Anonym bruker Skrevet 9. juni 2019 #26 Skrevet 9. juni 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Stavanger kommune pålegger alle skoler og barnehager til å ha jodtabletter til alle. Vi har selvsagt og hjemme. Det er mye båter med atomavfall som går forbi kysten og skjer en ulykke er det jo ingen problem å oppbevare tabletter. Anonymkode: 2b8da...776 Det gjør de i min kommune også.. det er et krav.. Anonymkode: a25de...c0c
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2019 #27 Skrevet 9. juni 2019 27 minutter siden, Anonym bruker skrev: Folk må da for svarte faen klare å kjøpe disse tablettene selv! Anonymkode: dabf4...6fc Problemet er at de må tas innen en viss tid etter utslippet. 75 minutter mener jeg at jeg hørte. Vi har det ikke hjemme. Men skolene og barnehagene har og foreldre må skrive under på at barnet kan ta jod tablett dersom noe skulle inntreffe. Anonymkode: a25de...c0c
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2019 #28 Skrevet 9. juni 2019 25 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du tenker at barneskoleelever skal ha disse tilgjengelig i ranselen sin? Anonymkode: 2b8da...776 Nei, jeg tenker at vergene (foreldrene) bør ha dette i kjøkkenskapet. Ikke skolens ansvar. Anonymkode: dabf4...6fc
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2019 #29 Skrevet 9. juni 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Stavanger kommune pålegger alle skoler og barnehager til å ha jodtabletter til alle. Vi har selvsagt og hjemme. Det er mye båter med atomavfall som går forbi kysten og skjer en ulykke er det jo ingen problem å oppbevare tabletter. Anonymkode: 2b8da...776 Jobber på en skole i Stavanger- og vi har ikke jodtabletter.. Anonymkode: dabf4...6fc
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2019 #30 Skrevet 9. juni 2019 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Problemet er at de må tas innen en viss tid etter utslippet. 75 minutter mener jeg at jeg hørte. Vi har det ikke hjemme. Men skolene og barnehagene har og foreldre må skrive under på at barnet kan ta jod tablett dersom noe skulle inntreffe. Anonymkode: a25de...c0c Nå er reaktoren i Halden lagt ned, og den på Kjelker skal legges ned. Sverige avvikler- så da gjenstår land som er geografisk langt unna. Det er grenser for hvor langt stråling når på 75 min... Anonymkode: dabf4...6fc
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2019 #31 Skrevet 9. juni 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Men hva hvis et av våre mange kjernekraftverk eksploderer? Anonymkode: 84028...cd1 Norge har jo ingen kjernekraftverk i drift? Anonymkode: a2046...6a5
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2019 #32 Skrevet 10. juni 2019 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Hvor mange atomreaktorer har vi her i Norge egentlig? Noen burde fortelle den moren det så hun vet hva hun egentlig har å bekymre seg for. Anonymkode: 84028...cd1 Folkehelseinstituttet sendte for litt siden ut brev til alle husstander med anbefaling om å kjøpe jodtabletter. Det er helt sikkert svært mange som ikke har gjort dette, du blant annet? Hadde det vært rom i skolens budsjett for slike innkjøp, så hadde det vært en god ide. Anonymkode: 2f2b5...c7d
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2019 #33 Skrevet 10. juni 2019 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Problemet er at de må tas innen en viss tid etter utslippet. 75 minutter mener jeg at jeg hørte. Vi har det ikke hjemme. Men skolene og barnehagene har og foreldre må skrive under på at barnet kan ta jod tablett dersom noe skulle inntreffe. Anonymkode: a25de...c0c Ikke etter utslippet. De må tas når det når oss, og det kan være alt fra timer til mange dager, avhengig av hvor ulykken skjer. Anonymkode: 2f2b5...c7d
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2019 #34 Skrevet 10. juni 2019 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Jobber på en skole i Stavanger- og vi har ikke jodtabletter.. Anonymkode: dabf4...6fc Er du sikker på det? Skolene er pålagt å ha det i Stavanger. Anonymkode: 2b8da...776
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2019 #35 Skrevet 10. juni 2019 8 timer siden, Pashla skrev: Skoler driver med undervisning, ikke med folkehelse. Det er hele poenget med spørsmålet mitt. Å undervise i hva som skjer hvis alle Norges kjernekraftverk skulle eksplodere samtidig. Anonymkode: 84028...cd1
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2019 #36 Skrevet 10. juni 2019 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Norge har jo ingen kjernekraftverk i drift? Anonymkode: a2046...6a5 Lurer på hvor lang tid det tar før du tar hintet. Anonymkode: 84028...cd1
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2019 #37 Skrevet 10. juni 2019 Vi har selvsagt kjøpt inn og har hjemme. Men vi jobber begge godt over en times reisevei fra barnehagen og skolen, så vi rekker ikke hente barna og dra hjem og gi dem jod raskt bok dersom det skulle skje et atomuhell. Jeg er derfor helt enig i at barnehager og skoler bør ha dette tilgjengelig. Raskt inntak av jod kan hindre at barn før kreft. Hvordan kan noen være negative til dette? Anonymkode: 68289...36b
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2019 #38 Skrevet 10. juni 2019 Her har skolen det. Kommunen sørger for. Buskerud. Anonymkode: 6bee0...ff5
Rainbowdash Skrevet 10. juni 2019 #39 Skrevet 10. juni 2019 Til TS. Ville bare sjekket med skolen og Evt kommunen. Syns det er rart hvis noen kommuner sier dette er et krav mens andre ikke.
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2019 #40 Skrevet 10. juni 2019 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Det er hele poenget med spørsmålet mitt. Å undervise i hva som skjer hvis alle Norges kjernekraftverk skulle eksplodere samtidig. Anonymkode: 84028...cd1 Hvilke kjernekraftverk?? 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Lurer på hvor lang tid det tar før du tar hintet. Anonymkode: 84028...cd1 Hvilket hint er det hun skal ta? Det er jo ingen kjernekraftverk i Norge som kjører pr i dag. Det er jo et faktum. Hvis noe går til helvete i Russland eller Japan, så rekker dere da for faen å hente barna før det det (eventuelt) kommer til Norge. Slutt å plag skolene! Anonymkode: f44a2...69b
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2019 #41 Skrevet 10. juni 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Vi har selvsagt kjøpt inn og har hjemme. Men vi jobber begge godt over en times reisevei fra barnehagen og skolen, så vi rekker ikke hente barna og dra hjem og gi dem jod raskt bok dersom det skulle skje et atomuhell. Jeg er derfor helt enig i at barnehager og skoler bør ha dette tilgjengelig. Raskt inntak av jod kan hindre at barn før kreft. Hvordan kan noen være negative til dette? Anonymkode: 68289...36b Selvfølgelig rekker dere det. Hvor raskt tror du egentlig dere får i dere stråling? Hvor bor du? Anonymkode: f44a2...69b
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2019 #42 Skrevet 10. juni 2019 12 timer siden, Pashla skrev: Skoler driver med undervisning, ikke med folkehelse. Hæ? Skoler tenker jo folkehelse i alt de gjør! Tror du samfunnet er lagt opp slik at det er en liten avdeling i kommunen som har ansvar for folkehelsen? Anonymkode: a25de...c0c
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2019 #43 Skrevet 10. juni 2019 Jeg jobbet i en barnehage i nærheten av en marinebase. Alle barnehager og skoler i området måtte ha jodtabletter i tilfelle det skjedde noe. Vi har også fått brev i posten om at det anbefales at alle hjem også kjøper inn. Anonymkode: 5d286...46a
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2019 #44 Skrevet 10. juni 2019 12 timer siden, Anonym bruker skrev: Vi regnet ut at det ville koste oss 6000 kroner å handle inn tabletter til alle elever. Og det er kun vår skole. Så skal man vel også ha til alle de andre skolene i kommunen, da. Norske husholdninger må gjerne kjøpe inn jod-tabletter. Men dette er ikke skolens ansvar. Og tro meg, vi lærere er LEI av nye krav som kommer hver bidige dag fra foreldre. Vi er her for å undervise deres barn. Hvem tror dere egentlig vi er? Anonymkode: a2046...6a5 Nå får du det til å høres ut som om det er lærerene persolig som skal betale for jod-tablettene Anonymkode: a672f...b58
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2019 #45 Skrevet 10. juni 2019 Kriseutvalget for atomberedskap anbefaler at alle kommuner har jodtabletter tilgjengelige for sine innbyggere i den mest sårbare målgruppen (barn, unge under 18 år, gravide og ammende). Det innebærer at tablettene bør gjøres tilgjengelig der barn og unge oppholder seg, også på dagtid som f.eks. i skoler og barnehager. Anonymkode: aa47d...07f
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2019 #46 Skrevet 10. juni 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Hvilke kjernekraftverk?? Hvilket hint er det hun skal ta? Det er jo ingen kjernekraftverk i Norge som kjører pr i dag. Det er jo et faktum. Anonymkode: f44a2...69b Nettopp! Og hva skjer når ingenting går galt? Ingenting! Denne panikk folk får i frykt for... ingenting. Anonymkode: 84028...cd1
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2019 #47 Skrevet 10. juni 2019 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nå får du det til å høres ut som om det er lærerene persolig som skal betale for jod-tablettene Anonymkode: a672f...b58 Kostnaden går sannsynligvis på budsjettet til kommunens kriseberedskap. På argumentasjonen her i denne tråden virker det som om mange ikke har en anelse av hvordan en kommune er bygget opp, eller hvordan alle enheter i kommunen jobber etter samme planverk.. Det er ikke slik at en skole er en enkelt enhet som sysler med sitt eget. De følger både folkehelseplaner ( forebyggende arbeid, hvor nettopp barna er viktig å jobbe med) og beredskapsplaner. Nettopp fordi at kommunen skal ha en samlet strategi dersom krisen inntreffer. Noe annet ville vært det totale kaos.. Anonymkode: a25de...c0c
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2019 #48 Skrevet 10. juni 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Nettopp! Og hva skjer når ingenting går galt? Ingenting! Denne panikk folk får i frykt for... ingenting. Anonymkode: 84028...cd1 Du vet bedre enn kriseutvalget for atomberedskap Anonymkode: a672f...b58
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2019 #49 Skrevet 10. juni 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Nettopp! Og hva skjer når ingenting går galt? Ingenting! Denne panikk folk får i frykt for... ingenting. Anonymkode: 84028...cd1 Du vet bedre enn kriseutvalget for atomberedskap Anonymkode: a672f...b58
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2019 #50 Skrevet 10. juni 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nettopp! Og hva skjer når ingenting går galt? Ingenting! Denne panikk folk får i frykt for... ingenting. Anonymkode: 84028...cd1 Kommuner er forpliktet til å handle i tråd med myndighetenes anbefalinger. Det at en lærer ikke skjønner dette, og blir irritert på en foreldres uttrykkene bekymring, det får nå så være.. Jeg regner med at de litt høyere i systemet har oversikten.. Anonymkode: a25de...c0c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå