Gå til innhold

Noen som har tilgitt utroskap?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan komme seg over det? Hvordan jobber man seg gjennom det?

Mannen har vært utro. To damer var korte greier for noen år siden. Men den siste damen har han hatt et mer kjærestelignende forhold til siden jeg fødte vårt siste barn rett før jul. Jeg har ikke turt å spørre, men han har nok sterke følelser for denne damen. Han vil ikke fortelle meg hvem hun er.

Mannen er egentlig en god mann. Ikke en jeg hadde forventet dette fra i det hele tatt. Vi har hatt utfordringer i forholdet. Han er en god far og har vært en god mann. Han har forsøkt å ta det opp og tatt initiativ til parterapi før han var utro første gangen. Det var jeg som ikke ville jobbe med forholdet den gangen. Han må ta ansvar for sine handlinger, men jeg har et medansvar for at vi ikke har fungert som et par. 

Men jeg greier ikke helt å stole på han. Han reiser mye i jobb og har stor fleksibilitet i arbeidshverdagen sin. Han sier han har avsluttet med denne damen, men jeg kan jo ikke vite sikkert. Han har alle muligheter om han vil. Han sier han bare blir fordi vi har barn sammen. Jeg vil ikke at han skal forlate meg. Han gir meg alt jeg trenger, vi har barn sammen. Hva med barna? 

Jeg vil ha han, men sliter med å stole på han. Jeg vil helst at han skal sende meg snap av noen av stedene han er på, men han liker ikke å bli kontrollert. Han er litt sånn at enten så må jeg stole på han, eller så kan jeg gå. Han er ikke veldig interessert i å betrygge meg, for han vil ikke ha meg. Han er egentlig litt feig. Han går ikke, men vil at jeg skal gå er mitt inntrykk. Jeg kommer ikke til å gå. Jeg er helt avhengig av han.

Hva kan jeg gjøre? Vi har begynt parterapi. Har bare pratet litt, ikke kommet noen særlig på vei enda.

Anonymkode: 9e217...c7d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han vil jo egentlig ikke være i det forholdet deres, da har dere egentlig lite å arbeide med...

Høres ut som om han ønsker at du skal gå, at han derfor ikke bryr seg så mye om hva han selv gjør. Går du kan jo han si "kona gikk fra meg" og ikke "få skylden", men heller få sympati av de andre damene sine...

Du er ikke avhengig av ham om du ikke selv vil være avhengig av ham. Jeg hadde ikke orket å leve med en mann som var så tydelig på at han ikke ville ha meg.

Kanskje terapeutene kan hjelpe dere?

Anonymkode: 28ee3...c72

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan komme seg over det? Hvordan jobber man seg gjennom det?

Mannen har vært utro. To damer var korte greier for noen år siden. Men den siste damen har han hatt et mer kjærestelignende forhold til siden jeg fødte vårt siste barn rett før jul. Jeg har ikke turt å spørre, men han har nok sterke følelser for denne damen. Han vil ikke fortelle meg hvem hun er.

Mannen er egentlig en god mann. Ikke en jeg hadde forventet dette fra i det hele tatt. Vi har hatt utfordringer i forholdet. Han er en god far og har vært en god mann. Han har forsøkt å ta det opp og tatt initiativ til parterapi før han var utro første gangen. Det var jeg som ikke ville jobbe med forholdet den gangen. Han må ta ansvar for sine handlinger, men jeg har et medansvar for at vi ikke har fungert som et par. 

Men jeg greier ikke helt å stole på han. Han reiser mye i jobb og har stor fleksibilitet i arbeidshverdagen sin. Han sier han har avsluttet med denne damen, men jeg kan jo ikke vite sikkert. Han har alle muligheter om han vil. Han sier han bare blir fordi vi har barn sammen. Jeg vil ikke at han skal forlate meg. Han gir meg alt jeg trenger, vi har barn sammen. Hva med barna? 

Jeg vil ha han, men sliter med å stole på han. Jeg vil helst at han skal sende meg snap av noen av stedene han er på, men han liker ikke å bli kontrollert. Han er litt sånn at enten så må jeg stole på han, eller så kan jeg gå. Han er ikke veldig interessert i å betrygge meg, for han vil ikke ha meg. Han er egentlig litt feig. Han går ikke, men vil at jeg skal gå er mitt inntrykk. Jeg kommer ikke til å gå. Jeg er helt avhengig av han.

Hva kan jeg gjøre? Vi har begynt parterapi. Har bare pratet litt, ikke kommet noen særlig på vei enda.

Det var litt av ei floke! Kvifor vil du ha ein som lengtar bort? Eg forstår at det kan virke umogleg å gå. Hus, born, etc. Men dette trur eg ikkje er sunt for nokon av dykk. Eigentleg burde han vore modig nok til å gå. Om det er det han vil. Ved å bli når han veit du vil ha han, men at han ikkje vil ha deg øydelegg han begge sine moglegheiter til å bli lukkelege.

Korleis er du avhengig av han?

Anonymkode: f4745...402

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det var litt av ei floke! Kvifor vil du ha ein som lengtar bort? Eg forstår at det kan virke umogleg å gå. Hus, born, etc. Men dette trur eg ikkje er sunt for nokon av dykk. Eigentleg burde han vore modig nok til å gå. Om det er det han vil. Ved å bli når han veit du vil ha han, men at han ikkje vil ha deg øydelegg han begge sine moglegheiter til å bli lukkelege.

Korleis er du avhengig av han?

Vi har tre barn sammen. Jeg jobber ikke så er  økonomisk av han. Får heller ingen stønader da det selvvalgt. Jeg har ingen utdanning. Vanskelig å få meg en jobb. Har ikke så stort nettverk. 

Skrevet

Siden han ikke har gått så er det et håp inne i meg om at han egentlig ikke vil gå. Han har alt å tilby en dame så han ville ikke hatt problemer med å få seg en ny en. Så noe må det jo være som gjør at han blir?

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi har tre barn sammen. Jeg jobber ikke så er  økonomisk av han. Får heller ingen stønader da det selvvalgt. Jeg har ingen utdanning. Vanskelig å få meg en jobb. Har ikke så stort nettverk. 

Men då kan du sikkert få støtte til å ta deg ei utdanning så du får deg jobb. Du kan ikkje ha det slik resten av livet!! 

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bli litt kynisk da, la ham få betale for deg mens du tar utdanning og sikrer din egen fremtid. Han tar hensyn til seg selv. Da kan du ta hensyn til deg selv.

Skrevet
53 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Siden han ikke har gått så er det et håp inne i meg om at han egentlig ikke vil gå. Han har alt å tilby en dame så han ville ikke hatt problemer med å få seg en ny en. Så noe må det jo være som gjør at han blir?

Greit med hushjelp og barnevakt så han kan leve det glade liv uten forpliktelser?

Anonymkode: cfa90...cfa

Skrevet
30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bli litt kynisk da, la ham få betale for deg mens du tar utdanning og sikrer din egen fremtid. Han tar hensyn til seg selv. Da kan du ta hensyn til deg selv.

Jeg har ikke helt det som skal til for å ta en utdanning. Jeg er snill og grei. En god mor. De barna er livet mitt. Stor bagasje fra egen oppvekst. Vet ikke hva det skulle vært av utdanning en gang. Bare at det måtte passet med at jeg eventuelt skulle hatt barna mest pga fars jobb.

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Greit med hushjelp og barnevakt så han kan leve det glade liv uten forpliktelser?

Han stiller opp for barna. Vi har vaskehjelp og han gjør mye hjemme.

Skrevet

Det finnes regler og støtteordninger som skal gjøre det mulig for deg å ta utdannelse/skaffe deg jobb om du står alene. I tillegg må han være med og betale for barna. Det finnes støtte til husleie og barnepass mm i de tilfelle hvor det trengs inntil man kommer seg på fote.

Jeg foreslår at du bestiller en time på navkontoret for å finne ut hvilke muligheter som finnes om du velger å gå. Og når du har styr på det bestiller du time til samtale for deg og mannen på familieverkontoret så dere kan få hjelp til å snakke det igjennom. Evn kan du bestille tid til mekling om du bestemmer deg for å slutte forholdet.

Du trenger ikke å finne deg i alt, selvom du ikke pr i dag har utdannelse.

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har ikke helt det som skal til for å ta en utdanning. Jeg er snill og grei. En god mor. De barna er livet mitt. Stor bagasje fra egen oppvekst. Vet ikke hva det skulle vært av utdanning en gang. Bare at det måtte passet med at jeg eventuelt skulle hatt barna mest pga fars jobb.

Det finnes jo diverse kurser mm man kan ta, om man ikke klarer å ta en hel utdannelse. Vår lokale rema-butikk ansetter kun folk gjennom slike kurser/programmer. Så det kan finnes løsninger, selvom du ikke ser det selv akkurat nå.

Uansett tror jeg det ville være bra for deg å få noe jobb. Også om det bare er deltid. Det gjør noe med selvtilliten og balansen i forholdet når man er likeverdige partnere og ikke som nå hvor du føler deg helt avhengig av ham.

Skrevet

Ja mannen min var utro men han ble tilgitt. Nå har jeg nylig oppdaget at han har vært utro på nytt i mange månender :( Er helt knust her å har lyst på kaldkvele horen som gikk han til å være utro!! :(

Anonymkode: 20ce7...23f

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja mannen min var utro men han ble tilgitt. Nå har jeg nylig oppdaget at han har vært utro på nytt i mange månender :( Er helt knust her å har lyst på kaldkvele horen som gikk han til å være utro!! :(

Du vet det er hans egen feil? Ikke hennes? 

Anonymkode: 44fed...d84

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun la seg nok bevisst etter mannen min som hun visste godt var gift! Det skal hun få angre på!

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tipper hun skjønner det, men en sorgprosess tar en gjennom flere faser. Ikke uvanlig eller uforståelig at en blir sint på den andre, selv om en gjerne skjønner at det er partnerens ansvar.

Og til HI: utdannelse er mange ting, klart du passer. Det er veldig lite lurt å gjøre seg helt avhengig av en annen person, så for å være ærlig tenker jeg at du ikke bare bør, du må skaffe deg egne bein å stå på. Om ikke for din egen, så for barna dine sin skyld.

Anonymkode: 0c21d...2b1

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er mannen din som har vært utro. Jeg vet ikke hva som ligger bak. Men ofte så har vi som den andre parten i forholdet et ansvar for at forholdet ble som det ble. Da mener jeg selvfølgelig ikke utroskapen i seg selv. Du kan jo ikke ta denne damen, det er jo mannen som har gjort feil  ovenfor deg. Denne kvinnen er også et menneske med følelser.

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det er mannen din som har vært utro. Jeg vet ikke hva som ligger bak. Men ofte så har vi som den andre parten i forholdet et ansvar for at forholdet ble som det ble. Da mener jeg selvfølgelig ikke utroskapen i seg selv. Du kan jo ikke ta denne damen, det er jo mannen som har gjort feil  ovenfor deg. Denne kvinnen er også et menneske med følelser.

Skal love deg at hun ikke skal få slippe unna så billig! Hun skal få angre på at hun hadde sex med en gift mann!

Skrevet
42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da tenker jeg at du uansett må ta tak i ditt eget liv, Hi. Om du har mye bagasje, gå f.eks. i kognitiv terapi fremover. Og som en annen nevnte, du må ikke ha fulle utdanninger for å få jobb, det finnes også ulike firma som har forskjellige opplæringsordninger for nye ansatte. Ta også kontakt med Nav for å se om du kan få noe hjelp derfra.

Jeg tenker at slik det er nå så er forholdet deres i veldig ubalanse. Mannen din jobber masse, du jobber ikke. Det er ikke sikkert at han heller ser at han kan jobbe så mye og slik han gjør fordi du er hjemme? Har dere f.eks. ordnet det slik at han sparer til pensjon for deg nå som du er hjemme uten jobb, eller sikrer dere på annen måte? Hvis ikke må han gjøre det om du er hjemme for at han skal kunne jobbe.

Jeg tror dessverre at det kan være lettere å skli fra hverandre når dere har så ulike liv som det dere to har. Han jobber mye, reiser og er borte fra hjemmet mye, han får impulser på jobb, fra kolleger, utvikling i yrket. Du er hjemme og gjør kanskje det samme hele tiden. Det gjør gjerne at dere sklir fra hverandre, dere får mindre felles. I tillegg gjør det deg veldig sårbar. Du føler du er helt avhengig av ham, han føler du er helt avhengig av ham. Det gir en ubalanse som kan gi store utfordringer i forholdet. Da er løsningen at du begynner å ta ansvar for å kunne greie deg selv - enten du må det fordi ekteskapet ryker, eller fordi det vil skape mer balanse i forholdet deres. I tillegg vil du kunne tjene opp rettigheter, sykepenger, ev. aap om du skulle trenge det, ikke minst pensjon! Selv om dere skulle greie å reparere forholdet er det jo mye som kan skje, han kan bli syk og dø, eller han kan bli fratatt yrkesevne pga. skade eller sykdom. Så uansett hva som skjer videre med ekteskapet - begynn å bygge deg selv en grunnmur som du selv kan stå støtt på om du skulle trenge det! Og da må du få en jobb. Da vil du heller ikke måtte godta all mulig dårlig behandling fra noen mann...

Om du sliter så mye med fortiden din at du ikke greier å jobbe, sjekk med nav om du kan få aap i en periode mens du får behandling og ev. begynner å jobbe deg mot en jobb igjen.

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skal love deg at hun ikke skal få slippe unna så billig! Hun skal få angre på at hun hadde sex med en gift mann!

Pass deg så du ikke gjør deg selv til lovbryter...

Hvordan straffer du mannen som har vært utro flere ganger? Det er han som velger å være utro, han som velger å ha sex med andre.

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Pass deg så du ikke gjør deg selv til lovbryter...

Hvordan straffer du mannen som har vært utro flere ganger? Det er han som velger å være utro, han som velger å ha sex med andre.

Nei så dum er jeg ikke :)

Han er far til barna våre så må jeg dessverre ha ett okey forhold til.

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei så dum er jeg ikke :)

Han er far til barna våre så må jeg dessverre ha ett okey forhold til.

Så siden du ikke tør/vil straffe han som er skyldig så velger du å straffe en annen... Du må ikke tro at det gjør deg mer fornøyd med ham, for det er han som har sviktet deg, ikke hun. Hun har ingen forpliktelser overfor deg. Hun er kanskje tvert imot i mye av samme situasjon som deg, at hun har følelser for en mann som ikke bryr seg om henne, bare seg selv. Du lurer deg selv om du tror du har tilgitt ham når du går rundt og har slike hevntanker. Hadde du tilgitt hadde du ikke hatt behov for hevn...

Skrevet

Enig med hun over som skriver at forholdet deres er i veldig ubalanse. Han lever et travelt liv med mye impulser og mye som skjer. Du går hjemme med «det samme gamle». Du er alltid tilgjengelig. Du representerer det litt kjedelige hverdagslivet. 

Du trenger ikke begynne å jobbe, men du må skaffe deg et eget liv! Engasjere deg i noe. Frivillighetsarbeid, en forening, en hobby. Du må ha en egen vennekrets. Du må oppleve egne ting. Du trenger ikke være tilgjengelig hele tiden. Du må sette egne grenser og krav. Det er veldig slitsomt hvis du er selvutslettende og aldri har noen forventninger. 

Da blir dere også mer likeverdige og får en bedre balanse. 

Anonymkode: d5499...eee

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Da har du jo gått i den klassiske «damefellen». Du har ikke sørget for at du kan klare deg selv økonomisk. 

Du kan velge å bli i et trasig forhold og fortsette å dille hjemme eller du kan få deg en jobb og dermed mulighet til å velge om du vil bli eller gå.

Anonymkode: e42e3...c37

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du er jo helt på bærtur. Din mann er ansvarlig for hvor han putter penisen sin. Han har vært utro. Du retter sinnet ditt mot feil person. 

Vi hadde et par i bekjentskapskretsen hvor han var utro. All sympati gikk til henne inntil hun begynte å oppføre seg som en tulling med type hevntokter. Pass deg så du ikke gjør deg selv til latter.

Anonymkode: e42e3...c37

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...