Anonym bruker Skrevet 1. august 2019 #1 Skrevet 1. august 2019 Han nekter å henvise meg til spesialist før jeg har gått ned i vekt, selv om det som feiler meg ikke er direkte relatert til vekten. I dag forlangte han å få vite hvor mye jeg har trent i sommer. Jeg sa som sant var at jeg har vært veldig dårlig og hatt nok med å ta meg av barna. Han la igjen ut om at alt blir bedre av trening. Det er bare å komme seg ut, han løper visst hver dag. Til slutt freste jeg til han at han kunne prøve å se hvor motivert han ville ha vært for daglige løpeturer om han måtte gjøre det med en sekk på 25 kg han ikke kan ta av, med en smertelidelse og kronisk utmattelse og med aleneansvar for tre barn fra sju og nedover. Han ba faktisk om unnskyldning, men nekter fortsatt å henvise meg til spesialist. Hva gjør jeg? Anonymkode: a0951...8d6
Anonym bruker Skrevet 1. august 2019 #2 Skrevet 1. august 2019 Hva slags spesialist er det snakk om? Anonymkode: 4c4e2...4a1
Anonym bruker Skrevet 1. august 2019 #3 Skrevet 1. august 2019 Du bytter selvfølgelig lege. Anonymkode: 5e266...97a
Anonym bruker Skrevet 1. august 2019 #4 Skrevet 1. august 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Hva slags spesialist er det snakk om? Anonymkode: 4c4e2...4a1 Er det viktig? Anonymkode: a0951...8d6
Anonym bruker Skrevet 1. august 2019 #5 Skrevet 1. august 2019 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Er det viktig? Anonymkode: a0951...8d6 Ja selvfølgelig! Anonymkode: 4c4e2...4a1
Anonym bruker Skrevet 1. august 2019 #6 Skrevet 1. august 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Ja selvfølgelig! Anonymkode: 4c4e2...4a1 Det er relatert til utmattelsen, mer sier jeg ikke. Jeg har alt sagt at det ikke er direkte relatert til at jeg er overvektig, du kan velge å tro meg eller la være, samme for meg. Anonymkode: a0951...8d6
Anonym bruker Skrevet 1. august 2019 #7 Skrevet 1. august 2019 Du går ikke ned i vekt av å trene, man må putte mindre inn i munnen for å gå ned i vekt. Mange ting endrer seg med å kvitte seg med overvekt. Anonymkode: af6c5...e30
Anonym bruker Skrevet 1. august 2019 #8 Skrevet 1. august 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Det er relatert til utmattelsen, mer sier jeg ikke. Jeg har alt sagt at det ikke er direkte relatert til at jeg er overvektig, du kan velge å tro meg eller la være, samme for meg. Anonymkode: a0951...8d6 Kanskje du er utmattet fordi du er lat og tykk? Anonymkode: af6c5...e30
Anonym bruker Skrevet 1. august 2019 #9 Skrevet 1. august 2019 Det er jo fastlegen sin jobb å sile ut hvem som skal til spesialist og hvem som ikke skal, om alle som ba om det fikk henvisning ville køene i spesisthelsetjenten blitt enorm. Anonymkode: e5fc6...312
Anonym bruker Skrevet 1. august 2019 #10 Skrevet 1. august 2019 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kanskje du er utmattet fordi du er lat og tykk? Anonymkode: af6c5...e30 Jeg har vært tykk i mange år, utmattelsen er ny. Jeg har en aktiv jobb, tre barn og er alene med alt. Det er ikke mye tid til å være lat. Anonymkode: a0951...8d6
Anonym bruker Skrevet 1. august 2019 #11 Skrevet 1. august 2019 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er jo fastlegen sin jobb å sile ut hvem som skal til spesialist og hvem som ikke skal, om alle som ba om det fikk henvisning ville køene i spesisthelsetjenten blitt enorm. Anonymkode: e5fc6...312 Han sender meg gjerne til spesialist, han ønsker som han sier å «motivere» til vektnedgang ved å ikke sende meg dit før jeg har gått ned. Jeg har ingen umiddelbare planer om det, her dreier livet seg om å overleve og dekke flest mulig av barnas behov. Anonymkode: a0951...8d6
