Anonym bruker Skrevet 10. juli 2019 #1 Skrevet 10. juli 2019 https://www.dagbladet.no/nyheter/derfor-slo-de-alarm-om-barnevernet/71334104 dette er for dem som har Dagbladet Pluss, men for dem som ikke har det så kan dere likevel lese litt av innlegget og danne dere ett bilde av hva saken handler om. Jeg litt sjokkert. Trodde at slikt hørte man bare på diverse anti barnevern grupper osv. Hva kan ha skjedd der? Kan noen oppklare dette til meg? Altså, det er kjempefint at beredskapsmor varslet om disse tingene, men det burde ikke ha skjedd i første omgang? Kan noen med viten og vilje gå inn for å gjøre alt de kan for å ta barna med å skrive en rapport som «passer» for fylkesnemnda? Å ignorere totalt de positive tingene med både barna og familiene? Er det jeg som er litt følsom idag eller skjer det noe innen barnevernet som aldri burde ha skjedd og noen må stoppe det asap! Ellers er jeg kjempeglad for at vi har barnevernet i Norge og at de setter barnas beste veldig høyt i forhold til andre land. Dette er veldig bra. Kjenner noen innen etaten også. Kjempe snille og greie folk med god forståelse. Anonymkode: 12dc0...fdf
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2019 #2 Skrevet 10. juli 2019 Det som er positivt i denne saken er at mora fikk barna sine tilbake etter at beredskapsmor varslet om saken. Dette snudde saken helt på hode og forhåpentligvis skjer det aldri igjen. Anonymkode: 12dc0...fdf
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2019 #3 Skrevet 10. juli 2019 Jeg tenker at det helt klart er rom for forbedring i enkelte kommuner. Jeg vet om noen kommuner som sliter med både ressurser og kompetente ansatte, og motsatt vet jeg om kommuner som har et fantastisk barnevern. Generelt burde det være et fokus på å styrke barnevernet nasjonalt og holde litt øye med metoder og rammer for arbeidet som blir gjort. Anti-barnevern gruppen er som du sier, bare søppel. Man kan naturlig nok ikke ta den gruppen seriøst. Men, det er dessverre saker hvor feil blir gjort, og som i denne saken, hvor alvorlige feil blir gjort. Anonymkode: 3abbb...63e
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2019 #4 Skrevet 10. juli 2019 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg tenker at det helt klart er rom for forbedring i enkelte kommuner. Jeg vet om noen kommuner som sliter med både ressurser og kompetente ansatte, og motsatt vet jeg om kommuner som har et fantastisk barnevern. Generelt burde det være et fokus på å styrke barnevernet nasjonalt og holde litt øye med metoder og rammer for arbeidet som blir gjort. Anti-barnevern gruppen er som du sier, bare søppel. Man kan naturlig nok ikke ta den gruppen seriøst. Men, det er dessverre saker hvor feil blir gjort, og som i denne saken, hvor alvorlige feil blir gjort. Anonymkode: 3abbb...63e Fint å lese at mora fikk barna tilbake, men hva hadde skjedd om ikke dette hadde blitt varslet? Og hvor mange saker har de behandlet hvor foreldrene som faktisk har mistet barna sine for godt? Jeg synes dette er helt forferdelig. Jeg har jo barn selv og kan bare forestille meg hvordan det er for enkelte. Den dag idag føler jeg at det er lett å bli meldt til barnevernet. En venninne av meg ble meldt av eksen sin som ren hevn! Og en annen bekjent av meg ble meldt av en nabo! Der vet jeg ikke hva som var rett eller galt, de var vist veldig uenige. Men likevel. Føler det ikke skal så mye til. Og så havner man hos en saksbehandler som er lik som i denne saken, hva gjør man da? Hvem som helst kan ende opp slik tenker jeg, eller tar jeg feil? Anonymkode: 12dc0...fdf
Gjest voksenmann Skrevet 10. juli 2019 #5 Skrevet 10. juli 2019 Har ingen erfaring med barnevernet selv (heldigvis) men vet uansett nok om dem.Det har vel ikke så mye med denne saken å gjøre ,men det å bli beredskapshjem eller fosterfamilie innebærer store inntekter (flere hundre tusen i året ) så dem aller fleste barnevernansatte lar seg kjøpe for en relativt billig penge vet jeg .
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2019 #6 Skrevet 10. juli 2019 36 minutter siden, voksenmann skrev: Har ingen erfaring med barnevernet selv (heldigvis) men vet uansett nok om dem.Det har vel ikke så mye med denne saken å gjøre ,men det å bli beredskapshjem eller fosterfamilie innebærer store inntekter (flere hundre tusen i året ) så dem aller fleste barnevernansatte lar seg kjøpe for en relativt billig penge vet jeg . Forstod ikke helt hva du mente med det egentlig... Anonymkode: 12dc0...fdf
Gjest voksenmann Skrevet 10. juli 2019 #7 Skrevet 10. juli 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Forstod ikke helt hva du mente med det egentlig... Anonymkode: 12dc0...fdf Mange som vil bli fosterforeldre da det innebærer store inntekter (tror det er over 400 000 i året ) så hvis de betaler noen titalls tusen til en barnevernsansatt , så klarer nok vedkommende å finne et "lett " bytte .
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2019 #8 Skrevet 10. juli 2019 1 minutt siden, voksenmann skrev: Mange som vil bli fosterforeldre da det innebærer store inntekter (tror det er over 400 000 i året ) så hvis de betaler noen titalls tusen til en barnevernsansatt , så klarer nok vedkommende å finne et "lett " bytte . Det stemmer ikke. Man blir i noen tilfelle fristilt fra sin ordinære jobb og da dekkes inntektstapet. Det er ingen beredskapshjem som betaler barnevernet for å sende de barn? Er du helt på styr?? Anonymkode: 4ec78...e2b
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2019 #9 Skrevet 10. juli 2019 Altså jeg har vert i barnevernet lenge, synes de gjør en fantastisk jobb. Du vet foreldrene som blir tatt fra barna sine ikke er noe og høre på,men den saken om hun trude og hun syvbarnsmoren var det jo noe veldig FEIL, så bra de blir ordet opp i. Men barnvernet reagerer som ofte altfor sent, så stort sett er barna allerede ødelagt Anonymkode: a6400...3ad
Gjest voksenmann Skrevet 10. juli 2019 #10 Skrevet 10. juli 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Altså jeg har vert i barnevernet lenge, synes de gjør en fantastisk jobb. Du vet foreldrene som blir tatt fra barna sine ikke er noe og høre på,men den saken om hun trude og hun syvbarnsmoren var det jo noe veldig FEIL, så bra de blir ordet opp i. Men barnvernet reagerer som ofte altfor sent, så stort sett er barna allerede ødelagt Anonymkode: a6400...3ad "Du vet foreldrene som blir tatt fra barna sine ikke er noe og høre på" Det der er ganske vanvittig å si ! Men det sier ganske mye om dere .
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2019 #11 Skrevet 10. juli 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Altså jeg har vert i barnevernet lenge, synes de gjør en fantastisk jobb. Du vet foreldrene som blir tatt fra barna sine ikke er noe og høre på,men den saken om hun trude og hun syvbarnsmoren var det jo noe veldig FEIL, så bra de blir ordet opp i. Men barnvernet reagerer som ofte altfor sent, så stort sett er barna allerede ødelagt Anonymkode: a6400...3ad Trude sin sak er under behandling. Har ikke hørt noe nytt om den. Så det har ikke blitt ordnet opp i ennå ihvertfall Anonymkode: 12dc0...fdf
Gjest voksenmann Skrevet 10. juli 2019 #12 Skrevet 10. juli 2019 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det stemmer ikke. Man blir i noen tilfelle fristilt fra sin ordinære jobb og da dekkes inntektstapet. Det er ingen beredskapshjem som betaler barnevernet for å sende de barn? Er du helt på styr?? Anonymkode: 4ec78...e2b Nei jeg vet det skjer .
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2019 #13 Skrevet 10. juli 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: https://www.dagbladet.no/nyheter/derfor-slo-de-alarm-om-barnevernet/71334104 dette er for dem som har Dagbladet Pluss, men for dem som ikke har det så kan dere likevel lese litt av innlegget og danne dere ett bilde av hva saken handler om. Jeg litt sjokkert. Trodde at slikt hørte man bare på diverse anti barnevern grupper osv. Hva kan ha skjedd der? Kan noen oppklare dette til meg? Altså, det er kjempefint at beredskapsmor varslet om disse tingene, men det burde ikke ha skjedd i første omgang? Kan noen med viten og vilje gå inn for å gjøre alt de kan for å ta barna med å skrive en rapport som «passer» for fylkesnemnda? Å ignorere totalt de positive tingene med både barna og familiene? Er det jeg som er litt følsom idag eller skjer det noe innen barnevernet som aldri burde ha skjedd og noen må stoppe det asap! Ellers er jeg kjempeglad for at vi har barnevernet i Norge og at de setter barnas beste veldig høyt i forhold til andre land. Dette er veldig bra. Kjenner noen innen etaten også. Kjempe snille og greie folk med god forståelse. Anonymkode: 12dc0...fdf Det at hele 26 saker fra norsk barnevern prøves for menneskerettighetsdomstolen i Strasbourg.. det forteller meg ganske mye. Det betyr at norsk barnevern er i søkelyset. Når man som foreldre havner i en situasjon hvor man opplever å bli urettferdig behandlet, så har man liten sjans. Jo mer man protesterer, jo mer mistenkeliggjort blir man. Og nei, jeg har aldri hatt kontakt med barnevernet. Men jeg frykter dem faktisk, fordi jeg har hørt skrekkelige eksempler. Og det er ikke sånn det skal være.. Barnevernet er et så utrolig viktig organ, men det er et eller annet som ikke fungerer slik det er i dag. Anonymkode: d41ad...274
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2019 #14 Skrevet 10. juli 2019 18 minutter siden, Anonym bruker skrev: Altså jeg har vert i barnevernet lenge, synes de gjør en fantastisk jobb. Du vet foreldrene som blir tatt fra barna sine ikke er noe og høre på,men den saken om hun trude og hun syvbarnsmoren var det jo noe veldig FEIL, så bra de blir ordet opp i. Men barnvernet reagerer som ofte altfor sent, så stort sett er barna allerede ødelagt Anonymkode: a6400...3ad Hæ??? 😳😳😳 Hjelpe meg. Er dette innstillingen dere går inn i saker med? Anonymkode: d41ad...274
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2019 #15 Skrevet 10. juli 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Fint å lese at mora fikk barna tilbake, men hva hadde skjedd om ikke dette hadde blitt varslet? Og hvor mange saker har de behandlet hvor foreldrene som faktisk har mistet barna sine for godt? Jeg synes dette er helt forferdelig. Jeg har jo barn selv og kan bare forestille meg hvordan det er for enkelte. Den dag idag føler jeg at det er lett å bli meldt til barnevernet. En venninne av meg ble meldt av eksen sin som ren hevn! Og en annen bekjent av meg ble meldt av en nabo! Der vet jeg ikke hva som var rett eller galt, de var vist veldig uenige. Men likevel. Føler det ikke skal så mye til. Og så havner man hos en saksbehandler som er lik som i denne saken, hva gjør man da? Hvem som helst kan ende opp slik tenker jeg, eller tar jeg feil? Anonymkode: 12dc0...fdf Å bli meldt er jo lett. Og det skal være lett å melde. Men å bli meldt, er jo ikke synonymt med å få en sak på seg. Det avhenger jo av saken. Anonymkode: 3abbb...63e
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2019 #16 Skrevet 10. juli 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Å bli meldt er jo lett. Og det skal være lett å melde. Men å bli meldt, er jo ikke synonymt med å få en sak på seg. Det avhenger jo av saken. Anonymkode: 3abbb...63e Altså, jeg ser det kan misforstås, det jeg skrev. «Å bli meldt er jo lett», betyr ikke at hvem som helst kan bli meldt for hva som helst. Men, at selve prosessen for å melde er lett. Og den skal være lett. Men, det betyr ikke at det nødvendigvis blir en sak. Anonymkode: 3abbb...63e
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2019 #17 Skrevet 10. juli 2019 37 minutter siden, Anonym bruker skrev: Altså, jeg ser det kan misforstås, det jeg skrev. «Å bli meldt er jo lett», betyr ikke at hvem som helst kan bli meldt for hva som helst. Men, at selve prosessen for å melde er lett. Og den skal være lett. Men, det betyr ikke at det nødvendigvis blir en sak. Anonymkode: 3abbb...63e Jeg skjønte hva du mente Anonymkode: 12dc0...fdf
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2019 #18 Skrevet 10. juli 2019 1 time siden, voksenmann skrev: Nei jeg vet det skjer . Og det vet du hvordan? Har du sett det med egne øyner? I såfall bør du anmelde det! Du lar jo det skje hvis du vet om det uten å gjøre noe med det. Anonymkode: 12dc0...fdf
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2019 #19 Skrevet 10. juli 2019 39 minutter siden, Anonym bruker skrev: Altså, jeg ser det kan misforstås, det jeg skrev. «Å bli meldt er jo lett», betyr ikke at hvem som helst kan bli meldt for hva som helst. Men, at selve prosessen for å melde er lett. Og den skal være lett. Men, det betyr ikke at det nødvendigvis blir en sak. Anonymkode: 3abbb...63e Men det kan fort bli en sak hvis barnevernet har bestemt seg at de skal lage sak. Da kan de finne «noe» som ikke er godt nok og henge seg opp i det, blåse opp en liten bagatell til å bli en stor sak. For eksempel: mor mangler varme gensere i skapet om vinteren, men har ull og dresser. Da kan de finne på å skrive i rapporten: «mor har ikke nødvendige klær og utstyr for sesongen-omsorgssvikt». Anonymkode: 12dc0...fdf
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2019 #20 Skrevet 10. juli 2019 Vi er meldt til barnevernet nå (med god grunn) pga en stygg episode. En engangshendelse. Barna har blitt «avhørt» og spesielt eldste har en tendens til å blåse ting ut av proposjoner. Hennes forklaring er vektlagt omtrent alt, og det finnes ingen mulighet for oss til å forklare noe som helst. Men dette visste jeg på forhånd så jeg bare gjør som jeg får beskjed om. Et vennepar ble meldt av eget barn i fjor ene og alene fordi hun ville ha oppmerksomhet. Etter mye granskning endte det med at hun endra forklaring og barnevernet trakk saken etter 2 mnd. Så de kan nok være «krasse» på en del områder. Men at de er korrupte, stjeler barn og alltid gjør feil, det tror jeg ikke Anonymkode: 4ec78...e2b
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2019 #21 Skrevet 10. juli 2019 14 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men det kan fort bli en sak hvis barnevernet har bestemt seg at de skal lage sak. Da kan de finne «noe» som ikke er godt nok og henge seg opp i det, blåse opp en liten bagatell til å bli en stor sak. For eksempel: mor mangler varme gensere i skapet om vinteren, men har ull og dresser. Da kan de finne på å skrive i rapporten: «mor har ikke nødvendige klær og utstyr for sesongen-omsorgssvikt». Anonymkode: 12dc0...fdf Mor har ikke nødvendige klær og utstyr for sesongen « omsorgssvikt <<<<< dette altså dette er faktisk sant og helt sykt. Eller barnet spiser ikke variert mat, eller barnet spiser kun brødskiver med nugatti eller brunost. Eller barnet spiser ikke frukt. Jeg har også hørt all mulig skrekkhistorier om BV. Har ikke barnet ditt dyreste eller best i test vinterdressen i skapet så kommer faktisk BV på døra di. Ikke kødd en gang.. syke syke Norge Anonymkode: 5407b...e89
Syngensang Skrevet 10. juli 2019 #22 Skrevet 10. juli 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Mor har ikke nødvendige klær og utstyr for sesongen « omsorgssvikt <<<<< dette altså dette er faktisk sant og helt sykt. Eller barnet spiser ikke variert mat, eller barnet spiser kun brødskiver med nugatti eller brunost. Eller barnet spiser ikke frukt. Jeg har også hørt all mulig skrekkhistorier om BV. Har ikke barnet ditt dyreste eller best i test vinterdressen i skapet så kommer faktisk BV på døra di. Ikke kødd en gang.. syke syke Norge Anonymkode: 5407b...e89 Kven har fortalt deg dette då?
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2019 #23 Skrevet 10. juli 2019 1 minutt siden, Syngensang skrev: Kven har fortalt deg dette då? Kem? Vil du navn, fødselnr, personnr og adresse ? Anonymkode: 5407b...e89
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2019 #24 Skrevet 10. juli 2019 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Mor har ikke nødvendige klær og utstyr for sesongen « omsorgssvikt <<<<< dette altså dette er faktisk sant og helt sykt. Eller barnet spiser ikke variert mat, eller barnet spiser kun brødskiver med nugatti eller brunost. Eller barnet spiser ikke frukt. Jeg har også hørt all mulig skrekkhistorier om BV. Har ikke barnet ditt dyreste eller best i test vinterdressen i skapet så kommer faktisk BV på døra di. Ikke kødd en gang.. syke syke Norge Anonymkode: 5407b...e89 Hahaha! Da skulle jeg hatt bv på døra mi nå jeg da. Har faktisk ikke et eneste dyrt plagg til barnet mitt. Og ja, vi spiser ofte nugatti på skiven, spiste det faktisk idag. Jaja. Må vel forberede oss på besøk i morgen tenker jeg. Anonymkode: 12dc0...fdf
Gjest voksenmann Skrevet 10. juli 2019 #25 Skrevet 10. juli 2019 30 minutter siden, Anonym bruker skrev: Og det vet du hvordan? Har du sett det med egne øyner? I såfall bør du anmelde det! Du lar jo det skje hvis du vet om det uten å gjøre noe med det. Anonymkode: 12dc0...fdf Det var ikke meg det skjedde med .Det ble anmeldt .
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå