Gå til innhold

Åh, det hadde vært så fantastisk å jobbe redusert!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Og hvorfor skal jeg ikke det?

Med 3 barn, mann i full jobb, og gode inntekter, er det vel ingenting i veien for at jeg går ned til 80%? 

Jeg trenger en dag i uka til å vaske klær og hus, og handle mat. 

Flere som har gått ned i stilling for familien?

Anonymkode: b721c...2a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skulle gjerne jobbet mindre, men det vil aldri min arbeidsgiver gå med på. 

Anonymkode: f41c1...a8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skulle gjerne jobbet mindre, men det vil aldri min arbeidsgiver gå med på. 

Anonymkode: f41c1...a8a

Har du barn under 12 år, så kan du bare jobbe redusert. 

Anonymkode: 87348...f3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har du barn under 12 år, så kan du bare jobbe redusert. 

Anonymkode: 87348...f3c

Jeg jobber i helse. Jeg er fortsatt vikar etter flere år. Ingen får jobbe redusert. Ber/Krever jeg det vil jeg garantert miste jobben. De store helseforetakene er vel blant de mest kyniske arbeidsgiverne man kan ha.

Anonymkode: f41c1...a8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber 80% og har fri en dag i uka. Er ingen selvfølge å få det som en hel dag, men arb.giver er fleksibel, og jeg er fleksibel på hvilken dag. I år har det vært onsdager. Jeg stiller på om det er krise den dagen jeg har fri - det har vel skjedd to ganger dette året. Er alene med tre skolebarn så og si 100% (er skilt og far har diverse problemer som gjør at samvær er minimalt), så fridagen er uvurderlig for meg for å få hverdagen til å gå opp! Denne dagen vasker jeg hus og klær, ukehandler og gjør andre ærender, lager opp middager osv. Ingen avslappingsdag med andre ord, men er aldeles nydelig! Det beste er hvor mye denne dagen rydder unna mye av stresset for hele uka, i en travel hverdag, og frigjør tid i helga. Det er også lettere å la ting ligge andre dager, fordi jeg vet at onsdagen kommer snart. Det hadde selvsagt vært romsligere økonomisk med full jobb, men det hadde ikke vært verd det! 

Anonymkode: 8d7ea...449

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg jobber i helse. Jeg er fortsatt vikar etter flere år. Ingen får jobbe redusert. Ber/Krever jeg det vil jeg garantert miste jobben. De store helseforetakene er vel blant de mest kyniske arbeidsgiverne man kan ha.

Anonymkode: f41c1...a8a

Du har krav på fast jobb hvis du har jobbet som vikar i flere år. 

Anonymkode: 87348...f3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du har krav på fast jobb hvis du har jobbet som vikar i flere år. 

Anonymkode: 87348...f3c

Det er flere måter arbeidsgiver omgår dette. Tro meg. Dette er kynisme x 1000.

Anonymkode: f41c1...a8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er flere måter arbeidsgiver omgår dette. Tro meg. Dette er kynisme x 1000.

Anonymkode: f41c1...a8a

Hvilke måter da? Det skal jo ikke være mulig

Anonymkode: ebf6a...bea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hvilke måter da? Det skal jo ikke være mulig

Anonymkode: ebf6a...bea

Flytte rundt på avdelinger. Kaste folk ut rett før tre år er gått (og ja dette er helt konkrete eksempler fra min arbeidsplass).

Anonymkode: f41c1...a8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbet redusert i år. Hadde fri en dag annen hver uke, slik at eldste og jeg kunne ha en dag sammen før han begynner på skolen og dermed ikke kan taes fri.

Anonymkode: 4d940...cb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jobbet redusert i år. Hadde fri en dag annen hver uke, slik at eldste og jeg kunne ha en dag sammen før han begynner på skolen og dermed ikke kan taes fri.

kommer til å gjøre det samme med minste når han går siste året i bhg

Anonymkode: 4d940...cb1

 

Anonymkode: 4d940...cb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Flytte rundt på avdelinger. Kaste folk ut rett før tre år er gått (og ja dette er helt konkrete eksempler fra min arbeidsplass).

Anonymkode: f41c1...a8a

Men hvorfor vil du jobbe der da?

Anonymkode: 87348...f3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hvorfor vil du jobbe der da?

Anonymkode: 87348...f3c

Fordi jeg må flytte til ny by om jeg skal jobbe med det jeg kan og er god til. Samtidig som jeg ikke har tro på at dette er noe bedre andre steder.

Anonymkode: f41c1...a8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Flytte rundt på avdelinger. Kaste folk ut rett før tre år er gått (og ja dette er helt konkrete eksempler fra min arbeidsplass).

Anonymkode: f41c1...a8a

Ja, kaste folk ut vet jeg om. Men det gjelder jo ikke deg når du har jobbet der i åresvis. Jeg trodde ikke det hjalp de å flytte folk rundt på andre avdelinger, så lenge det er samme arbeidsgiver så trodde jeg man hadde krav på fast jobb

Anonymkode: ebf6a...bea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan anbefale redusert arbeidstid dersom dere har mulighet for det. Det gir den lille ekstra tiden. Men må det alltid være kvinnen som går ned i stilling? Jeg og mannen jobbet begge 90% når barna var små, det fungerte perfekt og kan anbefales. 

Anonymkode: 59393...dd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobbet 80% i fjor, med fri på onsdager. Helt perfekt! Men merket det veldig godt på lønna også, så det holdt med ett år. 

Anonymkode: b5688...cd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbet redusert fra andremann ble født og frem til han begynte på skolen. Hadde fri hver onsdag, var helt fantastisk å ha den dagen sammen ❤ Var ute på tur, lekte på stranda, bakte, bare koste oss sammen etter årstid og vær 🤩 Den tiden kommer aldri tilbake og jeg er veldig glad for at jeg hadde mulighet til å prioritere slik ❤

Anonymkode: d9068...783

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Anonym bruker said:

Og hvorfor skal jeg ikke det?

Med 3 barn, mann i full jobb, og gode inntekter, er det vel ingenting i veien for at jeg går ned til 80%? 

Jeg trenger en dag i uka til å vaske klær og hus, og handle mat. 

Flere som har gått ned i stilling for familien?

Anonymkode: b721c...2a6

Fantastisk og jobbe fullt også, så lenge man trives. Man har masse tid til familier i helger og ferier

Anonymkode: d09de...08f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fantastisk og jobbe fullt også, så lenge man trives. Man har masse tid til familier i helger og ferier

Anonymkode: d09de...08f

For dere som ikke jobber jul, påske, helger osv så er jo det jo ikke noe problem. Jeg har ofte fri på dagtid når ungene er på skolen. 

Anonymkode: 87348...f3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jobbet redusert i alle år. De første 15 årene jobbet jeg 80% , og etter at alle ble skolebarn begynte jeg i 90%. 

Jeg er så glad for at jeg har prioritert å være litt hjemme med barna mine. De har samtidig fått en litt roligere hverdag.

Anonymkode: c7e3b...ba4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og hvorfor skal jeg ikke det?

Med 3 barn, mann i full jobb, og gode inntekter, er det vel ingenting i veien for at jeg går ned til 80%? 

Jeg trenger en dag i uka til å vaske klær og hus, og handle mat. 

Flere som har gått ned i stilling for familien?

Anonymkode: b721c...2a6

Jeg jobbet redusert før. Nå jobber mannen redusert. Vi prøver å finne en måte å få til et behagelig hverdagstempo, uten at jeg blir den økonomisk tapende parten om noe skulle skje. 

Hvis dere sparer pensjon til deg på siden, og du blir kompensert for å redusere stillingen din, så er det vel ingenting i veien for å trappe ned? ☺️

Anonymkode: 195f9...6cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er flere måter arbeidsgiver omgår dette. Tro meg. Dette er kynisme x 1000.

Anonymkode: f41c1...a8a

Kontakt fagforbundet. Jeg gjorde det og det ordnet seg 

Anonymkode: 32dbd...578

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er billigere med vaskehjelp enn å gå ned til 80%. For mange blir det også slik at arbeidsmengden blir den samme, den må bare gjøres på kortere tid, og da føles det ganske urettferdig å måtte gå såpass ned i løn bare for å stresse enda mer på jobb...

Men har man mulighet er det deilig. Jeg jobbet en periode 70% faktisk etter at vi fikk vårt fjerde barn. Hadde fri en dag i uka fast og jobbet 6 timers dag de andre dagene, det gjorde hverdagen mye mindre hektisk. Men det trengtes mer når ungene begynte på skolen enn når de gikk i barnehagen, når det skal følges opp fritidsaktiviteter, lekser, fotballkamper osv blir ettermiddagene virkelig hektiske og det er da man kunne ha godt av å gå en time tidligere fra jobb.

Anonymkode: 6ca58...3cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber ikke redusert for å holde hus og heim ryddig! Det klarer vi sammen i helgene. For det er det som ville ha skjedd om jeg hadde tatt en fridag i uka. Skal jeg gå ned i lønn for at huset skal skinne? Nei, ikke pokker!

Endret av frk Nilsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...