Gå til innhold

Er ALLE unger oppe til sent i ferien?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg legger mine til vanlig tid. Hvis ikke er det et helvetes humør på de dagen etter. 

4 åringen legger seg 19 enten det er hverdag, helg, ferie eller julaften. 

7 åringen legger seg 20, uansett dag/årstid/høytid etc.

Har prøvd å drøye til 21 med minste barnet og 22.30 med eldste. Men minste våknet 05.30 i stedet for 07.00, og var sur som ei potte dagen etter. 

Eldste våknet også unormalt tidlig og var ei diva uten like. 

Prøvd dette flere ganger med samme resultat. Merker at folk synes det er rart at barna må inn så tidlig på fine sommerdager, men jeg orker ikke ødelagt morgendag. 

 

Anonymkode: 04088...0c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mine på 6 og 8 år er oppe til ca. 22 nå i ferien. Var nettopp på camping og der lekte barn i alle aldersgrupper ute til 21-22.00.

Anonymkode: 68c5e...3e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tre barn, 3, 8 og 10 år. Vi har aldri hatt problemer med å forskyve rutiner/leggetid en eller flere dager med noen av de. Natta er stort sett like lang samme når de legges.

Anonymkode: 9032e...fe8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme problem her så vi har alltid lagt våre til samme tid, året rundt. 

Anonymkode: 49300...c5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du må jo gi de et par dager på å tilpasse seg da.. Få unger sover lenge neste dag når de får være sent oppe en eneste dag, men er de sent oppe flere dager på rad lærer de å ta det igjen på morgenen.

Mine var nok nærmere skolealder før leggestid ble forskjøvet så mye da, men nå som yngste er 10 år er det ingen spesielle regler på leggetid, de tar den søvnen de trenger.

I går la yngste seg klokken 22.30 også sov hun til 10 i dag tidlig. Jeg var oppe klokken 8 og hadde to timer for meg selv på morgenkvisten, deilig ;)

 

Anonymkode: 0b292...a7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dumt spørsmål, for det vet du er like individuelt som alt annet.

Anonymkode: eff28...8b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine 7-åringer kan nå fint legge seg kl 23, men det er jo fordi de har fått litt tid til å tilpasse seg en ny rytme. Det er noen ganske jævlige dager den første uka. 😂 Kom hjem fra stranda nå kl 23. Har sett på solnedgangen. Nå sorterer hun ene alle skjellene sine. 😱

Anonymkode: 60eb0...7f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre på 6 og 9 har vel ikke sovnet ennå, hører jeg. Men det er koselig å ha litt ekstra tid med dem, da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine legger seg 1900 til vanlig. Femåringen får være oppe til 1930 lørdager og i ferier. Syvåringen til 2030. 

Her hvor vi er på ferie er det ansett som galskap. Fordi alle andre barn, uansett alder, får lov å løpe rundt og hyle, synge og brøle til kl. 2230.

😅

Mine sovner heldigvis uansett, for de våkner også i «rett tid» 😵

Anonymkode: 2fcdd...acb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette tilpasses med tiden og årstider, Med første var jeg streng og mente at hun trengte x antall timer med søvn. Etter hver tilpasset jeg de 3 siste barna med ferierutiner og moro. En mellomting er best. La barna finne «egen» rytme hvor alles behov er tilfredsstillt.

Anonymkode: 2820e...bc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine tenåringer legger seg som regel mellom 22 og 23 i ferien. Da våkner de av seg selv mellom 7 og 8. Om de vil være lengre oppe enkelte dager er det greit, men det vil de ikke så ofte.

Anonymkode: 5edfb...007

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte å utsette leggetiden da de var skolealder. De våkner mellom 7 og 8 uansett når de legger seg, men de er o seng senest 22 nå i ferien. De er 9 og 11 år

Anonymkode: 8c1e2...d74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han legger seg mellom 21-24, alt etter hva vi gjør. 

Det tar noen dager når ferien starter før han tar det igjen på morgenen, men nå sover han til kl 8-9. Det er deilig å ha både sene kvelder og morgener med han. 

Han er 6,5 forresten. 

Eldste sønnen min hadde en kompis som ble ropt inn kl 19 uansett hva de gjorde på til langt opp i skolealder. Det var bare trist, men mor og far måtte få egentid, må vite. 

Anonymkode: edd5c...ea9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 åringen legger seg mellom halv 7 og 8, kommer an på hvor trøtt han er, om han har sovet på dagen å hvor aktive vi har vært. Legger han når vi ser at han begynner å bli trøtt 🙂. Men ene dagen sovnet både jeg og han litt for lenge på dagen, så da sovnet han ikke før kl 10, gikk fint det også, jeg stresser ikke med at han må sove til vanlig tid,men han er trøtt uansett så da legger vi han jo selvfølgelig. 

Anonymkode: f52ba...004

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deilig å kunne skyve på døgnrytmen i ferien, barna sover lengre ut på morgenen og er uthvilt når de våkner.

Anonymkode: 6ae28...df7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg legger mine til vanlig tid. Hvis ikke er det et helvetes humør på de dagen etter. 

4 åringen legger seg 19 enten det er hverdag, helg, ferie eller julaften. 

7 åringen legger seg 20, uansett dag/årstid/høytid etc.

Har prøvd å drøye til 21 med minste barnet og 22.30 med eldste. Men minste våknet 05.30 i stedet for 07.00, og var sur som ei potte dagen etter. 

Eldste våknet også unormalt tidlig og var ei diva uten like. 

Prøvd dette flere ganger med samme resultat. Merker at folk synes det er rart at barna må inn så tidlig på fine sommerdager, men jeg orker ikke ødelagt morgendag. 

 

Anonymkode: 04088...0c6

Forstår deg godt. Jeg har alltid gjort det på samme måte. Nå er min 9 år, og er først nå at han kan være litt lenger våken i ferier uten at det ødelegger for mye for ham. 

Anonymkode: c75cf...323

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 åringen sovner rundt kl. 23 hver dag i ferien. Sover til 09-10. Så godt å ha lange dager til kos.

Anonymkode: ca5b7...e34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. 

Han på 4 legger seg ca 7. Jo senere han sovner, jo tidligere våkner han. 

Hun på 6 legger seg ca 20.30. Hvis det er noe spesielt som skjer, så får hun være våken. 

Vi har også en baby som starter dagen i rett tid og ikke sover godt om natten. Derfor har vi voksne behov for et par timer med ro før vi legger oss. Ser ikke noe galt i det. 

Anonymkode: ab33b...0cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg legger mine til vanlig tid. Hvis ikke er det et helvetes humør på de dagen etter. 

4 åringen legger seg 19 enten det er hverdag, helg, ferie eller julaften. 

7 åringen legger seg 20, uansett dag/årstid/høytid etc.

Har prøvd å drøye til 21 med minste barnet og 22.30 med eldste. Men minste våknet 05.30 i stedet for 07.00, og var sur som ei potte dagen etter. 

Eldste våknet også unormalt tidlig og var ei diva uten like. 

Prøvd dette flere ganger med samme resultat. Merker at folk synes det er rart at barna må inn så tidlig på fine sommerdager, men jeg orker ikke ødelagt morgendag. 

 

Anonymkode: 04088...0c6

Nei, når det er ferie er de oppe mye lenger, Legoland stenger feks ikke før 20 (21), skulle vi dratt hjem og lagt dem til 19 liksom? Blir for 21-22 da både for 4 og 8 åring. Til vanlig legger yngste seg 19-1930 og eldste 21-2130.

Begge sover lengre dagen etter som regel, hvis ikke går det helt fint også.

Anonymkode: 49e3f...a37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Han legger seg mellom 21-24, alt etter hva vi gjør. 

Det tar noen dager når ferien starter før han tar det igjen på morgenen, men nå sover han til kl 8-9. Det er deilig å ha både sene kvelder og morgener med han. 

Han er 6,5 forresten. 

Eldste sønnen min hadde en kompis som ble ropt inn kl 19 uansett hva de gjorde på til langt opp i skolealder. Det var bare trist, men mor og far måtte få egentid, må vite. 

Anonymkode: edd5c...ea9

Jada. Du er den perfekte mor og de som velger å gjøre ting annerledes enn deg er egoistiske, slemme foreldre som bare tenker på seg selv. At de kanskje gjør som de gjør fordi de mener det er best for deres barn er selvsagt helt utenkelig!!! 👿👿👿

Anonymkode: 832f0...bcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn legger seg veldig seint nå i ferien. Men de tilpasser seg godt og sover lenge hver morgen. Fellesfrokost på hytta kl 11 :)

Anonymkode: 54634...303

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine er forresten 7 og 10 år. Så de er ikke småbarn. Vi var mye mer rutinert for et par år siden 👍😂

Anonymkode: 54634...303

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn legger seg i 23 tiden i ferien. de er 7 og 11 år. 

Etter langvarig praksis har jeg greid å gjøre dem til ihuga b-mennesker.

Anonymkode: dd3f6...28c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine er små enda (2 og 4 år), og hver gang vi «avviker» fra soverutinene blir det tull.. Vi må legge de senest kl 19, hvis ikke «bekker de over» og blir helt rabiate. Selv når vi lar de sove dupp på dagtid og legger de senere, våkner de grytidlig. Sååå irriterende, for vi vil jo at de skal få være med på det som skjer på kveldene i ferien! Kan hende det snur når de blir eldre ☺️ 

Anonymkode: 9b81c...795

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...