Anonym bruker Skrevet 2. august 2019 #51 Skrevet 2. august 2019 11 timer siden, Anonym bruker skrev: Fordi utmattelse isolert sett kan ha sammenheng med overvekt, nekter han likevel å henvise før overvekten er eliminert som mulig årsak. Det er diskriminering. Anonymkode: a0951...8d6 Det er ikke diskriminering. Det er fornuftig. Man bør alltid eliminere andre årsaker og forsøke mulige behandlinger før man henviser videre til spesialist. Anonymkode: a78af...a6b
Anonym bruker Skrevet 2. august 2019 #52 Skrevet 2. august 2019 Synes det er rart at så mange mener man ikke skal få hjelp hvis man er overvektig. Jeg er overvektig selv og sliter med mye smerter i ryggen. Slik jeg beskrev det mistenkte legen min at det kunne være bekhterevs, og henviste meg derfor for å finne ut av dette. Det viste seg (ikke overraskende) å være slitasje, men hvis det hadde vært noe annet, skulle jeg da gått med det ubehandlet fordi jeg er overvektig? Nå vet vi dessuten sikkert hva det er og hva som må til. Etter dette har jeg fått henvisning til fysioterapaut og ernæringsfysiolog, ikke bare blitt overlatt til meg selv med beskjed om å slanke meg. HI, jeg ville byttet lege hvis jeg var deg. Kommer du til rett lege vil ting gå mye fortere selv om du må bruke tid på å bytte. Hør med andre der du bor om hvordan deres lege er, jeg valgte min etter anbefaling fra naboen som også er overvektig. Anonymkode: 3d7a1...2ef
Anonym bruker Skrevet 2. august 2019 #53 Skrevet 2. august 2019 Hi har rett på å bli skikkelig undersøkt. Får hun riktig diagnose får hun riktig behandling og forhåpentligvis kan hun bli bedre. Å bare anta at årsaken er overvekt er gambling syns jeg. Overvekt på 25 kg er ikke så mye. Er selv 25 kg overvektig nå og har det bra på alle plan. Har også vært 50 kilo overvektig slik at jeg kan sammenligne og si at den gangen ramlet alle slags sykdommer på. Uansett er det ikke sikkert at det er overvekten som gjør hi utmattet nå. Hun har rett på hjelp. Anonymkode: 84cc2...1bb
Anonym bruker Skrevet 2. august 2019 #54 Skrevet 2. august 2019 Jeg går forresten ut i fra at legen din har foretatt blodprøver for å eliminere bort diverse? Tenker i retning stoffskifte, b12 og dvitamin? Anonymkode: 84cc2...1bb
Anonym bruker Skrevet 2. august 2019 #55 Skrevet 2. august 2019 14 timer siden, Anonym bruker skrev: Det er relatert til utmattelsen, mer sier jeg ikke. Jeg har alt sagt at det ikke er direkte relatert til at jeg er overvektig, du kan velge å tro meg eller la være, samme for meg. Anonymkode: a0951...8d6 For at vi kan si vår meining er det viktig. Eller skal vi barre gjette leken ? Anonymkode: 2c640...5eb
Anonym bruker Skrevet 2. august 2019 #56 Skrevet 2. august 2019 12 timer siden, Anonym bruker skrev: Men det å gå og bære på mange kilo unødvendig vil unektelig forverre enhver smertelidelse, og det øker også betennelsesreaksjoner i kroppen som igjen trigger smerter. Dette er noe du selv kan påvirke i positiv retning med et kosthold som er riktig for din kropp, selv om du i tillegg kanskje trenger annen behandling. Jeg skrev også spesifikt at du bør fokusere på kostholdet, ikke på vektnedgang. Jeg kom i tillegg med flere andre forslag til hva du selv kan gjøre med andre ting for å få det lettere, men det er et valg du tar når du overser slike ting. Hva mener du en spesialist kan hjelpe deg med? Anonymkode: 5b393...3d1 Det er faktisk mange som får mer smerter av å gå ned i vekt. F.eks fibromyalgi, der er det mange tilfeller hvor folk har gått ned alt fra 10 til 50 kilo og blitt verre. Så man skal ikke alltid påstå at vekt nedgang hjelper. Annet enn å bli tatt seriøst. Anonymkode: 5df4a...0f8
Anonym bruker Skrevet 2. august 2019 #57 Skrevet 2. august 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Det er faktisk mange som får mer smerter av å gå ned i vekt. F.eks fibromyalgi, der er det mange tilfeller hvor folk har gått ned alt fra 10 til 50 kilo og blitt verre. Så man skal ikke alltid påstå at vekt nedgang hjelper. Annet enn å bli tatt seriøst. Anonymkode: 5df4a...0f8 Det stemmer ja. Jeg var normalvektig da jeg først ba om hjelp med smertelidelsen min. Smertene har aldri vært så ille som da, og jeg ble tatt 100% på alvor og sendt til tre ulike spesialister i løpet av fire måneder. En sjekket med andre ord tre ulike årsaker simultant. Ingen formaninger om å sjekke det mest sannsynlige først. Her sier legen at han tror jeg trenger oppfølging fra spesialist, men nekter å henvise meg før jeg veier mindre. Han tror altså ikke at vekten er årsaken, men fordi det teoretisk kan være det, nekter han meg hjelp.9 Anonymkode: a0951...8d6
Anonym bruker Skrevet 2. august 2019 #58 Skrevet 2. august 2019 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg er sykemeldt grunnet utmattelse, legen min har ikke henvist meg til spesialist, så jeg er nysgjerrig på om det er hjelp å få der ute. Hva slags spesialist ønsker du henvisning til? Anonymkode: 85fad...277 Det er et rehabiliteringsopplegg tilpasset smertelidelsen min. Fordi jeg ikke sjekket alle boksene da jeg fikk diagnosen ble det ikke noe av da. I motsettning til egentrening kan man delta på dette i arbeidstid, noe som er helt avgjørende for meg som er alene med tre små barn uten avlastning. Om jeg f.eks går ned i stilling for å trene mens barna er på skole og i barnehage går ikke økonomien rundt. Med utmattelsen som har kommet blir jeg også svakere av trening, så jeg trenger kyndig veiledning på hvordan jeg skal gå frem. Anonymkode: a0951...8d6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå