Gå til innhold

Åh, det hadde vært så fantastisk å jobbe redusert!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvilke måter da? Det skal jo ikke være mulig

Anonymkode: ebf6a...bea

Joda. Kravet om fast stilling, mer nøyaktig fortrinnsrett man får ved neste utlyste 100% stilling, kommer om man har jobbet i den stillingen vikariatet er for i 12mnd. Det er bare å skrive tr mnd kontrakter av gangen og endre stillingsløpet de vikarierer for. Eller feks ved å haltid ha vakantvakter, (lave) prosentstillinger og vikariater. 

... Dette er et eksempel på hvordan de unngår det, ofte i sykepleier stillinger. 

Anonymkode: 91d74...482

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Flytte rundt på avdelinger. Kaste folk ut rett før tre år er gått (og ja dette er helt konkrete eksempler fra min arbeidsplass).

Anonymkode: f41c1...a8a

Nå er det nye regler. 1år i løpet vikariatet er utlyst. Det kan fortsatt omgås, men er vanskeligere. 

Sjekk fagforbundet sine sider. Jeg er selv leder i helsesektoren, og anbefaler deg å bli fagorganisert. 

Anonymkode: 91d74...482

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og hvorfor skal jeg ikke det?

Med 3 barn, mann i full jobb, og gode inntekter, er det vel ingenting i veien for at jeg går ned til 80%? 

Jeg trenger en dag i uka til å vaske klær og hus, og handle mat. 

Flere som har gått ned i stilling for familien?

Anonymkode: b721c...2a6

Du skal ha veldig dårlig lønn for at det skal lønne seg fremfor å leie inn vaskehjelp altså.

Anonymkode: 8cee3...9e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid jobbet redusert etter at barna kom, både frivillig og ufrivillig. 

Å ha fri en dag i uken med barnehagebarn var ubetalelig. En dag midt i uken for å puste litt, gjøre ting man ellers ikke får tid til pga sene arbeidsdager osv, dra på små turer og bare være sammen. De årene går så fort. 

Med bare skolebarn jobber jeg nå 90 % for å få hverdagen til å gå lettere opp, da har jeg kortere dag hver dag. 

Når man har små barn får man pensjonspoeng for den reduserte tiden også, så man taper ikke så mye i penger heller. Uansett er det en kostnad jeg er villig til å ta for å gi barna en best mulig barndom. 

Anonymkode: b4c76...13f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må jo si det er litt komisk hvordan mange kvinner hyler om likestilling og en systematisk undertrykkelse av kvinner, samtidig som de mer enn gjerne går ned i lønn og taper pensjon for å vaske og stelle hus.

Anonymkode: 95b4c...102

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Må jo si det er litt komisk hvordan mange kvinner hyler om likestilling og en systematisk undertrykkelse av kvinner, samtidig som de mer enn gjerne går ned i lønn og taper pensjon for å vaske og stelle hus.

Anonymkode: 95b4c...102

Mer tragisk enn komisk spør du meg🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Må jo si det er litt komisk hvordan mange kvinner hyler om likestilling og en systematisk undertrykkelse av kvinner, samtidig som de mer enn gjerne går ned i lønn og taper pensjon for å vaske og stelle hus.

Anonymkode: 95b4c...102

Men man taper jo ikke pensjon? 

Anonymkode: b4c76...13f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jobber begge redusert og har en veldig fleksibel jobb. Vi driver eget firma begge to, og mens barna er små er det viktig for oss å ha tid sammen. Vi har stort sett fri i alle skoleferier, spiser frokost sammen hver morgen og drar sammen på skole/jobb 8.15 og middag kl 15.30 sammen hver dag. Vi tjener veldig godt og trenger ikke jobbe mer enn vi gjør, som sikkert er 70-80% hvis man regner timer. Hvis ikke jeg kunne vært sammen med barna mine, hatt tid og at hverdagene var gode ville jeg faktisk ikke ha hatt barn. Ser noen stresser seg halvt i hjel for å rekke å hente/bringe/bake/styre/lekser.. skjønner ikke at man ønsker et sånt liv. 

Anonymkode: 6099b...d7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg jobber i helse. Jeg er fortsatt vikar etter flere år. Ingen får jobbe redusert. Ber/Krever jeg det vil jeg garantert miste jobben. De store helseforetakene er vel blant de mest kyniske arbeidsgiverne man kan ha.

Anonymkode: f41c1...a8a

Jeg jobber i det største HF av de alle (OUS) og har fått redusert stilling pga omsorg for barn uten problemer. 

Anonymkode: 8c864...e8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Må jo si det er litt komisk hvordan mange kvinner hyler om likestilling og en systematisk undertrykkelse av kvinner, samtidig som de mer enn gjerne går ned i lønn og taper pensjon for å vaske og stelle hus.

Anonymkode: 95b4c...102

Man taper ikke pensjon bare fordi man jobber redusert et år eller to mens barna er små altså. Man får full pensjon så lenge man jobber 100 % i 30 år, og det klarer man likevel. Bare sånn til info. 

Anonymkode: 8c864...e8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg jobber i det største HF av de alle (OUS) og har fått redusert stilling pga omsorg for barn uten problemer. 

Anonymkode: 8c864...e8a

Jeg har gir øvrig ikke en fridag, men jobber 09-15 hver dag for å få logistikk til å gå opp i hverdagen. 

Anonymkode: 8c864...e8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Man taper ikke pensjon bare fordi man jobber redusert et år eller to mens barna er små altså. Man får full pensjon så lenge man jobber 100 % i 30 år, og det klarer man likevel. Bare sånn til info. 

Anonymkode: 8c864...e8a

Dessuten får man pensjonspoeng også når man har omsorg for barn under 6 år, tror du har samme opptjening som lønn opp til 6G eller noe sånt. 

Jeg som er i et typisk lavtlønnsyrke tapte ikke pensjonspoeng på å jobbe mindre noen år. 

Anonymkode: 6ca58...3cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hvorfor det alltid er kvinnen som skal jobbe redusert? Vært flere av dem på min jobb som har gått ned til 80% av samme grunner som dere andre beskriver her. Men hvorfor kan ikke mannen gå ned i stilling? Begrunnelsen er alltid at mannen jobber fullt, 3 barn som skal ditt og datt, trenger den ene dagen til p gjøre husarbeid osv. Kjenner jeg blir litt fyrt.. 

Anonymkode: 2c5a6...765

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg jobber bare 60 % og det er helt nydelig 👌🏻

Anonymkode: 374e2...7fa

Det skal jeg til høsten og. I ett år. Gleder meg. Ungene er 11 og 14. 

Anonymkode: 87348...f3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skjønner ikke helt hvorfor det alltid er kvinnen som skal jobbe redusert? Vært flere av dem på min jobb som har gått ned til 80% av samme grunner som dere andre beskriver her. Men hvorfor kan ikke mannen gå ned i stilling? Begrunnelsen er alltid at mannen jobber fullt, 3 barn som skal ditt og datt, trenger den ene dagen til p gjøre husarbeid osv. Kjenner jeg blir litt fyrt.. 

Anonymkode: 2c5a6...765

Jeg kan bare svare for meg selv, og det er fordi det er jeg som har lyst til å jobbe redusert. Mannen min syns det er fint at jeg ‘ofrer’ litt lønn for at hverdagen skal gå greit og kompenserer gladelig for det som jeg ikke kan bidra med. 

Jeg gjorde ikke så veldig mye husarbeid på fridagene mine, men ordnet ting som ellers ville bydd på problemer mtp åpningstider osv, i tillegg til å la barna få litt kortere uker i barnehagen. 

Når de begynner på skolen er det mer praktisk at jeg reduserte stillingen min med 10 % da det gjør at jeg kan være hjemme når barna går om morgenen og at de slipper å være så lenge på SFO. Min ordinære arbeidstid er 8-15.30 med 2 min reisevei, mannen kjører hjemmefra kl 06 og er hjemme 16.30 fire dager i uken og måtte følgelig redusert stillingen sin mye mer enn 10 % for å være der for barna på samme måte som jeg er må. Du ser det praktiske i vår løsning, regner jeg med? Du skal ikke se bort fra at andre som jobber redusert også har funne den beste løsningen for akkurat sin familien. 

Anonymkode: b4c76...13f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du skal ikke se bort fra at andre som jobber redusert også har funne den beste løsningen for akkurat sin familien. 

Anonymkode: b4c76...13f

Når det i så godt som samtlige tilfeller er kvinnen som jobber deltid så handler det åpenbart om noe mer enn å finne de beste praktiske løsningene for den enkelte familie.

Anonymkode: 95b4c...102

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Når det i så godt som samtlige tilfeller er kvinnen som jobber deltid så handler det åpenbart om noe mer enn å finne de beste praktiske løsningene for den enkelte familie.

Anonymkode: 95b4c...102

Kanskje du bare må innse at her ligger det en genetisk forskjell på kvinner og menn. 

Mange menn ville heller ha ansatt en vaskehjelp enn å ta fri for å stelle hjemme, mens mangt kvinner selv vil stelle hjemme og ha litt mer fri til å gjøre det. 

Menn og kvinner er ikke like, og kommer aldri til å bli det... 

Anonymkode: 6ca58...3cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skjønner ikke helt hvorfor det alltid er kvinnen som skal jobbe redusert? Vært flere av dem på min jobb som har gått ned til 80% av samme grunner som dere andre beskriver her. Men hvorfor kan ikke mannen gå ned i stilling? Begrunnelsen er alltid at mannen jobber fullt, 3 barn som skal ditt og datt, trenger den ene dagen til p gjøre husarbeid osv. Kjenner jeg blir litt fyrt.. 

Anonymkode: 2c5a6...765

For vår del handler det om at jeg har en jobb hvor jeg får lov å jobbe redusert, mens mannen ikke har det per nå. Men vi undersøkte muligheten foråsiresånn. 

Anonymkode: 8c864...e8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarte tidlig i denne tråden, og leste nå nettopp det som var kommet til siden da. Enkelte  kaller det både tragisk og komisk at noen (kvinner) velger å jobbe redusert. Ja - mannen kan selvfølgelig  også gjøre det. Ja - man kommer best ut økonomisk/pensjonsmessig ved å jobbe fullt. Men: hva med det man faktisk ønsker? Er ikke likestilling nettopp det at begge kjønn har et reelt valg ift hva man gjør? Nå er jeg alene, men jeg vet at jeg hadde jobbet 80 selv om vi var to! Fordi jeg ønsker å bruke tid på barna og på å skape et hjem der det er godt å være! Da velger jeg heller å ha det litt strammere økonomisk! Når jeg blir pensjonist  (om jeg i det hele tatt lever så lenge) er barna forlengst voksne. Mitt liv, mitt valg☺

Anonymkode: 8d7ea...449

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skjønner ikke helt hvorfor det alltid er kvinnen som skal jobbe redusert? Vært flere av dem på min jobb som har gått ned til 80% av samme grunner som dere andre beskriver her. Men hvorfor kan ikke mannen gå ned i stilling? Begrunnelsen er alltid at mannen jobber fullt, 3 barn som skal ditt og datt, trenger den ene dagen til p gjøre husarbeid osv. Kjenner jeg blir litt fyrt.. 

Anonymkode: 2c5a6...765

Her har vi tre barn og jobber begge 80% for å få det til å gå opp. Vi jobber begge skift og taper omlag 2500-3000 kroner på det per måned. Det greier vi helt fint. Slik har vi faktisk overskudd til barna. 

Anonymkode: 2d9a2...708

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Når det i så godt som samtlige tilfeller er kvinnen som jobber deltid så handler det åpenbart om noe mer enn å finne de beste praktiske løsningene for den enkelte familie.

Anonymkode: 95b4c...102

Her er det så enkelt som at jeg har en jobb jeg ikke finner spesielt givende, mens mannen har nailet drømmejobben. Synes det er deilig å ha en del fri. Hører med til historien at den var han som tok fridag da barna hadde redusert plass i barnehagen, så vi byttet på ettersom hvor vi er i livet. 

Anonymkode: 374e2...7fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skjønner ikke helt hvorfor det alltid er kvinnen som skal jobbe redusert? Vært flere av dem på min jobb som har gått ned til 80% av samme grunner som dere andre beskriver her. Men hvorfor kan ikke mannen gå ned i stilling? Begrunnelsen er alltid at mannen jobber fullt, 3 barn som skal ditt og datt, trenger den ene dagen til p gjøre husarbeid osv. Kjenner jeg blir litt fyrt.. 

Anonymkode: 2c5a6...765

Men jeg vil. Mannen min vil ikke.  Det har ingenting med at jeg har pupper å gjøre.

HI

Anonymkode: b721c...2a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg tjener 600000 og mannen 2 mill så er det jo ikke lurt at han jobber redusert. Men vi sparer 10000 i mnd til pensjonen min, så tror det går helt greit. 

Anonymkode: 87348...f3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kanskje du bare må innse at her ligger det en genetisk forskjell på kvinner og menn. 

Mange menn ville heller ha ansatt en vaskehjelp enn å ta fri for å stelle hjemme, mens mangt kvinner selv vil stelle hjemme og ha litt mer fri til å gjøre det. 

Menn og kvinner er ikke like, og kommer aldri til å bli det... 

Anonymkode: 6ca58...3cc

Og hvis menn er genetisk disponert til å prioritere jobb mens kvinner er genetisk disponert til å ville stelle hjemme, så er det kanskje litt dumt å syte over at menn får mer ansvar og dermed makt i arbeidslivet?

Anonymkode: 95b4c...102

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...