Gå til innhold

Er barnevernet farlig for vanlige barneforeldre?

Anbefalte innlegg

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei. Foreldre som mister barna sine til bvtj mangler ofte både selvinnsikt og dømmekraft. Barnevertjenesten har et lovverk å forholde seg til, noe som gjør at de ikke kan uttale seg. Taushetsplikt, heter det. Selv etter samtykke fra nevnte foreldre bør i de fleste tilfeller bvtj avstå fra å uttale seg, og i hvert fall i media. 

Dette er grunnen, ikke hør på konspirasjonsteorikere eller bruk anti-barneverngrupper på Facebook som kildegrunnlag... 

Anonymkode: 2805e...439

Det at mange advokater reagerer på metoder som barnevernet bruker og at det er nå hele 26 saker inne til behandling i menneskerettighetsdomstolen har jeg ikke funnet på noe anti-barnevern grupper på Facebook. Der vet jeg at det er mye rart. Jeg leste dette på nrk og Dagbladet. 

Anonymkode: d6b66...b9d

Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jobber du i barnevernet? Hvordan vet du at de håndterer bekymringsmeldinger slik? Bare lurer.

Vi som jobber i instanser som samarbeider med barneverntjenesten ser hvordan de jobber. 

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Veldig ofte leser jeg historier i media (aviser, aktuelle saker der, ikke antibarnevern grupper) at foreldre mister barna sine dersom det er snakk om vold. Men av og til skjer det at foreldre får veiledning. Hvorfor ble disse behandlet så forskjellig?

Unnskyld meg, men er du så bortreist som du virker? Det er selvsagt grader av vold, samtidig som at noen foreldre er mulige å veilede, noen er ikke. 

Den enkle forklaringen er at folk er forskjellige, derfor er også tiltakene forskjellige. 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Vi som jobber i instanser som samarbeider med barneverntjenesten ser hvordan de jobber. 

Hva tenker du om at det er hele 26 saker inne til behandling i EMD? I hver sak så klager de på vedtaket om omsorgsovertakelse eller samvær. Er det ikke litt oppsiktsvekkende? Hva er grunnen til at Norge må svare for hele 26 saker, tror du? Jeg er bare nysgjerrig. Folk sier jo her at det er foreldrene det er noe galt med når barna blir tatt, men er det alltid det?

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Unnskyld meg, men er du så bortreist som du virker? Det er selvsagt grader av vold, samtidig som at noen foreldre er mulige å veilede, noen er ikke. 

Den enkle forklaringen er at folk er forskjellige, derfor er også tiltakene forskjellige. 

Hmm. Var ikke meningen å virke sik, jeg bare lurte. Mener å ha hørt at det er noe som heter akuttvedtak i fra bvt, som da betyr at barna må ut mens bvt undersøker. Trodde det gjaldt alle typer vold jeg.

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det at mange advokater reagerer på metoder som barnevernet bruker og at det er nå hele 26 saker inne til behandling i menneskerettighetsdomstolen har jeg ikke funnet på noe anti-barnevern grupper på Facebook. Der vet jeg at det er mye rart. Jeg leste dette på nrk og Dagbladet. 

Det at det er nå 26 saker inne til behandling i menneskerettighetsdomstolen betyr ikke nødvendigvis at de vinner. Eller at de harrett i sakene. 

Anonymkode: f3c2a...7d9

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hmm. Var ikke meningen å virke sik, jeg bare lurte. Mener å ha hørt at det er noe som heter akuttvedtak i fra bvt, som da betyr at barna må ut mens bvt undersøker. Trodde det gjaldt alle typer vold jeg.

Kanskje du skal tenke på å utdanne deg innen feltet? Da får du svar og kunnskap. Mye bedre enn å anta, tro og spekulere.

Anonymkode: 6babc...d1b

Skrevet
21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det at det er nå 26 saker inne til behandling i menneskerettighetsdomstolen betyr ikke nødvendigvis at de vinner. Eller at de harrett i sakene. 

Anonymkode: f3c2a...7d9

Nei, det er sant. Men hvilken som helst sak slipper heller ikke gjennom. Ut i fra det de i EMD har sett/gått gjennom så valgte de å ta saken inn til behandling. Det må da være en grunn for det. Tviler på at de ville gjort det hvis foreldrene har banket barna sine osv. Men hva vet jeg.

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Må jo begynne å lure. Media sier sitt. Hvorfor kan ikke BV forsvare seg da?

Vel, skudd i mørket herfra, men kanskje fordi informasjonen de sitter med er strengt taushetsbelagt, og fordi barna ikke senere skal kunne google sin egen sak og finne at tv og aviser fråtset i den? At de skal kunne garantere barnas anonymitet? At de er forpliktet til å holde også foreldrene skadesløse, samme hvor jævlig disse har behandlet sine barn! 

Anonymkode: 9a7a5...1f5

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Folk sier jo her at det er foreldrene det er noe galt med når barna blir tatt, men er det alltid det?

Hvis det IKKE skyldes foreldrene, så må det kanskje skyldes at barnevernsetaten brenner inne med altfor mye penger fra det offentlige og dermed har behov for å pøse det ut et sted. Omsorgsovertakelser er skikkelig dyre, med advokater og greier. Fosterhjem er også dyrt. Da finner BV i alle fall et hull å stappe alle disse overflødige gryna i. Opplagt! 

Anonymkode: 9a7a5...1f5

Skrevet
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva tenker du om at det er hele 26 saker inne til behandling i EMD? I hver sak så klager de på vedtaket om omsorgsovertakelse eller samvær. Er det ikke litt oppsiktsvekkende? Hva er grunnen til at Norge må svare for hele 26 saker, tror du? Jeg er bare nysgjerrig. Folk sier jo her at det er foreldrene det er noe galt med når barna blir tatt, men er det alltid det?

Men i de fleste av de sakene så er det ikke omsorgsovertakelsen i seg selv som er tatt opp. De dreier seg om tvangsadopsjon og mengden samvær. Så det store spørsmålet i disse sakene er hvor stor vekt  skal man legge på biologisk tilknytning etter omsorgsovertakelse. Mange av de dreier seg jo også om små babyer, og hvor mye samvær biologiske foreldre skal ha etter hvert.

Anonymkode: 7e370...586

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men i de fleste av de sakene så er det ikke omsorgsovertakelsen i seg selv som er tatt opp. De dreier seg om tvangsadopsjon og mengden samvær. Så det store spørsmålet i disse sakene er hvor stor vekt  skal man legge på biologisk tilknytning etter omsorgsovertakelse. Mange av de dreier seg jo også om små babyer, og hvor mye samvær biologiske foreldre skal ha etter hvert.

Anonymkode: 7e370...586

Ja det er jo sant... 

hva ville du gjort hvis du ble fratatt dine barn uten grunnlag? Jeg har altså ikke mistet mine, men etter alt som står i media har jeg begynt å få frykt for at dette kan skje meg. Nesten så jeg gleder meg til barna blir store snart 😅 Småbarn forstår ikke så mye hvis dette hadde skjedd. De hadde bare blitt redd og forvirret. Og hadde sikkert trodd at noe var galt med dem siden mamma og pappa ikke ville ha dem mer :( 

Skrevet

Du skaper deg angst slik du grubler på dette, Hi.

Du sier selv det ikke er noen grunn til at bv skulle ha noe å utsette på dere som foreldre, ergo har barna dine det sikkert bra. Ingen grunn til å skape seg selv angst for tenkte tilfeller som det er så godt som ingen sjanse for skal skje.

Anonymkode: aeac4...948

Skrevet

Barnevernet er absolutt ikke farlig for noen. Barnevernet gjør virkelig så godt de kan, i alle fall omtrent 98 % av tiden. Noen ganger glipper det, dessverre, men all propagandaen som er å lese i diverse avisoppslag og i ulike nettfora er som regel fra foreldre som ikke eier gangsyn eller selvinnsikt. 

Anonymkode: ba733...78e

Skrevet

Du skaper deg angst slik du grubler på dette, Hi.

Du sier selv det ikke er noen grunn til at bv skulle ha noe å utsette på dere som foreldre, ergo har barna dine det sikkert bra. Ingen grunn til å skape seg selv angst for tenkte tilfeller som det er så godt som ingen sjanse for skal skje.

Kan ikke noe for det, dessverre. Det er jo ikke slik at jeg bare går rundt og tenker på «nå mister jeg sikkert barna mine» eller «nei, nå blir jeg sikkert meldt av noen» osv. Jeg tenker at det er ikke så mye som skal til for å havne der at blir «meldt» til BV. En misforståelse kan være nok. 

Skrevet
21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Barnevernet er absolutt ikke farlig for noen. Barnevernet gjør virkelig så godt de kan, i alle fall omtrent 98 % av tiden. Noen ganger glipper det, dessverre, men all propagandaen som er å lese i diverse avisoppslag og i ulike nettfora er som regel fra foreldre som ikke eier gangsyn eller selvinnsikt. 

Jeg vet at disse anti-barnevern grupper på Facebook og diverse forum hvor folk skriver hvor synd det er i dem at de mistet barna og at BV er korrupt osv., DET bekymrer ikke meg. Fordi jeg vet at der er det mange skjebner som noen ganger ikke forstår hva de har gjort galt, ikke eier selvinnsikt som du sier osv. Det som bekymrer meg er at fagpersoner, sakkyndige psykologer og advokater sier det samme som dem på disse gruppene, og at de går i avisen med det, DET skaper en bekymring hos meg. For hvorfor skal disse fagpersonene plutselig være bekymret for utviklingen i barnevernet dersom det er i utgangspunktet ikke noe å være bekymret for så lenge du tar vare på barna dine. De fremstiller det slikk at «normale» mennesker kan bli utsatt for denne «heksejakten» som de kaller det. Unormalt av meg å reagere på det? Kanskje. Men jeg er så redd for å miste det kjæreste jeg har. Selvfølgelig, av og til tenker jeg på at det kan skje en ulykke, leser stadig om det også. Men det er liksom det som har brent seg fast. Fordi det er kanskje det verste som kan skje en forelder. Muligens 🤷‍♀️ Beklager bare reflekterer litt 😅

Skrevet
34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan ikke noe for det, dessverre. Det er jo ikke slik at jeg bare går rundt og tenker på «nå mister jeg sikkert barna mine» eller «nei, nå blir jeg sikkert meldt av noen» osv. Jeg tenker at det er ikke så mye som skal til for å havne der at blir «meldt» til BV. En misforståelse kan være nok. 

Jo, kun kan velge om du ønsker å skape deg mer angst på dette eller ikke. Du kan velge å slutte å lese om temaet, du kan velge å ikke opprette tråder om det. Du kan velge å gjøre noe helt annet som opptar tankene dine hvis du begynner å gruble på det.

Har du ingen grunn til å være bekymret for egen omsorgsevne så har du heller ingen grunn til å være bekymret for bv.

Skrevet
23 timer siden, Anonym bruker skrev:

Min erfaring med barnevernet, er at de bruker for lang tid på omsorgsovertagelse. Og gir foreldrene alt for mange sjanser. 

Så må du tenke på at alle sakene i media, så er det foreldrene sine versjon, av hva som skjedde. Barnevernet har taushetsplikt.

Da jeg var barn så ble jeg regelmessig voldtatt, og utsatt for fysisk og psykisk vold, ble tatt av barnevernet først da jeg var 15 år. Og tror du foreldrene mine innrømmet noe skyld. Nei, de var helt perfekt, de hadde aldri gjort noe galt. Jeg var bare et svært problematisk barn, som holdt på med dop, alkohol, tyveri og prostitusjon. Mens sannheten var at jeg aldri hadde prøvd narkotika, eller alkohol, eneste mannen som hadde hatt sex med meg, var min far, jeg hadde aldri stjålet noe. Jeg gjorde det svært bra innen min idrett, og på skolen. 

Har og en nabo som ble fratatt sine barn, og hun synes og barnevernet er djevelen selv, og hun er bare perfekt. Hun er alkis, full allerede fra tidlig på dag, da barna bodde hos henne, så skrek hun de mest grusomme tingene til de hele tiden, og hun klarte bare ikke å ta vare på de. Jeg meldte henne selv, og var langt fra den eneste naboen.

Hvem som har mistet barna sine, ønsker å gå ut å si at de var elendige foreldre, slo eller misbrukte barna sine?

Anonymkode: 1700e...01c

Varme klemmer til deg ❤️ Jeg er helt enig. 

Skrevet

Nei BV er ikke farlig for normale oppegående foreldre. BV har vært på hjemmebesøk her pga barnefaren som jeg ikke bor med,fikk flere bekymringsmeldinger på seg. BV kom kun på ett hjemmebesøk å gikk kun inn i rommene de ble innvitert i,det var snik i kjøleskap eller i klesskap. Etter hjemmebesøket fikk jeg faktisk skryt av hvordan jeg var som mamma,å kom med konkrete eksempler hva de likte. Etter ca 3 mnder henla de saken å har ikke hørt mer fra de. Det er nå 2 år siden.

Anonymkode: 6f008...3a2

Skrevet

Det var ikke sniking i kjøleskap/klesskap*

Anonymkode: 6f008...3a2

Skrevet

Nei de er ikke farlige.

Og alt du leser om bør du ta med en klype salt, alt er fra foreldrene side

Anonymkode: d3b2c...826

Skrevet

Nei de er ikke farlige.

Og alt du leser om bør du ta med en klype salt, alt er fra foreldrene side

Det som advokater sier også? De uttaler jo seg i de sakene, i noen ihvertfall. Og da reagerer advokatene på behandlingen foreldrene fikk av BV. Det ble blant annet nevnt heksejakt. Hvorfor sier advokatene det da? Det er tydeligvis ikke bare foreldrene som sier disse tingene. 

Skrevet
4 hours ago, Anonym bruker said:

Det som advokater sier også? De uttaler jo seg i de sakene, i noen ihvertfall. Og da reagerer advokatene på behandlingen foreldrene fikk av BV. Det ble blant annet nevnt heksejakt. Hvorfor sier advokatene det da? Det er tydeligvis ikke bare foreldrene som sier disse tingene. 

fordi det er jobben deres, de får betalt

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

fordi det er jobben deres, de får betalt

Nettopp. Advokater sier det de blir betalt for å si. 

For å illustrere dette, så ba advokaten til Svein Jemtland om frifinnelse, og fikk selvsagt betalt for å gjøre det. Jemtland ble dømt til 17 år, og ble betegnet som kaldblodig. 

Skrevet
45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nettopp. Advokater sier det de blir betalt for å si. 

For å illustrere dette, så ba advokaten til Svein Jemtland om frifinnelse, og fikk selvsagt betalt for å gjøre det. Jemtland ble dømt til 17 år, og ble betegnet som kaldblodig. 

Hmm tenkte ikke på det, men når du sier det så kan det høres logisk ut. 

Men hva med henne som jobber som beredskapshjem? Hun varslet noe greier ang barnevernet... Og etter det vant foreldrene saken, selv om saken var egentlig oppklart, hun skulle ikke ha omsorgen for barnet sitt. Plutselig snudde det. Beredskapsmor varslet kommunen om metodene i arbeidet til BV, som var ganske uprofesjonelle. De gjorde alt for at mor skulle miste omsorgen. Men heldigvis ble de gjennomskuet. Hadde ikke dette blitt varslet så hadde barnet ikke fått bo hos moren. En familie ødelagt. Nå er det kanskje snakk om at alle sakene skal gjenopptas hvor disse BV ansatte hadde vurdert mor og barn. Og det er ganske trist. Hvorfor gikk de inn for at mor skal miste barnet? Hvorfor skrive rapporter som ikke stemmer overens med sannheten osv.? Jeg er bare så skremt av måten enkelte kan jobbe på. De ødelegger så mye ved slik oppførsel... mulig det er noe jeg ikke vet/forstår/kan forstå. Men slik de fremstiller det, så er det katastrofe om de jobber slik de gjør! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...