Gå til innhold

Likte du å amme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fødte mitt andre barn for 10 uker siden og fullammer. Både med første og dette barnet har jeg ikke hat noen problemer med å amme. Nok melk fra start og god sugeteknikk fra start begge ganger men jeg liker det virkelig ikke. Når mitt første barn var baby gledet jeg meg til hun begynte med fast føde og telte omtrent ned til hun kunne begynne. Første dag hun startet å miste interessen for puppen sluttet jeg på dagen, da var hun 8 mnd. Samme føler jeg på denne gangen også, teller ned uker til vi kan begynne med fast føde og gleder meg til amme perioden er over. Er jeg den eneste som føler det slik? 

Andre mødre jeg prater med syntes amming er så koselig og de syntes det er vanskelig å slutte når barnet er blitt nærmere 2 år. Jeg kjenner meg ikke igjen i det heletatt. Føler meg nesten litt «trist» for at det denne gangen også gikk så bra, for jeg trives ikke med amming å lurer på om jeg skal bare begynne med flaske men så ønsker jeg det beste for barnet mitt så jeg forsetter. Så noen med lignede erfaring? 

Anonymkode: 2df90...2b3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja jeg likte å amme:) syntes ikke det var trist å slutte da, men syntes det var veldig koselig når jeg ammet.

Anonymkode: a7035...353

Skrevet

Jeg hatet å amme! Har ammet tre barn og er glad jeg aldri skal gjøre det igjen. 

Anonymkode: dcf4a...1ff

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg hatet å amme! Har ammet tre barn og er glad jeg aldri skal gjøre det igjen. 

Anonymkode: dcf4a...1ff

Vet ikke om dette er rart men dette gjorde meg litt glad å vite det er flere som ikke var så fan av å amme. 

Anonymkode: 2df90...2b3

Skrevet

Jeg likte det fordi jeg visste at det var så sunt. Jeg følte jeg gav barnet en gave. 

Men selve ammingen i seg selv, var bare en handling. Ikke noe å like eller ikke like. Det var bare noe jeg gjorde. 

Anonymkode: 5893a...849

Skrevet

Jeg hatet det. Hadde ikke noen store problemer, annet enn at hun ville ha mat veldig ofte og brukte veldig lang tid. Ble nesten litt klaustrofobisk. Nå, 7 år senere må mannen fortsatt ligge unna brystvortene mine fordi jeg får assosiasjoner til ammingen. Nesten så jeg angrer på at jeg holdt på så lenge (1 år) siden jeg ikke klarer å huske den tiden som noe koselig.

Anonymkode: 8ae27...9e7

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hatet det. Hadde ikke noen store problemer, annet enn at hun ville ha mat veldig ofte og brukte veldig lang tid. Ble nesten litt klaustrofobisk. Nå, 7 år senere må mannen fortsatt ligge unna brystvortene mine fordi jeg får assosiasjoner til ammingen. Nesten så jeg angrer på at jeg holdt på så lenge (1 år) siden jeg ikke klarer å huske den tiden som noe koselig.

Dette er jo ikke normalt. Du bør få litt hjelp av psykolog eller psykiater. 

Anonymkode: df0f7...0e7

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette er jo ikke normalt. Du bør få litt hjelp av psykolog eller psykiater. 

Anonymkode: df0f7...0e7

Hvorfor? Tror ikke man kommer inn hos psykolog på det grunnlaget altså. Det er ikke noe som hemmer meg i hverdagen akkurat.

Skrevet

Nei likte over hode ikke å amme.

Barn nr 2 ble ikke ammet i det hele tatt av den grunn. Barn nr 2 sov hele natta og var alltid smørbli. Er nå 6 år og har omtrent aldr vært syk. Barn nr 1 som ble ammet var det motsatte. Sint, grinete, lite søvn og mye syk.

Anonymkode: 37b99...e27

Skrevet

Jeg elsket å amme. Fantastisk følelse å kunne bidra til at baby fikk det den trengte av meg. 

Med første fikk jeg det ikke til, og jobbet iherdig for å klare det med de tre andre. 

Det er selvsagt ikke nødvendig å amme om man får traumer og sliter med det, men om det bare er fordi man ikke liker det, syns det er kjedelig, så syns jeg at det bør man stå i for barnet sitt. 

Bæsjebleier og nattevåk er heller ikke toppen av lykke, men en del av det å ha omsorg for en baby. 

Anonymkode: 81aeb...fc7

Skrevet

Ja liker å amme. Sluttet nettopp fordi hun er stor nå, men for liten til å ikke få noe så begynte med flaske. Ååå Herregud for et styr. Må løpe ut midt på natten for å varme den dritt flasken. Unnskyld meg. Men hun roet seg med engang om jeg ga hun litt pupp. Uansett hva det var. Vaksiner eller bare litt kos. Nå flyr jeg inn og ut av soverom for å gi hun melk. Også inn og ut fordi flaksen blir fortere kald. Og ikke minst sååå mye styr når jeg skal ut av huset . Før kunne jeg ha med bare meg selv nå styrer jeg med flasker osv. Pluss at hun er syk hele tiden. 3 store søsken. Nei ELSKET og ELSKER å amme. 

Anonymkode: fdcff...9e7

Skrevet

Jeg hatet det! Så vondt og jævlig at jeg kun holdt ut i 2mnd. Har silikon i brystene (vet ikke om det har betydning), og det var jævlig. Hadde lyst til å kutte av meg brystene. Fantes ikke koselig. Prøvde alle mulige tiltak og teknikker før jeg sluttet. Har to barn!

Anonymkode: 2cf71...745

Skrevet

Ammer mitt tredje barn. Elsker den nærheten og kontakten jeg føler vi har. Mulig jeg hadde følt noe lignende hvis jeg gav flaske, men aldri prøvd det da det er så lettvint når amming fungerer. De andre mistet interessen ved ett års alder,- aner ikke hvordan sistemann blir. Er veldig glad for at jeg har holdt ut når det har vært vondt og trøblete, for jeg synes amming hører med til det å utøve omsorg for babyen og det faller seg helt naturlig for meg.

Anonymkode: dd2df...62a

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ammer mitt tredje barn. Elsker den nærheten og kontakten jeg føler vi har. Mulig jeg hadde følt noe lignende hvis jeg gav flaske, men aldri prøvd det da det er så lettvint når amming fungerer. De andre mistet interessen ved ett års alder,- aner ikke hvordan sistemann blir. Er veldig glad for at jeg har holdt ut når det har vært vondt og trøblete, for jeg synes amming hører med til det å utøve omsorg for babyen og det faller seg helt naturlig for meg.

Anonymkode: dd2df...62a

Godt beskrevet. Akkurat det samme her.

Ammer nå mitt tredje barn. Elsker roen og kosen. Nå de første månedene blir jeg ofte sittende lenge med henne, elsker å få fred og ro hjemme alene og får sett litt serier på TV og lest bøker på kindle mens jeg ammer. 😊

Anonymkode: e9baa...197

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja liker å amme. Sluttet nettopp fordi hun er stor nå, men for liten til å ikke få noe så begynte med flaske. Ååå Herregud for et styr. Må løpe ut midt på natten for å varme den dritt flasken. Unnskyld meg. Men hun roet seg med engang om jeg ga hun litt pupp. Uansett hva det var. Vaksiner eller bare litt kos. Nå flyr jeg inn og ut av soverom for å gi hun melk. Også inn og ut fordi flaksen blir fortere kald. Og ikke minst sååå mye styr når jeg skal ut av huset . Før kunne jeg ha med bare meg selv nå styrer jeg med flasker osv. Pluss at hun er syk hele tiden. 3 store søsken. Nei ELSKET og ELSKER å amme. 

Om hun er så liten at du må gi varm flaske om natten skjønner jeg ikke hvorfor du sluttet å amme fordi du sier hun er stor.

Er det ikke da bare å amme videre - siden du dessuten liker det?

Anonymkode: 06606...2c3

Skrevet
20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor gammel er hun da? Kan du ikke bare fortsette å amme? Jeg hadde holdt på lenger enn mine 1,5 år om det ikke var for at vi ville ha flere barn. Klarte ikke bli gravid mens jeg ammet. Denne gangen vil jeg nok holde på til hun slutter selv.

Skrevet

Det meste av tida likte jeg det. 

Men vi hadde grimme perioder med brystbetennelse og biting og økedøgn og hudløse vorter også...

Anonymkode: 6f0f3...77f

Skrevet

Jeg elsket alt ved ammingen. Nærheten, kosen med babyen, lettvintheten. Var ungen sulten, så var maten alltid klar. Ammet i to år og stolt av det.

Med andremann sluttet jeg etter 8 mnd. Ungen ville ikke ha mer pupp. Uansett hvor hardt jeg prøvde så svarte ungen med å se den andre veien. Ren puppenekt. Så måtte ty til flaske. Herlighet for et styr det er. Man må kjøpe flasker, melk, bruke masse tid på å lage melken, vaske flasker og listen bare fortsetter. 

Dersom ungen vil ha pupp og mor har melk, så er det bare å gi pupp.  ❤

Anonymkode: a5b0f...254

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Om hun er så liten at du må gi varm flaske om natten skjønner jeg ikke hvorfor du sluttet å amme fordi du sier hun er stor.

Er det ikke da bare å amme videre - siden du dessuten liker det?

Jo men jeg prøver å bli gravid og egget fester seg ikke når jeg ammer 👍😊

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvor gammel er hun da? Kan du ikke bare fortsette å amme? Jeg hadde holdt på lenger enn mine 1,5 år om det ikke var for at vi ville ha flere barn. Klarte ikke bli gravid mens jeg ammet. Denne gangen vil jeg nok holde på til hun slutter selv.

Det er bare derfor jeg sluttet fordi vi prøver på en til. Hadde ALDRI sluttet ellers 😊♥️

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jo men jeg prøver å bli gravid og egget fester seg ikke når jeg ammer 👍😊

Det tror jeg mange med to tette vil kunne avkrefte... Stresset med å fly rundt med flasker virker vel kanskje likeså negativt...?

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvis hun er for stor for å amme er hun vel også for stor for å spise hele natta?? Siden du flyr inn og ut av soverommet....

Anonymkode: 37b99...e27

Skrevet (endret)

Jeg likte ikke å amme. Ammet første i 8 mnd og andre i 4 mnd. Med nr 3 tror jeg nok jeg vil gi mme fra fødselen av. 

Hadde ikke lyst til å amme da jeg ble gravid med nr 1 men følte så mye press at jeg ga etter. Med nr 2 ammet jeg igjen pga skyldfølelse. Med nr 3 gjør jeg det jeg faktisk ønsker selv. 

Jeg synes det er mindre styr med flasker enn amming og er overhode ikke noe problem om natten. Sørget for at begge barna drakk romtemperert melk fra begynnelsen av så om kvelden setter jeg en flaske vann på rommet med en liten beholder oppmålt pulver ved siden av. Hvis hun våkner bare tømmer jeg pulveret over i flasken så er det klart. 

Endret av Pobie
Skrevet

Hatet det, ammet i 4 måneder, har veldig sensitive brystvorter, likte ikke følelsen. Synes også jeg ble veldig bundet av det, siden hun brukte så lang tid, flaske gikk fort og greit. 

Anonymkode: 89a56...fec

Skrevet

Både óg. Det var flere uker om ikke måneder i starten med tårer og tenners gnissel over blødende brystvorter og betennelser, men etterpå var jeg veldig glad for at jeg holdt ut. Syntes det var koselig med nærheten, samtidig som det var veldig praktisk. Vi knyttet sterke mor/barn bånd med ammingen. Var alltid sjeleglad jeg slapp å styre med flasker natt og dag. Samtidig sa jeg stopp da ungen ble 2 år. Da ville jeg ha kroppen min tilbake igjen! 

Anonymkode: 7613a...898

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...