Spurvugla Skrevet 28. juli 2019 #51 Skrevet 28. juli 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Eh.. jeg påpekte at DU tok feil ved å si at også mørkhudede blir brent og må smøre seg. DU påsto at brunfarge beskyttet. Nå ror du. Mørkhudede får også mye hudkreft, dog ikke føflekkreft som vi bleike får. Google i vei! Anonymkode: da67e...ef5 Men det er jo den typen hudkreft som er forbundet med sol! Jeg tror du ror selv. (Og de kan få, men har mindre risiko. Fordi pigmentet beskytter.)
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2019 #52 Skrevet 28. juli 2019 18 timer siden, Anonym bruker skrev: Barnet mitt blir solbrent - selv med faktor 50! Og ja, vi smører iløpet av dagen også. Barnehagen ble helt fra seg da jeg hentet en dag, de hadde smurt han tre ganger og likevel var han helt rød. Bestemoren hadde smurt med 30 da de var ute nå i ferien og han hadde t-skjorte mesteparten av tiden. Likevel - ild rød på hele ryggen. 😥 Aldri opplevd maken, men det er altså mulig for barn å bli solbrent. Anonymkode: 0f88b...1dd Mitt barn var også sånn, smurte ofte og med solfaktor 50, fikk små nupper og så helt rød og brent ut. Fant etterhvert ut at han var allergisk. Har funnet et par solkremer han tåler, kanskje prøve dette? BioSelect er et merke som selges på sunkost som er det eneste han tåler helt, noe jeg også har hørt av andre med barn med solkremallergi. Anonymkode: 9a795...300
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2019 #53 Skrevet 28. juli 2019 10 timer siden, Spurvugla skrev: Men det er jo den typen hudkreft som er forbundet med sol! Jeg tror du ror selv. (Og de kan få, men har mindre risiko. Fordi pigmentet beskytter.) https://www.nrk.no/livsstil/mork-hud-ingen-garanti-mot-hudkreft-1.1315252 Anonymkode: da67e...ef5
Gjest Antarctica Skrevet 28. juli 2019 #54 Skrevet 28. juli 2019 13 timer siden, Anonym bruker skrev: Eh.. jeg påpekte at DU tok feil ved å si at også mørkhudede blir brent og må smøre seg. DU påsto at brunfarge beskyttet. Nå ror du. Mørkhudede får også mye hudkreft, dog ikke føflekkreft som vi bleike får. Google i vei! Anonymkode: da67e...ef5 Bare for å ha formalitetene på plass: jeg påsto ikke at mørkhudede ikke kan bli brent. Jeg påsto at det er forskjell på lys og mørk hud og på første og siste dag i Syden. Og føflekkreft er vel den typen hudkreft det er mest av, og som er mest aggressiv. (Ingen har sagt at mørkhuda folk er immune mot noen sykdommer. Den naturlige beskyttelsen er reell nok den, men ingen beskyttelse er total.)
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2019 #55 Skrevet 28. juli 2019 1 minutt siden, Pashla skrev: Bare for å ha formalitetene på plass: jeg påsto ikke at mørkhudede ikke kan bli brent. Jeg påsto at det er forskjell på lys og mørk hud og på første og siste dag i Syden. Og føflekkreft er vel den typen hudkreft det er mest av, og som er mest aggressiv. (Ingen har sagt at mørkhuda folk er immune mot noen sykdommer. Den naturlige beskyttelsen er reell nok den, men ingen beskyttelse er total.) Ja det er jo nettopp dette Ola Dunk tror og får kreft i lange baner fordi de ikke smører siste dagene i syden, og tar solarium før de drar for «å ha grunnlag». 😱😳🙄🙈 Anonymkode: da67e...ef5
Gjest Antarctica Skrevet 28. juli 2019 #56 Skrevet 28. juli 2019 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja det er jo nettopp dette Ola Dunk tror og får kreft i lange baner fordi de ikke smører siste dagene i syden, og tar solarium før de drar for «å ha grunnlag». 😱😳🙄🙈 Anonymkode: da67e...ef5 De får ikke kreft FORDI de ikke smører siste dagene i Syden. Det er ikke en årsak/virkning-greie, den er i alle fall ikke relatert til «de siste dagene i Syden». De får kreft fordi risikoen øker når det totale antall ganger man har blitt brent øker. Og det å bli brent skjer typisk de FØRSTE dagene med vinterblek hud - enten i Syden eller hjemme. Men hvis man greier å bli brent på dag 14, så spiller jo det også inn.
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2019 #57 Skrevet 28. juli 2019 29 minutter siden, Pashla skrev: De får ikke kreft FORDI de ikke smører siste dagene i Syden. Det er ikke en årsak/virkning-greie, den er i alle fall ikke relatert til «de siste dagene i Syden». De får kreft fordi risikoen øker når det totale antall ganger man har blitt brent øker. Og det å bli brent skjer typisk de FØRSTE dagene med vinterblek hud - enten i Syden eller hjemme. Men hvis man greier å bli brent på dag 14, så spiller jo det også inn. Eh.. jo. Akkurat som man får lungekreft fordi man røykte. Du tror det er kun når man blir skikkelig solbrent man kan utvikle kreft? Ok, da er det liten vits å fortsette diskusjonen altså. Anonymkode: da67e...ef5
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2019 #58 Skrevet 28. juli 2019 23 timer siden, Anonym bruker skrev: Litt utenfor tema, men hvilken solkrem? Er litt desperat, da mitt barn enda ikke har funnet noe hun tåler... Anonymkode: 9a795...300 Prøv BioSelect! 22 timer siden, Anonym bruker skrev: Barnet mitt blir solbrent - selv med faktor 50! Og ja, vi smører iløpet av dagen også. Barnehagen ble helt fra seg da jeg hentet en dag, de hadde smurt han tre ganger og likevel var han helt rød. Bestemoren hadde smurt med 30 da de var ute nå i ferien og han hadde t-skjorte mesteparten av tiden. Likevel - ild rød på hele ryggen. 😥 Aldri opplevd maken, men det er altså mulig for barn å bli solbrent. Anonymkode: 0f88b...1dd Vær obs på at det kan være solkremen som gjør at barnet blir brent! De siste x antall årene har jeg reagert på alt av solkremer, og jo høyere faktor, jo verre brent ble jeg. Gikk gjennom det meste som var av solkremer, måtte til slutt bare la være å smøre meg med noe, for om jeg ikke smurte meg så ble jeg ikke brent og ikke en gang rød i huden. Så fant jeg ut at cocosa, kokosolje, inneholder naturlig solfaktor 8 og brukte det en sommer, fungerte fint. Og så oppdaget jeg BioSelect sin solkrem, og den har jeg brukt... ja, er vel tredje sommeren nå. Suveren, ingen reaksjoner på den, blir brun, men overhodet ikke brent. Naturlige innholdsstoffer. Den skal visstnok være så snill at man kunne ha spist den - men det har jeg ikke testet ut Anonymkode: 77b8e...da6
topaz Skrevet 28. juli 2019 #59 Skrevet 28. juli 2019 23 timer siden, Anonym bruker skrev: Jmf deg som skrev over her om at bønder og fiskere var de med minst hudkreft selv om de ikke smurte seg, og lærere på topp selv om de smurte seg..dette støtter min teori(og forøvrig flere andres og nyere forskning) om at det er solkremen og stoffene i den som i reaksjon med solen skaper hudkreft! Er det virkelig ingen som tenker på dette...? Hvorfor tror dere forekomsten av hudkreft bare øker og øker selv om folk blir flinkere å snøre seg med solkrem...? Hva gjorde de liksom før i tiden? Og i andre, sydlige ikke vestlige land..? Sol er sunt!!! Man får d-vitamin( noe som også nordmenn har kronisk for lite av) av å sole seg litt uten solkrem, for så å smøre seg med en solkrem med naturlig filter fri for kjemikalier! Anonymkode: 22f1b...20f Er veldig mange sydligere land der de praktiserer siesta eller pauser på dagen hvor solen er sterkest og varmen er på sitt mest intense. Og der vil det jo også være et poeng for folk å oppholde seg så mye de kan i skyggen.
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2019 #60 Skrevet 28. juli 2019 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Mitt barn var også sånn, smurte ofte og med solfaktor 50, fikk små nupper og så helt rød og brent ut. Fant etterhvert ut at han var allergisk. Har funnet et par solkremer han tåler, kanskje prøve dette? BioSelect er et merke som selges på sunkost som er det eneste han tåler helt, noe jeg også har hørt av andre med barn med solkremallergi. Anonymkode: 9a795...300 Takk for tips, bruker alltid cosmica fra apoteket siden den har fått best i test. Men skal prøve BioSelect Anonymkode: 0f88b...1dd
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2019 #61 Skrevet 29. juli 2019 På 28.7.2019 den 1.16, Pashla skrev: Du tar feil. Mørkhudede kan fint bli brent (dvs føle seg varm og sår i huden), men de har MYE mindre sjanse for hudkreft enn lyshudede. Sjekk statistikken for hvite australiere, for eksempel. Mest kreftherjede folkeslag i verden mht hudkreft. Signerer på denne. Har bodd i Australia og husker flere nevnte at typ 1/10 - 1/3 osv fikk hudkreft. Hull i ozonlaget, farlig sol. Jeg lå selv 20 min i sola med kun 10 faktor. Jeg hadde vannblemmer på både armer og bein etterpå Anonymkode: 32c33...543
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå