Anonym bruker Skrevet 11. juli 2019 #51 Skrevet 11. juli 2019 17 timer siden, voksenmann skrev: Har ingen erfaring med barnevernet selv (heldigvis) men vet uansett nok om dem.Det har vel ikke så mye med denne saken å gjøre ,men det å bli beredskapshjem eller fosterfamilie innebærer store inntekter (flere hundre tusen i året ) så dem aller fleste barnevernansatte lar seg kjøpe for en relativt billig penge vet jeg . Dette gir jo ikke mening i det hele tatt i den saken denne tråden startet med. Det er jo beredskapsmor (altså hun som faktisk får betalt) som har varslet. Anonymkode: ceee8...8a0
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2019 #52 Skrevet 11. juli 2019 Å ta barn fra foreldrene burde faktisk være aller siste utvei, ikke noe man gjør bare fordi man ikke liker oppdragerstilen til foreldrene. Det vil i de aller fleste tilfeller være langt mer traumatiserende å bli tatt fra foreldrene sine enn å ha dårlige foreldre. Hele vitsen med barnevernet er å beskytte barn, dermed må man tenke på langtidsvirkningene av å bli tatt fra foreldrene, og man må tenke så langt frem at man vurderer hvordan barna får det som voksne. Slike traumer kan påvirke forholdene deres som voksne, jobbevne, rus(mis)bruk osv. BV skal aldri fjerne barn fra foreldre kun for å straffe dårlige foreldre eller pga noe de mener blir bedre kun på kort sikt (f eks et barn som får mindre kjeft i hverdagen på kort sikt, men som på lang sikt sitter igjen med traumer som påvirker dem for resten av livet). Anonymkode: f9589...ccb
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2019 #53 Skrevet 11. juli 2019 19 minutter siden, Anonym bruker skrev: Å ta barn fra foreldrene burde faktisk være aller siste utvei, ikke noe man gjør bare fordi man ikke liker oppdragerstilen til foreldrene. Det vil i de aller fleste tilfeller være langt mer traumatiserende å bli tatt fra foreldrene sine enn å ha dårlige foreldre. Hele vitsen med barnevernet er å beskytte barn, dermed må man tenke på langtidsvirkningene av å bli tatt fra foreldrene, og man må tenke så langt frem at man vurderer hvordan barna får det som voksne. Slike traumer kan påvirke forholdene deres som voksne, jobbevne, rus(mis)bruk osv. BV skal aldri fjerne barn fra foreldre kun for å straffe dårlige foreldre eller pga noe de mener blir bedre kun på kort sikt (f eks et barn som får mindre kjeft i hverdagen på kort sikt, men som på lang sikt sitter igjen med traumer som påvirker dem for resten av livet). Anonymkode: f9589...ccb Å fjerne barna fra foreldrene ER siste utvei. Noen ganger er sakene så alvorlige at de må fjerne barna med det samme, men i de aller fleste tilfeller forsøker de å hjelpe foreldre til å endre seg og få kompetanse til å bli gode omsorgspersoner. Likevel er det ikke alle foreldre som vil samarbeide, og det er ikke alle foreldre som er i stand til å bli gode omsorgspersoner. Da må bv til slutt søke om å fjerne barna fra foreldrene, for å beskytte barna. Jeg kjenner til noen tilfeller hvor bv dessverre gjorde som du sier, de ga foreldrene all verdens tid til å endre seg, ta imot veiledning og behandling, la til rette, skaffet støtteordninger. Slik gikk det i årevis og barna ble mer og mer traumatisert. To av barna har fått varige traumer av å ha vært hos foreldrene altfor lenge, samt nye traumer hver gang foreldrene søkte om å få tilbake barna og de rettsrundene det førte med seg. Nå er disse barna heldigvis varig hos fosterforeldre som skal adoptere dem. Men behandling pga. de traumene foreldrene har påført dem må de regne med i mange, mange år til. Et annet barn fikk dessverre bo hjemme til det var i begynnelsen av tenårene, tross mange og sterke tilbakemeldinger i alle år om at barnet ble traumatisert av svært ustabil forelder. Nå er heldigvis også dette barnet i fosterfamilie, og selv om barnet fremdeles på sitt vis er glad i forelder så sier det at det er utrolig godt å slippe å bo sammen med forelder, slippe å forholde seg til denne. Jeg kjenner til to slike tilfeller til, samt en venninne som opplevde det samme som barn. Noen ganger gir bv foreldre altfor mye tid også. Og det skaper dypere traumer og skader hos barna. Bv skal gjøre en riktig jobb, og ingen i bv ønsker å fjerne barna fra foreldrene uten grunn. Men det finnes mer og mindre dyktige fagpersoner i alle yrker, også bv. Så bv må jobbe for å bli bedre, og de trenger flere ressurser for å kunne følge opp alle de barna som dessverre trenger hjelp. Anonymkode: 85625...216
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2019 #54 Skrevet 11. juli 2019 En av de 26 sakene som skal inn til EMD kjenner jeg veldig godt til. Det har skjedd saksbehandlingsfeil, men avgjørelsen om omsorgsovertakelse var riktig, takk og pris. Moren er overhodet ikke egnet, de barna hun har fått beholde har betalt prisen for det. Familien fremmer sak da de håper på en stor erstatningssum. Omsorgsovertakelse er siste utvei. I denne saken var det mor som sa at hun ikke orket et nytt barn og barnet ble flyttet. Anonymkode: 2dd9e...bca
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2019 #55 Skrevet 11. juli 2019 Jeg lurer på hvordan forberede de små barn til flytting fra mor og far, spesielt hvis «omsorgssvikten» er i så liten grad at barnet ikke merker noe til dette. Det må jo være forferdelig for det stakkars barnet og gå gjennom noe sånt, bli revet vekk fra mamma og pappa. Han/hun forstår sikkert ingenting og er kjemperedd. Anonymkode: 12dc0...fdf
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2019 #56 Skrevet 11. juli 2019 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Å ta barn fra foreldrene burde faktisk være aller siste utvei, ikke noe man gjør bare fordi man ikke liker oppdragerstilen til foreldrene. Det vil i de aller fleste tilfeller være langt mer traumatiserende å bli tatt fra foreldrene sine enn å ha dårlige foreldre. Hele vitsen med barnevernet er å beskytte barn, dermed må man tenke på langtidsvirkningene av å bli tatt fra foreldrene, og man må tenke så langt frem at man vurderer hvordan barna får det som voksne. Slike traumer kan påvirke forholdene deres som voksne, jobbevne, rus(mis)bruk osv. BV skal aldri fjerne barn fra foreldre kun for å straffe dårlige foreldre eller pga noe de mener blir bedre kun på kort sikt (f eks et barn som får mindre kjeft i hverdagen på kort sikt, men som på lang sikt sitter igjen med traumer som påvirker dem for resten av livet). Anonymkode: f9589...ccb Det er siste utvei. Alltid! Anonymkode: 3abbb...63e
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2019 #57 Skrevet 12. juli 2019 14 timer siden, Anonym bruker skrev: Det er siste utvei. Alltid! Anonymkode: 3abbb...63e Stemmer ikke, dessverre. Bodnariu, Bendikene, kanadiske gutten - disse er bare de som kommer i hode med en gang. Selve listen med eksemplene for brutale og unødvendige fratakelser av barn (ofte med vold og politi) er uendelig. Anonymkode: 7549f...9f4
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2019 #58 Skrevet 12. juli 2019 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Stemmer ikke, dessverre. Bodnariu, Bendikene, kanadiske gutten - disse er bare de som kommer i hode med en gang. Selve listen med eksemplene for brutale og unødvendige fratakelser av barn (ofte med vold og politi) er uendelig. Anonymkode: 7549f...9f4 Hvordan vet du at fratakelse er unødvendig? Vi vet jo ikke alt. Det er alltid to sider av en sak. Anonymkode: 12dc0...fdf
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2019 #59 Skrevet 12. juli 2019 På 11.7.2019 den 10.34, Anonym bruker skrev: Jeg har aldri hatt noe med dem å gjøre, heldigvis. Men som jeg skrev tidligere, det er fort gjort å havne i den situasjonen. Jeg er livredd for det. Ikke fordi jeg har noe å skjule, men rett å slett fordi jeg er redd for å bli misforstått. Eller at de dem går inn med en negativ innstilling, og «finne det de vil finne». Nesten så jeg gleder meg til barnet mitt er såpass stort at det forstår en del. At dersom det viser seg at h*n må flytte fra oss pga en «feil», så vil hun forstå at dette er bare midlertidig og at vi skal kjempe for å få h*n hjem igjen. Nå er barnet mitt såpass lite at det ville vært tragedie om dette hadde skjedd. Barnet mitt ville vært livredd. Og det kan skade for resten av livet. Slike «feil» i bv bør ikke skje. For selv om barnet kommer hjem igjen så er skaden allerede skjedd. Har hørt en historie om en mor som har mistet to små barn. Det hele var «feil» og det fant de ut av til slutt. Men da barna kom hjem igjen var de livredde hver gang det ringte på døren, de var redd for at noen skulle ta dem og hadde mareritt om natten. De sliter den dag idag. Dette var 10 år siden. Så det er ikke bare bare vil jeg tro. Det er så sinnsykt redd for. Men jeg kommer ikke til å ha piggene ute dersom jeg skulle havne i en situasjon hvor bv må undersøke. Skal ikke stille med advokat, men rett og slett være åpen og vennlig. Vise at vi er «normale foreldre» uten noe å skjule. Og at vi kommer til å samarbeide så langt det lar seg gjøre. Og at dersom de skulle vurdere det dit hen at barnet må flytte, så vil vi si til dem at vi er med på alt mulig av kurs og veiledning bare for å få barnet