Gå til innhold

Oppførsel til samboer..


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

På hvilken måte hatt en annen oppfatning? 

De mener jo at jeg ikke kan ha omsorgen alene. Nei de kjenner ikke til atferden hans.. Blir nå uansett ord mot ord om jeg skal begynne å fortelle dem det. Har dem ikke sett det er det ikke bevis for at jeg snakker sant

Anonymkode: 2cd34...db8

Du kan ikke ha omsorgen alene? Og ikke han? Hva mener de med det? Dere får kun ha omsorgen om dere er sammen? Kan du ikke være alene med barna om mannen drar bort en helg?

Tenker at det er bedre å be om hjelp, og nytter ikke det er det bedre å flytte. Om du klarer å ha barna med fast avlastning er jo det et godt alternativ. Virker jo som at dere blir trua til å være sammen. Dere kan ikke skilles for da mister dere barna deres?

Anonymkode: d810a...3eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Antarctica
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er en veldig naiv forestilling over hvilke prosesser det er å gå igjennom en omsorgsovertakelse. 

Å flytte barn til totalt fremmede mennesker og fjerne dem fra foreldre som de er avhengig av og har knyttet seg til, er også skadelig for barns utvikling, så den skaden som påføres ved å flytte i fosterhjem på kort og lang sikt må være vesentlig mindre enn at barna blir værende der de hører hjemme. Tiltak som foreldreveiledning og megling mellom foreldre i konflikt, sinnemestring hos far osv osv, MÅ selvfølgelig prøves før man en gang tenker på å flytte barna. 

 

Anonymkode: a5e18...e7e

Ja, og så? 

Hele denne prosessen vil jo BV måtte gjennom med HIs barn hvis det er sant det hun sier, at verken hun eller far er i stand til å ta seg av dem aleine. Det er da ingen som sier det vil gå automatikk i det.

Men HI svever også i den villfarelsen at hun og far SAMMEN er i stand til å ta seg av barna, selv om ingen av dem klarer det hver for seg. Med det hun beskriver av barnas hjemmemiljø og den destruktive dynamikken mellom foreldrene, så er jeg ikke overbevist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Far er stygg i munnen mot mor, noe som selfølgelig ikke heldig. Men står ingenting om at mor eller far er slem mot barna.

Anonymkode: ffff3...98b

Å være vitne til vold mot sin forelder er like skadelig for et barn som å selv bli utsatt for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Pashla skrev:

Å være vitne til vold mot sin forelder er like skadelig for et barn som å selv bli utsatt for det.

Står ingenting om vold. Men ord, som kan være psykisk belastende for barna.

Anonymkode: d810a...3eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Pashla skrev:

Å være vitne til vold mot sin forelder er like skadelig for et barn som å selv bli utsatt for det.

Nei det er det ikke, jeg har opplevd grov omsorgssvikt å vold i barndommen. At far er stygg i munnen er ikke det samme som å bli slått å drapstruet daglig. Å være stygg i munnen er ikke det samme som vold, jeg skjønner jo at ungene har en uheldig hjemmesituasjon å at dette vil prege dem, men ikke sett det i samme katogori som vold.

Anonymkode: ffff3...98b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man ikke vil pakke og dra og be om hjelp til veien videre fordi barna kan bli plassert i fosterhjem har man vel ikke barnas beste i fokus? Barn bør ikke være vitne til vold. Barn har det kanskje bedre i fosterhjem enn sammen med foreldre som ikke ivaretar deres interesser og behov. Voldelige foreldre avler voldelige barn. 

Anonymkode: ccc81...29c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Antarctica
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Nei det er det ikke, jeg har opplevd grov omsorgssvikt å vold i barndommen. At far er stygg i munnen er ikke det samme som å bli slått å drapstruet daglig. Å være stygg i munnen er ikke det samme som vold, jeg skjønner jo at ungene har en uheldig hjemmesituasjon å at dette vil prege dem, men ikke sett det i samme katogori som vold.

Anonymkode: ffff3...98b

Du må nesten svare på det jeg faktisk skrev, og ikke på noe helt annet. 

At far er stygg mot mor, er like skadelig å høre på som om han var stygg mot barna. Og å se mor bli slått er like skadelig som å selv bli slått. Dette er forskning. 

Dine erfaringer er personlige, ikke generelle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Står ingenting om vold. Men ord, som kan være psykisk belastende for barna.

Anonymkode: d810a...3eb

Psykisk vold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei det er det ikke, jeg har opplevd grov omsorgssvikt å vold i barndommen. At far er stygg i munnen er ikke det samme som å bli slått å drapstruet daglig. Å være stygg i munnen er ikke det samme som vold, jeg skjønner jo at ungene har en uheldig hjemmesituasjon å at dette vil prege dem, men ikke sett det i samme katogori som vold.

Anonymkode: ffff3...98b

Jo, det er det. Det er forsket på og funnet at å være vitne til vold er like skadelig som å bli utsatt for det selv. Når far verbalt behandler mor dårlig, vil barna ta skade av det.

Anonymkode: ccc81...29c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jo, det er det. Det er forsket på og funnet at å være vitne til vold er like skadelig som å bli utsatt for det selv. Når far verbalt behandler mor dårlig, vil barna ta skade av det.

Anonymkode: ccc81...29c

Men her er det ikke vold, ja de har uheldige oppvekstvilkår men ikke vold. De trenger hjelp men synes ikke det er riktig å plassere barna i fosterhjem.

Anonymkode: ffff3...98b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men her er det ikke vold, ja de har uheldige oppvekstvilkår men ikke vold. De trenger hjelp men synes ikke det er riktig å plassere barna i fosterhjem.

Anonymkode: ffff3...98b

«Uheldige oppvekstvilkår»? Far er åpenbart ustabil og skriker og snakker stygt til mor. Ber henne flytte, ber henne pakke og dra fordi han ikke får det som han vil. Det er ikke uheldige oppvekstvilkår om barna opplever dette hver gang far vil ha viljen sin. Etterhvert vil han at barna skal gjøre noe for ham, og om de ikke gjør det kan de bare pakke og flytte! Det er selvsagt verbal vold når man truer på denne måten. 

HI selv sier at de begge to er uskikkede foreldre om de ikke er sammen og det er tydelig at de ikke kan leve sammen. Hva tenker du da at de skal gjøre? Tenke på seg selv eller barna?

Anonymkode: ccc81...29c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er en veldig naiv forestilling over hvilke prosesser det er å gå igjennom en omsorgsovertakelse. 

Å flytte barn til totalt fremmede mennesker og fjerne dem fra foreldre som de er avhengig av og har knyttet seg til, er også skadelig for barns utvikling, så den skaden som påføres ved å flytte i fosterhjem på kort og lang sikt må være vesentlig mindre enn at barna blir værende der de hører hjemme. Tiltak som foreldreveiledning og megling mellom foreldre i konflikt, sinnemestring hos far osv osv, MÅ selvfølgelig prøves før man en gang tenker på å flytte barna. 

 

Anonymkode: a5e18...e7e

Men det er ikke sikkert fosterhjem er nødvendig. Det finnes mange tilgjengelige tiltak, som du selv påpeker. 

Men, det virker ikke som om HI ønsker å prøve noe som helst. 

Anonymkode: 7f3ab...4f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei det er det ikke, jeg har opplevd grov omsorgssvikt å vold i barndommen. At far er stygg i munnen er ikke det samme som å bli slått å drapstruet daglig. Å være stygg i munnen er ikke det samme som vold, jeg skjønner jo at ungene har en uheldig hjemmesituasjon å at dette vil prege dem, men ikke sett det i samme katogori som vold.

Anonymkode: ffff3...98b

Jeg har ptsd, etter en oppvekst med psykisk vold. Ikke snakk om ting du ikke kan noe om. 

Psykisk vold er reelt, og det er farlig.

Anonymkode: 7f3ab...4f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Antarctica
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men her er det ikke vold, ja de har uheldige oppvekstvilkår men ikke vold. De trenger hjelp men synes ikke det er riktig å plassere barna i fosterhjem.

Anonymkode: ffff3...98b

Det er det da heldigvis ikke opp til deg å mene noe om. Det er HIs påstand at de vil MÅTTE i fosterhjem dersom mor og far skilles. Noe jeg har vanskelig for å tro, men ok, det er mulig - men i då fall ser jeg ikke hvorfor vente til skilsmissen? Som om det liksom er noe bedre å leve slik de gjør nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har ptsd, etter en oppvekst med psykisk vold. Ikke snakk om ting du ikke kan noe om. 

Psykisk vold er reelt, og det er farlig.

Anonymkode: 7f3ab...4f2

Jeg vet nøyaktig hva jeg prater om, jeg har selv ptsd. Jeg vet at det ikke er bra å vokse opp med foreldre som er ustabile, jeg mener bare at å si at de bør plasseres i fosterhjem er overilt, som jeg har sagt gang på gang i denne tråden så bør de oppsøke hjelp. 

Anonymkode: ffff3...98b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vet nøyaktig hva jeg prater om, jeg har selv ptsd. Jeg vet at det ikke er bra å vokse opp med foreldre som er ustabile, jeg mener bare at å si at de bør plasseres i fosterhjem er overilt, som jeg har sagt gang på gang i denne tråden så bør de oppsøke hjelp. 

Anonymkode: ffff3...98b

Det er HI som tror de vil plasseres i fosterhjem om de avbryter samlivet. Fordi barnevernet er inne i bildet og fordi de mener at de så vidt klarer å gi barna det de trenger når de bor sammen, men at de hver for seg ikke vil klare det, så er det jo allerede en viss omsorgssvikt tilstede. 

Anonymkode: ccc81...29c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er HI som tror de vil plasseres i fosterhjem om de avbryter samlivet. Fordi barnevernet er inne i bildet og fordi de mener at de så vidt klarer å gi barna det de trenger når de bor sammen, men at de hver for seg ikke vil klare det, så er det jo allerede en viss omsorgssvikt tilstede. 

Anonymkode: ccc81...29c

Skulle akkurat til å skrive det samme, det høres ut som disse barna har en vanskelig oppvekst, på alle områder. 

De har selv utfordringer. 

Begge foreldrene har utfordringer. 

Det er bare såvidt ting henger ihop, og både barnevern og bup er allerede i bildet. 

Hvordan kan hi tro det blir verre ved at hun flytter? Med gode tiltak, avlastning og oppfølging kan det jo bare bli bedre. 

Anonymkode: cbcda...8d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Pashla skrev:

Det er det da heldigvis ikke opp til deg å mene noe om. Det er HIs påstand at de vil MÅTTE i fosterhjem dersom mor og far skilles. Noe jeg har vanskelig for å tro, men ok, det er mulig - men i då fall ser jeg ikke hvorfor vente til skilsmissen? Som om det liksom er noe bedre å leve slik de gjør nå?

Nei det er ikke min påstand, det er barnevernets påstand. Jeg har en diagnose og kan ikke ha barna alene. Ifølge dem.. Utsetter dem ikke for noe skadelig, men er ikke "god nok" 

Far vil mest sannsynlig ikke kunne ha omsorgen alene heller, ifølge bv. Ikke pågrunn av atferd for det kjenner de ikke til. Men pga barna har for store utfordringer (medfødt diagnose, og andre utfordringer ) til at EN forelder kan takle det alene.

Så ja, det er kun godt nok når vi er sammen ifølge dem. Så noen over her skrev at jeg ikke ønsker hjelp, det stemmer ikke, men det er jo ikke jeg som trenger sinnemestring. Jeg kan selvsagt ta kontakt og høre hva de kan tilby ham men han må ville det selv. 

Vi har fått en del foreldreveiledning og vet godt at dette er skadelig. 

Anonymkode: 2cd34...db8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei det er ikke min påstand, det er barnevernets påstand. Jeg har en diagnose og kan ikke ha barna alene. Ifølge dem.. Utsetter dem ikke for noe skadelig, men er ikke "god nok" 

Far vil mest sannsynlig ikke kunne ha omsorgen alene heller, ifølge bv. Ikke pågrunn av atferd for det kjenner de ikke til. Men pga barna har for store utfordringer (medfødt diagnose, og andre utfordringer ) til at EN forelder kan takle det alene.

Så ja, det er kun godt nok når vi er sammen ifølge dem. Så noen over her skrev at jeg ikke ønsker hjelp, det stemmer ikke, men det er jo ikke jeg som trenger sinnemestring. Jeg kan selvsagt ta kontakt og høre hva de kan tilby ham men han må ville det selv. 

Vi har fått en del foreldreveiledning og vet godt at dette er skadelig. 

Anonymkode: 2cd34...db8

Du vet godt at dette er skadelig, men likevel så lar du dette fortsette? Hvor lenge har du tenkt å la barna dine leve i dette skadelige miljøet? Hvor skadet er det ok at de blir? Hvor skadet har du tillatt at barna dine allerede blir? 

Anonymkode: ccc81...29c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan du leve med at du bidrar til at barna dine lever under alvorlig omsorgssvikt? 

Elsker du dem ikke?

Anonymkode: 77a45...50c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er en veldig naiv forestilling over hvilke prosesser det er å gå igjennom en omsorgsovertakelse. 

Å flytte barn til totalt fremmede mennesker og fjerne dem fra foreldre som de er avhengig av og har knyttet seg til, er også skadelig for barns utvikling, så den skaden som påføres ved å flytte i fosterhjem på kort og lang sikt må være vesentlig mindre enn at barna blir værende der de hører hjemme. Tiltak som foreldreveiledning og megling mellom foreldre i konflikt, sinnemestring hos far osv osv, MÅ selvfølgelig prøves før man en gang tenker på å flytte barna. 

 

Anonymkode: a5e18...e7e

Det du skriver forutsetter en svært vesentlig ting - at foreldrene er villige til å samarbeide og villige til å gjøre de endringer som de selv må gjøre for å kunne bli gode nok omsorgspersoner.

Det tilfellet jeg beskrev over, der fikk foreldre veiledning. Problemet var at de holdt tilbake informasjon (som Hi gjør) og de bare jattet med fremfor å faktisk ta til seg ting de ble gjort oppmerksom på, nektet å ta imot behandling de trengte. Og nå er barna i fosterhjem. Vi var flere som var bekymret for hvordan det ville påvirke barna å måtte flytte til et helt annet sted, begynne på ny skole, begynne helt på nytt med å skaffe seg venner osv. Vet du hva barna sa? At det ville bli veldig godt å bo så langt borte fra foreldrene at de ville slippe å møte dem tilfeldig, slippe å bli manipulert og psyket ned, slippe utryggheten kontakten alltid medførte.

Barn er ikke avhengig av dårlige foreldre! Tvert om!

Dårlige foreldre kan bli gode nok foreldre om de selv vil. Men da må man også være villig til å gjøre det som skal til for å bli det og for å beholde ungene sine. Slik Hi unnlater å fortelle sannheten om hjemmeforholdene til bv viser hun med all tydelighet at hun ikke er villig til å gjøre det som skal til. Man kan jo håpe at hun ser at det hun gjør er feil og at hun oppsøker hjelp... Hvis ikke velger hun bevisst å utsette barna sine for omsorgssvikt!

Anonymkode: 8a85a...031

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men her er det ikke vold, ja de har uheldige oppvekstvilkår men ikke vold. De trenger hjelp men synes ikke det er riktig å plassere barna i fosterhjem.

Anonymkode: ffff3...98b

Ingen bør oppleve det du har opplevd.

Men du tar dessverre veldig feil når det gjelder vold. Vold deles i ulike typer, bl.a. seksualisert vold, annen fysisk vold, materiell vold - og også psykisk vold. Psykisk vold er definert som vold, og forskning har til og med vist at i noen tilfeller kan det være verre enn fysisk vold. Forskning har også vist at det å vokse opp som tilskuer til vold mellom foreldre kan være like ille eller verre enn å bli utsatt for volden selv. Dette er sørgelige tall, spesielt når det kommer til psykisk vold, for den er vanskeligere å avdekke - ikke minst fordi barna vokser opp i troen om at dette er normalt.

https://www.aftenposten.no/norge/i/k0zB/Psykisk-vold-mot-barn-gir-mest-angst-og-depresjon-senere-i-livet

Foreldre er pliktig iflg. loven å beskytte barn mot vold og det å være vitne til vold. Hi beskytter ikke sine barn, selv om mannen hennes truer henne foran barna stadig vekk. De truslene som han kommer med påvirker barna direkte og skader dem. Hver gang. Og det er His plikt iflg. lovverket å beskytte sine barn. https://www.foreldretvist.no/nar-far-utsetter-mor-for-vold-og-barna-ser-det/

Og igjen - psykisk vold er også vold og er skadelig for barna!

 

Anonymkode: 8a85a...031

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei det er ikke min påstand, det er barnevernets påstand. Jeg har en diagnose og kan ikke ha barna alene. Ifølge dem.. Utsetter dem ikke for noe skadelig, men er ikke "god nok" 

Far vil mest sannsynlig ikke kunne ha omsorgen alene heller, ifølge bv. Ikke pågrunn av atferd for det kjenner de ikke til. Men pga barna har for store utfordringer (medfødt diagnose, og andre utfordringer ) til at EN forelder kan takle det alene.

