Gå til innhold

Gjerrige besteforeldre uten engasjement. Eller er jeg urimelig?


Honningblomst

Anbefalte innlegg

Hvor vanlig er det å få hjelp til å kjøpe inn babyutstyr til det første barnebarnet på begge sider av familien? Mine venner har fått hjelp til å kjøpe deler av vogn fra svigers og foreldre, da dette ofte er kostbart. Min bestevenninne fikk seng, vognpose, og bil-stol av besteforeldre. Slektninger av meg har fått strikka tøy, og varme ulltøy til vinteren. Man skal jo overhode ikke forvente noe, men jeg hadde blitt veldig glad om jeg hadde fått litt oppmerksomhet og støtte. Føler det blir så mye mer engasjement når flere hjelper til, og det skal ikke skues under en stol at mye er kostbart og kjøpe inn selv om man drar på salg/samt kjøper brukt.

 

Jeg og samboer prøvde å bli gravide i over 2 år, og endelig satt spiren. Vi har høyere utdanning, fast jobb, og har egen plass å bo osv, så vi følte både at økonomien og tiden var inne for å få barn. Jeg fikk beskjed om at jeg ikke kunne få barn pga en operasjon som ødela meg, og når jeg ga opp skjedde mirakelet. Det har vært etterlengtet barnebarn, og vi gleder oss veldig mye' bare synd at min familie og samboer sin familie er lite overraskende lite engasjert og ikke ønsker å hjelpe oss å kjøpe inn det siste vi trenger av utstyr når vi trenger hjelp. Det trenger ikke å være mye, men alt hjelper da vi rett og slett for 2 måneder siden måtte ut med et giga-beløp som satt oss i en økonomisk vanskelig situasjon. Jeg er høygravid og har ikke fått noe som helst av verken min familie, eller svigermor. Det eneste de har kommet med er et sengetøy som har ligget i boden som luktet mugg, og 2 stk skitne og ekle gamle klær med hull i. Min mor har kjøpt et par sko for 20 kr på Lindex i str 2 år..Føler meg litt skuffet over dette, selv om jeg absolutt ikke har forventet noe i det hele tatt. 

 

Har havnet i en økonomisk krise, og har tømt bankkontoen, avlyst ferie, solgt ting i hjemmet, og brukt opp alle feriepengene våre på en giga regning uten å måtte forklare mer da huset rett og slett kollapset. Fikk heller ikke mer lån i banken, så dette gikk utover budsjettet og sparing som skulle brukes til det siste vi trenger som bilstol, klær, base, stellebord, tilbehør til vogn osv.. Alt annet har vi kjøpt på salg, fått lånt av venner, eller kjøpt brukt på finn. Det er spørsmål om tid før barnet kommer, og jeg er så lei for meg at jeg ikke har penger selv til dette nå, eller får støtte fra mine foreldre, eller svigers. 

 

Sendte en melding å forklarte situasjonen til mine foreldre og svigers da begge parter har god økonomi, har betalt ned gjeld, samt har god råd, og det føles forferdelig flaut og feil ut å spørre om hjelp, men jeg tenkte at man får ikke verre svar en nei. Jeg fikk aldri noe svar fra mine foreldre, og svigermor forklarte meg der hun spesifiserte at hun overhode ikke var interessert i å hjelpe MEG med penger! Da hun hadde nok med seg selv, og hun mente jeg kunne selge personlige eiendeler. Hun kalte meg bortskjemt, og har lagt meg ut for hat for hele familien pga dette og kalt meg tigger sad.png Ble en del styr med samboer etter dette, da han tar parti med sin mor. Skal sies at svigermor har vært litt bitter og vanskelig den siste perioden, uten at jeg vet hva som er grunnen.. Skjønner ikke hvorfor hun skriver at det er jeg som skal ha pengene, da det er til barnet. Føler hun prøver å skape en krangel og konflikt her uten noe mening.

 

Er veldig såret og lei meg. Har blitt deprimert og veldig langt nede psykisk pga dette:(

Endret av Honningblomst
skivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Personlig konkurs, men planlagt og etterlengtet barn? ER dette god timing?

Anonymkode: 2a3c4...c2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Personlig konkurs, men planlagt og etterlengtet barn? ER dette god timing?

Anonymkode: 2a3c4...c2e

Vi er godt voksne, har utdanning, jobb, og alt på stell. Men så skjedde det vi aldri hadde regnet med. Huset vårt ble dyrere enn antatt, og forsikring kunne ikke dekke dette, måtte derfor snu alt vi hadde på hode, eventuelt selge huset men det klarte vi akkurat å unngå. 

En regning som måtte betales på kort varsel, og som krevde umiddelbar handling hvis ikke hadde vi måttet selge huset.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Personlig konkurs, men planlagt og etterlengtet barn? ER dette god timing?

Anonymkode: 2a3c4...c2e

Man kan ikke alltid styre økonomien og regninger, og noen ganger har man utgifter man ikke planla. Spesielt vanlig er dette om man bor i hus, og ikke leilighet. 

Anonymkode: c61b5...bfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Honningblomst skrev:

Vi er godt voksne, har utdanning, jobb, og alt på stell. Men så skjedde det vi aldri hadde regnet med. Huset vårt ble dyrere enn antatt, og forsikring kunne ikke dekke dette, måtte derfor snu alt vi hadde på hode, eventuelt selge huset men det klarte vi akkurat å unngå. 

En regning som måtte betales på kort varsel, og som krevde umiddelbar handling hvis ikke hadde vi måttet selge huset.

 

 

Og for at dere skal få bli sittende i huset, så mener du at besteforeldrene skal kjøpe inn helt basale ting som man trenger når man får barn? 

Dere er umodne og griske, vil jeg heller si. 

Anonymkode: 2a3c4...c2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Og for at dere skal få bli sittende i huset, så mener du at besteforeldrene skal kjøpe inn helt basale ting som man trenger når man får barn? 

Dere er umodne og griske, vil jeg heller si. 

Anonymkode: 2a3c4...c2e

Forventer ikke absolutt. Var vel mer et spørsmål om støtte og litt hjelp i en vanskelig periode i livet. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Man kan ikke alltid styre økonomien og regninger, og noen ganger har man utgifter man ikke planla. Spesielt vanlig er dette om man bor i hus, og ikke leilighet. 

Anonymkode: c61b5...bfb

Det kan jo skje med besteforeldrene også, det. De kan få regninger og uforutsette ting, og kanskje har de en bufferkonto som skal berge dem over en sånn hendelse - men den var ikke tenkt som pengestøtte til barna. Det er vel en ærlig sak. 

Hvis man ikke "kan styre" økonomien og regninger bør man kanskje ikke skaffe seg familie.

Anonymkode: 2a3c4...c2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Og for at dere skal få bli sittende i huset, så mener du at besteforeldrene skal kjøpe inn helt basale ting som man trenger når man får barn? 

Dere er umodne og griske, vil jeg heller si. 

Anonymkode: 2a3c4...c2e

Så du mener det er bedre at de selger huset, rett før de skal føde? 

Jeg hadde aldri latt mine barn selge huset de hadde jobbet hardt for, og som skulle sikre barnebarne en god og trygg framtid. 

Anonymkode: c61b5...bfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det kan jo skje med besteforeldrene også, det. De kan få regninger og uforutsette ting, og kanskje har de en bufferkonto som skal berge dem over en sånn hendelse - men den var ikke tenkt som pengestøtte til barna. Det er vel en ærlig sak. 

Hvis man ikke "kan styre" økonomien og regninger bør man kanskje ikke skaffe seg familie.

Anonymkode: 2a3c4...c2e

Det er sant, men vi klarte faktisk å styre økonomien vår. Vi klarte å berge huset, og vi klarte å betale regningen innen fristen. Men dette gikk på bekostning av budsjettet vi hadde til babyen. 

Vi fikk jo barn fordi vi hadde økonomi til dette, men så kom denne giga-regningen som ødela mye. Skjønner ikke hvordan du kan definere det som ikke klar for familie..

Endret av Honningblomst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er smålig av svigermor å være så frekk! Hadde klikket i vinkel jeg. 

Makan

Anonymkode: c61b5...bfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er tøft av deg å legge dette frem på en ærlig måte. Og veldig veldig synd at dine egne foreldre ikke svarer på dette.. :( Ble litt satt ut av det egentlig.

På den ene siden skal man jo ikke forvente å få hjelp når man planlegger å få barn. Dere har i tillegg tenkt over det og du sier at dere var klare for å få barn fordi alt var på stell..

På den andre siden så skjer det uventede ting. Da skal det være lov å be om hjelp. Når noen spør på den måten, synes jeg det er frekt å svare som din svigermor svarte.. Og veldig synd om det skal gå ut over deg og typen din. Jeg ville ha tatt en ordentlig prat med dine egne foreldre. De er de eneste som virkelig kan forstå (uten at jeg vet noe om deres forhold).

 

Anonymkode: 8d3fc...424

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Synes det er tøft av deg å legge dette frem på en ærlig måte. Og veldig veldig synd at dine egne foreldre ikke svarer på dette.. :( Ble litt satt ut av det egentlig.

På den ene siden skal man jo ikke forvente å få hjelp når man planlegger å få barn. Dere har i tillegg tenkt over det og du sier at dere var klare for å få barn fordi alt var på stell..

På den andre siden så skjer det uventede ting. Da skal det være lov å be om hjelp. Når noen spør på den måten, synes jeg det er frekt å svare som din svigermor svarte.. Og veldig synd om det skal gå ut over deg og typen din. Jeg ville ha tatt en ordentlig prat med dine egne foreldre. De er de eneste som virkelig kan forstå (uten at jeg vet noe om deres forhold).

 

Anonymkode: 8d3fc...424

Ja, og takk for svar. 

Det satt langt inne å spørre, men det var på en måte den eneste utvei. Og jeg ønsker jo ikke mye hjelp heller, jeg hadde blitt glad uansett. 

Det som irriterer meg mest er svaret svigermor ga meg. Jeg forstår ikke hvordan hun kan hate meg så mye?

Føles ut som hun prøver å ødelegge, eller at hun lar alt gå utover meg. Forferdelig kvinnemenneske, ønsker rett og slett ikke noe kontakt med henne lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er godt voksne? Hva slags gigaregning fikk dere som knakk hele økonomien? Godt voksne folk (uten barn å betale på) har vel også betalt ned lånet nok til at banken vil hjelpe dersom noe skjer med huset.

 

mest sannsynlig er foreldre og besteforeldre oppgitt over tidligere sløserier og dårlig økonomistyring. 

 

Utrolig frekt å tigge penger av foreldre og ikke minst svigers via melding. Igjen, dere er voksne da vet man at man prater med folk. Samboeren din må være SÅ utrolig flau over tiggingen din. Det er faktisk ikke mye utstyr som trengs til en baby. Alt finnes brukt på nett viss man vil. Naboen her kjøpte aLt utstyr til under 5000kr. Da var både vogn, seng, bilstol (som ble kjøpt ny på salg) og arveklær.

 

de fleste kommer vel med gaver etter at barnet er født. Du virker ufordragelig og typen som forventer mer av folk enn du gir tilbake selv. Du bør unnskylde deg til svigermor. 

 

Du kommer også til å lære at det viktigste besteforeldre kan bidra med er tid. Ikke penger og utstyr.

Anonymkode: aad3e...389

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har et voksent barn og et barnebarn. Hjelper de med det jeg greier, og setter barna foran meg selv, alltid, sikkert alt for mye. Så jeg begriper ikke at folk kan være så gjerrig og kjip som dine foreldre og svigerforeldre virker å være. Klem til deg, håper ting ordner seg.

Anonymkode: 1b265...816

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får heller ikke hjelp sånn. Har ikke tenkt over om det er vanlig, og alltid planlagt som om vi ikke får det. 

Vi er også voksne, hus, gode jobber og med "ressusjsterke" foreldre på begge sider. 

Å spørre om hjelp er nå en ting, tøft å gjøre det, men å sende melding? Og hvorfor du til svigermor, og ikke sønn til egen mor? Det syntes jeg er rart. 

Den type ting må taes ansikt til ansikt, i en rolig prat over kjøkkenbordet. Hvor svigers er din sønns og dine foreldre din primærsamtalepartner, selv om begge er tilstede. - Hjelper ikke om de feks bor langt unna, pengespørsmål over 500kr bør gjøres personlig. Til nød evt over telefon. 

Lite å gjøre med det nå... Svigermor er sur, og her må nok heller mannen din fikse en du. 

Hva barnet angår... De "må" ikke ha så veldig mye da. Vogn ja, men det finnes jo mye bra brukt til rimelig pris. Er du høygravid nå trengs ikke vognpose før om flere mnd, det holder med madrass og pledd. Klær selges søpleposevis til gibort pris på finn. Kanskje man kan Arve endel av venner som er ferdig med barn. Evt finn "gi bort" eller en av mange Facebook gjennbrukssider for barneutstyr. Mot vinteren blir det mer, men til det har dere litt tid til å spare. 

Også er det jo litt i forslaget om å se over i huset da, hva kan og ikke kan selges for litt kjappe penger. Luxus fellen har endel gode tips til småbarnsfamilier, har brukt de selv uten å være i økonomisk krise. 

Anonymkode: f3cea...63c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Dere er godt voksne? Hva slags gigaregning fikk dere som knakk hele økonomien? Godt voksne folk (uten barn å betale på) har vel også betalt ned lånet nok til at banken vil hjelpe dersom noe skjer med huset.

 

mest sannsynlig er foreldre og besteforeldre oppgitt over tidligere sløserier og dårlig økonomistyring. 

 

Utrolig frekt å tigge penger av foreldre og ikke minst svigers via melding. Igjen, dere er voksne da vet man at man prater med folk. Samboeren din må være SÅ utrolig flau over tiggingen din. Det er faktisk ikke mye utstyr som trengs til en baby. Alt finnes brukt på nett viss man vil. Naboen her kjøpte aLt utstyr til under 5000kr. Da var både vogn, seng, bilstol (som ble kjøpt ny på salg) og arveklær.

 

de fleste kommer vel med gaver etter at barnet er født. Du virker ufordragelig og typen som forventer mer av folk enn du gir tilbake selv. Du bør unnskylde deg til svigermor. 

 

Du kommer også til å lære at det viktigste besteforeldre kan bidra med er tid. Ikke penger og utstyr.

Anonymkode: aad3e...389

Dette er jeg helt uenig i!

Du vet ikke noe om vedkommende sin økonomiske regning, og det er flere nyetablerte som sliter enn godt voksne grunnet allerede stort lån og lite historie i banken. 

At ts skal gi unnskyldning til svigermor er langt ifra ok, her skal svigermor legge seg flat! Man er ikke så frekk, samt sprer rykter om sin svigerdatter. Jeg hadde blitt meget skuffet over egen familie, og de ikke støttet meg i en slik situasjon. 

Svigermor hadde kuttet ut, da hun høres sjalu, bitter, og ødeleggende ut!

 

Anonymkode: c61b5...bfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har et voksent barn og et barnebarn. Hjelper de med det jeg greier, og setter barna foran meg selv, alltid, sikkert alt for mye. Så jeg begriper ikke at folk kan være så gjerrig og kjip som dine foreldre og svigerforeldre virker å være. Klem til deg, håper ting ordner seg.

Anonymkode: 1b265...816

Enig!

Jeg synes de er skikkelig gjerrige, og meget merkelige.  

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette er jeg helt uenig i!

Du vet ikke noe om vedkommende sin økonomiske regning, og det er flere nyetablerte som sliter enn godt voksne grunnet allerede stort lån og lite historie i banken. 

At ts skal gi unnskyldning til svigermor er langt ifra ok, her skal svigermor legge seg flat! Man er ikke så frekk, samt sprer rykter om sin svigerdatter. Jeg hadde blitt meget skuffet over egen familie, og de ikke støttet meg i en slik situasjon. 

Svigermor hadde kuttet ut, da hun høres sjalu, bitter, og ødeleggende ut!

 

Anonymkode: c61b5...bfb

Rykter? Svigermor har vel kanskje bare sagt sannheten om at hun fikk melding om tigging av svigerdatteren. 

Anonymkode: aad3e...389

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...