Gå til innhold

Å kalle noen utlending


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

12 åring føler seg krenket fordi medelev har kalt han for utlending. Noe han er. Ja, hva sier man om sånt?

Anonymkode: 34c99...2eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Utlending betyr jo bare at han ikke er fra dette landet. Hvilken annen beskrivelse hadde han foretrukket? 

Min sønn har fått 3 nye elever i klassen i år og to av de er utlendinger. Aldri tenkt at det skal være krenkende å si

Anonymkode: fdd09...4e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

12 åring føler seg krenket fordi medelev har kalt han for utlending. Noe han er. Ja, hva sier man om sånt?

Anonymkode: 34c99...2eb

Jeg kom i skade for å si til en kjenning at "nå er du snart helt norsk!" da han fortalte fra en skitur. Han er oppvokst i Irak og kom til Norge som kvoteflyktning. Da ble han streng i blikket og sa "jeg ER norsk!" - noe han er. Han fikk statsborgerskapet i 2005...

Anonymkode: 7beca...72e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

12 åring føler seg krenket fordi medelev har kalt han for utlending. Noe han er. Ja, hva sier man om sånt?

Anonymkode: 34c99...2eb

Brukes det som ett skjellsord eller ett stempel skjønner jeg han reagerer. Skjønt, jeg klarer ikke helt se hvilken situasjon i skolesammenheng det skal være behov for å bruke den etiketten. Så her tror jeg uansett jeg hadde tatt en prat med kontaktlærer i første omgang...

Anonymkode: 3fb64...5d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Brukes det som ett skjellsord eller ett stempel skjønner jeg han reagerer. Skjønt, jeg klarer ikke helt se hvilken situasjon i skolesammenheng det skal være behov for å bruke den etiketten. Så her tror jeg uansett jeg hadde tatt en prat med kontaktlærer i første omgang...

Anonymkode: 3fb64...5d4

Må man virkelig ta en prat med kontaktlærer for så lite? Hi sier jo ikke noe om at det ble brukt som et skjellsord

Anonymkode: 6706d...8ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er sønnen din utlending? Eller er det du som er det?

for hvis sønnen din er født i norge er han norsk statsborger, og helt klart norsk.

Anonymkode: 0d578...ff0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er født og oppvokst i utlandet. Jeg har fått norsk statsborgerskap men jeg blir nok aldri norsk. Min aksent blir jeg aldri kvitt og jeg er sosialisert i en annen kultur slik at ting ikke glir som hos folk flest.

Jeg syns det er ikke noe galt med å bli kalt utlending men blir litt gretten når mine barn blir kalt det. De er født og oppvokst her med norsk far.

Anonymkode: cea1d...cea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ingen grunn til å kalle noen utlending, spesielt ikke på skolen blant 12 år gamle barn. 

Mest sannsynlig ble det brukt som skjellsord, for hvordan skulle det ellers brukes? Hvis du mener det ikke ble brukt som skjellsord må du nesten si hvordan det ble brukt der det var nødvendig å kalle en annen elev utlending. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Må man virkelig ta en prat med kontaktlærer for så lite? Hi sier jo ikke noe om at det ble brukt som et skjellsord

Anonymkode: 6706d...8ca

Hi sier barnet føler seg krenket. Det holder det ift paragraf 9a. 

Utover det så er jeg nysgjerrig på i hvilken setting det skal være nødvendig for 12 åringer å bruke den etiketten på klassekamerater som ikke er nedsettende? 

Anonymkode: 3fb64...5d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bare en eneste grunn til å kalle en medelev utlending. Og det er å markere utenforskap. Synes det er på sin plass å ta for seg denne oppførselen. 

Anonymkode: 34b4d...f4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

12 åring føler seg krenket fordi medelev har kalt han for utlending. Noe han er. Ja, hva sier man om sånt?

Anonymkode: 34c99...2eb

Kaller jo en spade for en spade, så... 

Anonymkode: 9e45c...6e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kaller jo en spade for en spade, så... 

Anonymkode: 9e45c...6e7

Hva hvis eleven var feit? Skal de andre bruke det ordet om ham, fordi det er å kalle en spade for en spade?

Anonymkode: 7beca...72e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo bare en eneste grunn til å kalle en medelev utlending. Og det er å markere utenforskap. Synes det er på sin plass å ta for seg denne oppførselen. 

Anonymkode: 34b4d...f4d

Veldig enig.

Jeg kan ikke tenke meg noen annen grunn til at benevelsen er brukt av skolebarn, de vil markere.

Anonymkode: 723b2...cd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva hvis eleven var feit? Skal de andre bruke det ordet om ham, fordi det er å kalle en spade for en spade?

Anonymkode: 7beca...72e

Det er ikke det samme. Det vet du også, så ikke kverulere for å kverulere, ok? Takk. 

Anonymkode: 9e45c...6e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går lo jeg av den afganske legen på jobb som gikk med sokker i sandalene. Så ler han og sier "ja det er så typisk pakkiser å gå sånn!". Jeg sa "men du er jo ikke fra Pakistan?" hvorpå han sa at "sånne som oss er pakkiser hele gjengen!"

Tror mange har mye å lære av å ikke være så forbanna krenkbar! Hvis man er utlending, javel så er man det da? Det er jo ikke noe galt i det? Så lenge man ikke får slengt etter seg "Jævla utlending" så er det vel helt irrelevant?

Anonymkode: 95ff9...bad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I går lo jeg av den afganske legen på jobb som gikk med sokker i sandalene. Så ler han og sier "ja det er så typisk pakkiser å gå sånn!". Jeg sa "men du er jo ikke fra Pakistan?" hvorpå han sa at "sånne som oss er pakkiser hele gjengen!"

Tror mange har mye å lære av å ikke være så forbanna krenkbar! Hvis man er utlending, javel så er man det da? Det er jo ikke noe galt i det? Så lenge man ikke får slengt etter seg "Jævla utlending" så er det vel helt irrelevant?

Anonymkode: 95ff9...bad

Det er jo noe helt annet å kalle seg selv for pakkis og le av seg selv og sin egen kultur enn at noen andre kommer og kaller noen for "pakkis". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Veldig enig.

Jeg kan ikke tenke meg noen annen grunn til at benevelsen er brukt av skolebarn, de vil markere.

Anonymkode: 723b2...cd3

Jeg kan tenke meg ganske mange uskyldige scenarioer hvor barn ikke er ute etter å markere

Anonymkode: 6706d...8ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Pobie skrev:

Det er jo noe helt annet å kalle seg selv for pakkis og le av seg selv og sin egen kultur enn at noen andre kommer og kaller noen for "pakkis". 

Nå er det også enorm forskjell på «pakkis» og utlending. 

Anonymkode: 4d5f2...e46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes sammenhenger der det er naturlog å si noe slikt, som hvis man diskuterer særegemheter ved norsk kultur. Da er det ikke noe rart i å si "Du er jo utlending, hvordan ser du på dette?".

Ellers blir det som oftest brukt på en måte jeg kan skjønne at kan føles lei.

Anonymkode: 120fd...bc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke det samme. Det vet du også, så ikke kverulere for å kverulere, ok? Takk. 

Anonymkode: 9e45c...6e7

Det er jo eksakt det samme. Begge deler KAN fornærme noen, hvis det brukes på feil måte. Men begge deler kan også være en faktaopplysning. Fedme er en medisinsk term. Utlending er en juridisk term.

Anonymkode: 7beca...72e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

12 åring føler seg krenket fordi medelev har kalt han for utlending. Noe han er. Ja, hva sier man om sånt?

Anonymkode: 34c99...2eb

Man sier at han skal være stolt av det landet han kommer fra, og at han skal oppføre seg som en flott ambassadør for sitt folk. Så kan du fortelle han hvorfor han er i Norge, slik at han har fornuftige argumenter. 

Anonymkode: 9d018...dc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo eksakt det samme. Begge deler KAN fornærme noen, hvis det brukes på feil måte. Men begge deler kan også være en faktaopplysning. Fedme er en medisinsk term. Utlending er en juridisk term.

Anonymkode: 7beca...72e

Forskjellen er at ordet «feit» er negativt ladet uansett hvilken sammenheng man bruker det i. Det er ikke utlending.

Anonymkode: fdd09...4e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...