Gå til innhold

Mobbet av svigers


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Noen som har følt seg mobbet av svigerfamilien? Alle, eller én av dem... Eller noe midt i mellom? 

Et av søsknene til mannen min boikotter meg fullstendig, hvis jeg spør om noe, så svarer hen ikke, men svarer mannen min. Er veldig opptatt av å ikke ha noe med meg å gjøre, på noen måte. Jeg VET at svigermor har snakket mye negativt om meg - hun har slitt og sliter med et mindreverdighetskompleks og sjalusi. Er sånn mot alle inngiftede damer i familien... Så jeg vet at dette søskenet har hørt mye usant negativt om meg. Men svigermor er en sånn som snakker om "alle", det er bare sånn hun er, men hun boikotter ingen. Holder ofte maska hvis man er på besøk eller det er bursdag osv, og svarer på sms eller annet. Der er forskjellen. 

Jeg føler meg skikkelig... dum? Når jeg blir så åpenlyst ignorert på den måten der. Og litt kvalm egentlig, fordi et voksent menneske oppfører seg på den måten? Så prøver jeg å tenke: "Hva har jeg gjort/sagt?". Kommer ikke på noenting.. Faktisk ingenting! Dette er noe som har skjedd tja.. de siste 1 - 1,5 årene? 

Er det ikke ekstremt barnslig å gå gjennom andre sånn?

Har virkelig ingen feid med dette mennesket her. Til vanlig bryr jeg meg ikke om det, i det hele tatt, men så er det i spesielle situasjoner da når det dukker opp og blir så veldig tydelig, da plager det meg. Det plager mannen min også. Men ingen kan jo gjøre noe med det. Men er det noen som kjenner seg igjen? Og hva tyder egentlig sånn oppførsel på? Hvordan unngå å tenke at det er meg det er noe i veien med?

Anonymkode: dee59...d94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når personen svarer til din mann og tydelig ignorerer deg så bør jo mannen din konsekvent også si "hvorfor svarer du meg og ikke Lise?" eller noe lignende.

Om personen ignorerer deg når du spør om noe og de andre er i nærheten, da bør du og mannen bytte litt på å spørre vedkommende så alle hører "hvorfor svarer du ikke Lise?".

Gjør det tydelig, tenker jeg. Eller ta opp direkte med vedkommende hvor uhøflig denne oppfører seg.

Anonymkode: 9f3e6...02c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har vel konfrontert svogeren din med det? Hva sier han da?

Anonymkode: 8d10d...614

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig kan dere gjøre noe med det! Si fra høy og tydelig mens alle hører på at dere synes det er veldig rart at hun svarer sin bror når du snakker til henne. Hun bør være mer enn flau da! Hvis dere ikke tør, nytter det ikke å klage eller irritere seg over det 🤷🏻‍♀️

Anonymkode: 1cb56...046

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er også "skjult" som f.eks. på sms. Mannen min vil at vi bare lar det skure og gå, sier "blås i det", og "ikke bry deg", og "hen er bare teit". Men hadde et søsken av meg holdt på sånn hadde jeg sagt ifra, og spurt hva som er i veien! 

Tror jeg skal kutte all kontakt og la alt gå gjennom mannen min, for da slipper jeg å oppleve det.. Men helt ærlig så påvirker det meg, for jeg føler det er urettferdig. 

 

Anonymkode: dee59...d94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare et tegn på sjalusi og misunnelse. Jeg har opplevd det, jeg bare ler inni meg. 

Tenk selv da, hvis du behandler en person slik er det fordi du ikke klarer å få kontroll over vedkommende. 

Derfor sprer vedkommende arroganse, utelatelse og baksnakking. 

Denne personen sliter med å sette deg på plass. Le litt du også, du kan ikke kontrolleres av andre. 

Anonymkode: ab30e...d9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men det er også "skjult" som f.eks. på sms. Mannen min vil at vi bare lar det skure og gå, sier "blås i det", og "ikke bry deg", og "hen er bare teit". Men hadde et søsken av meg holdt på sånn hadde jeg sagt ifra, og spurt hva som er i veien! 

Tror jeg skal kutte all kontakt og la alt gå gjennom mannen min, for da slipper jeg å oppleve det.. Men helt ærlig så påvirker det meg, for jeg føler det er urettferdig. 

 

Anonymkode: dee59...d94

Så dere har aldri tatt det opp?

Anonymkode: 8d10d...614

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Noen som har følt seg mobbet av svigerfamilien? Alle, eller én av dem... Eller noe midt i mellom? 

Et av søsknene til mannen min boikotter meg fullstendig, hvis jeg spør om noe, så svarer hen ikke, men svarer mannen min. Er veldig opptatt av å ikke ha noe med meg å gjøre, på noen måte. Jeg VET at svigermor har snakket mye negativt om meg - hun har slitt og sliter med et mindreverdighetskompleks og sjalusi. Er sånn mot alle inngiftede damer i familien... Så jeg vet at dette søskenet har hørt mye usant negativt om meg. Men svigermor er en sånn som snakker om "alle", det er bare sånn hun er, men hun boikotter ingen. Holder ofte maska hvis man er på besøk eller det er bursdag osv, og svarer på sms eller annet. Der er forskjellen. 

Jeg føler meg skikkelig... dum? Når jeg blir så åpenlyst ignorert på den måten der. Og litt kvalm egentlig, fordi et voksent menneske oppfører seg på den måten? Så prøver jeg å tenke: "Hva har jeg gjort/sagt?". Kommer ikke på noenting.. Faktisk ingenting! Dette er noe som har skjedd tja.. de siste 1 - 1,5 årene? 

Er det ikke ekstremt barnslig å gå gjennom andre sånn?

Har virkelig ingen feid med dette mennesket her. Til vanlig bryr jeg meg ikke om det, i det hele tatt, men så er det i spesielle situasjoner da når det dukker opp og blir så veldig tydelig, da plager det meg. Det plager mannen min også. Men ingen kan jo gjøre noe med det. Men er det noen som kjenner seg igjen? Og hva tyder egentlig sånn oppførsel på? Hvordan unngå å tenke at det er meg det er noe i veien med?

Anonymkode: dee59...d94

 

Hvordan VET du at hun snakker mye negativt om deg?

Hvis hun er slik mot ALLE inngiftede personer i familien, og dermed allment kjent.  Er det ikke litt rart at du blir boikottet av f.eks søskenet til mannen din? 

Synes bare endel av dette hørtes litt rart ut...

 

Anonymkode: 4be5a...609

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor har du kontakt med disse menneskene? 

Anonymkode: e2f59...8a4

Fordi de er familie.

Anonymkode: 1991d...b25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Fordi de er familie.

Anonymkode: 1991d...b25

Hadde de oppført seg slik mot meg hadde de ikke vært familie. 

Anonymkode: e2f59...8a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner faktisk ikke hvorfor ingen av dere har konfrontert denne dama/mannen 🤷‍♀️

Anonymkode: 0e374...a22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

 

Hvordan VET du at hun snakker mye negativt om deg?

Hvis hun er slik mot ALLE inngiftede personer i familien, og dermed allment kjent.  Er det ikke litt rart at du blir boikottet av f.eks søskenet til mannen din? 

Synes bare endel av dette hørtes litt rart ut...

 

Anonymkode: 4be5a...609

Jeg vet det fordi ANDRE i familien har sagt det + at hun har sagt det til sønnen sin (min mann).......

Selvfølgelig er det rart. Jeg har jo selv skrevet at det er rart.

hi

Anonymkode: dee59...d94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er bare et tegn på sjalusi og misunnelse. Jeg har opplevd det, jeg bare ler inni meg. 

Tenk selv da, hvis du behandler en person slik er det fordi du ikke klarer å få kontroll over vedkommende. 

Derfor sprer vedkommende arroganse, utelatelse og baksnakking. 

Denne personen sliter med å sette deg på plass. Le litt du også, du kan ikke kontrolleres av andre. 

Anonymkode: ab30e...d9e

Hehe ja... Og jeg gjør det også, litt sånn håpløs latter - men det er et alvor i saken også. Og jeg veksler litt mellom å ikke bry meg, å syntes det er trist/ikke forstå hvorfor, og bare le av det og synes det er teit og tenke "ditt tap".

Anonymkode: dee59...d94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så dere har aldri tatt det opp?

Anonymkode: 8d10d...614

Jo.

Anonymkode: dee59...d94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor har du kontakt med disse menneskene? 

Anonymkode: e2f59...8a4

Det er et veldig godt spørsmål! Og jeg vet ikke selv? Seriøst, jeg vet ikke! Jeg prøvde å tenke på hva jeg skulle svare, kjenne etter... Og det beste svaret jeg kan gi er at jeg har barn, og de er i slekt med disse folka her. Jeg har også en mann som er i slekt med disse folka her. 

Men merker at jeg ikke er særlig velkommen. Jeg kunne skrevet så mye om det, men det er ikke relevant.

Anonymkode: dee59...d94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må konfrontere vedkommende, si fra neste gang det skjer, f.eks. "Det er veldig underlig at du ikke snakker direkte til meg, jeg liker det ikke. Hvis jeg har gjort deg noe som gjør at du er sur på meg, vil jeg gjerne vite hva det er, sånn at vi kan snakke om det."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hadde de oppført seg slik mot meg hadde de ikke vært familie. 

Anonymkode: e2f59...8a4

Nei, jeg kjenner at jeg begynner å fase personen ut... 

Anonymkode: dee59...d94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, hysterika skrev:

Du må konfrontere vedkommende, si fra neste gang det skjer, f.eks. "Det er veldig underlig at du ikke snakker direkte til meg, jeg liker det ikke. Hvis jeg har gjort deg noe som gjør at du er sur på meg, vil jeg gjerne vite hva det er, sånn at vi kan snakke om det."

Det gir bare enda mer å baksnakke om. Men jeg forstår godt hva du mener og det var et godt tips. Takk

Anonymkode: dee59...d94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste gang de inviterer til bursdag så nekter du å dra, mannen får ordne med gave og ta med seg ungene og dra i selskap alene. Har du muligheten så drar du på spa i stede for. 

Jeg hadde nok bare kuttet de ut om de oppførte seg slik og i alle fall om mannen var for feig til å ta tak i det. Om noen spør så sier du det bare som det er: Jeg føler meg ikke velkommen så da gjør jeg heller andre ting. 

Anonymkode: f035e...176

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse menneskene høres veldig underlige ut. Kan dere ikke bare droppe dem? De kan umulig tilføre noe positivt i livene deres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Neste gang de inviterer til bursdag så nekter du å dra, mannen får ordne med gave og ta med seg ungene og dra i selskap alene. Har du muligheten så drar du på spa i stede for. 

Jeg hadde nok bare kuttet de ut om de oppførte seg slik og i alle fall om mannen var for feig til å ta tak i det. Om noen spør så sier du det bare som det er: Jeg føler meg ikke velkommen så da gjør jeg heller andre ting. 

Anonymkode: f035e...176

Jeg er egentlig enig i det du skriver, men jeg vet ikke. Jeg må ta det gradvis, da. Jeg tenker at når de er sånn mot meg, så må det vel føles som en lettelse at jeg ikke dukker opp også? 

Men svigermor har klaget om jeg ikke er med, og sier til mannen min  ("spør om") at jeg ikke liker dem(svigers) osv. Hvorfor vil de ha meg der hvis de ikke liker meg? Fordi de er redde for ikke å bli likt? Vet svigermor sliter endel med det, er redd for at folk ikke liker henne. Hun graver jo sin egen grav, for å si det sånn. Men hun er egentlig ikke problemet, dvs jeg er vant til det og holder en viss avstand. Vi finner f.eks. ikke på ting sammen, det er noe jeg og mannen er enige om, og besøk osv. er relativt formelle og ofte i forbindelse med bursdager. 

Men dette her med å bare ignorere meg så tydelig og oppføre seg som en dust? Snakker om mannens ene søsken. På én side tenker jeg at jeg bare skal kutte ut vedkommende og la personen seile sin egen sjø, på den andre siden føler jeg at jeg vil stå opp for meg selv og sette ned foten. På en måte banke i bordet og si "nei, vettu hva, dette her er ikke greit!". 

Men så kommer tankene om å bare la det fare... Men føler jeg på en måte svikter meg selv, da. 

Skulle bare ønske folk var normale, tenker på ungene mine, vil skåne dem for intriger og sånt. Vi har hatt litt i min familie, veldig lite, men folk har snakket sammen, folk har stilt opp, og ingen har vært barnslige på denne måten her, det er helt fremmed for meg. 

Og faktisk så startet dette med én gang de fikk vite at mannen min (den gang kjæreste) hadde fått seg kjæreste. Jeg er "den første og eneste" de har møtt, og de hatet meg fra da jeg gikk inn døra. Begynte å snakke stygt om utseendet mitt (at jeg var for tynn og har spiseforstyrrelser osv). Og latet som de ikke visste hva jeg het. 

Så har det skuret og gått da, og nå synes jeg det har eskalert. 

Anonymkode: dee59...d94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, hysterika skrev:

Disse menneskene høres veldig underlige ut. Kan dere ikke bare droppe dem? De kan umulig tilføre noe positivt i livene deres?

Du har nok rett i det. Men de er faktisk greie mot barna mine. Og de har et ok forhold seg imellom, men JEG må da ha rett til å trekke MEG ut av dette her? Men når det er bursdag og så videre så må jeg jo treffe på dem... Det er ikke så mange ganger i året da, men... 

Anonymkode: dee59...d94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som de er dysfunksjonelle. Hva jobber denne personen med? Har hen et ok forhold til andre menensker rundt seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, hysterika skrev:

Det høres ut som de er dysfunksjonelle. Hva jobber denne personen med? Har hen et ok forhold til andre menensker rundt seg?

Ja, de er dysfunksjonelle vil jeg si. Vel, nei? Har vel egentlig ikke det? Hen har noen nære venner, men mange bekjente. Men tror egentlig hen er relativt godt likt, av de som er rundt... Men det VET jeg jo ikke, jeg kjenner ikke dem. Blir bare gjetning fra min side. 

Men min familie er hen ikke sånn mot, bare meg. Ene og alene. Er et eller annet jeg har gjort da, som jeg aldri får vite?

Anonymkode: dee59...d94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...