Gå til innhold

Hvorfor blir ikke småbarn solbrente?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har alltid vært nøye med solkremen på både meg selv og jenta som nå er 7.Hun er så nøye at hun spør om solkrem hvis hun er på besøk hos venner og de skal ut :P  Men vet at mange slurver med solkrem, og da spesielt til de minste barna. Babyer og 1-2-3åringer som sitter i vogn i sola med bare armer og ben gjennom en hel dag. Men de blir jo ikke brent.. Har selvfølgelig glemt solkremen noen ganger på min selv, og aldri har hun blitt solbrent. I dag fikk vi besøk, og ble litt hektisk så jeg glemte solkremen. Vi var i hagen ca 1 time før jeg kom på det, og da smørte jeg både meg selv og barn med faktor 50. Likevel er jeg er rød som en tomat etter den timen uten solkrem, mens barna ikke har noe som ligner på rødfarge engang. Husker også selv fra jeg var mindre, ble aldri solbrent før jeg var sånn 10-11 år. 
Hvorfor blir ikke småbarn solbrent ? 

Anonymkode: 32c33...543

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvfølgelig kan småbarn bli solbrente

Anonymkode: 48944...18b

Skrevet

Barn blir da solbrent. For et merkelig spørsmål. 

Anonymkode: 68e53...23d

Skrevet

Oj, hjelp.. Du har dine egne teorier..

Anonymkode: d2a7b...1c0

Skrevet

Min på 2.5 ble brent idag, enda han var smurt.    

Anonymkode: ffe03...b0c

Skrevet

Jeg snakker bare av egne erfaringer. Snakket om det med naboen her for et par uker siden, og hun var helt enig. Ingen av ungene hennes har blitt solbrente selv om hun har glemt å smøre dem en hel dag ute i sola. Vet også at nevøene mine på 2 ikke blir smurt før de skal en tur til byen f.eks. Aldri blitt solbrente de heller. Så det er jo noe i det jeg sier. 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg snakker bare av egne erfaringer. Snakket om det med naboen her for et par uker siden, og hun var helt enig. Ingen av ungene hennes har blitt solbrente selv om hun har glemt å smøre dem en hel dag ute i sola. Vet også at nevøene mine på 2 ikke blir smurt før de skal en tur til byen f.eks. Aldri blitt solbrente de heller. Så det er jo noe i det jeg sier. 

Det er jo ikke det. Du spør om hvorfor aldri småbarn blir solbrente, og det stemmer ikke

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Såpass ja. Ja jeg tror selvfølgelig på at de kan bli solbrente de også. Men det virker som om det skal mye mer til enn for oss voksne. Det går jo en del på hudtype osv også selvfølgelig. Ikke at jeg har planer om å teste det ut :P

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo ikke det. Du spør om hvorfor aldri småbarn blir solbrente, og det stemmer ikke

Dum overskrift kanskje, men jeg har aldri opplevd et lite barn som er solbrent, selv om de ikke er smørt og tilbringer flere timer i sola. Flere jeg har snakket med som stusser over det samme. Så jeg lurte rett og slett på hvorfor det kanskje er sånn. Om det er fordi huden ikke er vant til sol på lik linje som oss voksne, eller noen annen grunn. 

Skrevet

Herlighet. 

Små barn har jo mye mer ømfintlig hud enn voksne og blir derfor lettere solbrent. 

MEN så fins det forskjellige hudtyper på barn også, noen tåler mer og noen mindre. Vi var på ferie med barn på samme alder, og selv om alle ble smurt med samme faktor, ble en av dem solbrent. 

Men dette er da allmennkunnskap? Du kan ikke tro at teorien din har noe for seg?

Anonymkode: 9e114...618

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Herlighet. 

Små barn har jo mye mer ømfintlig hud enn voksne og blir derfor lettere solbrent. 

MEN så fins det forskjellige hudtyper på barn også, noen tåler mer og noen mindre. Vi var på ferie med barn på samme alder, og selv om alle ble smurt med samme faktor, ble en av dem solbrent. 

Men dette er da allmennkunnskap? Du kan ikke tro at teorien din har noe for seg?

Anonymkode: 9e114...618

Jeg ville normalt tenkt det samme som deg, at barn har mer ømfintlig hud. Men syns fortsatt det er snodig at mitt eget barn aldri har blitt solbrent. Og det samme i dag med vennene hennes. Ingen var smurt på forhånd, jeg var den eneste som ble rød (skikkelig). Og babyer som sitter i vogn på f.eks turer i byen i flere timer som ikke får et snev av rødhet. Men mulig bare alle ungene jeg kjenner har en spesiell hudtype :P Var som sagt en dum overskrift. Var ikke meningen å påstå at ikke småbarn blir solbrente. Men jeg har aldri opplevd det, og heller ikke flere jeg kjenner. Så jeg lurte rett og slett på om noen hadde noe svar på hvorfor det kunne være sånn. 

Skrevet

Småbarn kan absolutt bli solbrente, jeg har (dessverre) sett det selv. Barna du ser i barnevogn er kanskje smurt inn, de fleste foreldre er veldig påpasselige med det.

I ditt tilfelle blir du kanskje lett solbrent, også har barnet ditt vært heldigere og arvet en annen hudtype? Jeg blir ikke solbrent på en time på en vanlig norsk sommerdag, og ikke ser jeg spesielt mørk ut heller. Jeg tror det er ganske vanlig å tåle sola såpass, men man bør selvfølgelig smøre seg likevel. 

Skrevet

Vi er alle forskjellige, også når det kommer til å bli solbrent. Selv har jeg kun blitt blitt solbrent på mine gamle dager og kun når jeg er veldig tynn, da blir jeg solbrent bare jeg titter ut vindu. Idag har jeg sitti i skyggen, med solkrem og blitt solbrent. Det var kaldere ute enn inne, om ikke hadde vært inne. 

Ungene mine har enda ikke blitt solbrente og de har brukt veldig lite solkrem i sitt liv. Vi fant først i fjor en solkrem de tålte ordentlig, så har ikke kunnet smørt de før. Vi har hatt en før som de kan ha hatt i ansiktet, men 10 i faktor så det har ikke vært mye å skryte av. Max en smøring om dagen om ikke så bobler huden deres. De har begge atopisk eksem og tåler minimalt av noe, så vi prøver og prøv og jubler når vi finner noe som de ikke gjør huden deres om til en kjøttkake på en dag. 

Mine tantebarn blir solbrente bare de titter på sola, så de må smøres og smøres, der nytter det ikke å glemme en smøring. De har alle tre skjønt de må smøres og sier ifra om vi glemmer det. Slik har de vært fra de var babyer. 

Anonymkode: 0e04b...235

Skrevet
7 minutter siden, Spurvugla skrev:

Småbarn kan absolutt bli solbrente, jeg har (dessverre) sett det selv. Barna du ser i barnevogn er kanskje smurt inn, de fleste foreldre er veldig påpasselige med det.

I ditt tilfelle blir du kanskje lett solbrent, også har barnet ditt vært heldigere og arvet en annen hudtype? Jeg blir ikke solbrent på en time på en vanlig norsk sommerdag, og ikke ser jeg spesielt mørk ut heller. Jeg tror det er ganske vanlig å tåle sola såpass, men man bør selvfølgelig smøre seg likevel. 

Jeg blir nok lett solbrent ja. De barna jeg snakket om i barnevogn er barn jeg vet ikke er smurt. Det er ingen som tenker på solkrem her jeg bor :P Som f.eks de 3 barna vi fikk på besøk i dag. Det var 27 grader og sol men ingen av dem var smørt med solkrem til tross for at de skulle på hage/badebesøk. De fleste jeg vet om gir blanke f i solkrem så sant de ikke skal på stranda eller "sole seg". Det er jo fryktelig dumt. Forskning viser jo at de fleste blir solbrent nettopp når de ikke soler seg. Fordi man glemmer solkremen når man "bare skal en tur til byen" osv. Selv om man ikke ligger på en solseng er man jo likevel i sola i flere timer.. Og da uten solkrem.  Men derfor jeg syns det er så snodig at småbarn og babyer som er i sola hele dagen ikke blir brent. Men etter svarene her så ser jeg jo at småbarn blir brent de og 😛 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo bare tull. Eneste forskjellen er at barn gjerne er mer i bevegelse, de løper rundt og solen blir fordelt utover kroppen. Vi voksne står/sitter gjerne mer i ro og får da bare sol på et/noen pkt. Der blir vi DES brent fordi stråledosen der blir større. 

Anonymkode: da67e...ef5

Skrevet

Småbarn kan bli solbrente.

Men, de fleste barn er mye ute i barnehagen, gjerne i timesvis hver dag. Dette gjelder også småskolebarn.

Slik får de mye sol på seg og de får også sola fra våren og utover. Det betyr at de får et godt grunnlag slik at det nok ikke er så sannsynlig at de blir brente på armer. Når jeg er på stranda med barna mine så smører jeg dem kun på skuldrene og andre utsatte plasser., de har masse grunnlag og blir i liten grad brent. På sydenturer smører jeg mer grundig.

