Gå til innhold

Er ALLE unger oppe til sent i ferien?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Deilig å kunne skyve på døgnrytmen i ferien, barna sover lengre ut på morgenen og er uthvilt når de våkner.

Anonymkode: 6ae28...df7

Jeg tenker motsatt 🙈 stress å forskyve døgnrytmen. Som enkelte sier tar det noen dager/1 uke å snu, så må man før 4 ukers ferie er over snu det igjen. Nei huff. Og min minste sover nesten uten unntak 12 timer, han kan jo ikke legge seg 23 og sove til 11. Det er jo galskap. Dessuten hadde han nok våkna 05.00 om jeg la han 23. 

Anonymkode: 04088...0c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Forstår deg godt. Jeg har alltid gjort det på samme måte. Nå er min 9 år, og er først nå at han kan være litt lenger våken i ferier uten at det ødelegger for mye for ham. 

Anonymkode: c75cf...323

Godt å høre. Forstår bare ikke hvorfor folk reagerer så veldig. Jeg tenker at de ikke er så gamle enda, og denne tiden kommer da de kan være våkne lengre. 

En annen ting, vi har campet i ferien og sovet i telt. Flere på plassen her har sagt at de legger seg tidlig. Når barna sovner etter 3 minutter på en støyende campingplass i telt, da er de trøtte. Men neida, da skal ikke folk innrømme at jeg faktisk kjenner barna mine best likevel, de mener at barna sovner fort fordi det er kjedelig å måtte legge seg tidlig 🤦‍♀️

Anonymkode: 04088...0c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

8 åringen sovner rundt kl. 23 hver dag i ferien. Sover til 09-10. Så godt å ha lange dager til kos.

Anonymkode: ca5b7...e34

Vi har jo like lange dager, så den argumentasjonen forstår jeg ikke? Hvis jeg har tid med barna mine fra 07.00 til 20.00 feks, mens andre har tid med barna fra 10.00 til 23.00, hva er forskjellen? 

Anonymkode: 04088...0c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Mine barn legger seg veldig seint nå i ferien. Men de tilpasser seg godt og sover lenge hver morgen. Fellesfrokost på hytta kl 11 :)

Anonymkode: 54634...303

😍

Anonymkode: 04088...0c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ei på 9 år og når vi er på ferie legger hun seg når jeg legger meg. Eller tidligere om hun vil og er trøtt. I går var hun ute på campingen og lekte med andre barn til klokka var nærmere 23. La oss ved midnatt. Slik har det vært fra hun var liten. 

Hjemme holder vi litt mer på rutiner, men er det fint vær får hun være ute og oppe lengre. 

Samme i jul og påske. Får være våken lengre på kveldene. 

Anonymkode: 5cbfe...994

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jada. Du er den perfekte mor og de som velger å gjøre ting annerledes enn deg er egoistiske, slemme foreldre som bare tenker på seg selv. At de kanskje gjør som de gjør fordi de mener det er best for deres barn er selvsagt helt utenkelig!!! 👿👿👿

Anonymkode: 832f0...bcb

Å, ikke blås deg opp! Mor sa det rett ut at de ikke orket å ha barna oppe hele kvelden. 

At jeg traff et ømt punkt får du ta ansvar for selv. 

Anonymkode: edd5c...ea9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Godt å høre. Forstår bare ikke hvorfor folk reagerer så veldig. Jeg tenker at de ikke er så gamle enda, og denne tiden kommer da de kan være våkne lengre. 

En annen ting, vi har campet i ferien og sovet i telt. Flere på plassen her har sagt at de legger seg tidlig. Når barna sovner etter 3 minutter på en støyende campingplass i telt, da er de trøtte. Men neida, da skal ikke folk innrømme at jeg faktisk kjenner barna mine best likevel, de mener at barna sovner fort fordi det er kjedelig å måtte legge seg tidlig 🤦‍♀️

Anonymkode: 04088...0c6

Min 7 åring hadde blitt super fortvilt hvis han var nødt til å legge seg så tidlig i ferien. Avbryte lek med andre barn som er oppe lenger å leker. Det er vel derfor folk reagerer. 

Selvsagt er dine barn supertrette på kvelden. De står jo opp kjempetidlig fordi de legger seg tidlig. Min 7 åring står opp tidlig til vanlig men etter noen sene kvelder i ferien sover han gjerne til 09 - 10 om morningen.

 

Anonymkode: 8aecc...a36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er a-menneske selv, men vi snur døgnet i ferien likevel, for at sønnen (8 år) min skal få lekt med vennene sine i nabolaget. Alle er ute til 23, og ingen er ferdig med frokost og klar til å leke før 12-13. Hadde blitt kjedelig å stå opp til vanlig tid og vente 5-6 timer på å ha noen å leke med, og så måtte gå inn 5-6 timer før alle andre. Også er det litt ekstra stas å få være oppe sent også. 😛

Tenker alle får gjøre det som passer best for seg og sin familie. Sønnen min (og jeg til en viss grad) klarer å tilpasse døgnrytmen og sove lenger om morgenen, ellers hadde vi ikke gjort det sånn.

Anonymkode: 34127...0dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når de var små måtte vi holde høvelig på rutiner. Kunne drøye 1/2-1 time, men ikke særlig mer enn det før det ble kluss.

Nå er minste 14, og legger seg samtidig som oss voksne, eller senere. Vi har bodd på en liten hytte hvor alle har sovet på samme rom, og har egentlig gjort det de 8 siste årene. Når hun var 6-8 år, la hun seg en time før oss kanskje, og sovnet relativt fort, selv om vi var der eller satt utenfor og pratet. Nå ligger hun i senga med mobilen til etter vi har sovnet. Gjorde det samme med eldste, som for øvrig ikke har vært med på ferie de siste årene.

Jeg er ikke selv en som klarer å sitte oppe så lenge, så har lagt meg i 23-tiden hver kveld, selv om det er sommer og ferie.

Om morgenen har vi vært oppe en time eller mer før ungene, og vekt henne/de når vi begynner med frokost.

Hadde feriebesøk av unger i alderen 6-11 år. Det var litt mer styr, da de minste på 5-6 år ble lagt i 21-tiden. Mellomste på 7-9 år virket som de skulle legges senest mulig, og ble lagt i naborommet der jeg sov i 23-tiden, da gjerne rett etter jeg hadde sovnet, og jeg våknet igjen, og hadde problemer med å sovne (sliter med søvn pga graviditet). De ble da vekket igjen i 9- 10 tiden, da resten av huset da hadde vært våken en stund. De var trøtte hele dagen, sur og grinete, noe som virket som foreldrene ikke klarte å se, men foreldrene sa ved en anledning at guttungen fikk sånn oppførsel når han var trøtt og sliten (dette var i 19-tiden på kvelden), likevel ble han "holdt våken" til 23.00.

Ved en annen anledning skulle 6 åringen og 9 åringen sove sammen i en hytte de hadde laget. Ikke engang da klarte foreldrene til 9 åringen å få barnet i seng samtidig som 6 åringen. 6 åringen spiste kvelds i 20.30 tiden, noe 9 åringen da ikke hadde lyst til enda. 6 åringen la seg i 21- tiden, noe 9 åringen ikke ville enda. Foreldrene begynte å lage kvelds til barna i 21.30- 22.00- tiden, da hadde 6 åringen lagt og ventet på 9 åringen i 1 time. Og barnet la seg ca 22.30. De tullet selvfølgelig en stund før de sovnet, og 6 åringen var mer enn overtrøtt. Tenker bare at om dette hadde vært mitt barn, så ville jeg jo lagt til rette for at ungene som skulle sove sammen hadde lagt seg samtidig, og at dette ikke trengte å gå utover noen.

Beklager langt svar, og noe kanskje utenfor spørsmålet, men måtte bare tømme meg.

Anonymkode: bc871...be6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine er oppe seint i ferien. Alt mellom 22-01, kommer ann på hvor vi er og hva vi gjør.

Jeg er ikke i tvil om at de barna som må inn i 19-20 tiden på sommerkveldene går glipp av mye gøy. Her er åtteåringen ute med venner i gata til 23 tiden. De virkelig koser seg med vannspredere, bålpanne, trampoline ol.

Barn trenger også at det er forskjell på ferie og hverdag.

Anonymkode: 23413...3b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi har jo like lange dager, så den argumentasjonen forstår jeg ikke? Hvis jeg har tid med barna mine fra 07.00 til 20.00 feks, mens andre har tid med barna fra 10.00 til 23.00, hva er forskjellen? 

Anonymkode: 04088...0c6

Jeg skrev ikke om din tid med dine barn. Jeg har mer tid nå, når hun legger seg senere. Ikke noe mas. Ikke skole og aktiviteter.

Anonymkode: ca5b7...e34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må gjøre det som passer for dine barn. Min familie snur døgnet på én natt. Vi er oppe sent og har late og lange morgener. Oppe til midnatt og våkner et sted mellom 10-11. Yngste er 5 år.

I år fikk vi spørsmål om vi ville på hyttetur med en annen familie. Vi takket høflig nei og sa vi hadde andre planer, men grunnen var at vi ikke har samme ferierytme som den familien. De er oppe tidlig og blir rastløse om ikke dagens aktiviteter har startet innen kl. 9.30. Da har ingen av oss åpnet et øyelokk. Og jeg legger ikke ungene mine kl. 20 i ferien for å tilpasse oss deres døgn. Da er det bedre at vi treffes på andre måter.

Anonymkode: 50354...54c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Godt å høre. Forstår bare ikke hvorfor folk reagerer så veldig. Jeg tenker at de ikke er så gamle enda, og denne tiden kommer da de kan være våkne lengre. 

En annen ting, vi har campet i ferien og sovet i telt. Flere på plassen her har sagt at de legger seg tidlig. Når barna sovner etter 3 minutter på en støyende campingplass i telt, da er de trøtte. Men neida, da skal ikke folk innrømme at jeg faktisk kjenner barna mine best likevel, de mener at barna sovner fort fordi det er kjedelig å måtte legge seg tidlig 🤦‍♀️

Anonymkode: 04088...0c6

Hehe, bare la de holde på. Du kjenner dine barn best, uansett hva de sier. Jeg prøvde å legge min senere da han var liten, men han sov ikke lenger av den grunn. Han våknet bare enda tidligere, og dagen ble grusom for alle involvert 😅 Ikke alle barn er bygget for å kunne forskyve døgnrytmen. 

Du er eksperten i dine barns liv. Hold fast på det, og prøv å bit tennene sammen når andre skal belære deg. 

Anonymkode: c75cf...323

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Min 7 åring hadde blitt super fortvilt hvis han var nødt til å legge seg så tidlig i ferien. Avbryte lek med andre barn som er oppe lenger å leker. Det er vel derfor folk reagerer. 

Selvsagt er dine barn supertrette på kvelden. De står jo opp kjempetidlig fordi de legger seg tidlig. Min 7 åring står opp tidlig til vanlig men etter noen sene kvelder i ferien sover han gjerne til 09 - 10 om morningen.

 

Anonymkode: 8aecc...a36

«Min 7-åring...»

Ja, men nå var det ikke ditt barn det var snakk om. Alle barn er ikke like. 

Anonymkode: c75cf...323

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde mine fått styre selv (4, 10 og 13 år), hadde de vært oppe til tidlig morgen og sovet til langt utpå ettermiddagen. I feriene har vi derfor leggetider på 22.00, 23.00 og midnatt. Da må de gå på rommene sine. Yngste blir lagt og sovner, men de to andre styrer det litt selv. Skjer det noe spesielt, er vi selvfølgelig fleksible. 

Anonymkode: b98db...c91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fire og ni her. Begge tåler å snu døgnet og tilbake godt. Fireåringen sier i fra rundt halv ni at hun er trøtt og vil legge seg (hun har alltid vært en fantastisk unge når det gjelder søvn.) Eldste har lakenskrekk så hun er oppe lenge. Begge sover tilsvarende lenge når de legger seg senere. 

Anonymkode: 347e3...436

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tre barn under 5, så følger mest rutiner. Men når vi reiser til Spania blir det annerledes. Da følger vi spansk søvnrytme med siesta. Dette pga varmen og det er mer behagelig for barna om kvelden.

Anonymkode: 13581...4c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

han er 6,5 år legger seg 21-22 på kvelden :) synes det er kos og ha han oppe :) legger seg kl 19 til vanlig. sover til 9-10 må ha 12 timer.

begynner og legge kl 19 igjen når vi kommer hjem 3 august for da skal han på sfo den 5

Anonymkode: 057fa...5a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine er lenge oppe i ferien. Vi er i Kroatia og her er det vanlig å spise middag i 19-20 tida. Jentene legger seg i 22 tida når vi er her, det har de alltid gjort når vi er her nede. De sover til klokka 9 om morgenen, er i godt humør og storkoser seg. 

Anonymkode: bbbd8...326

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er på sydenferie og da lar vi ungene (spesielt yngste) sove en lang siesta midt på dagen i den varmeste tiden og så legger de seg i 22-tiden begge to (2,5 og 5 år gamle), da sover de til rundt 10 neste morgen, syns det er helt greit i ferien. 

Anonymkode: 362a2...095

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

«Min 7-åring...»

Ja, men nå var det ikke ditt barn det var snakk om. Alle barn er ikke like. 

Anonymkode: c75cf...323

Men hun har jo lagd et innlegg her, din dust.🤦🏼‍♀️ Da må man vel regne med svar. Jeg kan vel bare svare på hva mitt barn gjør og hva som passer han. Vi har barn som er på samme alder så det bør jo være ganske så relevant. 

Hva tenker du er riktig svar her? Alle skal svare «du kjenner ditt barn best og bør gjøre hva som er riktig for dere». Dette vet vi jo allerede.

 

 

 

 

Anonymkode: 8aecc...a36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men du må jo gi de et par dager på å tilpasse seg da.. Få unger sover lenge neste dag når de får være sent oppe en eneste dag, men er de sent oppe flere dager på rad lærer de å ta det igjen på morgenen.

Mine var nok nærmere skolealder før leggestid ble forskjøvet så mye da, men nå som yngste er 10 år er det ingen spesielle regler på leggetid, de tar den søvnen de trenger.

I går la yngste seg klokken 22.30 også sov hun til 10 i dag tidlig. Jeg var oppe klokken 8 og hadde to timer for meg selv på morgenkvisten, deilig ;)

 

Anonymkode: 0b292...a7f

For våre barns del hjalp det ikke med "et par dager å tilpasse seg på", de stod opp/står opp like tidlig uansett. Så jo, enkelte barn legger seg til vanlig tid, også i ferier, ikke fordi vi voksne må ha egentid som ei over her skrev men for at ungene skal få nok søvn og at man skal kunne fungere som familie også i ferier. 

Anonymkode: 49300...c5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre på 3 år, 5 år og 7 år, legger seg 1-2 timer senere enn vanlig i ferien, dvs en gang mellom kl 20-21. Da sover de til kl 08 neste morgen. Vi må «holde ut» et par dager etter at vi forskyver leggetiden, de første morgenene våkner de gjerne kl 06-06.30 som vanlig, men nå sover de til kl 07.30-08.

Anonymkode: ee686...c2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg legger mine til vanlig tid. Hvis ikke er det et helvetes humør på de dagen etter. 

4 åringen legger seg 19 enten det er hverdag, helg, ferie eller julaften. 

7 åringen legger seg 20, uansett dag/årstid/høytid etc.

Har prøvd å drøye til 21 med minste barnet og 22.30 med eldste. Men minste våknet 05.30 i stedet for 07.00, og var sur som ei potte dagen etter. 

Eldste våknet også unormalt tidlig og var ei diva uten like. 

Prøvd dette flere ganger med samme resultat. Merker at folk synes det er rart at barna må inn så tidlig på fine sommerdager, men jeg orker ikke ødelagt morgendag. 

 

Anonymkode: 04088...0c6

Dette var deilig å lese! 
Jeg legger ungen min på 6 til samme tid hver dag, og vi har samme rutinene hver dag. Det er gjerne at det blir tannpuss rundt 19-19:30, så Ipad en halvtime eller en time, kommer an på om det er hverdag eller helg. 

Nå i ferien virker det som om foreldrene til ungens venner blir irritert på meg når jeg syns det er for sent å invitere til leking kl 17.45. Jeg mener det er "kvelden" for barnet når klokken er 18-19, og helst vil jeg at "dagen er over" ca 18. Da er det litt mat, litt lek osv og tid til å roe ned før sengetid. 
Barnet mitt sov over hos en venn her for et par uker siden. Jeg har et litt engstelig barn, så ba om å få en sms når de hadde sovnet slik at jeg kunne slappe av. Klokken var 22:45 da jeg fikk melding om at de hadde lagt seg... Samme menneskene hadde mitt barn på besøk et par dager senere. Da hadde døgnrytmen (pga dem) blitt tullete, så barnet hadde stått opp kl 05 den dagen. Da jeg leverte ungen dit, spurte jeg moren når de skulle spise middag, hun sa de skulle spise kl 17. Jeg sa jeg da ville komme og hente mellom 18 og 18:30 fordi barnet måtte legge seg litt tidligere. Jeg kom på døra kl 18:15, da var ikke ,middagen ferdig enda. Faren virket rett og slett sint fordi jeg hentet barnet mitt. Han mente jeg burde gått hjem igjen og hentet igjen 1 time senere.. 

Familier er forskjellige. Selv om "du" lar barna være oppe til langt på natt i ferien, så betyr ikke det at alle andre gjør det samme.. Jeg syns det er helt tullete å sende sms og invitere en 6 åring til å leke når klokken er 18. Da er dagen ferdig i vår familie. 

Anonymkode: 5db6c...51a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...