Anonym bruker Skrevet 1. august 2019 #26 Skrevet 1. august 2019 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvor lenge har du holdt på slik? Og har du vært sykemeldt i perioder? Kan det være at du har møtt veggen og holder på å gå inn i en depresjon? Anonymkode: fe499...d80 Jeg har ikke vært sykemeldt nei, har ikke bedt om det og tviler på at legen ville ha gitt det om jeg ba om det. Han snakker også om kosthold, men et hjelper faktisk ikke å fortelle et menneske som ikke drikker kaloriholdig drikke at nøkkelen er å slutte med det. Han vet ingenting om kosthold som jeg ikke vet, og jeg har ingen av vanene som han antar at jeg har. Frem til barnas far flyttet i fjor trente jeg en del styrke. Jeg har hverken tid eller råd til det nå. Vekten har ikke gått opp siden da. Anonymkode: a0951...8d6
KellyTaylor Skrevet 1. august 2019 #27 Skrevet 1. august 2019 Har du vurdert å gå til privat? Volvat feks? 🙂
Anonym bruker Skrevet 1. august 2019 #28 Skrevet 1. august 2019 Tipper at du egentlig ikke hadde grunn til å hisse deg opp, men det er lettere å være sint på legen, enn å være sint på deg selv. Utmattelse (selv ved sykdom), kan absolutt ha sammenheng med overvekt. Selv om det ikke er hele bakgrunnen for sykdommen. At legen ser det som relevant for henvisning viser at han tenker helhetsorientert, og det burde du også. Anonymkode: c0e71...5e7
the amazing spidermamma Skrevet 1. august 2019 #29 Skrevet 1. august 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Han sender meg gjerne til spesialist, han ønsker som han sier å «motivere» til vektnedgang ved å ikke sende meg dit før jeg har gått ned. Jeg har ingen umiddelbare planer om det, her dreier livet seg om å overleve og dekke flest mulig av barnas behov. Anonymkode: a0951...8d6 Dette synes jeg viser at du bør bytte lege. Å bruke en henvisning som 'gulrot' for at du skal gå ned i vekt høres uproft ut. Hvis han er bekymret for vekten din, bør han jo henvise til en frisklivssentral i kommunen eller noe liknende, ikke bruke henvisning til spesialist som 'premie' hvis du er flink og trener, noe du åpenbart føler at du ikke har mulighet til i din situasjon.
Anonym bruker Skrevet 1. august 2019 #30 Skrevet 1. august 2019 Om du jobber 100%, er alene med 3 små, er overvektig (dårlig kosthold) og ikke trener... Skjønner godt du føler deg utmattet. Det er helt vanlig det. Men tviler på du hadde klart å stå i 100% jobb om du var syk. Legen mistenker nok heller at det er kosthold og livssituasjon som gjør det, og vil du skal gå ned i vekt så du føler deg friskere og mer opplagt. Da vil du og se selv at en spesialist er unødvendig. Anonymkode: 1ba9c...495
Anonym bruker Skrevet 1. august 2019 #31 Skrevet 1. august 2019 Hvis du ikke vil gjøre noe med helsa så er det ingen grunn til at du skal ta opp tid og ressurser hos legen din heller. Hvorfor bruke spesialist på deg når du selv ikke vil ta tak i det enkleste? Anonymkode: 717f0...e6b
Anonym bruker Skrevet 1. august 2019 #32 Skrevet 1. august 2019 Denne tråden viser jo tydelig problemene man som overvektig har med å bli tatt seriøst! Ingen har tenkt på å spørre hi om hun bare er overvektig eller sykelig overvektig. Ingen har spurt henne hvordan kostholdet hennes er. Omtrent alle går bare ut fra at hun er en chipsetende dundra som har kjøleskapet fullt av cola og majones. Skjerp dere! Anonymkode: 3d458...03b
Anonym bruker Skrevet 1. august 2019 #33 Skrevet 1. august 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg har vært tykk i mange år, utmattelsen er ny. Jeg har en aktiv jobb, tre barn og er alene med alt. Det er ikke mye tid til å være lat. Anonymkode: a0951...8d6 Hei, du HI..... Du virker jævlig tøff i tryne her inne også. Klørne dine er jo utenfor kroppen. Ikke rart du skjeller ut legen din. Du er en direkte frekkis. Skjerp deg! Du er nok et veldig godt menneske du også, men har det nok ganske så tøft nå. Du sier ikke til hvilken spesialist du skal til. Har det noe å si, vi kjenner deg ikke om vi skulle plutselig treffes på gata liksom. Og du er overvektig, men vil ikke di hvor mye? Hmm, ok. Gjør noe med vekta di du og ta med barna ut på tur. Spis grønnsaker også. Anonymkode: 2af5a...602
Anonym bruker Skrevet 1. august 2019 #34 Skrevet 1. august 2019 14 minutter siden, Anonym bruker skrev: Denne tråden viser jo tydelig problemene man som overvektig har med å bli tatt seriøst! Ingen har tenkt på å spørre hi om hun bare er overvektig eller sykelig overvektig. Ingen har spurt henne hvordan kostholdet hennes er. Omtrent alle går bare ut fra at hun er en chipsetende dundra som har kjøleskapet fullt av cola og majones. Skjerp dere! Anonymkode: 3d458...03b Hun har selv nevnt det med en 25 kilos sekk til legen, så da kan vi vel anta at det er minst 25 kg ekstra hun bærer på. Det er i seg selv tungt. Og det påvirker også uten tvil helsen negativt, spesielt når man har andre lidelser i tillegg. Jeg kom med et langt og saklig svar til henne, men hun ignorerer det totalt. Det er ganske symptomatisk, spesielt når man ser hvordan hun svarer de fleste andre i tråden også. Selvfølgelig skal hun tas seriøst, men hun må også ta seg selv seriøst og ta ansvar for egen helse i tillegg og være villig til å se på løsninger som hun selv kan gjøre som vil påvirke helsen hennes positivt - uansett årsak til de andre problemene hun har. Anonymkode: 5b393...3d1
Anonym bruker Skrevet 1. august 2019 #35 Skrevet 1. august 2019 Det er fader meg ikke rart du er utmattet med tre små barn og krevende jobb! Det burde legen din også skjønne! Du har nok vært overbelastet lenge og nå sier kroppen i fra. Vært gjennom akkurat det samme. Anonymkode: ccf09...960
Anonym bruker Skrevet 1. august 2019 #36 Skrevet 1. august 2019 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er fader meg ikke rart du er utmattet med tre små barn og krevende jobb! Det burde legen din også skjønne! Du har nok vært overbelastet lenge og nå sier kroppen i fra. Vært gjennom akkurat det samme. Anonymkode: ccf09...960 Ja, det jeg mener også. Kroppen dier nok i fra nå. På tide med me time for deg HI. Har du noen som kan hjelpe deg? Anonymkode: 2af5a...602
Anonym bruker Skrevet 1. august 2019 #37 Skrevet 1. august 2019 Har vi samme lege? Jeg sliter med tungpuste, slapphet, vond hals og generell dårlig form, og dusten ber meg om å SLUTTE Å RØYKE! Et det mulig lizm. Anonymkode: d81a4...03c
Anonym bruker Skrevet 1. august 2019 #38 Skrevet 1. august 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Hun har selv nevnt det med en 25 kilos sekk til legen, så da kan vi vel anta at det er minst 25 kg ekstra hun bærer på. Det er i seg selv tungt. Og det påvirker også uten tvil helsen negativt, spesielt når man har andre lidelser i tillegg. Jeg kom med et langt og saklig svar til henne, men hun ignorerer det totalt. Det er ganske symptomatisk, spesielt når man ser hvordan hun svarer de fleste andre i tråden også. Selvfølgelig skal hun tas seriøst, men hun må også ta seg selv seriøst og ta ansvar for egen helse i tillegg og være villig til å se på løsninger som hun selv kan gjøre som vil påvirke helsen hennes positivt - uansett årsak til de andre problemene hun har. Anonymkode: 5b393...3d1 Beklager at jeg ikke svarte deg. Tingen er at man etter et 35 år med hjelpsomme folk som repeterer de samme påstandene om hvordan en løser et vektproblem (tiltak som man vet ikke virker i lengden) så blir det nok til at en redigerer det bort som støy. Selv om det kanskje kommer sammen med andre mer konstruktive råd og tanker som en da også går glipp av. Jeg ba ikke om råd for å gå ned i vekt. Jeg har så langt levd et aktivt liv med mye trening, men ikke kommet meg på beina igjen etter bruddet, eller løst kabalen for hvordan jeg skal få det til. Jeg har en smertelidelse, og utmattelse av denne typen som de fleste som har min lidelse opplever, ha jeg vært spart for så langt. Bruddet trigget det kanskje, men det er egentlig irrelevant. Når jeg spør legen min om han tror det er mer sansynlig at utmattelsen kommer av overvekt enn av sykdommen min sier han nei. Fordi utmattelse isolert sett kan ha sammenheng med overvekt, nekter han likevel å henvise før overvekten er eliminert som mulig årsak. Det er diskriminering. Anonymkode: a0951...8d6
Anonym bruker Skrevet 1. august 2019 #39 Skrevet 1. august 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Har vi samme lege? Jeg sliter med tungpuste, slapphet, vond hals og generell dårlig form, og dusten ber meg om å SLUTTE Å RØYKE! Et det mulig lizm. Anonymkode: d81a4...03c Morsomt Anonymkode: a0951...8d6
Anonym bruker Skrevet 1. august 2019 #40 Skrevet 1. august 2019 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Beklager at jeg ikke svarte deg. Tingen er at man etter et 35 år med hjelpsomme folk som repeterer de samme påstandene om hvordan en løser et vektproblem (tiltak som man vet ikke virker i lengden) så blir det nok til at en redigerer det bort som støy. Selv om det kanskje kommer sammen med andre mer konstruktive råd og tanker som en da også går glipp av. Jeg ba ikke om råd for å gå ned i vekt. Jeg har så langt levd et aktivt liv med mye trening, men ikke kommet meg på beina igjen etter bruddet, eller løst kabalen for hvordan jeg skal få det til. Jeg har en smertelidelse, og utmattelse av denne typen som de fleste som har min lidelse opplever, ha jeg vært spart for så langt. Bruddet trigget det kanskje, men det er egentlig irrelevant. Når jeg spør legen min om han tror det er mer sansynlig at utmattelsen kommer av overvekt enn av sykdommen min sier han nei. Fordi utmattelse isolert sett kan ha sammenheng med overvekt, nekter han likevel å henvise før overvekten er eliminert som mulig årsak. Det er diskriminering. Anonymkode: a0951...8d6 Men det å gå og bære på mange kilo unødvendig vil unektelig forverre enhver smertelidelse, og det øker også betennelsesreaksjoner i kroppen som igjen trigger smerter. Dette er noe du selv kan påvirke i positiv retning med et kosthold som er riktig for din kropp, selv om du i tillegg kanskje trenger annen behandling. Jeg skrev også spesifikt at du bør fokusere på kostholdet, ikke på vektnedgang. Jeg kom i tillegg med flere andre forslag til hva du selv kan gjøre med andre ting for å få det lettere, men det er et valg du tar når du overser slike ting. Hva mener du en spesialist kan hjelpe deg med? Anonymkode: 5b393...3d1
Anonym bruker Skrevet 1. august 2019 #41 Skrevet 1. august 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Han nekter å henvise meg til spesialist før jeg har gått ned i vekt, selv om det som feiler meg ikke er direkte relatert til vekten. I dag forlangte han å få vite hvor mye jeg har trent i sommer. Jeg sa som sant var at jeg har vært veldig dårlig og hatt nok med å ta meg av barna. Han la igjen ut om at alt blir bedre av trening. Det er bare å komme seg ut, han løper visst hver dag. Til slutt freste jeg til han at han kunne prøve å se hvor motivert han ville ha vært for daglige løpeturer om han måtte gjøre det med en sekk på 25 kg han ikke kan ta av, med en smertelidelse og kronisk utmattelse og med aleneansvar for tre barn fra sju og nedover. Han ba faktisk om unnskyldning, men nekter fortsatt å henvise meg til spesialist. Hva gjør jeg? Anonymkode: a0951...8d6 Men om det er ned i vekt du må er det jo bare å spise mindre og sunnere? Må jo ikke trene? Og jo, trene er jo lurt og da. Anonymkode: ab0ad...ef6
Anonym bruker Skrevet 1. august 2019 #42 Skrevet 1. august 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Han sender meg gjerne til spesialist, han ønsker som han sier å «motivere» til vektnedgang ved å ikke sende meg dit før jeg har gått ned. Jeg har ingen umiddelbare planer om det, her dreier livet seg om å overleve og dekke flest mulig av barnas behov. Anonymkode: a0951...8d6 Du har ingen planer om å gå ned?? Hvorfor ikke?? Du bare spiser mindre/sunnere en liten stund så går du jo ned helt av deg selv. Easy peasy! Anonymkode: ab0ad...ef6
Anonym bruker Skrevet 1. august 2019 #43 Skrevet 1. august 2019 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Han sender meg gjerne til spesialist, han ønsker som han sier å «motivere» til vektnedgang ved å ikke sende meg dit før jeg har gått ned. Jeg har ingen umiddelbare planer om det, her dreier livet seg om å overleve og dekke flest mulig av barnas behov. Anonymkode: a0951...8d6 Du kan vel alltids klage til fylkesmannen. Anonymkode: 7bb5d...c02
Anonym bruker Skrevet 1. august 2019 #44 Skrevet 1. august 2019 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg gikk ikke til legen for å få hjelp med vektnedgang, jeg gikk for å få utredet utmattelsen. Tykke folk kan ha andre sykdommer enn tykk. Faktisk har man økt risiko for en del sykdommer, merkelig hvordan det provoserer folk så voldsomt, samtidig som en ikke tror at det er mulig for en overvektig person å ha sykdommer som ikke går bort av å gå ned. Det som mest sansynlig er årsaken til utmattelsen er knyttet til diagnosen jeg alt har, helt uavhengig av vekt. Og til deg over, Jeg velger selv hvor detaljert informasjon om helsen min jeg vil legge på nett. Anonymkode: a0951...8d6 Ja dere som er overvektige er i klar risiko for flere sykdommer. Men flere av disse sykdommene kan både forsvinne, men også forbedres av vektnedgang og kostholdsendring. Jeg vil tro legen din ikke ønsker å henvise deg videre nettopp fordi han ønsker å se om sykdommens symptomer kan lindres noe ved vektnedgang først. Det er lettere å henvise noen som er motivert for egeninnsats, og som er villig til å forsøke å hjelpe seg selv også. Selv om sykdommen din kanskje ikke er direkte knyttet opp mot vekten din, ville du nok faktisk fått samme råd hos spesialist. Noe må en faktisk klare å gjøre for seg selv også. Anonymkode: 5d25b...7a9
Anonym bruker Skrevet 2. august 2019 #45 Skrevet 2. august 2019 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Han nekter å henvise meg til spesialist før jeg har gått ned i vekt, selv om det som feiler meg ikke er direkte relatert til vekten. I dag forlangte han å få vite hvor mye jeg har trent i sommer. Jeg sa som sant var at jeg har vært veldig dårlig og hatt nok med å ta meg av barna. Han la igjen ut om at alt blir bedre av trening. Det er bare å komme seg ut, han løper visst hver dag. Til slutt freste jeg til han at han kunne prøve å se hvor motivert han ville ha vært for daglige løpeturer om han måtte gjøre det med en sekk på 25 kg han ikke kan ta av, med en smertelidelse og kronisk utmattelse og med aleneansvar for tre barn fra sju og nedover. Han ba faktisk om unnskyldning, men nekter fortsatt å henvise meg til spesialist. Hva gjør jeg? Anonymkode: a0951...8d6 Du får begynne å trene. Du er lat. Anonymkode: eef8c...ea4
Pobie Skrevet 2. august 2019 #46 Skrevet 2. august 2019 Hvis han prøver å motivere deg til å gå ned i vekt ved å nekte å henvise til spesialist før du går ned i vekt straffer han deg jo faktisk for å være overvektig ved å ikke henvise. Så da er han enten hårreisende inkompetent eller så mener han utmattelsen skyldes overvekt. Hvorfor vil du ikke ned i vekt? Selv om det ikke forårsaker utmattelsen vil du jo uansett ha mer energi og være sunnere dersom du er normalvektig, og da kan du også henvises til spesialist. Det andre alternativet er å bytte lege, men hvis nåværende lege mener at overvekten er skyld i en del av problemet vil du møte det samme igjen hos ny lege.
Anonym bruker Skrevet 2. august 2019 #47 Skrevet 2. august 2019 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Beklager at jeg ikke svarte deg. Tingen er at man etter et 35 år med hjelpsomme folk som repeterer de samme påstandene om hvordan en løser et vektproblem (tiltak som man vet ikke virker i lengden) så blir det nok til at en redigerer det bort som støy. Selv om det kanskje kommer sammen med andre mer konstruktive råd og tanker som en da også går glipp av. Jeg ba ikke om råd for å gå ned i vekt. Jeg har så langt levd et aktivt liv med mye trening, men ikke kommet meg på beina igjen etter bruddet, eller løst kabalen for hvordan jeg skal få det til. Jeg har en smertelidelse, og utmattelse av denne typen som de fleste som har min lidelse opplever, ha jeg vært spart for så langt. Bruddet trigget det kanskje, men det er egentlig irrelevant. Når jeg spør legen min om han tror det er mer sansynlig at utmattelsen kommer av overvekt enn av sykdommen min sier han nei. Fordi utmattelse isolert sett kan ha sammenheng med overvekt, nekter han likevel å henvise før overvekten er eliminert som mulig årsak. Det er diskriminering. Anonymkode: a0951...8d6 Det er ikke diskriminering, som lege skal man luke vekk de enkleste mulighetene først. Det er som regel lange ventetider hos spesialister og da må det prioriteres. hos deg er det meget mulig at slanking vil hjelpe. Du trenger ikke bruke tiden til en spesialist for å prøve det. Hva tenker du en spesialist skal hjelpe deg med i forhold til smerter? Å få sterke smertestillende er lite lurt når man har barn pga døsighet og kjøringsforbud. Operasjoner (som ikke er akutt) gjøres ikke før man har gått ned i vekt dersom man tror vekten er del av årsaken. Anonymkode: af6c5...e30
Anonym bruker Skrevet 2. august 2019 #48 Skrevet 2. august 2019 Jeg er sykemeldt grunnet utmattelse, legen min har ikke henvist meg til spesialist, så jeg er nysgjerrig på om det er hjelp å få der ute. Hva slags spesialist ønsker du henvisning til? Anonymkode: 85fad...277
Iiiiik Skrevet 2. august 2019 #49 Skrevet 2. august 2019 10 timer siden, Anonym bruker skrev: Beklager at jeg ikke svarte deg. Tingen er at man etter et 35 år med hjelpsomme folk som repeterer de samme påstandene om hvordan en løser et vektproblem (tiltak som man vet ikke virker i lengden) så blir det nok til at en redigerer det bort som støy. Selv om det kanskje kommer sammen med andre mer konstruktive råd og tanker som en da også går glipp av. Jeg ba ikke om råd for å gå ned i vekt. Jeg har så langt levd et aktivt liv med mye trening, men ikke kommet meg på beina igjen etter bruddet, eller løst kabalen for hvordan jeg skal få det til. Jeg har en smertelidelse, og utmattelse av denne typen som de fleste som har min lidelse opplever, ha jeg vært spart for så langt. Bruddet trigget det kanskje, men det er egentlig irrelevant. Når jeg spør legen min om han tror det er mer sansynlig at utmattelsen kommer av overvekt enn av sykdommen min sier han nei. Fordi utmattelse isolert sett kan ha sammenheng med overvekt, nekter han likevel å henvise før overvekten er eliminert som mulig årsak. Det er diskriminering. Anonymkode: a0951...8d6 Nei, det er jo ikke diskriminering, det er er forsøk på å forvalte helsetjenester fornuftig. Hvis han vet (tror) at spesialisten vil kreve en vektnedgang før annen behandling vurderes, gjør fastlegen din en god vurdering. Han vil spare deg for frustrasjonen ved å komme inn døra hos spesialisten, men ikke videre, OG han vil unngå å gjøre ventelisten hos spesialisten lengre. Det er god helsehjelp å legge seg på laveste mulige inngripen først, og det vil vel hjelpe deg å unngå andre sekundærlidelser dersom du går ned i vekt.
Anonym bruker Skrevet 2. august 2019 #50 Skrevet 2. august 2019 7 minutter siden, Iiiiik skrev: Nei, det er jo ikke diskriminering, det er er forsøk på å forvalte helsetjenester fornuftig. Hvis han vet (tror) at spesialisten vil kreve en vektnedgang før annen behandling vurderes, gjør fastlegen din en god vurdering. Han vil spare deg for frustrasjonen ved å komme inn døra hos spesialisten, men ikke videre, OG han vil unngå å gjøre ventelisten hos spesialisten lengre. Det er god helsehjelp å legge seg på laveste mulige inngripen først, og det vil vel hjelpe deg å unngå andre sekundærlidelser dersom du går ned i vekt. Du tillegger legen en masse tanker og motiver her som ikke samsvarer med det han faktisk har sagg til hi. Om det var slik han tenkte var deg vel slik han hadde formulert seg også. Kanskje er det viktig at hi går ned i vekt, kanskje er det ikke spesielt relevant akkurat i denne saken. Det kan vi strengt tatt ikke vurdere ut fra de opplysninger vi har. Men det som er klart er at legen ikke har vært god på kommunikasjon og respekt her. Anonymkode: 3d458...03b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå