Gå til innhold

Tror folk virkelig at det å sende nabovarsel gir de fri tilgang til å bråke?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Når du begynner å dra inn barneselskap viser at du ikke har noen gode argumenter lenger, og når du i tillegg forsøker deg på hersketeknikk så dummer du deg ut...

Jeg er en fryd å ha som nabo. Som regel klager jeg ikke på noen ting. Men har mange naboer som har takket meg fordi jeg har turt å ringe politiet et par ganger pga. voldsomt bråk ved festing. Ene viste seg å være vold i hjemmet i tillegg til høylydt fest. Politiet kom begge gangene og takket også for å bli varslet.

 

Anonymkode: e6ff9...ab9

Det var du som skrev at man må varsle fordi det blir mer trafikk og støy. Når man har barneselskap blir det mye støy og trafikk, så.da må jo det også varsles..

Og jeg tror fortsatt ikke på at du er en fryd å ha til nabo.  

Anonymkode: c3399...345

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er også småbarnsmor og HATER å bli holdt våken av andres fest (eller enda verre- at barna vekkes🤯😫)... likevel må jeg si at du gjør det nok enda verre ved å sende sur melding kl 22(!!).. hadde jeg vært ungdom og full hadde jeg kjørt på med enda høyere musikk på pur f. Man sender jo ikke klagemelding FØR tiden?🤔

Anonymkode: 06121...442

Dette er voksne folk. De er i 40-årene begge to. Jeg sendte sms og spurte om de kunne dempe det litt etter 22.00. Jeg ba de ikke om å være stille, men å dempe seg etter 6 timer med dundrende musikk. Men de ga seg 04.00

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tror du overdriver litt med at du bor nesten en halv km unna. Gata du bør i er tydeligvis veldig stor ... Og jeg har aldri hørt om noen som sender nabovarsel på en halv km avstand

Anonymkode: 0cd11...a21

Det et ingen overdrivelse i det hele tatt. Her er det regler for hvem man skal varsle. Man skal varsle alle medlemmer av velet.

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vanskelig å svare når eg ikkje veit kor ofte dei har fest.... Har dei ofte så skal dei så klart ta hensyn.. 

Men skjer det bare eingong i året liksom så la dei vell bare kose seg 😊 

Anonymkode: 67535...fd0

Det er ikke vanskelig å svare på. Spørsmålet handler ikke om disse naboene, men om folk tror det er fritt frem å bråke så mye de vil fordi de har nabovarslet. 

Anonymkode: ddd2d...f2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Når du begynner å dra inn barneselskap viser at du ikke har noen gode argumenter lenger, og når du i tillegg forsøker deg på hersketeknikk så dummer du deg ut...

Jeg er en fryd å ha som nabo. Som regel klager jeg ikke på noen ting. Men har mange naboer som har takket meg fordi jeg har turt å ringe politiet et par ganger pga. voldsomt bråk ved festing. Ene viste seg å være vold i hjemmet i tillegg til høylydt fest. Politiet kom begge gangene og takket også for å bli varslet.

 

Anonymkode: e6ff9...ab9

Hun er ikke den som dummer seg ut, her.

Anonymkode: f1d40...319

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det var du som skrev at man må varsle fordi det blir mer trafikk og støy. Når man har barneselskap blir det mye støy og trafikk, så.da må jo det også varsles..

Og jeg tror fortsatt ikke på at du er en fryd å ha til nabo.  

Anonymkode: c3399...345

Hva du tror er irrelevant. Var ikke jeg som nevnte trafikk og støy eller barneselskap.

Hvis barneselskap holdes etter kl. 23 og støyer så mye at det plager naboene, ja, da kan det være grunn til å klage på barneselskap... Men barneselskap på dagen/ettermiddag/tidlig kveld... å dra inn det viser bare at du og den andre ikke har flere argumenter å fare med, bare forsøker å dikte opp søkte tilfeller som ikke har noe med saken å gjøre.

Anonymkode: e6ff9...ab9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva du tror er irrelevant. Var ikke jeg som nevnte trafikk og støy eller barneselskap.

Hvis barneselskap holdes etter kl. 23 og støyer så mye at det plager naboene, ja, da kan det være grunn til å klage på barneselskap... Men barneselskap på dagen/ettermiddag/tidlig kveld... å dra inn det viser bare at du og den andre ikke har flere argumenter å fare med, bare forsøker å dikte opp søkte tilfeller som ikke har noe med saken å gjøre.

Anonymkode: e6ff9...ab9

Jeg trenger virkelig ikke flere argumenter.  Du sendte mld 22.05 for å be de roe seg ned.  Du satt vel klar med meldingen før kl 22.00 tenker jeg. Du virker vanskelig. 

Anonymkode: c3399...345

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 hours ago, Anonym bruker said:

Vedtektene til velet her sier at lyder skal dempes 22.00 og det skal være stille 23.00. Naboen har sendt nabovarsel om fest og de spiller musikk så jeg hører den godt og de noe rimelig langt unna. Jeg sendte sms 22.05 og minnet om å dempe musikken spesielt da jeg har 2 barn som skal sove. Fikk sms tilbake «vi har sendt nabovarsel». Litt irritert sendte jeg svar «ja, men det gir ikke fri tilgang til bråk. Jeg hører hva dere snakker om og musikken veldig godt og bor 400 meter unna». Fikk på nytt svar at de hadde sendt nabovarsel om festen. 

Tror folk at nabovarsel gir tilgang til å bråke så mye de vil?

Anonymkode: ddd2d...f2d

altså synes folk ikke tåler noe ting lengre, og synes man skal reagere på alt, er jo bare og ringe politiet hvis ting går over styr, her er det 23-6 hverdag og 00-07 på helger det skal være rolig

Anonymkode: 02e9a...ae7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oj… du virker spesiell. Det er virkelig ikke normalt å be en fest dempe seg kl 22. 

 

Mye verre med unger som skriker, skråler og tramper i etasjen over kl 06.30 på søndag morgen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke unne andre å ha en fest innimellom? Være litt raus og ikke være en regelrytter? Kanskje det er en 30 årsdag, 40-årsdag eller 50-årsdag. Hvor ofte feirer man slike anledninger?  Vær litt overbærende, bruk ørepropper, pust med magen og innse at når vi lever i samfunn med andre mennesker så hjelper det å ikke irritere seg for mye men være grei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg trenger virkelig ikke flere argumenter.  Du sendte mld 22.05 for å be de roe seg ned.  Du satt vel klar med meldingen før kl 22.00 tenker jeg. Du virker vanskelig. 

Anonymkode: c3399...345

Jeg skrev den selvsagt rett før jeg sendte den. Men erfaringen med disse er at de holder på i timesvis utover natten/morgenen og de har sykt høyt nivå og derfor har jeg mindre tålmodighet med disse enn med andre som forstår at man ikke kan bråke som man vil når man vil.

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

altså synes folk ikke tåler noe ting lengre, og synes man skal reagere på alt, er jo bare og ringe politiet hvis ting går over styr, her er det 23-6 hverdag og 00-07 på helger det skal være rolig

Anonymkode: 02e9a...ae7

Jeg tåler mange fester jeg, men disse fester mest og høyest av alle i gata. I tillegg til høy musikk så skriker de for å klare å matche nivået på musikken. 

26 minutter siden, Eliseflisa skrev:

oj… du virker spesiell. Det er virkelig ikke normalt å be en fest dempe seg kl 22. 

 

Mye verre med unger som skriker, skråler og tramper i etasjen over kl 06.30 på søndag morgen. 

Det er vel normalt å be noen dempe seg når de bråker fryktelig og det skal dempes innen gitt tid.

18 minutter siden, Havhesten2017 skrev:

Kan du ikke unne andre å ha en fest innimellom? Være litt raus og ikke være en regelrytter? Kanskje det er en 30 årsdag, 40-årsdag eller 50-årsdag. Hvor ofte feirer man slike anledninger?  Vær litt overbærende, bruk ørepropper, pust med magen og innse at når vi lever i samfunn med andre mennesker så hjelper det å ikke irritere seg for mye men være grei

Det er kjipt å ikke få sove og å høre på den dundrende musikken, skrikingen og det høye stemmenivået gjestene har når de tar en spasertur gjennom gata. I alle fall når det skjer ofte.

 

Men jeg har ikke spurt om råd for hva jeg skal gjøre noe sted. Ikke om jeg er merkelig eller spesiell heller.

Jeg spurte om folk virkelig er så kunnskapsløse at de tror et nabovarsel gir folk fri tilgang til å bråke så høyt de vil og så lenge de vil. 

Anonymkode: ddd2d...f2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skrev den selvsagt rett før jeg sendte den. Men erfaringen med disse er at de holder på i timesvis utover natten/morgenen og de har sykt høyt nivå og derfor har jeg mindre tålmodighet med disse enn med andre som forstår at man ikke kan bråke som man vil når man vil.

Jeg tåler mange fester jeg, men disse fester mest og høyest av alle i gata. I tillegg til høy musikk så skriker de for å klare å matche nivået på musikken. 

Det er vel normalt å be noen dempe seg når de bråker fryktelig og det skal dempes innen gitt tid.

Det er kjipt å ikke få sove og å høre på den dundrende musikken, skrikingen og det høye stemmenivået gjestene har når de tar en spasertur gjennom gata. I alle fall når det skjer ofte.

 

Men jeg har ikke spurt om råd for hva jeg skal gjøre noe sted. Ikke om jeg er merkelig eller spesiell heller.

Jeg spurte om folk virkelig er så kunnskapsløse at de tror et nabovarsel gir folk fri tilgang til å bråke så høyt de vil og så lenge de vil. 

Anonymkode: ddd2d...f2d

Å mange har svart på det du spør om,at ja mange mener man kan bråke litt utover vanlig når man har sendt ut nabovarsel. 

Det er bare det at du ikke får de svarene du ønsket. 

Anonymkode: c3399...345

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Å mange har svart på det du spør om,at ja mange mener man kan bråke litt utover vanlig når man har sendt ut nabovarsel. 

Det er bare det at du ikke får de svarene du ønsket. 

Anonymkode: c3399...345

Jeg ønsket ikke noe spesielt av svar. At flesteparten tror at man kan bryte reglene til velet fordi de har sendt nabovarsel viser at de fleste ikke kjenner til norsk lov og har misforstått hva nabovarsel er. Jeg vet jo at regler for vel/borettslag/loven gjelder like mye selv om man sender nabovarsel. At folk flest ikke er klar over det er en annen sak, men det har i alle fall ikke noe med at jeg ikke får de svarene jeg ønsket. 

Anonymkode: ddd2d...f2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ønsket ikke noe spesielt av svar. At flesteparten tror at man kan bryte reglene til velet fordi de har sendt nabovarsel viser at de fleste ikke kjenner til norsk lov og har misforstått hva nabovarsel er. Jeg vet jo at regler for vel/borettslag/loven gjelder like mye selv om man sender nabovarsel. At folk flest ikke er klar over det er en annen sak, men det har i alle fall ikke noe med at jeg ikke får de svarene jeg ønsket. 

Anonymkode: ddd2d...f2d

Siden du er så opptatt av norsk lov, så burde du også vite at om et lokalt regelverk gir dårligere vilkår enn loven. Nattero er fra 23, og selv om borettslaget ditt sier 22, så trenger de strengt tatt ikke rette seg etter det. 

Anonymkode: 7b48a...cef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Siden du er så opptatt av norsk lov, så burde du også vite at om et lokalt regelverk gir dårligere vilkår enn loven. Nattero er fra 23, og selv om borettslaget ditt sier 22, så trenger de strengt tatt ikke rette seg etter det. 

Anonymkode: 7b48a...cef

De fleste lokale forskrifter gir dårligere vilkår enn loven. Så lenge de ikke er i strid med loven, er det tillatt. 

Jeg bor ikke i et borettslag, men velforeningen har laget et regelverk som sier at klokken 22.00 demper vi oss og 23.00 er vi stille. Hadde de dempet seg 22.00 og dempet seg enda litt til 23.00, så hadde det ikke vært et problem

Anonymkode: ddd2d...f2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.8.2019 den 22.21, Anonym bruker skrev:

Spørsmålet er om folk tror de kan bråke som de vil fordi de har sendt nabovarsel, ikke om jeg skal gjøre noe med det

Anonymkode: ddd2d...f2d

Du fikk varsel, du kunne tatt med deg barna på overnatting og sluppet dette. 

Anonymkode: 9ad82...08b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du sendte SMS 22:05? 

Jeg dauer.

Anonymkode: 1fdda...dec

Tenkte det samme... jeg mener, hvorfor tok det 5 minutter? Hva med 22.00.30? 🤪

Anonymkode: 9ad82...08b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men erfaringen med disse er at de holder på i timesvis utover natten/morgenen og de har sykt høyt nivå og derfor har jeg mindre tålmodighet med disse enn med andre som forstår at man ikke kan bråke som man vil når man vil.

Men da er det jo DETTE som er problemet ditt: at du allerede har sett deg lei på nettopp disse folka. Ikke just denne festen, men hele mønstret. Da må du jo ta det opp med leder av velet.

Anonymkode: 9ad82...08b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men da er det jo DETTE som er problemet ditt: at du allerede har sett deg lei på nettopp disse folka. Ikke just denne festen, men hele mønstret. Da må du jo ta det opp med leder av velet.

Anonymkode: 9ad82...08b

Problemet er at de tror at det å sende nabovarsel er ensbetydende med å bråke som de vil så lenge de vil

Anonymkode: ddd2d...f2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du fikk varsel, du kunne tatt med deg barna på overnatting og sluppet dette. 

Anonymkode: 9ad82...08b

De kunne forholdt seg til regler

Anonymkode: ddd2d...f2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan er egentlig reglene når det kommer til festivaler? Jeg er en av dem som bor i et område med festival på sommeren. Det innebærer flere dager og netter med svært høy musikk og støy. Nabovarsel blir aldri sendt ut, men vi vet jo at det kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Den perfekte mor, påan igjen skrev:

Men hvordan er egentlig reglene når det kommer til festivaler? Jeg er en av dem som bor i et område med festival på sommeren. Det innebærer flere dager og netter med svært høy musikk og støy. Nabovarsel blir aldri sendt ut, men vi vet jo at det kommer.

Det må du jo sjekke med kommunen. Det et mulig de har fått disp av kommunen til å ha festivalen med det som tilhører av støy. Da går kommunen inn og lager tillatelse

Anonymkode: ddd2d...f2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det må du jo sjekke med kommunen. Det et mulig de har fått disp av kommunen til å ha festivalen med det som tilhører av støy. Da går kommunen inn og lager tillatelse

Anonymkode: ddd2d...f2d

Hvilken festival er det? Jeg vet at Øya avslutter alle konserter kl. 23 pga. regler for støy i boligområde (det har vel hendt at en og annen artist har sneket seg til et ekstranummer), og så blir det jo noe støy når alle skal forlate området rett etter. Om folk blir hengene igjen rett utenfor festivalen og bråke er det jo ikke så mye de får gjort, men har inntrykk av at de har et strengt regelverk å forholde seg til. Hvor mye bråk som er under opp- og nedrigging vet jeg ikke, regner med det også må gjøres innenfor kl. 07-23.

Anonymkode: 40941...b18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er på en liten plass så jeg har ikke så lyst til å si hvor, men det er a la Seljord, Treungen, hove og Notodden. Konsertene avsluttes ca halv to. Støyen er igrunn ikke problemet, den forholder vi oss fint til, men all søpla og hærverket (fulle folk som ødelegger) er irriterende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvilken festival er det? Jeg vet at Øya avslutter alle konserter kl. 23 pga. regler for støy i boligområde (det har vel hendt at en og annen artist har sneket seg til et ekstranummer), og så blir det jo noe støy når alle skal forlate området rett etter. Om folk blir hengene igjen rett utenfor festivalen og bråke er det jo ikke så mye de får gjort, men har inntrykk av at de har et strengt regelverk å forholde seg til. Hvor mye bråk som er under opp- og nedrigging vet jeg ikke, regner med det også må gjøres innenfor kl. 07-23.

Anonymkode: 40941...b18

Da har Oslo kommune bestemt at de bare får holde på til 23.00 da. Det hindrer jo ikke andre kommuner i å gjøre noe annet.

Anonymkode: ddd2d...f2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe...du sendte sms og klaget 22.05? 😆

Vi bor på Tøyen, med to småbarn. For noen uker kunne jeg høre på Robin som hadde konsert mens jeg bysset babyen som hadde våknet av Øya.

Lever man blant mennesker må man tåle støy.

Det håper jeg naboene mine også tenker i disse tannutbrudd-tider 😎

Anonymkode: fc296...c41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...