Gå til innhold

Mobbet av svigers


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Det høres ut som det er en eller annen form for sjalusi som ligger bak.

Jeg tror det er viktig at du innser at uansett hva du gjør og ikke gjør, så vil denne personen trolig finne noe galt med deg. For tynn, for tykk, for hyggelig, for lite/mye utdannelse, for mye/lite i lønn, for godt/dårlig likt av andre, for godt/dårlig forhold til andre, en god/dårlig mor/ektefelle, hjelper for mye, hjelper for lite osv. osv.... jeg tror ikke det spiller noen rolle.

Så for din egen del, ikke lur på hva du gjør galt. Med denne personen kan du trolig ikke gjøre noe rett uansett. Og det er en eneste grunn til akkurat dette - problemet ligger ikke hos deg. Derfor er også hva du gjør eller ikke gjør uvesentlig, for hvordan du er vil ikke endre denne personens indre problemer.

Du sier at personens oppførsel er tatt opp med denne uten effekt. Jeg synes ikke nødvendigvis at det å overse denne oppførselen, slik mannen din mener du/dere skal gjøre, er bra. Det kan kanskje fungere hvis man er komfortabel med å svelge kameler stadig vekk og greier å akseptere at det er denne personen som har problemer og at man ikke tar det til seg. Men det virker som om dette påvirker deg negativt. Og da ville jeg heller gjort noe mer med det.

Jeg synes din mann skal begynne å være konsekvent. Når du har spurt denne personen et spørsmål og vedkommende ikke svarer deg, men ham, da bør han si akkurat det, at personen får svare deg. Gjerne også spørre i selskap, der andre er tilstede "Xxx, Trine stilte deg et spørsmål". Om vedkommende fremdeles ikke svarer deg "Xxx, hvorfor er du alltid så uhøflig at du ikke svarer på spørsmål fra Trine? Vi er faktisk familie og jeg forventer at du/dere behandler henne med den omtanken og respekt som vi i familien ellers viser hverandre. Når du/dere behandler Trine dårlig så behandler dere meg enda dårligere."

 

Anonymkode: 9f3e6...02c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det høres ut som det er en eller annen form for sjalusi som ligger bak.

Jeg tror det er viktig at du innser at uansett hva du gjør og ikke gjør, så vil denne personen trolig finne noe galt med deg. For tynn, for tykk, for hyggelig, for lite/mye utdannelse, for mye/lite i lønn, for godt/dårlig likt av andre, for godt/dårlig forhold til andre, en god/dårlig mor/ektefelle, hjelper for mye, hjelper for lite osv. osv.... jeg tror ikke det spiller noen rolle.

Så for din egen del, ikke lur på hva du gjør galt. Med denne personen kan du trolig ikke gjøre noe rett uansett. Og det er en eneste grunn til akkurat dette - problemet ligger ikke hos deg. Derfor er også hva du gjør eller ikke gjør uvesentlig, for hvordan du er vil ikke endre denne personens indre problemer.

Du sier at personens oppførsel er tatt opp med denne uten effekt. Jeg synes ikke nødvendigvis at det å overse denne oppførselen, slik mannen din mener du/dere skal gjøre, er bra. Det kan kanskje fungere hvis man er komfortabel med å svelge kameler stadig vekk og greier å akseptere at det er denne personen som har problemer og at man ikke tar det til seg. Men det virker som om dette påvirker deg negativt. Og da ville jeg heller gjort noe mer med det.

Jeg synes din mann skal begynne å være konsekvent. Når du har spurt denne personen et spørsmål og vedkommende ikke svarer deg, men ham, da bør han si akkurat det, at personen får svare deg. Gjerne også spørre i selskap, der andre er tilstede "Xxx, Trine stilte deg et spørsmål". Om vedkommende fremdeles ikke svarer deg "Xxx, hvorfor er du alltid så uhøflig at du ikke svarer på spørsmål fra Trine? Vi er faktisk familie og jeg forventer at du/dere behandler henne med den omtanken og respekt som vi i familien ellers viser hverandre. Når du/dere behandler Trine dårlig så behandler dere meg enda dårligere."

 

Anonymkode: 9f3e6...02c

Takk for langt svar :) jeg tror ikke de forstår at de skader ham, så det var et godt poeng. Å appellere til dét.

Anonymkode: dee59...d94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk via mannen din mens han er der du også da. 

«Du Arne, kan ikke du spørre Knut om hvordan det var på hytten i helgen og fortelle meg alt om det etterpå?»

Anonymkode: 599f8...0f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for langt svar :) jeg tror ikke de forstår at de skader ham, så det var et godt poeng. Å appellere til dét.

Anonymkode: dee59...d94

Det er verdt et forsøk i hvert fall.

Om det feiler, er ikke forslaget til anonym 0f1 helt dumt heller ;) Det vil vise hvor latterlig "Knut" er. I tillegg til den setningen hun skrev ville jeg tilføyd "...siden Knut ikke snakker direkte til meg, kun gjennom deg".

Anonymkode: 9f3e6...02c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Fordi de er familie.

Anonymkode: 1991d...b25

Det er da ingen grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hen? Er det virkelig så farlig å si om det er din manns bror eller søster? Latterlig😂

Anonymkode: dacf5...9aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

hen? Er det virkelig så farlig å si om det er din manns bror eller søster? Latterlig😂

Anonymkode: dacf5...9aa

Du har kanskje tatt latterlig feil av et par tråder...

Anonymkode: 9f3e6...02c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du har kanskje tatt latterlig feil av et par tråder...

Anonymkode: 9f3e6...02c

Eller kanskje jeg tok feil av to tråder :D

Men svaret ditt er like latterlig selv i rett tråd, 9aa...

Anonymkode: 9f3e6...02c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Eller kanskje jeg tok feil av to tråder :D

Men svaret ditt er like latterlig selv i rett tråd, 9aa...

Anonymkode: 9f3e6...02c

For et konstruktivt og verdifullt svar.

Anonymkode: 344a4...f07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eks-familie behandlet meg slik. Jeg er fra vestkanten og de fra et mer landlig sted. Tok meg lang tid å skjønne at de ikke likte vestkantfolk og jeg hadde nok aldri en sjanse. Holdningene lå i min eks og og kom tydelig frem med årene. At mannen din lar familien sin behandle deg sånn er et stort rødt flagg for meg. 

Anonymkode: 66ecf...ed2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.6.2019 den 22.16, Anonym bruker skrev:

hen? Er det virkelig så farlig å si om det er din manns bror eller søster? Latterlig😂

Anonymkode: dacf5...9aa

Slitsom å være så nysgjerrig er det ikke? 

Anonymkode: ee738...b01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde familien til mannen min oppført seg sånn mot meg... Hadde mannen min spurt høylydt hva som er problemet. Hvorfor prater du kun med meg osv. Her hadde mannen blitt ganske så forbannet og stått ved min side.

Utrolig feigt av mannen din å la sin egen familie fryse ut deg på den måten. Helt sprøtt faktisk..

Anonymkode: db05a...05d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan jo ikke fortsette. Ungene deres kommer til å merke det og tro at dette er vanlig oppførsel.

Anonymkode: 189b5...ab9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kona til mannens bror er sånn, hun svarer meg da om jeg spør om noe, men kun en kort setning, spør aldri tilbake. Ikke spør hun om noe som helst som angår oss eller ungene. Er jo merkelig, hun snakker med alle andre enn meg og mannen. Men så er hun ganske bitchy som person også da, bryr meg fint lite.

Anonymkode: 84ab3...1d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde samme problemet i flere år. Etter å ha klaget til mine venninner og mine foreldre i årevis så fikk jeg rett og slett nok. Jeg brukte så mye energi på det og jeg ble faktisk utslitt, det gikk ut over humøret og forholdet mitt til min mann. Det var snakk om hersketeknikker spesielt fra hans mor og til og med fra andre i familien da det virket som de slengte seg på for å komme i morens favør. 

Når jeg fikk nok så smalt det, jeg ga tydelig beskjed til mannen og så at jeg ville flytte langt vekk. Enden på visa, han så det jeg så og tok oppgjør med sin familie. Siden har det aldri skjedd igjen :) Deilig å få fred, det er mange år siden nå så det er nesten vanskelig å tenke på hvordan det en gang var. Jeg husker at "herskingen" ofte skjedde utenfor mannens radar. Han merket ikke det som skjedde rett forran nesen hans og akkurat det var nesten mer irriterende enn "herskingen". Jeg var liksom alene om det, og måtte fortelle hver gang vi møtte dem hva som hade skjedd, det var veldig fortvilende. Jeg vet at det ikke bare var meg for den oppførselen var ikke normal.

Men som jeg sa, alt er normalt nå og vi har alle et fint forhold den dag i dag. 

Anonymkode: 52c22...282

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.6.2019 den 23.33, Anonym bruker skrev:

Det er bare et tegn på sjalusi og misunnelse. Jeg har opplevd det, jeg bare ler inni meg. 

Tenk selv da, hvis du behandler en person slik er det fordi du ikke klarer å få kontroll over vedkommende. 

Derfor sprer vedkommende arroganse, utelatelse og baksnakking. 

Denne personen sliter med å sette deg på plass. Le litt du også, du kan ikke kontrolleres av andre. 

Anonymkode: ab30e...d9e

Jeg er ikke HI, men jeg tar til meg det du sier . Takk 😊

Alt du sier stemmer med min situasjon. Jeg er godt likt av alle, men det er to i familien som baksnakker og sier og gjør slemme ting. Jeg skjønner ingenting. Samme hvor grei jeg er, så finner de opp nye ting om meg. Jeg gjør ikke som de sier, jeg har min egen stemme, og det liker de ikke. Veldig slitsomt 🙁.  Men jeg klarer nå å ikke bry meg om det. Leve mitt liv 😊

Anonymkode: da3a0...1e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.6.2019 den 13.41, hysterika skrev:

Du må konfrontere vedkommende, si fra neste gang det skjer, f.eks. "Det er veldig underlig at du ikke snakker direkte til meg, jeg liker det ikke. Hvis jeg har gjort deg noe som gjør at du er sur på meg, vil jeg gjerne vite hva det er, sånn at vi kan snakke om det."

Det der sa jeg til vedkommende i min familie også. Hva galt har jeg gjort? Nei, det burde jeg skjønne selv... 😧 Men vedkommende ser ikke selv alt det stygge hun har sagt og gjort. Mye drøyt. Jeg har aldri sagt noe stygt eller gjort noe. Jeg holder meg unna.  Orker ikke gå på eggeskall mer. 

Anonymkode: da3a0...1e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hadde familien til mannen min oppført seg sånn mot meg... Hadde mannen min spurt høylydt hva som er problemet. Hvorfor prater du kun med meg osv. Her hadde mannen blitt ganske så forbannet og stått ved min side.

Utrolig feigt av mannen din å la sin egen familie fryse ut deg på den måten. Helt sprøtt faktisk..

Anonymkode: db05a...05d

Jeg forstår ham, han har vært kuet i alle år og det sitter igjen. Hans svar er å kutte ned på kontakten... De er så unormale at tilsnakk ikke fungerer, det blir som å mate trollet.

Anonymkode: dee59...d94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dette kan jo ikke fortsette. Ungene deres kommer til å merke det og tro at dette er vanlig oppførsel.

Anonymkode: 189b5...ab9

Jeg har vært redd for det. Da vi var der sist, så snakket svigermor negativt om meg til datteren min. Da ble jeg sint.

Anonymkode: dee59...d94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kona til mannens bror er sånn, hun svarer meg da om jeg spør om noe, men kun en kort setning, spør aldri tilbake. Ikke spør hun om noe som helst som angår oss eller ungene. Er jo merkelig, hun snakker med alle andre enn meg og mannen. Men så er hun ganske bitchy som person også da, bryr meg fint lite.

Anonymkode: 84ab3...1d1

Hm.... Ikke hyggelig!

Anonymkode: dee59...d94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hadde samme problemet i flere år. Etter å ha klaget til mine venninner og mine foreldre i årevis så fikk jeg rett og slett nok. Jeg brukte så mye energi på det og jeg ble faktisk utslitt, det gikk ut over humøret og forholdet mitt til min mann. Det var snakk om hersketeknikker spesielt fra hans mor og til og med fra andre i familien da det virket som de slengte seg på for å komme i morens favør. 

Når jeg fikk nok så smalt det, jeg ga tydelig beskjed til mannen og så at jeg ville flytte langt vekk. Enden på visa, han så det jeg så og tok oppgjør med sin familie. Siden har det aldri skjedd igjen :) Deilig å få fred, det er mange år siden nå så det er nesten vanskelig å tenke på hvordan det en gang var. Jeg husker at "herskingen" ofte skjedde utenfor mannens radar. Han merket ikke det som skjedde rett forran nesen hans og akkurat det var nesten mer irriterende enn "herskingen". Jeg var liksom alene om det, og måtte fortelle hver gang vi møtte dem hva som hade skjedd, det var veldig fortvilende. Jeg vet at det ikke bare var meg for den oppførselen var ikke normal.

Men som jeg sa, alt er normalt nå og vi har alle et fint forhold den dag i dag. 

Anonymkode: 52c22...282

Men snakket dere aldri via sms eller messenger osv?

Anonymkode: dee59...d94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.6.2019 den 19.45, Anonym bruker skrev:

Til deg over her. Hvordan forgikk herskingen?

Anonymkode: ab30e...d9e

Hersketeknikker som å si det hun mener til ungen (som da var baby) istedenfor å si det direkte til meg. Men hun gjorde det IKKE bare en gang hun tok opp akkurat samme ting (snakket med babyen) opptil 20 ganger på et besøk (nei, tuller ikke da jeg telte en gang fordi mannen trodde jeg overdrev). Snakket også over meg hvis jeg hadde sagt noe, så forklarte hun høyt direkte til noen andre hvorfor det ikke var slik jeg sa. På den måten så inviterte hun ikke meg inn i samtalen men overså meg. De overså meg, det var også en ting. Hvis jeg sa noe så bare svarte de ikke alltid, om de svarte så gjorde de det som jeg sa det i stad. Mye var helt idiotisk. Mannen var på min side heldigvis, men han er ikke den mest observante av seg. Etterhvert så begynte også barna til min manns søsken og behandle meg på samme måte. 

Det er en hel del mer jeg kunne fortalt men mye har jeg nok også glemt, ingen vits å bære på bitterhet. Er utrolig glad for at det ikke er slik lengre ellers så hadde vi kuttet ut hele familien og flyttet herifra.  

På 10.6.2019 den 22.11, Anonym bruker skrev:

Men snakket dere aldri via sms eller messenger osv?

Anonymkode: dee59...d94

Nei, det gjorde vi ikke. Snakker på sms nå men ikke før.

Anonymkode: 52c22...282

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.6.2019 den 0.01, Anonym bruker skrev:

Fordi de er familie.

Anonymkode: 1991d...b25

Ja det er jo viktigste kjennetegnet på familie, de avviser deg og behandler deg dårlig uten grunn. 

 

Anonymkode: afa36...27f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja det er jo viktigste kjennetegnet på familie, de avviser deg og behandler deg dårlig uten grunn. 

 

Anonymkode: afa36...27f

HI her

Det er en sammensatt situasjon, og jeg vet ikke helt hva som er problemet med meg som ikke bare kutter dem ut. Kanskje et håp om at det bedrer seg med tiden? 

Nå har et av søsknene til mannen min fått seg ny kjæreste, så regner egentlig med at den personen lesser av litt av byrden på mine skuldre, og at vi får fordelt mobbingen litt jevnere 🙄 Svigermor liker ingen som skal "ta barna hennes fra henne". 

Mannen min tror hun er SJALU. Det tror jeg og. Det vil si, jeg har sett tydelige tegn på det. Og det kan ikke være så lett for henne heller - å sitte med alle de vonde følelsene. Og er temmelig sikker på at hun tror at jeg ikke liker henne (det gjør jeg jo ikke, men seriøst, om noen skal LIKE deg så kan du i hvert fall ikke oppføre deg som et forbasket hespetre mot dem!).

Anonymkode: dee59...d94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...