Så ja, det er kun godt nok når vi er sammen ifølge dem. Så noen over her skrev at jeg ikke ønsker hjelp, det stemmer ikke, men det er jo ikke jeg som trenger sinnemestring. Jeg kan selvsagt ta kontakt og høre hva de kan tilby ham men han må ville det selv. 

Vi har fått en del foreldreveiledning og vet godt at dette er skadelig. 

Anonymkode: 2cd34...db8

DU må begynne å bli ærlig med barnevernet. Og det betyr NÅ, ikke neste måned eller neste år. NÅ!

Hvor skadet mener du det er greit at barna dine blir av at du ikke er villig til å ta ansvar og være ærlig og skaffe den hjelpen ungene dine trenger?

 

Anonymkode: 8a85a...031

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er så lei av måten gubben snakker til meg på hver gang han er sur, eller vil ha viljen sin.  Han snakker slik til meg uten at jeg har gjort noe. Hvis han vil ha viljen sin kan han si.. Kan du **** eller så kan du bare flytte ut. Det kan være i forbindelse med hva som helst. Ofte i sammenheng med at jeg skal gjøre noe for han. Han kommer også med andre nedlatende kommentarer. Er du blind?? Er du stokk blind? Det er nå et eksempel... 

Han pleier ofte å si "Flytt ut!! Finn deg et annet sted å bo! Pakk sakene dine, det er over." Det mest brukte er nok" flytt ut! Jeg vil ikke være sammen med deg." får gjerne høre det her flere ganger i uken, men det kan gå en stund uten at han sier dette også 

Men han mener nok ikke dette, for dagen etterpå er han i godt humør igjen og later som ingenting. Etter å ha sagt disse tingene overser han meg i timesvis, gjerne en hel dag. Jeg blir jo lei meg, begynner å gråte og går i et annet rom. Da kan han enten overse meg eller bli sint for at jeg gikk. Har bedt han om å snakke til meg på et skikkelig vis, for det hjelper ikke å true eller snakke stygt til meg for å få viljen sin. Han er ikke noe godt forbilde for barna våre heller. Er redd de skal bli redd, og for hva barna tenker siden han roper dette foran dem. De er alltid tilstede når han sier dette og det er veldig dumt.  Det er sårende å bli bedt om å flytte ut hele tiden, jeg blir skikkelig lei meg, føler meg verdiløs, og enda verre fatter ikke hvorfor jeg blir behandlet slik. Jeg hadde aldri funnet på å snakket slik til han. 

Hva ville dere gjort? Hva tror dere et årsaken til at han gjør dette? Mener han noe med det han sier eller er det kun for å få viljen sin? Han prater jo om at han vil kjøpe hus ilag, men samtidig truer han med å ville hive meg ut hele tiden 

Av og til lurer jeg på om han er biploar. Eller om han rett og slett bare er skikkelig dårlig oppdratt. 

Anonymkode: 2cd34...db8

Så flytt da! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei det er ikke min påstand, det er barnevernets påstand. Jeg har en diagnose og kan ikke ha barna alene. Ifølge dem.. Utsetter dem ikke for noe skadelig, men er ikke "god nok" 

Far vil mest sannsynlig ikke kunne ha omsorgen alene heller, ifølge bv. Ikke pågrunn av atferd for det kjenner de ikke til. Men pga barna har for store utfordringer (medfødt diagnose, og andre utfordringer ) til at EN forelder kan takle det alene.

Så ja, det er kun godt nok når vi er sammen ifølge dem. Så noen over her skrev at jeg ikke ønsker hjelp, det stemmer ikke, men det er jo ikke jeg som trenger sinnemestring. Jeg kan selvsagt ta kontakt og høre hva de kan tilby ham men han må ville det selv. 

Vi har fått en del foreldreveiledning og vet godt at dette er skadelig. 

Anonymkode: 2cd34...db8

Først og fremst: 

Flott at dere tar imot hjelp. Foreldreveiledning er supert👍🏼 Mannen din, sliter dessverre med å huske hva han har lært. Jeg ville, som du selv sier, ringt barnevernet og spurt hvilke muligheter dere har. Jeg synes det er flott at du er villig til å få hjelp! 

Anonymkode: 7f3ab...4f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...