Gå til innhold

Hvorfor blir ikke småbarn solbrente?

Anbefalte innlegg

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Unnskyld meg. Jeg er blond, men trodde at når man ble solbrent at det førte til kreft? Alt så det du sier nå er at man kan få rynker og kreft uten å bli solbrent? 🙈Tenker ikke på barna men på meg selv. De er smurt inn fra topp til tå

Anonymkode: cd534...c71

Ja, all soleksponering er jo med på å gi rynker og kan gi solskader som kreft. Er jo derfor man skal smøre seg. Tror du man kan stoppe å smøre om man er blitt brun eller ikke blir brent? 

Anonymkode: da67e...ef5

Videoannonse
Annonse
Skrevet
31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, all soleksponering er jo med på å gi rynker og kan gi solskader som kreft. Er jo derfor man skal smøre seg. Tror du man kan stoppe å smøre om man er blitt brun eller ikke blir brent? 

Ja det trodde jeg faktisk, og det tror jeg ikke jeg er alene om. Det er slikt jeg er lært fra barndommen. Jeg kjøpte masse solkrem igår på nett, og skal smøre meg hver dag fremover, det er sikkert👍 Norge er faktisk på toppen av hudkreft. Kanskje pga uvitenhet på slike områder? Ikke vet jeg. Vet i hvertfall om mange som sier jeg smører meg ikke fordi solen i Norge er ikke like sterk som i Syden. 

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja det trodde jeg faktisk, og det tror jeg ikke jeg er alene om. Det er slikt jeg er lært fra barndommen. Jeg kjøpte masse solkrem igår på nett, og skal smøre meg hver dag fremover, det er sikkert👍 Norge er faktisk på toppen av hudkreft. Kanskje pga uvitenhet på slike områder? Ikke vet jeg. Vet i hvertfall om mange som sier jeg smører meg ikke fordi solen i Norge er ikke like sterk som i Syden. 

Det er en grunn til at lærdom fra barndommen, eller gode råd fra mormor eller svigermor hører msn ikke på. Man følger på det som er aktuelt i dag. Trodde faktisk dette var noe alle visste? Men som du sier, kanskje derfor det er så mye kreft her. Pluss det at det fortsatt er stas å bli brun. Strike seg så hardt og lenge som mulig. Ikke bra!

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Unnskyld meg. Jeg er blond, men trodde at når man ble solbrent at det førte til kreft? Alt så det du sier nå er at man kan få rynker og kreft uten å bli solbrent? 🙈Tenker ikke på barna men på meg selv. De er smurt inn fra topp til tå

Mørkhudede må jo også bruke solfaktor. Det er jo ikke fordi de blir solbrent uten! 

Er folk så uvitende???

Anonymkode: 9e114...618

Skrevet
9 timer siden, Nyttårs barn skrev:

Småbarn kan bli solbrente.

Men, de fleste barn er mye ute i barnehagen, gjerne i timesvis hver dag. Dette gjelder også småskolebarn.

Slik får de mye sol på seg og de får også sola fra våren og utover. Det betyr at de får et godt grunnlag slik at det nok ikke er så sannsynlig at de blir brente på armer. Når jeg er på stranda med barna mine så smører jeg dem kun på skuldrene og andre utsatte plasser., de har masse grunnlag og blir i liten grad brent. På sydenturer smører jeg mer grundig.

Men i alle dager! Du må jo smøre alle, alltid!

Det er jo ikke bare for å unngå å bli solbrent man smører. Du vet at mørkhudede også må smøre seg? 

Anonymkode: 9e114...618

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du har litt rett. Så vidt jeg vet er det eneste som er bevist (vitenskapelig) er at solbrenthet øker sannsynligheten for hudkreft, samt at solariumbruk gjør det. Kreftforeningen informerer her: https://kreftforeningen.no/forebygging/sol-solarium-og-kreft/

Så det er ikke bevist at vanlig solbrunhet øker risikoen, men det betyr ikke at det ikke gjør det heller. Slike effekter er veldig vanskelig å måle, og for å sikre seg anbefaler mange å unngå sol som gir solbrunhet også.

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvis man blir eksponert for sol, men ikke så bye at man blor brent, klarer vell kroppen stort sett å reparere skadene ganske greit slik at det ikke gir kreft. Det er gjort undersøkelser der de sammenliknet hvor mye hudkreft det var i ulike yrkesgrupper. De som kom best ut var fiskere og bønder, selv om de var elendige til å smøre seg. Lærere derimot var flinke til å smøre, men på topp når det gjaldt hudkreft. Det forklarte de med at bønder og fiskere var jevnt mye ute hele året og de var i bevegelse, mens lærere ofte gikk fra å nesten ikke være ute i skoleåret til å være masse ute hele sommerferien og da mye mer i ro enn bønder og fiskere.

Anonymkode: 6d86a...e82

Skrevet

Kan det være at de er mer i aktivitet enn dere og at huden får flere pauser fra sola enn dere voksnes, ved at ungen leker og dermed både sitter les ryggen til og løper bort i skyggen osv? 

Jeg har et barn som blir solbrent etter bare 10 minutter i sola, så hun må smøres så fort sola titter frem. 

Anonymkode: a52ad...403

Skrevet

Fetteren min ble smurt på kroppen som toåring - og så tok han av seg bleia etterpå. Der var han ikke smurt, og der fikk han andregradsforbrenning. Så helt jævlig ut. Husker det ennå enda jeg selv var barn da det skjedde. 

Anonymkode: fa6f0...15a

Skrevet

Takker for alle svar. Ser jo at mange småbarn blir solbrente, så jeg tok helt feil. Men husk og smør dere, alltid. Selv om det er overskyet. Det er FÅ som gidder å smøre barna sine. I barnehager smører de barna, men da ungen min begynte på skolen var mitt barn det eneste som hadde solkrem på plassen sin og smørte seg selv. Det er også slik at de fleste blir mest solbrent når de IKKE soler seg. Nettopp fordi folk smører seg mest når de skal sitte i hagen en dag, eller når de skal på stranda osv. Men om man skal en tur til en gård, til byen osv, da glemmer de fleste å smøre seg. 

Og en som skrev litt lengre opp her hadde rett. Hvis man først blir solbrent en gang, øker man sjansen for hudkreft med ganske mange prosent. Og jo flere ganger man blir solbrent øker sjansene videre. Nordmenn i syden skal være tøffe og ikke bruke solkrem. Det ender aldri godt. Man blir faktisk brun med solkrem også. Bruk 50 første dagen, 30 de to neste, så kan man gå ned til 20 og 15 de siste dagene. 

Anonymkode: 32c33...543

Gjest Antarctica
Skrevet
På ‎24‎.‎07‎.‎2019 den 21.34, Anonym bruker skrev:

Såpass ja. Ja jeg tror selvfølgelig på at de kan bli solbrente de også. Men det virker som om det skal mye mer til enn for oss voksne. Det går jo en del på hudtype osv også selvfølgelig. Ikke at jeg har planer om å teste det ut :P

Du tar helt og kolossalt feil. Det er MYE lettere for småbarn å bli solbrente enn for voksne. Mye tynnere og sartere hud.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Takker for alle svar. Ser jo at mange småbarn blir solbrente, så jeg tok helt feil. Men husk og smør dere, alltid. Selv om det er overskyet. Det er FÅ som gidder å smøre barna sine. I barnehager smører de barna, men da ungen min begynte på skolen var mitt barn det eneste som hadde solkrem på plassen sin og smørte seg selv. Det er også slik at de fleste blir mest solbrent når de IKKE soler seg. Nettopp fordi folk smører seg mest når de skal sitte i hagen en dag, eller når de skal på stranda osv. Men om man skal en tur til en gård, til byen osv, da glemmer de fleste å smøre seg. 

Og en som skrev litt lengre opp her hadde rett. Hvis man først blir solbrent en gang, øker man sjansen for hudkreft med ganske mange prosent. Og jo flere ganger man blir solbrent øker sjansene videre. Nordmenn i syden skal være tøffe og ikke bruke solkrem. Det ender aldri godt. Man blir faktisk brun med solkrem også. Bruk 50 første dagen, 30 de to neste, så kan man gå ned til 20 og 15 de siste dagene. 

Hvorfor må man på død og liv gå ned i faktor? Det er jo med på å skade huden! Solkremen er jo der for å beskytte huden, og det spiller jo ingen rolle om det er første eller siste dagen i «syden»! Sola skader like mye alle dagene selv om man kanskje ikke blir brent så det svir.

Gjest Antarctica
Skrevet
14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor må man på død og liv gå ned i faktor? Det er jo med på å skade huden! Solkremen er jo der for å beskytte huden, og det spiller jo ingen rolle om det er første eller siste dagen i «syden»! Sola skader like mye alle dagene selv om man kanskje ikke blir brent så det svir.

Den skader ikke like mye, nei. Dersom du faktisk ER blitt brun, så er det melaninet som beskytter i stedet for solfaktoren. Men sola i «Syden» er gjerne for sterk for nordisk hud, så du trenger mer enn 2 uker for å opparbeide en god beskyttelse. Derfor bør man smøre seg også på slutten av oppholdet - og da gjerne med lavere faktor.

Skrevet
På 26.7.2019 den 0.16, Pashla skrev:

Du tar helt og kolossalt feil. Det er MYE lettere for småbarn å bli solbrente enn for voksne. Mye tynnere og sartere hud.

Jeg skulle tro det selv. Men hvorfor har jeg aldri hørt om, eller observert et barn under 6 år som er solbrent? Nevøene mine blir aldri smørt før de skal en tur ut (ja, skam på foreldrene), og selv etter 4-5 timer i sola er det ikke hint til rødhet. Jeg kan også telle x antall ganger jeg har vært ute en sommerdag med folk som har baby, og solkrem aldri har vært i bruk .Null solbrenthet. Naboer smører de "store barna", men lillesøsken på 1-2 dropper de å smøre. Blir de solbrent? Nei.. 

Skrevet
På 24.7.2019 den 22.37, Anonym bruker skrev:

Vi er alle forskjellige, også når det kommer til å bli solbrent. Selv har jeg kun blitt blitt solbrent på mine gamle dager og kun når jeg er veldig tynn, da blir jeg solbrent bare jeg titter ut vindu. Idag har jeg sitti i skyggen, med solkrem og blitt solbrent. Det var kaldere ute enn inne, om ikke hadde vært inne. 

Ungene mine har enda ikke blitt solbrente og de har brukt veldig lite solkrem i sitt liv. Vi fant først i fjor en solkrem de tålte ordentlig, så har ikke kunnet smørt de før. Vi har hatt en før som de kan ha hatt i ansiktet, men 10 i faktor så det har ikke vært mye å skryte av. Max en smøring om dagen om ikke så bobler huden deres. De har begge atopisk eksem og tåler minimalt av noe, så vi prøver og prøv og jubler når vi finner noe som de ikke gjør huden deres om til en kjøttkake på en dag. 

Mine tantebarn blir solbrente bare de titter på sola, så de må smøres og smøres, der nytter det ikke å glemme en smøring. De har alle tre skjønt de må smøres og sier ifra om vi glemmer det. Slik har de vært fra de var babyer. 

Anonymkode: 0e04b...235

Har dere forsøkt BioSelect sine solkremer?

Jeg har de siste årene reagert på "alt" av solkrem. Men denne tåler jeg helt fint, ikke noe skadelig i den. Konsistensen er også fin. Jeg har bare fått tak i den i Sunkostbutikker, men mulig andre har, eller at du kan få tak i den på nett. Både for barn og voksne og ulike solfaktorer.

Anonymkode: 77b8e...da6

Skrevet
På 26.7.2019 den 15.01, Pashla skrev:

Den skader ikke like mye, nei. Dersom du faktisk ER blitt brun, så er det melaninet som beskytter i stedet for solfaktoren. Men sola i «Syden» er gjerne for sterk for nordisk hud, så du trenger mer enn 2 uker for å opparbeide en god beskyttelse. Derfor bør man smøre seg også på slutten av oppholdet - og da gjerne med lavere faktor.

Men brunfargen beskytter bare mot å bli brent, ikke mot andre solskader og hudkreft. Ellers hadde jo ikke mørkhudede trengt smøre seg noen gang. 

Skrevet

Jmf deg som skrev over her om at bønder og fiskere var de med minst hudkreft selv om de ikke smurte seg, og lærere på topp selv om de smurte seg..dette støtter min teori(og forøvrig flere andres og nyere forskning) om at det er solkremen og stoffene i den som i reaksjon med solen skaper hudkreft! Er det virkelig ingen som tenker på dette...? Hvorfor tror dere forekomsten av hudkreft bare øker og øker selv om folk blir flinkere å snøre seg med solkrem...? Hva gjorde de liksom før i tiden? Og i andre, sydlige ikke vestlige land..? Sol er sunt!!! Man får d-vitamin( noe som også nordmenn har kronisk for lite av) av å sole seg litt uten solkrem, for så å smøre seg med en solkrem med naturlig filter fri for kjemikalier! 

Anonymkode: 22f1b...20f

Skrevet
På 24.7.2019 den 22.37, Anonym bruker skrev:

Vi er alle forskjellige, også når det kommer til å bli solbrent. Selv har jeg kun blitt blitt solbrent på mine gamle dager og kun når jeg er veldig tynn, da blir jeg solbrent bare jeg titter ut vindu. Idag har jeg sitti i skyggen, med solkrem og blitt solbrent. Det var kaldere ute enn inne, om ikke hadde vært inne. 

Ungene mine har enda ikke blitt solbrente og de har brukt veldig lite solkrem i sitt liv. Vi fant først i fjor en solkrem de tålte ordentlig, så har ikke kunnet smørt de før. Vi har hatt en før som de kan ha hatt i ansiktet, men 10 i faktor så det har ikke vært mye å skryte av. Max en smøring om dagen om ikke så bobler huden deres. De har begge atopisk eksem og tåler minimalt av noe, så vi prøver og prøv og jubler når vi finner noe som de ikke gjør huden deres om til en kjøttkake på en dag. 

Mine tantebarn blir solbrente bare de titter på sola, så de må smøres og smøres, der nytter det ikke å glemme en smøring. De har alle tre skjønt de må smøres og sier ifra om vi glemmer det. Slik har de vært fra de var babyer. 

Anonymkode: 0e04b...235

Litt utenfor tema, men hvilken solkrem? Er litt desperat, da mitt barn enda ikke har funnet noe hun tåler...

Anonymkode: 9a795...300

Gjest Antarctica
Skrevet (endret)
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Men brunfargen beskytter bare mot å bli brent, ikke mot andre solskader og hudkreft. Ellers hadde jo ikke mørkhudede trengt smøre seg noen gang. 

Du tar feil. Mørkhudede kan fint bli brent (dvs føle seg varm og sår i huden), men de har MYE mindre sjanse for hudkreft enn lyshudede. Sjekk statistikken for hvite australiere, for eksempel. Mest kreftherjede folkeslag i verden mht hudkreft.

Endret av Pashla
Gjest Antarctica
Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Litt utenfor tema, men hvilken solkrem? Er litt desperat, da mitt barn enda ikke har funnet noe hun tåler...

Anonymkode: 9a795...300

Tåler hun sinksalve?

Gjest Antarctica
Skrevet
20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jmf deg som skrev over her om at bønder og fiskere var de med minst hudkreft selv om de ikke smurte seg, og lærere på topp selv om de smurte seg..dette støtter min teori(og forøvrig flere andres og nyere forskning) om at det er solkremen og stoffene i den som i reaksjon med solen skaper hudkreft! Er det virkelig ingen som tenker på dette...? Hvorfor tror dere forekomsten av hudkreft bare øker og øker selv om folk blir flinkere å snøre seg med solkrem...? Hva gjorde de liksom før i tiden? Og i andre, sydlige ikke vestlige land..? Sol er sunt!!! Man får d-vitamin( noe som også nordmenn har kronisk for lite av) av å sole seg litt uten solkrem, for så å smøre seg med en solkrem med naturlig filter fri for kjemikalier! 

Det med bønder og lærere er ikke helt riktig, altså. Før i tida kalte man hudkreft for «bondenakke», for det var en typisk sykdom for nettopp dem, og den startet i nakken - de gikk bøyd og slo, sådde osv ute i sola.

Gjest Antarctica
Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skulle tro det selv. Men hvorfor har jeg aldri hørt om, eller observert et barn under 6 år som er solbrent? Nevøene mine blir aldri smørt før de skal en tur ut (ja, skam på foreldrene), og selv etter 4-5 timer i sola er det ikke hint til rødhet. Jeg kan også telle x antall ganger jeg har vært ute en sommerdag med folk som har baby, og solkrem aldri har vært i bruk .Null solbrenthet. Naboer smører de "store barna", men lillesøsken på 1-2 dropper de å smøre. Blir de solbrent? Nei.. 

Da er naboene dine enten feil informert, eller de har smurt ungene med høy faktor før de gikk ut, da du ikke så på.

For øvrig bygger man ikke statistikk på «barn jeg har sett».... 

Skrevet

Barnet mitt blir solbrent - selv med faktor 50! Og ja, vi smører iløpet av dagen også. Barnehagen ble helt fra seg da jeg hentet en dag, de hadde smurt han tre ganger og likevel var han helt rød. Bestemoren hadde smurt med 30 da de var ute nå i ferien og han hadde t-skjorte mesteparten av tiden. Likevel - ild rød på hele ryggen. 😥 Aldri opplevd maken, men det er altså mulig for barn å bli solbrent.

Anonymkode: 0f88b...1dd

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

😳🙈

Skrevet
8 timer siden, Pashla skrev:

Du tar feil. Mørkhudede kan fint bli brent (dvs føle seg varm og sår i huden), men de har MYE mindre sjanse for hudkreft enn lyshudede. Sjekk statistikken for hvite australiere, for eksempel. Mest kreftherjede folkeslag i verden mht hudkreft.

Eh.. jeg påpekte at DU tok feil ved å si at også mørkhudede blir brent og må smøre seg. DU påsto at brunfarge beskyttet. Nå ror du. Mørkhudede får også mye hudkreft, dog ikke føflekkreft som vi bleike får. Google i vei!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...