Anonym bruker Skrevet 2. juni 2019 #51 Skrevet 2. juni 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Det er da ikke nedlatende. Men amming og flaskemating blir jo ikke det samme. Anonymkode: df0f7...0e7 Mens mor ammer utskilles tilknytningshormonet oksytocin. Dette skjer ikke ved flaskemating. Anonymkode: dea78...6d1
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2019 #52 Skrevet 2. juni 2019 2 timer siden, Pobie skrev: Tull og tøys. Jeg har både fullammet, delammet, og gitt kun flaske. Det er ikke noen forskjell. At du faktisk tror dette sier vel heller at du vil at det skal være forskjell og du ønsker at amming skal være bedre slik at slitet med å amme er verdt det fremfor å gi opp. Men kjære deg. Dette handler da ikke om at noe er bedre. Dette er så typisk. Når noen sier de opplevde ammingen så fint og nært så kommer de som skal pisse på det. Jeg syntes ammingen var fin, ikke fordi jeg syntes ammingen i seg selv var deilig, men fordi jeg syntes det var fint å faktisk kunne lage mat til barnet mitt med egen kropp. Det betyr ikke at jeg ser ned på de som ikke får til ammingen. Men jeg må da få lov å si at jeg likte å amme, at jeg følte meg ekstra nær barnet mitt da. Jeg skjønner ikke hvorfor de ammende og de som gir flaske skal rakke ned på hverandres følelser? Jeg elsket de rolige stundene med mine, og ja jeg syntes det var fantastisk å se at kroppen produserte melk som holdt de mett og fornøyd, at de vokste og la på seg. Anonymkode: 86d18...729
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2019 #53 Skrevet 2. juni 2019 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men kjære deg. Dette handler da ikke om at noe er bedre. Dette er så typisk. Når noen sier de opplevde ammingen så fint og nært så kommer de som skal pisse på det. Jeg syntes ammingen var fin, ikke fordi jeg syntes ammingen i seg selv var deilig, men fordi jeg syntes det var fint å faktisk kunne lage mat til barnet mitt med egen kropp. Det betyr ikke at jeg ser ned på de som ikke får til ammingen. Men jeg må da få lov å si at jeg likte å amme, at jeg følte meg ekstra nær barnet mitt da. Jeg skjønner ikke hvorfor de ammende og de som gir flaske skal rakke ned på hverandres følelser? Jeg elsket de rolige stundene med mine, og ja jeg syntes det var fantastisk å se at kroppen produserte melk som holdt de mett og fornøyd, at de vokste og la på seg. Anonymkode: 86d18...729 Hun sier jo nettopp at det ikke er forskjell i opplevelsen av amming og flaskemating. Det var vedkommende hun svarte som "pisset på" (for å bruke ditt uttrykk) den andre siden. Anonymkode: a06b8...b3d
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2019 #54 Skrevet 2. juni 2019 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men kjære deg. Dette handler da ikke om at noe er bedre. Dette er så typisk. Når noen sier de opplevde ammingen så fint og nært så kommer de som skal pisse på det. Jeg syntes ammingen var fin, ikke fordi jeg syntes ammingen i seg selv var deilig, men fordi jeg syntes det var fint å faktisk kunne lage mat til barnet mitt med egen kropp. Det betyr ikke at jeg ser ned på de som ikke får til ammingen. Men jeg må da få lov å si at jeg likte å amme, at jeg følte meg ekstra nær barnet mitt da. Jeg skjønner ikke hvorfor de ammende og de som gir flaske skal rakke ned på hverandres følelser? Jeg elsket de rolige stundene med mine, og ja jeg syntes det var fantastisk å se at kroppen produserte melk som holdt de mett og fornøyd, at de vokste og la på seg. Anonymkode: 86d18...729 Nettopp . Pobie fremstår ammefientlig. Han kunne ikke avfeie hva andre folk føler. Hvor gammel er hun egentlig? Anonymkode: dea78...6d1
Pobie Skrevet 2. juni 2019 #55 Skrevet 2. juni 2019 (endret) 34 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men kjære deg. Dette handler da ikke om at noe er bedre. Dette er så typisk. Når noen sier de opplevde ammingen så fint og nært så kommer de som skal pisse på det. Jeg syntes ammingen var fin, ikke fordi jeg syntes ammingen i seg selv var deilig, men fordi jeg syntes det var fint å faktisk kunne lage mat til barnet mitt med egen kropp. Det betyr ikke at jeg ser ned på de som ikke får til ammingen. Men jeg må da få lov å si at jeg likte å amme, at jeg følte meg ekstra nær barnet mitt da. Jeg skjønner ikke hvorfor de ammende og de som gir flaske skal rakke ned på hverandres følelser? Jeg elsket de rolige stundene med mine, og ja jeg syntes det var fantastisk å se at kroppen produserte melk som holdt de mett og fornøyd, at de vokste og la på seg. Anonymkode: 86d18...729 Nå var det strengt tatt ikke det du sa da. Kommentaren din var ekstremt nedlatende og rakket ned på folk som gir flaske. Jeg har selvfølgelig ikke noe problem med at folk føler nærhet til barnet sitt mens de ammer. Hvorfor i all verden skulle jeg det? Men å si at de som ammer føler mer nærhet enn de som gir flaske på generelt grunnlag er nedlatende og bare tøv. Det er mange som føler like mye eller mer nærhet når de gir flaske. Endret 2. juni 2019 av Pobie
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2019 #56 Skrevet 2. juni 2019 18 hours ago, Anonym bruker said: Jeg fødte mitt andre barn for 10 uker siden og fullammer. Både med første og dette barnet har jeg ikke hat noen problemer med å amme. Nok melk fra start og god sugeteknikk fra start begge ganger men jeg liker det virkelig ikke. Når mitt første barn var baby gledet jeg meg til hun begynte med fast føde og telte omtrent ned til hun kunne begynne. Første dag hun startet å miste interessen for puppen sluttet jeg på dagen, da var hun 8 mnd. Samme føler jeg på denne gangen også, teller ned uker til vi kan begynne med fast føde og gleder meg til amme perioden er over. Er jeg den eneste som føler det slik? Andre mødre jeg prater med syntes amming er så koselig og de syntes det er vanskelig å slutte når barnet er blitt nærmere 2 år. Jeg kjenner meg ikke igjen i det heletatt. Føler meg nesten litt «trist» for at det denne gangen også gikk så bra, for jeg trives ikke med amming å lurer på om jeg skal bare begynne med flaske men så ønsker jeg det beste for barnet mitt så jeg forsetter. Så noen med lignede erfaring? Anonymkode: 2df90...2b3 Nei, barnet likte det heller ikke, det likte bedre flaske,men båd ammet og ga flaske i 6 uker, da bytter vi til flaske, en helt annen baby, melken min var nok ikke så næringsrikt + at han fikk kolikk, som forsvant helt når jeg sluttet og amme Anonymkode: 58c2e...0cb
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2019 #57 Skrevet 2. juni 2019 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Som sagt har jeg gjort begge deler, og jeg har faktisk grundig erfaring med begge deler. Jeg vil hellere si at det at amming gir bedre kontakt er en myte som de ammende klynger seg til. Det romantiske billede af mor og barn forenet. Men dessverre. Det er totalopplevelsen som gir tilknyttningen. Den oppstår ikke ved magi idet ungen sutter på din brystvorte. Men det er klart at om du gir flaske med venstre hånd mens du taster på mobilen med høyre eller overlater flaskematingen til andre personer, så får du ikke den kontakten. Anonymkode: a06b8...b3d Det er flere fordeler med amming enn bare tilknytning da. Anonymkode: df0f7...0e7
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2019 #58 Skrevet 2. juni 2019 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er flere fordeler med amming enn bare tilknytning da. Anonymkode: df0f7...0e7 Helt klart. Amming kan beslutte mot sykdom senere i livet Anonymkode: dea78...6d1
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2019 #59 Skrevet 2. juni 2019 HATET det. Det var så SINNSYKT vondt! Jeg sprakk, blødde, han gulpet rosa, hadde tre betennelser på 6 uker, kastet opp mens han spiste. Til slutt begynte jeg å grine når han ville ha mat. Da han var 6 uker fikk han erstatning. Endelig kunne jeg begynne å kose meg med babyen min. Med datteren min var det ikke noe spm. Jeg måtte fjerne brystene forebyggende, og det var en helt enorm lettelse at jeg da slapp å amme. Det var faktisk noe å det som avgjøre at jeg ville ha ett barn til. At jeg - med fullstendig god samvittighet - slapp å amme. Anonymkode: 659d8...3ad
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2019 #60 Skrevet 2. juni 2019 Jeg elsket det, det er nesten det jeg savner mest av hele babytiden! Den roen og kontakten er noe av det beste jeg har opplevd, og jeg syns det er veldig trist og vondt at jeg ikke kunne få flere barn. Anonymkode: 5a759...345
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2019 #61 Skrevet 2. juni 2019 34 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er flere fordeler med amming enn bare tilknytning da. Anonymkode: df0f7...0e7 Men nå var spørsmålet om man likte å amme. Ikke hva som er helsemessig anbefalt. Anonymkode: a06b8...b3d
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2019 #62 Skrevet 2. juni 2019 Jeg elsket det, nærheten jeg fikk med babyen og at hun fikk mat fra meg. Jeg ammet til hun var over 2 år Anonymkode: b2474...568
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2019 #63 Skrevet 2. juni 2019 20 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg elsket det, nærheten jeg fikk med babyen og at hun fikk mat fra meg. Jeg ammet til hun var over 2 år Anonymkode: b2474...568 Nærhet er viktig. Akkurat som jeg og pappaen deres elsker nærheten vi fikk da de fikk flaske. Pappa var så heldig at han fikk oppleve den samme følelsen da han kunne legge den nyfødte babyen på brystet, og kjenne på den deilige følelsen vi mødre får når babyen ligger til brystet ❤ Anonymkode: 659d8...3ad
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2019 #64 Skrevet 2. juni 2019 Veldig delte meninger ser jeg, godt å se flere føler det samme som meg. Jeg kommer nok også denne gang amme til han ikke ønsker mer selvom jeg ikke er så veldig glad i det. Selvsagt koselig å ha den «nærheten» amming gjør men selv føler jeg mer nærhet når vi bare koser og prater sammen. Ammingen er for meg bare et måltid kroppen min produsere for han og kjenner jeg skulle ønske det var noe jeg kunne delt ansvaret med far. Selvsagt kan jeg bare begynne med flaske om jeg vil men når jeg faktisk er så heldig at kroppen klarer å produsere melk nok alene må jeg bite tennene sammen, er jo ikke snakk om resten av livet heldigvis. Anonymkode: 2df90...2b3
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2019 #65 Skrevet 2. juni 2019 22 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg fødte mitt andre barn for 10 uker siden og fullammer. Både med første og dette barnet har jeg ikke hat noen problemer med å amme. Nok melk fra start og god sugeteknikk fra start begge ganger men jeg liker det virkelig ikke. Når mitt første barn var baby gledet jeg meg til hun begynte med fast føde og telte omtrent ned til hun kunne begynne. Første dag hun startet å miste interessen for puppen sluttet jeg på dagen, da var hun 8 mnd. Samme føler jeg på denne gangen også, teller ned uker til vi kan begynne med fast føde og gleder meg til amme perioden er over. Er jeg den eneste som føler det slik? Andre mødre jeg prater med syntes amming er så koselig og de syntes det er vanskelig å slutte når barnet er blitt nærmere 2 år. Jeg kjenner meg ikke igjen i det heletatt. Føler meg nesten litt «trist» for at det denne gangen også gikk så bra, for jeg trives ikke med amming å lurer på om jeg skal bare begynne med flaske men så ønsker jeg det beste for barnet mitt så jeg forsetter. Så noen med lignede erfaring? Anonymkode: 2df90...2b3 Jævla slitsomt å amme. Et annet individ skal ha tilgang på kroppen din 24/7 i en evighet. Det er ikke rart at det ikke er gøy for alle. Anonymkode: f4598...607
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2019 #66 Skrevet 2. juni 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Helt klart. Amming kan beslutte mot sykdom senere i livet Anonymkode: dea78...6d1 En mentalt oppegående mor beskytter mer mot sykdom og skader senere i livet enn morsmelk (som forøvrig er full av bly og tungmetaller). Anonymkode: f4598...607
Superdolly Skrevet 2. juni 2019 #67 Skrevet 2. juni 2019 Ja, jeg likte å amme. Ikke fordi det føltes så fantastisk deilig. Jeg husker enda følelsen da tærne krøllet seg i smerte i det den grådige munnen tok det første, smertefulle taket. Ikke fordi jeg synes jeg fikk så enestående fantastisk større følelse av nærhet enn det mødre som gir flaske gjør. Ikke fordi jeg tenkte så veldig hardt på immunsystemet og beskyttelse mot sykdom. Jeg likte å amme fordi det føltes bra å kjenne at kroppen min klarte dette magiske: Å skape et nytt liv, føde det og lage mat til det. I tillegg likte jeg at det var lettvint. Alltid ferdig blandet, ferdig temperert og klart til bruk.
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2019 #68 Skrevet 2. juni 2019 18 minutter siden, Anonym bruker skrev: En mentalt oppegående mor beskytter mer mot sykdom og skader senere i livet enn morsmelk (som forøvrig er full av bly og tungmetaller). Anonymkode: f4598...607 Oi,det var litt av en sammenlikning. Jeg traff tydeligvis et sårt punkt hos deg. Hva legger du i "full av bly og tungmetaller"? Det handler jo også om hvorvidt fordelene veier opp for ulempene, men har du kanskje ikke tenkt på? Å påstå at industrimelk (mme) er bedre enn menneskemelk blir for dumt (hvis det var det du mente). Miljøgifter finner man i mye og og mange barn som blir født er allerede full av "dritt" siden vi omringer oss med syntetiske kjemikalier. Man kan ikke unngå miljøgifter og syntetiske kjemikalier 100 %, men likevel mye man kan gjøre for å minimere det man utsetter seg for. Morsmelk kan beskytte mot blant annet overvekt og autoimmune sykdommer. På hvilken måte mener du en mentalt oppegående mor kan det? Det beste er selvfølgelig en mentalt oppegående mor og morsmelk 🤩 Anonymkode: dea78...6d1
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2019 #69 Skrevet 2. juni 2019 27 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jævla slitsomt å amme. Et annet individ skal ha tilgang på kroppen din 24/7 i en evighet. Det er ikke rart at det ikke er gøy for alle. Anonymkode: f4598...607 Min baby ammet jeg 5 min i slengen 8 ganger per døgn. Dermed overhodet ikke slitsomt. Dog kan jeg skjønne at mødre som har babyer som henger i brystet 24/7 opplever det slitsomt Anonymkode: dea78...6d1
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2019 #70 Skrevet 2. juni 2019 Jeg ammet ikke lenge noen av mine barn, grunnet noe de kaller for d-mer.. sank ned i et sort hull hver eneste gang jeg la til baby. Ble deppa og har ALDRI opplevd det som litt positivt. Moren min opplevde akkurat det samme.. Så for meg var aldri amming noe kos og ser på folk med sympati hver gang de skal amme. Syns det har vært det minst koselige jeg har gjort i babytiden. Når det er sagt, så er det nok vanligere enn man skulle tru.. altså utenom D-mer.. har vært folk som har sagt at de virkelig ikke trives med det, men kun gjør det fordi de føler de må. Så trur nok ikke du er alene... Er vel det at de fleste synes det nok er koselig. De du hører mest snakk om det fra og da blir d til at man tenker seg selv som et lite utskudd 😅 Anonymkode: 3ea51...f80
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2019 #71 Skrevet 2. juni 2019 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg ammet ikke lenge noen av mine barn, grunnet noe de kaller for d-mer.. sank ned i et sort hull hver eneste gang jeg la til baby. Ble deppa og har ALDRI opplevd det som litt positivt. Moren min opplevde akkurat det samme.. Så for meg var aldri amming noe kos og ser på folk med sympati hver gang de skal amme. Syns det har vært det minst koselige jeg har gjort i babytiden. Når det er sagt, så er det nok vanligere enn man skulle tru.. altså utenom D-mer.. har vært folk som har sagt at de virkelig ikke trives med det, men kun gjør det fordi de føler de må. Så trur nok ikke du er alene... Er vel det at de fleste synes det nok er koselig. De du hører mest snakk om det fra og da blir d til at man tenker seg selv som et lite utskudd 😅 Anonymkode: 3ea51...f80 Ja er akkurat de som syntes det er så koselig jeg hører fra så godt å se det er flere som gjør det fordi de føler di må men ikke akkurat liker det. Anonymkode: 2df90...2b3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå