, som også kommer fra diverse land, men hvor det tydeligvis ikke er like viktig å spesifisere hvilket. 

Den afghanske legen med selvironi har nok fått høre sin andel av at utlendinger er utlendinger, sikkert i mindre pene ordlag.

Å forvente at 12-åringer skal ha så utviklet selvbilde at de klarer å møte slike utsagn med distansert ironi er altfor mye å forlange 

 

Anonymkode: 3ccfb...e30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...