Gå til innhold

Åh, det hadde vært så fantastisk å jobbe redusert!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Flytte rundt på avdelinger. Kaste folk ut rett før tre år er gått (og ja dette er helt konkrete eksempler fra min arbeidsplass).

Anonymkode: f41c1...a8a

Også tilbys flere korte vikariat, slik at man på papiret ikke har jobbet sammenhengende i ett vikariat. Slik omgås også reglene. 

Anonymkode: bcab4...e18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skjønner ikke helt hvorfor det alltid er kvinnen som skal jobbe redusert? Vært flere av dem på min jobb som har gått ned til 80% av samme grunner som dere andre beskriver her. Men hvorfor kan ikke mannen gå ned i stilling? Begrunnelsen er alltid at mannen jobber fullt, 3 barn som skal ditt og datt, trenger den ene dagen til p gjøre husarbeid osv. Kjenner jeg blir litt fyrt.. 

Anonymkode: 2c5a6...765

Her var det jeg som ønsket å ha en dag med eldste annen hver uke før han begynner på skolen. 

Anonymkode: 4d940...cb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kan bare svare for meg selv, og det er fordi det er jeg som har lyst til å jobbe redusert. Mannen min syns det er fint at jeg ‘ofrer’ litt lønn for at hverdagen skal gå greit og kompenserer gladelig for det som jeg ikke kan bidra med. 

Jeg gjorde ikke så veldig mye husarbeid på fridagene mine, men ordnet ting som ellers ville bydd på problemer mtp åpningstider osv, i tillegg til å la barna få litt kortere uker i barnehagen. 

Når de begynner på skolen er det mer praktisk at jeg reduserte stillingen min med 10 % da det gjør at jeg kan være hjemme når barna går om morgenen og at de slipper å være så lenge på SFO. Min ordinære arbeidstid er 8-15.30 med 2 min reisevei, mannen kjører hjemmefra kl 06 og er hjemme 16.30 fire dager i uken og måtte følgelig redusert stillingen sin mye mer enn 10 % for å være der for barna på samme måte som jeg er må. Du ser det praktiske i vår løsning, regner jeg med? Du skal ikke se bort fra at andre som jobber redusert også har funne den beste løsningen for akkurat sin familien. 

Anonymkode: b4c76...13f

Jobber han fire dager i uken eller begynner han 06 og er hjemme 16:30 fire dager i uken? Hva med den femte dagen i uken?Jeg synes uansett at det nesten alltid er kvinnene som ofrer ditten og datten fordi mannen kan ikke. Hvorfor er det slik? Synes mennene også kan ofre sin jobb 1 dag i uken for at det skal gå rundt hjemme. Hvorfor skal de slippe unna? Han sin jobb er ikke viktigere enn din jobb. Uansett hva slags yrke man har så er alle sin jobb like viktig. Han har valgt å sette barn til verden, og da skal det ikke gå på lyster spør du meg. Ganske sikker på at du er en ressurs for din jobb også. Hvis ikke så ville du vel ikke blitt ansatt der om de ikke trengte deg? Det går an å fordele det slik at dere er hjemme 1 dag annenhver uke.

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men jeg vil. Mannen min vil ikke.  Det har ingenting med at jeg har pupper å gjøre.

HI

Anonymkode: b721c...2a6

Du vil være hjemme å vaske og shine huset slik at mannen din slipper å gjøre det? Hva er det for en holdning? Mener du at jobben din er mindre viktig enn din mann sin jobb også? Siden han slipper unna både husarbeid og å være hjemme én dag i uka? Synes det er helt uakseptabelt! Hadde aldri gått med på å redusere stillingen til en av mine ansatte på slike grunnlag. 80% én dag annenhver uke ja, om han han også gikk ned til 80% én dag annenhver uke.

Anonymkode: 2c5a6...765

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kan anbefale redusert arbeidstid dersom dere har mulighet for det. Det gir den lille ekstra tiden. Men må det alltid være kvinnen som går ned i stilling? Jeg og mannen jobbet begge 90% når barna var små, det fungerte perfekt og kan anbefales. 

Anonymkode: 59393...dd9

Helt enig med deg.. Man hører sjelden at det er mannen som jobber 80% eller at begge jobber 90% slik dere løste det. Mannens jobb skal liksom alltid være så mye viktigere🙄

Anonymkode: 2c5a6...765

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jobber han fire dager i uken eller begynner han 06 og er hjemme 16:30 fire dager i uken? Hva med den femte dagen i uken?Jeg synes uansett at det nesten alltid er kvinnene som ofrer ditten og datten fordi mannen kan ikke. Hvorfor er det slik? Synes mennene også kan ofre sin jobb 1 dag i uken for at det skal gå rundt hjemme. Hvorfor skal de slippe unna? Han sin jobb er ikke viktigere enn din jobb. Uansett hva slags yrke man har så er alle sin jobb like viktig. Han har valgt å sette barn til verden, og da skal det ikke gå på lyster spør du meg. Ganske sikker på at du er en ressurs for din jobb også. Hvis ikke så ville du vel ikke blitt ansatt der om de ikke trengte deg? Det går an å fordele det slik at dere er hjemme 1 dag annenhver uke.

Du vil være hjemme å vaske og shine huset slik at mannen din slipper å gjøre det? Hva er det for en holdning? Mener du at jobben din er mindre viktig enn din mann sin jobb også? Siden han slipper unna både husarbeid og å være hjemme én dag i uka? Synes det er helt uakseptabelt! Hadde aldri gått med på å redusere stillingen til en av mine ansatte på slike grunnlag. 80% én dag annenhver uke ja, om han han også gikk ned til 80% én dag annenhver uke.

Anonymkode: 2c5a6...765

Han har som regel hjemmekontor den femte dagen  

Jeg er ikke hjemme noen dager, men har kortere arbeidsdager. 

Jeg jobber fordi jeg må, og har ingen motforestilling mot å ha kortere dager. Mannen kunne nok også tenkt seg kortere dager, men da hadde de økonomiske konsekvensene for familien blitt mye større. 

Han gjør nærmest 100 % av alt husarbeid (hus- og klesvask) + holder hage og bil, så jeg føler virkelig at jeg har gjort det godt i vår fordeling. 

Det er ikke alle menn som er undertrykkende mannsjåvinister, vet du. 

 

Anonymkode: b4c76...13f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jobber han fire dager i uken eller begynner han 06 og er hjemme 16:30 fire dager i uken? Hva med den femte dagen i uken?Jeg synes uansett at det nesten alltid er kvinnene som ofrer ditten og datten fordi mannen kan ikke. Hvorfor er det slik? Synes mennene også kan ofre sin jobb 1 dag i uken for at det skal gå rundt hjemme. Hvorfor skal de slippe unna? Han sin jobb er ikke viktigere enn din jobb. Uansett hva slags yrke man har så er alle sin jobb like viktig. Han har valgt å sette barn til verden, og da skal det ikke gå på lyster spør du meg. Ganske sikker på at du er en ressurs for din jobb også. Hvis ikke så ville du vel ikke blitt ansatt der om de ikke trengte deg? Det går an å fordele det slik at dere er hjemme 1 dag annenhver uke.

Du vil være hjemme å vaske og shine huset slik at mannen din slipper å gjøre det? Hva er det for en holdning? Mener du at jobben din er mindre viktig enn din mann sin jobb også? Siden han slipper unna både husarbeid og å være hjemme én dag i uka? Synes det er helt uakseptabelt! Hadde aldri gått med på å redusere stillingen til en av mine ansatte på slike grunnlag. 80% én dag annenhver uke ja, om han han også gikk ned til 80% én dag annenhver uke.

Anonymkode: 2c5a6...765

Som arbeidsgiver har du da ingenting med hva de ansatte bruker fridagene sine til 😂 du er nå søt da. 

Og ‘slippe’ å være hjemme en dag i uken? De fleste setter faktisk pris på å være sammen med barna sine. 

Anonymkode: b4c76...13f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er flere måter arbeidsgiver omgår dette. Tro meg. Dette er kynisme x 1000.

Anonymkode: f41c1...a8a

Du virker ikke så konstruktiv. Selv om det er vanskelig å få til endringer, er det nok mulig. Dette er Norge, arbeidstakere har lovfestede rettigheter. Stå på krava! Og hvis du ikke gidder/tør å kreve det du har rett på, la være å syte så mye. 

Anonymkode: b3fd5...213

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvilke måter da? Det skal jo ikke være mulig

Anonymkode: ebf6a...bea

Ikke meg du svarer, men det ER mulig. Jeg var vikar i 12 år før jeg fikk fast. Og selv da fikk jeg bare 50% fast. (Hadde jobbet o vikariat som varierte mellom 75% og 120%...! Ja!) Fylkeskommunen var arb.giver.

 

Anonymkode: 27b50...fd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Her jobber begge redusert og har en veldig fleksibel jobb. Vi driver eget firma begge to, og mens barna er små er det viktig for oss å ha tid sammen. Vi har stort sett fri i alle skoleferier, spiser frokost sammen hver morgen og drar sammen på skole/jobb 8.15 og middag kl 15.30 sammen hver dag. Vi tjener veldig godt og trenger ikke jobbe mer enn vi gjør, som sikkert er 70-80% hvis man regner timer. Hvis ikke jeg kunne vært sammen med barna mine, hatt tid og at hverdagene var gode ville jeg faktisk ikke ha hatt barn. Ser noen stresser seg halvt i hjel for å rekke å hente/bringe/bake/styre/lekser.. skjønner ikke at man ønsker et sånt liv. 

Anonymkode: 6099b...d7c

Hvor arrogant går det an å bli? 

Anonymkode: af4ff...c57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne tenke meg å gå ned til 90% om noen år, ikke for å ha shina hus og bare gjøre praktiske ting, men mest for egen velvære og helse. Har jobbet 100% i over 20 år, er 45 år og kjenner jobben som ped.leder er krevende. Å ha en fridag annenhver uke for å roe ned litt, gå tur, lese bok mm. høres forlokkende ut. To barn i småskolealder nå, en i 1. og en i 3. klasse. 

Anonymkode: e1e35...a1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Som arbeidsgiver har du da ingenting med hva de ansatte bruker fridagene sine til 😂 du er nå søt da. 

Og ‘slippe’ å være hjemme en dag i uken? De fleste setter faktisk pris på å være sammen med barna sine. 

Anonymkode: b4c76...13f

Tydeligvis ikke din mann...

Må være greit å «slappe av» på jobb mens du shiner huset og vasker klærne hans så han bare kan slappe av i helgen også. Han anser ihvertfall jobben sin som viktig, i motsetning til deg.

Anonymkode: 2c5a6...765

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Tydeligvis ikke din mann...

Må være greit å «slappe av» på jobb mens du shiner huset og vasker klærne hans så han bare kan slappe av i helgen også. Han anser ihvertfall jobben sin som viktig, i motsetning til deg.

Anonymkode: 2c5a6...765

Jeg bruker sjelden fridagene mine på husarbeid. Jeg løper ett par mil, går på kafé med venner som jobber turnus, går på lange skiturer på vinteren osv. Har rolige morgener med ungene før skolen, henter de så fort de er ferdige osv. Mannen min gjør like mye som meg hjemme selv om jeg har mer fri. 

Anonymkode: 87348...f3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tydeligvis ikke din mann...

Må være greit å «slappe av» på jobb mens du shiner huset og vasker klærne hans så han bare kan slappe av i helgen også. Han anser ihvertfall jobben sin som viktig, i motsetning til deg.

Anonymkode: 2c5a6...765

Har du problemer med leseforståelsen din? 

Jeg har ikke fri en hel dag. Jeg jobber kortere dager. 

Og i hvilken jobb slapper man av hele dagen? 

Anonymkode: b4c76...13f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, frk Nilsen skrev:

Jeg jobber ikke redusert for å holde hus og heim ryddig! Det klarer vi sammen i helgene. For det er det som ville ha skjedd om jeg hadde tatt en fridag i uka. Skal jeg gå ned i lønn for at huset skal skinne? Nei, ikke pokker!

Jeg jobber redusert fordi jeg ønsker å være mere sammen med barna mine. De har alltid hatt fri samtidig med meg. Jeg ser på det som en investering i mine barns barndom. En rolig dag i uka sammen med meg vet jeg de har satt pris på.

Går gladelig glipp av noen kr for å få mer tid med barna mine. 

Anonymkode: c7e3b...ba4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber 60% og har fri alle skoleferier. Inkl hele sommerferien. Er helt fantstisk og slippe stress når man har små barn. Får tid til seg selv også.

Anonymkode: 8fe40...a9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra høsten av skal jeg søke om å få gå ned til 90 % (eller 80 %). Vi har økonomi til det, og det er nøye gjennomtenkt. Denne ene dagen i uka, eller om det blir annenhver, skal jeg bruke på meg selv. Jeg har funnet ut at dette trengs om jeg skal være en god mor og en blidere person i det store og det hele. I tillegg har vi kjøpt hus med stor hage, og hage er en av mine hobbyer, så der vil jeg tilbringe litt tid ☺️. Livet er for kort til å ikke skulle gjøre det man jar lyst til om man har muligheten. 

Anonymkode: 17e63...e05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du virker ikke så konstruktiv. Selv om det er vanskelig å få til endringer, er det nok mulig. Dette er Norge, arbeidstakere har lovfestede rettigheter. Stå på krava! Og hvis du ikke gidder/tør å kreve det du har rett på, la være å syte så mye. 

Anonymkode: b3fd5...213

Jeg syter ikke. Jeg forteller fakta. Hvis jeg ber om redusert stilling vil jeg ikke få forlenget vikariatet mitt. Jeg orker ikke kjempe mot min arbeidsgiver, det krever mer innsats og energi enn å jobbe 100%. Min kollega er nettopp sparket ut akkurat rett før hun har vært ansatt i tre år. Hun jobbet på en annen avdeling. 0% kontrakt i tre år har hun hatt. Stilt opp på alt av helligdager, stått på og nå sparket ut. Det er alltid lett å stå på utsiden og gi råd når man ikke har noe å tape. 

Anonymkode: f41c1...a8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet selvstendig mens barna var små. Ingen av dem begynte i barnehage før de var 3-4 år. Helt perfekt for oss. Har aldri jobbet 100%. Nå er de større og jeg jobber 60%. Kunne ikke tenkt meg å jobbet mer. Alenetid, masse tid til fikse det som trengs uten å bruke ettermiddager eller helger. Ettermiddagene er stappa av treninger for barna så det passer perfekt å ha to dager fri. 

Anonymkode: 2cc7c...928

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber redusert, men ikke for at huset skal se bra ut. Jeg jobber 70% for å få rolige morgener med barna mine og for å slippe å stresse på ettermiddagene. Mye kvalitetstid mes barna, litt mindre penger. Men altså, jeg er alene med de og ungene kommer først ❤

Anonymkode: 01495...764

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.6.2019 den 14.36, Anonym bruker skrev:

Her har vi tre barn og jobber begge 80% for å få det til å gå opp. Vi jobber begge skift og taper omlag 2500-3000 kroner på det per måned. Det greier vi helt fint. Slik har vi faktisk overskudd til barna. 

Anonymkode: 2d9a2...708

Tror du må ha regnet feil. Jeg jobber 80% og bare jeg alene taper over 10.000 i mnd (brutto) på det. I tillegg Munkegata spare 2.500 i pensjonsfond for å dekke opp tapte pensjonspoeng (har jobbet redusert mer enn de 3 årene man kan gjøre det uten å tape pensjonspoeng). Så at dere til sammen kun taper 3.000 kan umulig stemme, så lav lønn har vel ingen i Norge?

Anonymkode: 40b96...ce8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Tror du må ha regnet feil. Jeg jobber 80% og bare jeg alene taper over 10.000 i mnd (brutto) på det. I tillegg Munkegata spare 2.500 i pensjonsfond for å dekke opp tapte pensjonspoeng (har jobbet redusert mer enn de 3 årene man kan gjøre det uten å tape pensjonspoeng). Så at dere til sammen kun taper 3.000 kan umulig stemme, så lav lønn har vel ingen i Norge?

Anonymkode: 40b96...ce8

Jeg vil tippe at hun snakker netto...

Anonymkode: 8c864...e8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg taper ca 8500 kr per mnd alene i 70% stilling, men det er verdt det.

Anonymkode: 01495...764

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.6.2019 den 11.23, Anonym bruker skrev:

Må jo si det er litt komisk hvordan mange kvinner hyler om likestilling og en systematisk undertrykkelse av kvinner, samtidig som de mer enn gjerne går ned i lønn og taper pensjon for å vaske og stelle hus.

Anonymkode: 95b4c...102

Jeg valgte å jobbe 80% for å ikke møte veggen. Jobber i bhg og alene med barn hjemme, pluss litt andre greier gjorde at jeg holdt på å miste fatningen fullstendig. Onsdagene ble brukt til traumepsykolog og andre avtaler. Barnet hadde kort dag i bhg, innimellom fri. 

Vaske og holde huset rent klarer jeg i hverdagen. Jeg trengte rett og slett litt pusterom.

Anonymkode: b5688...cd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.6.2019 den 18.34, Anonym bruker skrev:

Jobber han fire dager i uken eller begynner han 06 og er hjemme 16:30 fire dager i uken? Hva med den femte dagen i uken?Jeg synes uansett at det nesten alltid er kvinnene som ofrer ditten og datten fordi mannen kan ikke. Hvorfor er det slik? Synes mennene også kan ofre sin jobb 1 dag i uken for at det skal gå rundt hjemme. Hvorfor skal de slippe unna? Han sin jobb er ikke viktigere enn din jobb. Uansett hva slags yrke man har så er alle sin jobb like viktig. Han har valgt å sette barn til verden, og da skal det ikke gå på lyster spør du meg. Ganske sikker på at du er en ressurs for din jobb også. Hvis ikke så ville du vel ikke blitt ansatt der om de ikke trengte deg? Det går an å fordele det slik at dere er hjemme 1 dag annenhver uke.

Du vil være hjemme å vaske og shine huset slik at mannen din slipper å gjøre det? Hva er det for en holdning? Mener du at jobben din er mindre viktig enn din mann sin jobb også? Siden han slipper unna både husarbeid og å være hjemme én dag i uka? Synes det er helt uakseptabelt! Hadde aldri gått med på å redusere stillingen til en av mine ansatte på slike grunnlag. 80% én dag annenhver uke ja, om han han også gikk ned til 80% én dag annenhver uke.

Anonymkode: 2c5a6...765

Herrejesus, du har det vel pokker ikke noe med det

Anonymkode: ebf6a...bea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.6.2019 den 23.32, Anonym bruker skrev:

Jeg syter ikke. Jeg forteller fakta. Hvis jeg ber om redusert stilling vil jeg ikke få forlenget vikariatet mitt. Jeg orker ikke kjempe mot min arbeidsgiver, det krever mer innsats og energi enn å jobbe 100%. Min kollega er nettopp sparket ut akkurat rett før hun har vært ansatt i tre år. Hun jobbet på en annen avdeling. 0% kontrakt i tre år har hun hatt. Stilt opp på alt av helligdager, stått på og nå sparket ut. Det er alltid lett å stå på utsiden og gi råd når man ikke har noe å tape. 

Anonymkode: f41c1...a8a

Er de organiserte?  Dette er heilt klart saker for tillitsvald og fagforeininga.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...