Anonym bruker Skrevet 1. august 2019 #12 Skrevet 1. august 2019 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er relatert til utmattelsen, mer sier jeg ikke. Jeg har alt sagt at det ikke er direkte relatert til at jeg er overvektig, du kan velge å tro meg eller la være, samme for meg. Anonymkode: a0951...8d6 For en merkelig holdning du har! Du er jo ikke lege, og legen din har vurdert annerledes enn deg. Derfor er det helt avgjørende å vite hvilken henvisning du ber om. Men hvis du ikke vil si det, så lar du være. Og da skjønner jeg ikke hvis folk orker å svare deg. Anonymkode: 4c4e2...4a1
Anonym bruker Skrevet 1. august 2019 #13 Skrevet 1. august 2019 Trening er ca 10 prosent av vektnedgang... Se på kostholdet ditt først Anonymkode: 3976e...30f
Anonym bruker Skrevet 1. august 2019 #14 Skrevet 1. august 2019 Jeg har gått ned 26kg siden februar på lavkarbo. Verd å prøve. Trener ved siden av da. Anonymkode: 1e2ef...ace
Anonym bruker Skrevet 1. august 2019 #15 Skrevet 1. august 2019 Bytt lege. Det er viktig at man stoler på legen sin, og du har helt klart ikke tillit til din. Anonymkode: 3d458...03b
Anonym bruker Skrevet 1. august 2019 #16 Skrevet 1. august 2019 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Trening er ca 10 prosent av vektnedgang... Se på kostholdet ditt først Anonymkode: 3976e...30f Jeg gikk ikke til legen for å få hjelp med vektnedgang, jeg gikk for å få utredet utmattelsen. Tykke folk kan ha andre sykdommer enn tykk. Faktisk har man økt risiko for en del sykdommer, merkelig hvordan det provoserer folk så voldsomt, samtidig som en ikke tror at det er mulig for en overvektig person å ha sykdommer som ikke går bort av å gå ned. Det som mest sansynlig er årsaken til utmattelsen er knyttet til diagnosen jeg alt har, helt uavhengig av vekt. Og til deg over, Jeg velger selv hvor detaljert informasjon om helsen min jeg vil legge på nett. Anonymkode: a0951...8d6
Anonym bruker Skrevet 1. august 2019 #17 Skrevet 1. august 2019 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Bytt lege. Det er viktig at man stoler på legen sin, og du har helt klart ikke tillit til din. Anonymkode: 3d458...03b Ja, jeg må nok gjøre det. Veldig kjedelig å gå sånn i flere måneder uten å få hjelp, og det tar jo lengre tid med fastlegebytte. Det går jo ut over tre små barn også, ikke bare en ubrukelig tjukkas som kan «takke seg selv». Anonymkode: a0951...8d6
Anonym bruker Skrevet 1. august 2019 #18 Skrevet 1. august 2019 Jeg tror du må forvente at svarene blir som de blir siden det er vanskelig å forstå når du ikke sier hva du mener utmattelsen kommer av, slik er forumet. Overvekt kan etter år begynne å gi utmattelse, selv om det ikke har gjort det tidligere. Går man overvektig i flere år så skades kroppen av det og problemene kommer snikende eller kastet på. Jeg vil anta at det er derfor legen din ikke har villet henvise deg foreløpig, fordi han ikke er sikker på om det er overvekten eller det andre som er årsaken. Og om han ikke er sikker så er det også mye trolig at heller ikke en spesialist kan si hva som er årsaken - såsant det ikke er spesifikke tester spesialist kan ta som kan vise hvor aktiv den andre lidelsen din er og dermed ev. kan si noe om hvilke symptomer man forventer på det stadiet i sykdommen. Som en annen sier, kostholdet er det som er viktigst for vektnedgang. Men også for utmattelse. Er man først utmattet må man rett og slett spise sunt og riktig for egen kropp - uansett hva årsaken til utmattelsen er. Om man velger å ikke gjøre det risikerer man at utmattelsen blir verre, eller bare blir noe bedre, der man ellers kunne blitt bra. Det å spise sunt og riktig for din kropp er noe du kan gjøre uten å bruke mer tid på det, og sunt og riktig kosthold vil være gunstig også for barna, så vinn-vinn for dere alle, også dine helseutfordringer. La kostholdet være fokuset, ikke vektnedgangen. Kanskje du må forsøke å få avlastning slik at du greier å ta tak i egen helse? Du sier du ikke har noen planer om gjøre noe med vekten. Jeg kan forstå at du føler det når du føler du bare forsøker å overleve i hverdagen. Men faktum er at du MÅ ta tak i egen helse - hvis ikke blir den bare dårligere og dårligere, uansett hva som feiler deg. Og blir du sykere vil du risikere å ikke greie å ta deg av barna alene... Hadde jeg vært deg ville jeg tenkt grundig gjennom situasjonen og så bestilt en ny legetime og fortalt hvordan du har det hjemme, hvor sliten du er - men også hva du mener må til for å greie å gjøre noe med egen helse. Trenger du psykolog for å bearbeide ting? Må du kanskje ha litt mindre stillingsprosent en periode, ev. delvis sykemelding, for å trene, legge om kosthold og ev. gå i behandling - slik at du får tid til å snu om nåværende (u)vaner. Man sier gjerne at det tar tre måneder å etablere nye rutiner/vaner og få dem integrert i hverdagen. Så kanskje det kan være en mulighet med en liten sykemelding, type grønn resept, i f.eks. tre måneder, og at du i den perioden har hyppig oppfølging av legen og ev. andre. Og at du ev. henvises videre hvis dette ikke gir effekt. Det er alltids et alternativ å bytte lege, men om det er usikkert om det er den andre sykdommen eller overvekt som er årsaken så kan trolig ikke en annen lege si noe nærmere. Er det markører som kan vise hvor aktiv den andre sykdommen er, eller om den er veldig i ubalanse, som en spesialist kan vurdere, da er det muligens en indikasjon for å henvises videre. Ja, overvektige kan få andre sykdommer - og da er det enda viktigere å gjøre noe med kostholdet. Men stoler du ikke lenger på legen din har du kanskje bedre av å bytte lege. Jeg ville gitt denne legen en sjanse til, for det er tydeligvis en lege som ønsker å hjelpe deg, også med overvekten som han forstår belaster kroppen din unødvendig mye. Ikke alle leger er opptatt av det. I tillegg tok han selvkritikk i dag, og det er det langt (!) fra alle leger som gjør. Om du føler du trenger hjelp med å sette opp et kosthold som er riktig for deg - be om hjelp, be legen din henvise deg til ernæringsfysiolog. Da viser du at du begynner å ta ansvar for din egen helse og at du vil gjøre det som du må gjøre for å optimere helsen din selv om du har utfordringer. Det gir et helt annet inntrykk enn at du bare sier at du ikke har noen planer om å endre noe som helst, selv om du vet du vil ha helsegevinst av å endre på dette. Anonymkode: 5b393...3d1
Anonym bruker Skrevet 1. august 2019 #19 Skrevet 1. august 2019 19 minutter siden, Anonym bruker skrev: Han sender meg gjerne til spesialist, han ønsker som han sier å «motivere» til vektnedgang ved å ikke sende meg dit før jeg har gått ned. Jeg har ingen umiddelbare planer om det, her dreier livet seg om å overleve og dekke flest mulig av barnas behov. Anonymkode: a0951...8d6 Han har vel evnen til å se helheten hva angår et menneskes helse. Du vil jo ikke gå ned i vekt, så hvorfor spør du. Gå til en privat lege og fortsett spisinga. Anonymkode: 11a7e...e4f
Anonym bruker Skrevet 1. august 2019 #20 Skrevet 1. august 2019 Jeg må igrunn si legen din høres veldig fornuftig ut, det er flere leger som bør tørre å si og gjøre dette. Men at du må ut på en løpetur hver dag blir nok litt feil om du har alene ansvar for barn, men det går helt fint å få kroppen i bevegelse mens du har barn og dekker deres daglige behov. Du må endre tankegangen din fra at dette har du ikke tid til eller ork til, men at dette faktisk er enkelt å få til. Jeg regner med at du aktiviserer ungene hver dag, det hvertfall noe du bør og må. Velg aktiviteter der du kommer deg i aktivitet, ungene har også veldig godt av å se at du er i aktivitet utover å vaske hus og rydde. Si til ungene at de skal hjelpe deg med å rydde i huset ett kvarter, så går dere ut og leker sisten sammen. Dette bør fungere som en gullerot for ungene til å være effektive og det bør være din gullerot til å bevege deg slik du bør og legen sier du må. Jeg vet det ikke er det enkleste å leve med smerter, men du må faktisk ta deg sammen og bite i det sure eple for å komme på riktig vei. Jeg hadde noen år der jeg bare så hva jeg ikke kunne gjøre pga smerter, men så måtte jeg ta meg i skinnet og endre tanke gangen min. Jeg må gjøre ting på andre måter enn før, det er ikke alt jeg kan gjøre, jeg har funnet nye ting jeg kan gjøre så nå er jeg i mer aktivitet enn jeg noen sinne har vært, men på en helt annet måte. Kondis som jeg hadde før jeg fikk smerter har jeg ikke lengre, men jeg har fått en stahet slik at jeg er veldig utholdene når jeg må. Så jeg har fått mye muskler og aldri vært så sterk før, men jeg kan ikke løpe en meter mer. Anonymkode: 617c5...1e9
Anonym bruker Skrevet 1. august 2019 #21 Skrevet 1. august 2019 Synes ikke det er rart du er utmattet, HI. Jobber du? Hvis ikke, hva gjør du når barna er på skole/bhg? Anonymkode: fe499...d80
Anonym bruker Skrevet 1. august 2019 #22 Skrevet 1. august 2019 14 minutter siden, Anonym bruker skrev: Synes ikke det er rart du er utmattet, HI. Jobber du? Hvis ikke, hva gjør du når barna er på skole/bhg? Anonymkode: fe499...d80 Jeg jobber ja, 100% i en krevende jobb med ganske mye bevegelse. Å ikke jobbe er helt uaktuelt, da går ikke økonomien rundt. Anonymkode: a0951...8d6
Anonym bruker Skrevet 1. august 2019 #23 Skrevet 1. august 2019 Hva slags lege er dette? Han er enig i at du trenger utredning hos en spesialist, men istedenfor å sende deg dit så dingler han den foran deg som en gulerot og du må fortjene den ved vektnedgang? Jeg hadde rett og slett klagd på denne legen til fylkeslegen. Det er flott at leger tar opp dette med vekt hos pasientene sine, støtter, veileder og hjelper, men det skal da ikke være sånn at tynne får en henvisning på dagen mens tykke får den som en premie for vektnedgang. Bytt lege og klag. Anonymkode: 15aea...de2
Anonym bruker Skrevet 1. august 2019 #24 Skrevet 1. august 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Jeg jobber ja, 100% i en krevende jobb med ganske mye bevegelse. Å ikke jobbe er helt uaktuelt, da går ikke økonomien rundt. Anonymkode: a0951...8d6 Hvor lenge har du holdt på slik? Og har du vært sykemeldt i perioder? Kan det være at du har møtt veggen og holder på å gå inn i en depresjon? Anonymkode: fe499...d80
Anonym bruker Skrevet 1. august 2019 #25 Skrevet 1. august 2019 Om han er lege burde han jo vite at vektnedgang ikke kommer av mosjon, men kosthold. Ellers ser jeg det med mosjon i forhold til utmattelse, det hjelper ofte utrolig nok, men da burde han jo si det, ikke bruke vekta som en unnskyldning. Anonymkode: 3f19e...34c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå