Gå til innhold

Lurer på om "elitemenneskene" i Norge


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

føler at de er bedre enn oss vanlige sykepleiere, lærere, bønder, fabrikkarbeidere etc? Kom til å tenke på det da jeg så bilde fra gallamiddagen på slottet til ære for den sørkoreanske presidenten med frue. Med elite tenker jeg på de mest profilerte politikerene, næringslivstoppene, kunstnerene o.l.

Anonymkode: 1d3e4...eeb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Klart det, vi er mindre verdt for dem, fordi vi er det, penga som teller.

Anonymkode: c2b00...432

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men nå skal de byttes ut, pampene. Ved neste valg stemmer alle Sp, MPG eller bompengepartiet. Vekk med alle disse som selger landet vårt for egen vinning!

Anonymkode: 27337...ed1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

føler at de er bedre enn oss vanlige sykepleiere, lærere, bønder, fabrikkarbeidere etc? Kom til å tenke på det da jeg så bilde fra gallamiddagen på slottet til ære for den sørkoreanske presidenten med frue. Med elite tenker jeg på de mest profilerte politikerene, næringslivstoppene, kunstnerene o.l.

Anonymkode: 1d3e4...eeb

Nei, men vi føler oss veldig mye bedre enn dere som tenker i de baner du skisserer her, uansett hvilken jobb og lønn du har.

Anonymkode: d397b...a7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en såkalt eliteutdanning. Føler ikke jeg er bedre enn andre med mer vanlige yrker, men merker at jeg ikke bestandig har like mye felles med folk som har korte profesjonsrettetede utdannelser. 

Så er det og noe med at jeg har møtt mange spennende og kunnskapsrike mennesker gjennom yrket mitt.

Anonymkode: 81080...3ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Nei, men vi føler oss veldig mye bedre enn dere som tenker i de baner du skisserer her, uansett hvilken jobb og lønn du har.

Anonymkode: d397b...a7d

Hvorfor? Hva er det som gjør deg bedre enn et annet menneske?

Anonymkode: 440f4...192

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har høy utdanning som psykolog, og på universitetet så blir man nok i indirekte og direkte innprentet at vi er viktige for samfunnet.

Men å tenke at man er bedre enn andre...det er noe annet!

Jeg husker særlig en samtale med en bonde som litt skamfullt sa at han kun hadde videregående. Jeg synes det er trist at hans spesialiserte kunnskap om dyrehold og kulturlandskap ikkr verdsettes like høyt som mine år på skolebenk..

Å føle seg overlegen grasrota er bare teit. Uten søppeltømmere blir vi alle syke og dør 

Anonymkode: 7c8e3...b24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor? Hva er det som gjør deg bedre enn et annet menneske?

Anonymkode: 440f4...192

Mindreverdighetsfølelsen deres er så langt fra en styrke. Jeg har valgt å ha folk med alt fra ingen til femten års utdannelse rundt meg, men ikke folk som gnåler på sånt som dette - kun folk med ryggrad som står for sitt eget livsvalg.

Anonymkode: d397b...a7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mindreverdighetsfølelsen deres er så langt fra en styrke. Jeg har valgt å ha folk med alt fra ingen til femten års utdannelse rundt meg, men ikke folk som gnåler på sånt som dette - kun folk med ryggrad som står for sitt eget livsvalg.

Anonymkode: d397b...a7d

Jeg spurte hva det er som gjør deg til et bedre menneske og du svarer med å fortelle om hvor meget du forakter andre mennesker. Men det er jo ikke et svar på det jeg spurte om.

Anonymkode: 440f4...192

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, Anonym bruker said:

Jeg spurte hva det er som gjør deg til et bedre menneske og du svarer med å fortelle om hvor meget du forakter andre mennesker. Men det er jo ikke et svar på det jeg spurte om.

Anonymkode: 440f4...192

Jeg tror du misforstår hva hun prøver å si. Hun reagerer på mindreverdighetskomplekser, ikke utdanningsnivået deres. 

 

Anonymkode: 7c8e3...b24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror du misforstår hva hun prøver å si. Hun reagerer på mindreverdighetskomplekser, ikke utdanningsnivået deres. 

Anonymkode: 7c8e3...b24

Fullt mulig at jeg gjør. Men med tanke på at hun føler seg bedre enn andre mennesker burde jeg også kunne forvente at hun klarer å kommunisere bedre enn andre mennesker hva det er som gjør henne bedre, ikke sant?

Anonymkode: 440f4...192

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politikerrne ser ned på vanlig folk  - det er jo helt klart.

De skalter og valter med folk som det passer dem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror følelsen av å bli sett ned på er langt mer utbredt enn at folk faktisk ser ned på andre. Folk som føler seg underlegne (eller "underlegengjort") er ofte tunge å forholde seg til. Det finnes eneste som ser ned på andre slik du beskriver. Men disse har ofte, på tross av sin posisjon, et skjørt selvbilde selv, der svært mye handler om fasade. De fleste bryr seg ikke.

Anonymkode: 796b8...6eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg tror følelsen av å bli sett ned på er langt mer utbredt enn at folk faktisk ser ned på andre. Folk som føler seg underlegne (eller "underlegengjort") er ofte tunge å forholde seg til. Det finnes eneste som ser ned på andre slik du beskriver. Men disse har ofte, på tross av sin posisjon, et skjørt selvbilde selv, der svært mye handler om fasade. De fleste bryr seg ikke.

Anonymkode: 796b8...6eb

Eneste skal være enkelte.

Anonymkode: 796b8...6eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Anonym bruker said:

Fullt mulig at jeg gjør. Men med tanke på at hun føler seg bedre enn andre mennesker burde jeg også kunne forvente at hun klarer å kommunisere bedre enn andre mennesker hva det er som gjør henne bedre, ikke sant?

Anonymkode: 440f4...192

Tja...jeg tror du leser innlegget hennes slik fanden leser bibelen.

Jeg har en onkel som ofte sier ting som "du som har bodd i London liker vel ikke vår enkle husmannskost mer".  Selv om jeg har en mistanke at dette skyldes mindreverdighetskomplekser så er det skikkelig slitsomt å måtte forklare at nei, faktisk...så..

Sånne mennesker er krevende å forholde seg til, men det skyldes ikke at onkelen min har lav utdanning og har bodd samme sted hele livet.

 

Anonymkode: 7c8e3...b24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Tja...jeg tror du leser innlegget hennes slik fanden leser bibelen.

Jeg har en onkel som ofte sier ting som "du som har bodd i London liker vel ikke vår enkle husmannskost mer".  Selv om jeg har en mistanke at dette skyldes mindreverdighetskomplekser så er det skikkelig slitsomt å måtte forklare at nei, faktisk...så..

Sånne mennesker er krevende å forholde seg til, men det skyldes ikke at onkelen min har lav utdanning og har bodd samme sted hele livet.

 

Anonymkode: 7c8e3...b24

Forskjellen er at du klarer altså å se at det er noe han sliter med. Med andre ord, du oppfatter ikke deg selv som et bedre menneske enn din onkel, du ser derimot at han har ting han trenger å jobbe med. Det gjør deg jo ikke til noe bedre menneske, noe du heller ikke mener.

Hun jeg siterte forklarte at hun følte seg som et bedre menneske. Jeg har spurt et enkelt spørsmål, hva er det som gjør henne til et bedre menneske. Innser hun at hun tok feil så står det helt fritt for henne å si det. Som du skrev, kan være hun blir misforstått fordi hun ikke er så god til å kommunisere. Da får hun tydeliggjøre hva det er som er misforståelsen her, hva hun egentlig mente når hun skrev at hun følte seg som et bedre menneske enn andre.

Anonymkode: 440f4...192

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en del av eliten. Jeg har høyere verdi enn dere. Høyere utdannelse, høyere lønn. Jeg kan jeg fly så mye jeg vil. Arbeidet mitt er så mye viktigere enn det dere gjør. Kneel Before Zod!

Anonymkode: 3da2c...32b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

føler at de er bedre enn oss vanlige sykepleiere, lærere, bønder, fabrikkarbeidere etc? Kom til å tenke på det da jeg så bilde fra gallamiddagen på slottet til ære for den sørkoreanske presidenten med frue. Med elite tenker jeg på de mest profilerte politikerene, næringslivstoppene, kunstnerene o.l.

Anonymkode: 1d3e4...eeb

Det tror jeg ikke. De du kaller "elitemennesker" er også mennesker. De har tanter som er lærere og fettere som er bønder og venner som er sykepleiere.

Selvfølgelig finnes det folk som er sjukt høye på seg selv, men de finnes overalt, uavhengig av "elite" og klasse.

Anonymkode: 59c05...e64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har høy utdanning som psykolog, og på universitetet så blir man nok i indirekte og direkte innprentet at vi er viktige for samfunnet.

Men å tenke at man er bedre enn andre...det er noe annet!

Jeg husker særlig en samtale med en bonde som litt skamfullt sa at han kun hadde videregående. Jeg synes det er trist at hans spesialiserte kunnskap om dyrehold og kulturlandskap ikkr verdsettes like høyt som mine år på skolebenk..

Å føle seg overlegen grasrota er bare teit. Uten søppeltømmere blir vi alle syke og dør 

Anonymkode: 7c8e3...b24

Eg håpar dei fleste tenkjer slik😉

Endret av Syngensang
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Syngensang skrev:

Eg håpar dei fleste tenkjer slik😉

Desverre gjør ikke alle det. En god del ser ned på andre. Jeg har jobbet som renholder i et renholdsfirma, og jeg har aldri før følt meg usynlig i en jobb, men det gjorde jeg mange ganger da. Når den ene kunden jeg vasket hos fant ut at jeg hadde en høyskoleutdannelse, ble hun helt sjokkert over at jeg gikk rundt og vasket, og var verbalt tydelig på hva hun mente om det

Anonymkode: 5e781...0d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, men vi føler oss veldig mye bedre enn dere som tenker i de baner du skisserer her, uansett hvilken jobb og lønn du har.

Anonymkode: d397b...a7d

Javel, jeg leste under at du mener jeg har et mindreverdihetskompleks. Det kan jeg altså avkrefte. Det er ingenting i veien med verdien min, uansett utdanning og lønn som du sier.

Jeg mener ikke at de er bedre enn oss, og jeg har heller ikke konkludert med at disse menneskene som blir invitert til kongens bord mener de er bedre enn "grasrota".

Men du beviser jo at noen mennesker mener de er bedre enn andre, så det er jo ikke urimelig å anta at noen av disse menneskene kanskje føler seg bittelitt overlegen en vanlig (egentlig uvanlig, siden de fleste legger ned) bonde fra Vestlandet. 

Anonymkode: 1d3e4...eeb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Desverre gjør ikke alle det. En god del ser ned på andre. Jeg har jobbet som renholder i et renholdsfirma, og jeg har aldri før følt meg usynlig i en jobb, men det gjorde jeg mange ganger da. Når den ene kunden jeg vasket hos fant ut at jeg hadde en høyskoleutdannelse, ble hun helt sjokkert over at jeg gikk rundt og vasket, og var verbalt tydelig på hva hun mente om det

Anonymkode: 5e781...0d8

Haha akkurat det har jeg opplevd også, før jeg tok utdanning hadde jeg vaskejobb. Møtte en gammel lærer som sa at "du har altfor godt hode til dette!" 

Anonymkode: 1d3e4...eeb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Forskjellen er at du klarer altså å se at det er noe han sliter med. Med andre ord, du oppfatter ikke deg selv som et bedre menneske enn din onkel, du ser derimot at han har ting han trenger å jobbe med. Det gjør deg jo ikke til noe bedre menneske, noe du heller ikke mener.

Hun jeg siterte forklarte at hun følte seg som et bedre menneske. Jeg har spurt et enkelt spørsmål, hva er det som gjør henne til et bedre menneske. Innser hun at hun tok feil så står det helt fritt for henne å si det. Som du skrev, kan være hun blir misforstått fordi hun ikke er så god til å kommunisere. Da får hun tydeliggjøre hva det er som er misforståelsen her, hva hun egentlig mente når hun skrev at hun følte seg som et bedre menneske enn andre.

Anonymkode: 440f4...192

Du må scrolle opp, og lese hva den anonyme faktisk skrev. Det var du som misforstod hva som stod der. Les ordene!

Anonymkode: 0f171...384

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida. Ingen fare. Janteloven står fortsatt knallsterkt i Norge!! Takket være dere!! 👍🏻

Anonymkode: b9a17...636

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Neida. Ingen fare. Janteloven står fortsatt knallsterkt i Norge!! Takket være dere!! 👍🏻

Anonymkode: b9a17...636

Dere, hvem? 

Anonymkode: 53a58...ce0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...