Skrevet

Jeg ville normalt tenkt det samme som deg, at barn har mer ømfintlig hud. Men syns fortsatt det er snodig at mitt eget barn aldri har blitt solbrent. Og det samme i dag med vennene hennes. Ingen var smurt på forhånd, jeg var den eneste som ble rød (skikkelig). Og babyer som sitter i vogn på f.eks turer i byen i flere timer som ikke får et snev av rødhet. Men mulig bare alle ungene jeg kjenner har en spesiell hudtype :P Var som sagt en dum overskrift. Var ikke meningen å påstå at ikke småbarn blir solbrente. Men jeg har aldri opplevd det, og heller ikke flere jeg kjenner. Så jeg lurte rett og slett på om noen hadde noe svar på hvorfor det kunne være sånn. 

Ungene i vogn får vel ikke sol rett på seg??

Skrevet
36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg blir nok lett solbrent ja. De barna jeg snakket om i barnevogn er barn jeg vet ikke er smurt. Det er ingen som tenker på solkrem her jeg bor :P Som f.eks de 3 barna vi fikk på besøk i dag. Det var 27 grader og sol men ingen av dem var smørt med solkrem til tross for at de skulle på hage/badebesøk. De fleste jeg vet om gir blanke f i solkrem så sant de ikke skal på stranda eller "sole seg". Det er jo fryktelig dumt. Forskning viser jo at de fleste blir solbrent nettopp når de ikke soler seg. Fordi man glemmer solkremen når man "bare skal en tur til byen" osv. Selv om man ikke ligger på en solseng er man jo likevel i sola i flere timer.. Og da uten solkrem.  Men derfor jeg syns det er så snodig at småbarn og babyer som er i sola hele dagen ikke blir brent. Men etter svarene her så ser jeg jo at småbarn blir brent de og 😛 

Hva slags hjernedøde folk omgir du deg med??

Skrevet
3 minutter siden, Nyttårs barn skrev:

Men, de fleste barn er mye ute i barnehagen, gjerne i timesvis hver dag. Dette gjelder også småskolebarn.

Slik får de mye sol på seg og de får også sola fra våren og utover. Det betyr at de får et godt grunnlag slik at det nok ikke er så sannsynlig at de blir brente på armer. Når jeg er på stranda med barna mine så smører jeg dem kun på skuldrene og andre utsatte plasser., de har masse grunnlag og blir i liten grad brent. På sydenturer smører jeg mer grundig.

Du må jo uansett smøre dem overalt😳🙄 Grunnlaget som du kaller det beskytter kanskje mot å bli brent, men det beskytter jo ikke mot solSKADER som kan føre til feks kreft og rynker osv. 

Skrevet
9 minutter siden, Nyttårs barn skrev:

Vet du ikke, at man ikke bare smører for å ikke bli solbrent? Å ha grunnlag hindrer ikke uv-stråler, hudkreft eller solskader. Jeg blir  overrasket over at ikke folk vet såpass, det er jo så mye opplyst om hvorfor man skal bruke solkrem.

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Såpass ja. Ja jeg tror selvfølgelig på at de kan bli solbrente de også. Men det virker som om det skal mye mer til enn for oss voksne. Det går jo en del på hudtype osv også selvfølgelig. Ikke at jeg har planer om å teste det ut :P

Ja her i midt Norge har det ikke vært særlig sol i vår/sommer så barna mine har ikke fått så mye sol på kroppen...

Skrevet

7 åringen her er veldig lys, lik som meg. Nesten hvitt år og helt lys i huden. Hun blir ganske fort rød. Men etterhvert brun i huden.

Lillebror på 3, har aldri blitt solbrent. Gan er mørkere, brunt hår. Jeg vet ikke om det har noe å si... men han har Gilberts syndrom.  Forhøyet bilirubin i blodet, han er ofte litt gyllen i huden. Lett gulsott. Vet ikke om det er årsaken. Har 0 peiling. 

Anonymkode: 875a6...0c9

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Også gjennom dagen? 

Anonymkode: cd534...c71

Skrevet

Du må jo uansett smøre dem overalt😳🙄 Grunnlaget som du kaller det beskytter kanskje mot å bli brent, men det beskytter jo ikke mot solSKADER som kan føre til feks kreft og rynker osv. 

Unnskyld meg. Jeg er blond, men trodde at når man ble solbrent at det førte til kreft? Alt så det du sier nå er at man kan få rynker og kreft uten å bli solbrent? 🙈Tenker ikke på barna men på meg selv. De er smurt inn fra topp til tå

Anonymkode: cd534...c71

Skrevet

Min erfaring er at om man smører med 50 blir man lettere brent om man smører med lavere eller glemmer seg senere. Huden tåler mindre. Altså man begynner å smøre seg ofte i mai kanskje før.(kommer an på været) men nå midt på sommeren er sola sterk. Og da blir man lettere brent midt på dagen. 

Barn blir brent de også. Men tåler ofte mer pga de er mer i sola og får fortere grunnlaget. 

Anonymkode: a26eb...33d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...