Gå til innhold

Tror folk virkelig at det å sende nabovarsel gir de fri tilgang til å bråke?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vedtektene til velet her sier at lyder skal dempes 22.00 og det skal være stille 23.00. Naboen har sendt nabovarsel om fest og de spiller musikk så jeg hører den godt og de noe rimelig langt unna. Jeg sendte sms 22.05 og minnet om å dempe musikken spesielt da jeg har 2 barn som skal sove. Fikk sms tilbake «vi har sendt nabovarsel». Litt irritert sendte jeg svar «ja, men det gir ikke fri tilgang til bråk. Jeg hører hva dere snakker om og musikken veldig godt og bor 400 meter unna». Fikk på nytt svar at de hadde sendt nabovarsel om festen. 

Tror folk at nabovarsel gir tilgang til å bråke så mye de vil?

Anonymkode: ddd2d...f2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hvor ofte skjer dette?

Anonymkode: 33949...7b4

Det er da irrelevant for spørsmålet. 

Anonymkode: ddd2d...f2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det er da irrelevant for spørsmålet. 

Anonymkode: ddd2d...f2d

Nei, det er det ikke. Er det et engangstilfelle, la det ligge. Det er helg. 

Skjer det ofte, ta det opp med velleder.

Anonymkode: 33949...7b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk noen som helt seriøst tror at det å sende nabovarsel gir dem fritt frem både på lydnivå og hvor lenge de kan holde på. Og det er jo tydelig at disse gjør.

Jeg ville sendt ny melding når kl. har bikket 23 med 10-15 minutter, og vist til at de må dempe seg. Og gir de seg fremdeles ikke så hadde jeg ringt politiet etter midnatt en gang.

Når det er så høyt at du som er 400 meter unna blir plaget av lydnivået, da er det altfor høyt!

 

Anonymkode: e6ff9...ab9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Nei, det er det ikke. Er det et engangstilfelle, la det ligge. Det er helg. 

Skjer det ofte, ta det opp med velleder.

Anonymkode: 33949...7b4

Spørsmålet er om folk tror de kan bråke som de vil fordi de har sendt nabovarsel, ikke om jeg skal gjøre noe med det

Anonymkode: ddd2d...f2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis det er nabovarsel hver helg så hadde jeg reagert som deg. Er det 40-års-lag el.l. hadde jeg latt de holde på. 

De hadde jo ikke trengt å varsle naboene om de hadde dempet seg til 22 og vært stille til 23. Da hadde det vel ikke vært noe å varsle om???

Anonymkode: 15074...4ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hvis det er nabovarsel hver helg så hadde jeg reagert som deg. Er det 40-års-lag el.l. hadde jeg latt de holde på. 

De hadde jo ikke trengt å varsle naboene om de hadde dempet seg til 22 og vært stille til 23. Da hadde det vel ikke vært noe å varsle om???

Anonymkode: 15074...4ab

Selvsagt bør de varsle fordi det blir økt trafikk og mer støy enn vanlig. De har holdt på fra 16.00, og et sånt støynivå er slitsomt over tid. Man skal følge vedtektene uansett om de har fest eller ikke.

Anonymkode: ddd2d...f2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis det er nabovarsel hver helg så hadde jeg reagert som deg. Er det 40-års-lag el.l. hadde jeg latt de holde på. 

De hadde jo ikke trengt å varsle naboene om de hadde dempet seg til 22 og vært stille til 23. Da hadde det vel ikke vært noe å varsle om???

Anonymkode: 15074...4ab

Jo, det er normal høflighet å gi varsel i slike situasjoner når man vet at man kan komme til å bråke mer enn normalt - også innen den lovlige tiden. Hvis de som bråker da demper volumet noe etter reglene i velet/borettslaget/loven, da bruker mange å se mellom fingrene med det en time eller to etterpå. Men når de bråker enormt mye og ikke demper seg noe innen de frister som gjelder, heller ikke etter beskjed fra naboer som plages av det, da må man bare regne med at noen kan komme til å varsle politiet om det eller at det blir klage på annen måte.

Anonymkode: e6ff9...ab9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,om de sender nabovarsel en sjelden gang, så kan de bråke utover vanlig stiilletid. Det tror jeg. 

Anonymkode: c3399...345

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sender mat ut nabovarsel betyr det bråk utover normal stilletid. Antar at det er blokk det er snakk om? Syns man skal holde ut til etter 00. Men om det er folk på veranda, skyhøy musikk med verandadør åpen osv, så skal man si ifra. Hvis ikke lydnivået/musikken endrer seg etter 00 og varer utover natta kan man ta en telefon til politiet. 
Men om man bor i blokk, og det er send ut varsel, så må man forvente lydniva etter klokken 22 altså.

Anonymkode: f756a...a02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette er noe som skjer en sjelden gang, så burde man som nabo kunne tåle det, og ikke sende sutremeldinger klokken 2200.

Anonymkode: d4a23...2bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja,om de sender nabovarsel en sjelden gang, så kan de bråke utover vanlig stiilletid. Det tror jeg. 

Anonymkode: c3399...345

Da tror du altså feil.

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sender mat ut nabovarsel betyr det bråk utover normal stilletid. Antar at det er blokk det er snakk om? Syns man skal holde ut til etter 00. Men om det er folk på veranda, skyhøy musikk med verandadør åpen osv, så skal man si ifra. Hvis ikke lydnivået/musikken endrer seg etter 00 og varer utover natta kan man ta en telefon til politiet. 
Men om man bor i blokk, og det er send ut varsel, så må man forvente lydniva etter klokken 22 altså.

Anonymkode: f756a...a02

Man skal holde seg til regler uansett hvor mye nabovarsel man har sendt. Nabovarsel varsler om fest, vedtektene må de likevel forholde seg til som alle andre. Bor ikke i blokk. De som har festen bor 400 meter unna, jeg hører burde musikken OG hva de snakker om fordi de skriker.

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis dette er noe som skjer en sjelden gang, så burde man som nabo kunne tåle det, og ikke sende sutremeldinger klokken 2200.

Anonymkode: d4a23...2bb

Her kommer det nabovarseler annenhver uke, men de færreste bråker så ille som disse.

Anonymkode: ddd2d...f2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Da tror du altså feil.

Man skal holde seg til regler uansett hvor mye nabovarsel man har sendt. Nabovarsel varsler om fest, vedtektene må de likevel forholde seg til som alle andre. Bor ikke i blokk. De som har festen bor 400 meter unna, jeg hører burde musikken OG hva de snakker om fordi de skriker.

Her kommer det nabovarseler annenhver uke, men de færreste bråker så ille som disse.

Anonymkode: ddd2d...f2d

Reglene sier jo at det skal være stille etter 23.00

Anonymkode: d4a23...2bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Reglene sier jo at det skal være stille etter 23.00

Anonymkode: d4a23...2bb

Og at de skal dempe seg 22.00. 

Men det er fortsatt full guffe der. Hører de godt fortsatt

Anonymkode: ddd2d...f2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det gir fri tilgang. Når du har fått nabovarsel så kan du planlegge kvelden din deretter. 

Anonymkode: c06e0...61d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det gir fri tilgang. Når du har fått nabovarsel så kan du planlegge kvelden din deretter. 

Anonymkode: c06e0...61d

Du tar feil. Man må likevel følge vedtektene til velet og vanlige regler om ro. Hvis du tror nabovarsel fir fri tilgang, så er du blant de som ikke har forstått hva et nabovarsel er

Anonymkode: ddd2d...f2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det gir fri tilgang. Når du har fått nabovarsel så kan du planlegge kvelden din deretter. 

Anonymkode: c06e0...61d

Så du mener at du står over Norges lover også... det finnes diagnoser for slikt ;)

Er ikke slik du tror. Et nabovarsel er noe man sender ut av høflighet. Noen steder kan man da kanskje strekke strikken litt om man ikke gjør det for mye og for lenge. Andre steder bor man slik til at man ikke kan gjøre det, da må man roe ned til gitte tider. Får man beskjed om at man forstyrrer naboene for mye, da roer man selvfølgelig ned.

Anonymkode: e6ff9...ab9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Da tror du altså feil.

Man skal holde seg til regler uansett hvor mye nabovarsel man har sendt. Nabovarsel varsler om fest, vedtektene må de likevel forholde seg til som alle andre. Bor ikke i blokk. De som har festen bor 400 meter unna, jeg hører burde musikken OG hva de snakker om fordi de skriker.

Her kommer det nabovarseler annenhver uke, men de færreste bråker så ille som disse.

Anonymkode: ddd2d...f2d

Du høres ut som en fryd å ha til nabo..

Må det sendes varsel om det er barneselskap også? Siden det da blir litt mer trafikk enn vanlig?

Man kommer langt med et smil og litt vennlighet... du burde prøve det en gang. 😊

Anonymkode: c3399...345

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du høres ut som en fryd å ha til nabo..

Må det sendes varsel om det er barneselskap også? Siden det da blir litt mer trafikk enn vanlig?

Man kommer langt med et smil og litt vennlighet... du burde prøve det en gang. 😊

Anonymkode: c3399...345

Når du begynner å dra inn barneselskap viser at du ikke har noen gode argumenter lenger, og når du i tillegg forsøker deg på hersketeknikk så dummer du deg ut...

Jeg er en fryd å ha som nabo. Som regel klager jeg ikke på noen ting. Men har mange naboer som har takket meg fordi jeg har turt å ringe politiet et par ganger pga. voldsomt bråk ved festing. Ene viste seg å være vold i hjemmet i tillegg til høylydt fest. Politiet kom begge gangene og takket også for å bli varslet.

 

Anonymkode: e6ff9...ab9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ekstremt lydhør og har i tillegg to små barn som våkner lett, men jeg hadde ALDRI klagd på støy før etter kl 00. Det er helg. Naboen var alright og faktisk sa ifra at det blir fest og bråk. 

Naboen her hørte på høy musikk hver eneste kveld, og gjerne til langt på natt. 😭 Da begynte jeg å ringe til politiet, og de kom hver eneste gang og fikk det til å bli stille. 😊

Han flyttet heldighvis. 

Anonymkode: 36a62...fd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også småbarnsmor og HATER å bli holdt våken av andres fest (eller enda verre- at barna vekkes🤯😫)... likevel må jeg si at du gjør det nok enda verre ved å sende sur melding kl 22(!!).. hadde jeg vært ungdom og full hadde jeg kjørt på med enda høyere musikk på pur f. Man sender jo ikke klagemelding FØR tiden?🤔

Anonymkode: 06121...442

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du overdriver litt med at du bor nesten en halv km unna. Gata du bør i er tydeligvis veldig stor ... Og jeg har aldri hørt om noen som sender nabovarsel på en halv km avstand

Anonymkode: 0cd11...a21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er nok ikke sånn at et nabovarsel er en blankofullmakt. Allikevel er det vel slik at et nabovarsel sendes i håp om at naboene kan se gjennom fingrene med at man bråker utover det som er tillatt i reglene. Hvis noen hadde sendt meg SMS rett etter kl 22 kan det hende jeg hadde blitt nokså oppgitt. 

Vi har en nabo som har hatt to heftige fester i sommer. Jeg har irritert meg over det, men har tenkt at når det ikke skjer hver eneste helg, så får vi tåle det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å svare når eg ikkje veit kor ofte dei har fest.... Har dei ofte så skal dei så klart ta hensyn.. 

Men skjer det bare eingong i året liksom så la dei vell bare kose seg 😊 

Anonymkode: 67535...fd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...