Gå til innhold

Sukk fra en lærer:

Anbefalte innlegg

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kommuner er forpliktet til å handle i tråd med myndighetenes anbefalinger. 

Det at en lærer ikke skjønner dette, og blir irritert på en foreldres uttrykkene bekymring, det får nå så være..

Jeg regner med at de litt høyere i systemet har oversikten.. 

Anonymkode: a25de...c0c

Men Direktoratet for strålevern og atomsikkerhet anbefaler jo kun at man har det i hjemmet. Det er ikke snakk om at skoler skal handle det inn? 

Og igjen: Det er ikke noe å bekymre seg over! Det er INGEN kjernekraftverk i Norge som er i drift!!!!!!!!!!!! Forstår dere hva jeg sier? Det betyr, at det skal være snakk om utenlandske atomkraftverk. Og strålingen kommer ikke flyvende iløpet av sekunder. Les dere opp litt! 

Anonymkode: f44a2...69b

Videoannonse
Annonse
Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men Direktoratet for strålevern og atomsikkerhet anbefaler jo kun at man har det i hjemmet. Det er ikke snakk om at skoler skal handle det inn? 

Og igjen: Det er ikke noe å bekymre seg over! Det er INGEN kjernekraftverk i Norge som er i drift!!!!!!!!!!!! Forstår dere hva jeg sier? Det betyr, at det skal være snakk om utenlandske atomkraftverk. Og strålingen kommer ikke flyvende iløpet av sekunder. Les dere opp litt! 

Der hvor barn oppholder seg.. altså barnehage og skole.. 

og det at du vêr folk lese seg opp heller enn å forholde seg til folkehelseinstituttets anbefalinger, det blir litt sånn vaksinemotstander i mine ører.. 

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Der hvor barn oppholder seg.. altså barnehage og skole.. 

og det at du vêr folk lese seg opp heller enn å forholde seg til folkehelseinstituttets anbefalinger, det blir litt sånn vaksinemotstander i mine ører.. 

Nei: Det står helt klart og tydelig at man skal ha det hjemme, https://www.dsa.no/temaartikler/94416/jodtabletter-ved-atomulykker

Skrevet
13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Stakkars dere! Dere er de eneste i verden som har et yrke der dere utsettes for urimelige krav fra brukere. 

🙄

Anonymkode: 7ebf3...19d

Hun sier da ingenting om andre? Det må da være lov å bli oppgitt på egne vegne uten å tenke på alle som har det verre? 

Det blir så dumt når man så tydelig bare er ute etter å ta hi. 

Anonymkode: b6a0b...521

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei: Det står helt klart og tydelig at man skal ha det hjemme, https://www.dsa.no/temaartikler/94416/jodtabletter-ved-atomulykker

«Kriseutvalget for atomberedskap anbefaler at alle kommuner har jodtabletter tilgjengelige for sine innbyggere i den mest sårbare målgruppen (barn, unge under 18 år, gravide og ammende). Det innebærer at tablettene bør gjøres tilgjengelig der barn og unge oppholder seg, også på dagtid som f.eks. i skoler og barnehager. Om nødvendig vil Kriseutvalget for atomberedskap gi anbefaling om å ta jodtabletter etter en atomhendelse»

https://www.helsedirektoratet.no/tema/legemidler/legemiddelberedskap/bestille-jodtabletter

Skrevet

I min kommune (Bodø) Har alle barnehager og grunnskoler jodtabletter. I høst fikk vi brev om at vi måtte si fra hvis barna våre IKKE skulle ha jod i tilfelle atomnedslag. Det er en verden i forandring, det må vi bare akseptere. 

Anonymkode: 6d44d...4b0

Gjest Antarctica
Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Kriseutvalget for atomberedskap anbefaler at alle kommuner har jodtabletter tilgjengelige for sine innbyggere i den mest sårbare målgruppen (barn, unge under 18 år, gravide og ammende). Det innebærer at tablettene bør gjøres tilgjengelig der barn og unge oppholder seg, også på dagtid som f.eks. i skoler og barnehager.

Anonymkode: aa47d...07f

Det er da likevel en overordnet oppgave som ikke har noe med undervisningspersonalet å gjøre.

Skrevet
2 minutter siden, Pashla skrev:

Det er da likevel en overordnet oppgave som ikke har noe med undervisningspersonalet å gjøre.

Læreren er foreldrenes kontaktperson på skolen. Det er ham eller henne det er naturlig å hebende seg til. Som lærer kan du bare svare at dette må rektor ta seg av, men du har videreformidlet mailen.

Anonymkode: 3bec3...8b7

Skrevet
9 minutter siden, Pashla skrev:

Men samtidig er det helt vanlig at foreldre tar opp sine spørsmål til barnas lærer? 

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jo, skjer det en ulykke på en atomdrevet båt eller en båt som frakter atomavfall langs kysten, så er strålingen her med én gang. Les deg opp!

Anonymkode: 565ab...85c

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jo, skjer det en ulykke på en atomdrevet båt eller en båt som frakter atomavfall langs kysten, så er strålingen her med én gang. Les deg opp!

Anonymkode: 565ab...85c

Og hadde dere visst hvor mange ubåter det er langs kysten som er atomdrevet, så hadde dere forstått hvorfor det er viktig. 

Anonymkode: 5d286...46a

Skrevet

Hvorfor i alle dager gjør du dette til DITT problem ??

Du skriver: jeg videresender eposten din til rektor. Også gjør du det.

Rektorer er mer vant til å håndtere slikt. Mer profesjonelle, vil jeg påstå.

Skrevet
19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Russland er et stort land. De slapp verdens største atombombe der uten at noen utenfor Russland merket noe.

Anonymkode: 84028...cd1

Ph D’en er innen rekkevidde skjønner jeg 😱

Anonymkode: 85f29...189

Skrevet
19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvor mange atomreaktorer har vi her i Norge egentlig? Noen burde fortelle den moren det så hun vet hva hun egentlig har å bekymre seg for.

Anonymkode: 84028...cd1

Norge var et av de landene som ble hardest rammet etter Tsjernobyl utenom Sovjetunionen, bare til info. Vi fikk mye nedfall grunnet vindretning. Du bør blant annet ikke spise sopp fra enkelte steder fremdeles grunnet dette (Alvdal, Valdres osv) og grensen på bequerel ble hevet for at vi kunne spise kjøtt fra sau og vilt.

Når det er sagt så er vel jodtabeletter noe man skaffer selv i egen husholdning. Kunne ikke falle meg inn å kreve dette fra en lærer. Kan til nød forstå en forespørsel til rektor eller helsesøster, hvis jeg virkelig legger godviljen til.  

Anonymkode: f2696...c7b

Gjest Antarctica
Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men samtidig er det helt vanlig at foreldre tar opp sine spørsmål til barnas lærer? 

Når det dreier seg om en overordnet problemstilling som f eks brannsikkerhet eller atomangrep, så er det vel skoleledelsen eller selve skoleetaten i kommunen som er rett adresse. 

Skrevet
8 minutter siden, Pashla skrev:

Når det dreier seg om en overordnet problemstilling som f eks brannsikkerhet eller atomangrep, så er det vel skoleledelsen eller selve skoleetaten i kommunen som er rett adresse. 

TS skriver at skolen fikk mail, ikke at hun/han som lærer fikk mail. Og som lærer evner man vel, som alle andre, og videresende istedenfor å legge ut om mailen på nettforum med det formål å gjøre narr av foreldre til elev ved skolen 

Gjest Antarctica
Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

TS skriver at skolen fikk mail, ikke at hun/han som lærer fikk mail. Og som lærer evner man vel, som alle andre, og videresende istedenfor å legge ut om mailen på nettforum med det formål å gjøre narr av foreldre til elev ved skolen 

Jeg svarte ikke på det, jeg siterte et konkret spørsmål der man lurte på om ikke barnets lærer var rett sted å gå. Det er etter min mening helt feil adresse. 

Skrevet
1 minutt siden, Pashla skrev:

Jeg svarte ikke på det, jeg siterte et konkret spørsmål der man lurte på om ikke barnets lærer var rett sted å gå. Det er etter min mening helt feil adresse. 

Helt feil er det vel ikke? Hadde mailen blitt sendt til tannlegen eller til hun i kassa på Kiwi er jeg enig med deg. En lærer sender det bare videre tjenestevei. Der burde være overkommelig og igjen - langt bedre enn å legge det ut på internett 

Gjest Antarctica
Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Helt feil er det vel ikke? Hadde mailen blitt sendt til tannlegen eller til hun i kassa på Kiwi er jeg enig med deg. En lærer sender det bare videre tjenestevei. Der burde være overkommelig og igjen - langt bedre enn å legge det ut på internett 

Ok. Jeg aner ikke hvorfor du debatterer dette med meg, jeg har ikke flagget noen støtte eller motstand i noen retning her. Kontaktlærer er ikke mitt førstevalg når jeg lurer på kommunens beredskap i tilfelle krig, men andre må jo henvende seg akkurat der de vil.

Skrevet
1 minutt siden, Pashla skrev:

Ok. Jeg aner ikke hvorfor du debatterer dette med meg, jeg har ikke flagget noen støtte eller motstand i noen retning her. Kontaktlærer er ikke mitt førstevalg når jeg lurer på kommunens beredskap i tilfelle krig, men andre må jo henvende seg akkurat der de vil.

Mailen ble ifølge TS heller ikke sendt kontaktlærer 

Skrevet
18 minutter siden, Pashla skrev:

Når du som selv er lærer ikke er sikker på hva som er rett adresse kan du ikke regne med at foreldrene heller vet det. For oss er læreren den vanlige kontaktpersonen i skolesaker. Unntaket er bare der læreren enten er motbydelig eller virker helt inkompetent. Da forsker man selvfølgelig å kontakte andre, men er du en normalt oppegående lærer må du regne med å ta mot slikt.

Anonymkode: 3bec3...8b7

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Norge var et av de landene som ble hardest rammet etter Tsjernobyl utenom Sovjetunionen, bare til info. Vi fikk mye nedfall grunnet vindretning. Du bør blant annet ikke spise sopp fra enkelte steder fremdeles grunnet dette (Alvdal, Valdres osv) og grensen på bequerel ble hevet for at vi kunne spise kjøtt fra sau og vilt.

Når det er sagt så er vel jodtabeletter noe man skaffer selv i egen husholdning. Kunne ikke falle meg inn å kreve dette fra en lærer. Kan til nød forstå en forespørsel til rektor eller helsesøster, hvis jeg virkelig legger godviljen til.  

Anonymkode: f2696...c7b

Ja, men nedfallet kom ikke iløpet av en time eller to. Som er mitt poeng i hvert fall. Man rekker å hente barna sine. 

Ellers enig med deg.

Skrevet
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvilke kjernekraftverk?? 

Hvilket hint er det hun skal ta? 

Det er jo ingen kjernekraftverk i Norge som kjører pr i dag. Det er jo et faktum. Hvis noe går til helvete i Russland eller Japan, så rekker dere da for faen å hente barna før det det (eventuelt) kommer til Norge. Slutt å plag skolene!

Er det vondt å være så dum?

Anonymkode: ca568...ef4

Skrevet
På 9.6.2019 den 22.44, Anonym bruker skrev:

Vi regnet ut at det ville koste oss 6000 kroner å handle inn tabletter til alle elever. Og det er kun vår skole. Så skal man vel også ha til alle de andre skolene i kommunen, da. 

Norske husholdninger må gjerne kjøpe inn jod-tabletter. Men dette er ikke skolens ansvar. Og tro meg, vi lærere er LEI av nye krav som kommer hver bidige dag fra foreldre. Vi er her for å undervise deres barn. Hvem tror dere egentlig vi er? 

Anonymkode: a2046...6a5

Vel, jeg er lærer æ, og sy es faktisk at alle offentlige institusjoner skal ha jod til alle i tråd med myndighetenes anbefaling. Her henter vi  jod på et kommunalt lager like i nærheten om behovet skulle oppstå. 

Anonymkode: 9a513...917

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...