vårt hjem igjen. Tror nok de vil etter pris på foreldre som vil samarbeide. Anonymkode: 12dc0...fdf Du er jo fullstendig paranoid, helt koko! Barneverntjenesten kommer ikke og stjeler barna til folk uten grunn! Du koker mye rundt de 26 sakene i EDM, men kjære deg - folk man VET er farlige kriminelle forsøker også å anke dommene sine i ett sett. Det er ikke sånn at alle granskingssaker ender med at det finnes grove feil. I noen saker vil det SELVSAGT finnes, fordi alle gjør feil, også barnevernsansatte. Men å gå rundt å være livredd for at noen en dag skal komme og banke på døra di - og ta med seg ungene dine, det er bare selvpining. Jaggu er det skadelig for både deg og ungene dine også. Anonymkode: 1327c...770
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2019 #60 Skrevet 12. juli 2019 På 10.7.2019 den 19.52, voksenmann skrev: Mange som vil bli fosterforeldre da det innebærer store inntekter (tror det er over 400 000 i året ) så hvis de betaler noen titalls tusen til en barnevernsansatt , så klarer nok vedkommende å finne et "lett " bytte . Å herregud. Du ANER virkelig ikke hva du snakker om... Anonymkode: fd4cb...204
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2019 #61 Skrevet 12. juli 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Du er jo fullstendig paranoid, helt koko! Barneverntjenesten kommer ikke og stjeler barna til folk uten grunn! Du koker mye rundt de 26 sakene i EDM, men kjære deg - folk man VET er farlige kriminelle forsøker også å anke dommene sine i ett sett. Det er ikke sånn at alle granskingssaker ender med at det finnes grove feil. I noen saker vil det SELVSAGT finnes, fordi alle gjør feil, også barnevernsansatte. Men å gå rundt å være livredd for at noen en dag skal komme og banke på døra di - og ta med seg ungene dine, det er bare selvpining. Jaggu er det skadelig for både deg og ungene dine også. Anonymkode: 1327c...770 Jeg har det sånn nesten hver dag; redd for at BV skal bare komme på døra med politi å ta barna våre. Og vi er en helt vanlig familie på 4. Da vi er utlandske å noen ganger høylytte så lurer jeg på hva naboen tenekr om oss Anonymkode: 5407b...e89
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2019 #62 Skrevet 12. juli 2019 På 11.7.2019 den 18.48, Anonym bruker skrev: Jeg lurer på hvordan forberede de små barn til flytting fra mor og far, spesielt hvis «omsorgssvikten» er i så liten grad at barnet ikke merker noe til dette. Det må jo være forferdelig for det stakkars barnet og gå gjennom noe sånt, bli revet vekk fra mamma og pappa. Han/hun forstår sikkert ingenting og er kjemperedd. Anonymkode: 12dc0...fdf Syns du skal lese deg litt opp... ingen barn blir hentet brått med bakgrunn i «umerkelig» omsorgssvikt, altså. Bekymringsmeldinger sendes fra f eks skole, barnehage, helsesøster eller andre fordi de ser noe foruroligende hos barnet (atferd, noe barnet forteller, sår og skader el lign) eller fordi de ser noe foruroligende mellom forelder og barn (mor/far oppfører seg lite empatisk? Har sinneutbrudd som ikke står i forhold til barnets alder el atferd? Bruker vold? Virker berusa sammen med barnet osv osv.) Anonymkode: fd4cb...204
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2019 #63 Skrevet 12. juli 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har det sånn nesten hver dag; redd for at BV skal bare komme på døra med politi å ta barna våre. Og vi er en helt vanlig familie på 4. Da vi er utlandske å noen ganger høylytte så lurer jeg på hva naboen tenekr om oss Anonymkode: 5407b...e89 Men da kan du jo trøste deg med ar politi og barnevern IKKE kommer til å gjøre dette, for de har ingen lovhjemmel til det. Anonymkode: fd4cb...204
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2019 #64 Skrevet 13. juli 2019 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg har det sånn nesten hver dag; redd for at BV skal bare komme på døra med politi å ta barna våre. Og vi er en helt vanlig familie på 4. Da vi er utlandske å noen ganger høylytte så lurer jeg på hva naboen tenekr om oss Anonymkode: 5407b...e89 Det å være utenlandsk er ingen unnskyldning for å være høylytt. Hvorfor ikke ta hensyn til de rundt dere? Anonymkode: 6e910...4ee
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2019 #65 Skrevet 13. juli 2019 20 timer siden, Anonym bruker skrev: Hvordan vet du at fratakelse er unødvendig? Vi vet jo ikke alt. Det er alltid to sider av en sak. Anonymkode: 12dc0...fdf Fordi forldrene vant til slutt, mens barna ble skadet og traumatisert. Anonymkode: 7549f...9f4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå