Gå til innhold

Likte du å amme?

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det tror jeg mange med to tette vil kunne avkrefte... Stresset med å fly rundt med flasker virker vel kanskje likeså negativt...?

Anonymkode: 06606...2c3

Ja men da kan jeg bekrefte det da👍 Samme skjedde sist jeg ble gravid. Egget ville ikke feste seg. Mistet i uke 5 flere ganger, og med engang jeg sluttet så satt egget. Sånn fungerer min kropp. Jeg snakker for meg selv. Kjenner flere barn som er avhengig av flaske lenger enn 2 år også. Mennesker er forskjellige, og barn er forskjellige. Det som fungere for noen, fungere kanskje ikke for andre 😊👍 Tenk på det !! 

Anonymkode: fdcff...9e7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Elsker det. Ammet alle tre til rundt ettårsalder. Nå nærmer minste seg ett år, og jeg blir småtrist av tanken på at nå er det snart slutt for alltid. Skal ikke ha flere barn. 

Det er skikkelig koselig å amme ☺️

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jo men jeg prøver å bli gravid og egget fester seg ikke når jeg ammer 👍😊

Atte hæh?

Skummel vranglære å gå rundt å tro på for en voksen (?) kvinne. 

Anonymkode: 81aeb...fc7

Skrevet
53 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja men da kan jeg bekrefte det da👍 Samme skjedde sist jeg ble gravid. Egget ville ikke feste seg. Mistet i uke 5 flere ganger, og med engang jeg sluttet så satt egget. Sånn fungerer min kropp. Jeg snakker for meg selv. Kjenner flere barn som er avhengig av flaske lenger enn 2 år også. Mennesker er forskjellige, og barn er forskjellige. Det som fungere for noen, fungere kanskje ikke for andre 😊👍 Tenk på det !! 

Det er vel heller at kroppen din ikke er klar for å bli gravid igjen så kort tid etter fødsel, men du tror nok på det du har bestemt deg for. 

Hvorfor så stress med å få tette barn?

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er vel heller at kroppen din ikke er klar for å bli gravid igjen så kort tid etter fødsel, men du tror nok på det du har bestemt deg for. 

Hvorfor så stress med å få tette barn?

Okei diskusjonen tar en annen vending. Kroppen min har ingen problem med å bli gravid kun når jeg ammer. Jeg bestemmer når det passer meg å få barn 👍 Åå HI forresten unnskyld at tråden din plutselig omhandler meg, men mitt råd er ikke å slutte å amme 😎

Skrevet

Hvor gammelt er barnet? Om du ikke nærmer deg 40, går det vel greit å vente noen måneder til?

Det med at egget ikke fester seg når man ammer har jeg ikke hørt før, men det kan godt stemme. Jeg for min del fikk ikke syklus og eggløsning før jeg sluttet å amme ved ca 18 måneder.

Anonymkode: e9baa...197

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor gammelt er barnet? Om du ikke nærmer deg 40, går det vel greit å vente noen måneder til?

Det med at egget ikke fester seg når man ammer har jeg ikke hørt før, men det kan godt stemme. Jeg for min del fikk ikke syklus og eggløsning før jeg sluttet å amme ved ca 18 måneder.

Anonymkode: e9baa...197

Ved amming frigjøres hormonet prolaktin, som hemmer eggløsningen og mensen. Hos noen kan også delvis amming redusere sjansen for graviditet. Par som ønsker å bli gravide igjen, og som synes det tar tid før kvinnen får mensen eller før de blir gravide, bør i følge Braut tenke over om amming kan være årsaken.

Sånn da har dere hørt om det også 👍

Skrevet
37 minutter siden, LME1001 skrev:

Elsker det. Ammet alle tre til rundt ettårsalder. Nå nærmer minste seg ett år, og jeg blir småtrist av tanken på at nå er det snart slutt for alltid. Skal ikke ha flere barn. 

Det er skikkelig koselig å amme ☺️

Du trenger ikke å slutte ved ettårsalderen vel? Bare fortsett en god stund til 😃

Anonymkode: a5b0f...254

Skrevet

Jeg liker også å amme. Kanskje ikke selve ammingen, men nærheten jeg får til barna. Den er helt unik. Pluss det praktiske da. Veldig lettvint. 

Men, når de har begynt å miste interessen, jeg må gå et sted uten forstyrrelser for at de skal klare å få i seg mat har jeg trappet ned. Jeg har ammet morgen og kveld til de ble ett år, på dagtid var det helt slutt fra ti måneder. 

Anonymkode: 86d18...729

Skrevet

Jeg måtte ty til flasken raskt med begge mine.  Delammet den første i 8 måneder. Den andre litt kortere. Dere som synes flaske er pes skulle prøve delamming! Jeg elsket ikke å amme - hvem elsker smerter og utilstrekkelighet? Men jeg elsket å gi mine barn mat når vi begge var avslappet og kunne kose oss. 

Flere sier omtrent i samme setning at de elsket å amme for kontakten med barnet, og at da fikk de sett serier på nettflix imens/hengt på telefonen. I mine øyne er de to ting selvmotsigende. Man får ikke nødvendigvis god kontakt med barnet fordi man ammer. Man må faktisk bruke tiden med fokus på barnet om man skal få den kontakten. Og man kan få samme kontakt ved flaskemating også.  

Anonymkode: a06b8...b3d

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg måtte ty til flasken raskt med begge mine.  Delammet den første i 8 måneder. Den andre litt kortere. Dere som synes flaske er pes skulle prøve delamming! Jeg elsket ikke å amme - hvem elsker smerter og utilstrekkelighet? Men jeg elsket å gi mine barn mat når vi begge var avslappet og kunne kose oss. 

Flere sier omtrent i samme setning at de elsket å amme for kontakten med barnet, og at da fikk de sett serier på nettflix imens/hengt på telefonen. I mine øyne er de to ting selvmotsigende. Man får ikke nødvendigvis god kontakt med barnet fordi man ammer. Man må faktisk bruke tiden med fokus på barnet om man skal få den kontakten. Og man kan få samme kontakt ved flaskemating også.  

Selvfølgelig kan man få god kontakt ved flaskemating. Men det blir riktig nok ikke helt det samme som pupp. Min sovnet alltid ved puppen, med puppen i munnen, lot han sove slik en gooood stund. Det var bare så koselig.

Amming kan bli noe stress for mor og da kan flaske være en bedre løsning. Men for de som ikke opplever stress/smerter så er det bare bra å amme så lenge som mulig. Gjerne utover året.

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Atte hæh?

Skummel vranglære å gå rundt å tro på for en voksen (?) kvinne. 

Amming kan påvirke evnen til å blir gravid og kan bidra til SA i enkelte tilfeller. Det er mange som kan amme mens de er gravide, men det er mange som ikke kan det og. Med høyrisikosvangerskap vil man alltid få beskjed om å slutte å amme. Hvis man ikke allerede ammer vil man også frarådes å håndmelke råmelk før uke 36 pga faren for å utløse rier. 

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig kan man få god kontakt ved flaskemating. Men det blir riktig nok ikke helt det samme som pupp. Min sovnet alltid ved puppen, med puppen i munnen, lot han sove slik en gooood stund. Det var bare så koselig.

Amming kan bli noe stress for mor og da kan flaske være en bedre løsning. Men for de som ikke opplever stress/smerter så er det bare bra å amme så lenge som mulig. Gjerne utover året.

Har som sagt delammet og noen fine øyeblikke har det vært under amming også - men det er ikke noe magisk med amming som gjør at man får bedre kontakt. Det ligger i blikk, i kos, i sovende baby hud mot hud osv, ikke i selve puppen.

Skrevet
46 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har som sagt delammet og noen fine øyeblikke har det vært under amming også - men det er ikke noe magisk med amming som gjør at man får bedre kontakt. Det ligger i blikk, i kos, i sovende baby hud mot hud osv, ikke i selve puppen.

Det er vel en trøst de fleste som bruker flaske tyr til. Det blir faktisk ikke det samme å gi flaske som å amme. Men flaske er en god nr 2 hvis man ikke for det til. 

Anonymkode: df0f7...0e7

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er vel en trøst de fleste som bruker flaske tyr til. Det blir faktisk ikke det samme å gi flaske som å amme. Men flaske er en god nr 2 hvis man ikke for det til. 

Du kunne ikke vært litt mer nedlatende da? Høres ut som om du blir personlig fornærmet, av at noen mener noe annet enn deg

Anonymkode: aa98f...e0b

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du kunne ikke vært litt mer nedlatende da? Høres ut som om du blir personlig fornærmet, av at noen mener noe annet enn deg

Anonymkode: aa98f...e0b

Det er da ikke nedlatende. Men amming og flaskemating blir jo ikke det samme. 

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tull og tøys. Jeg har både fullammet, delammet, og gitt kun flaske. Det er ikke noen forskjell. At du faktisk tror dette sier vel heller at du vil at det skal være forskjell og du ønsker at amming skal være bedre slik at slitet med å amme er verdt det fremfor å gi opp. 

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Anonymkode: 

Som sagt har jeg gjort begge deler, og jeg har faktisk grundig erfaring med begge deler.

Jeg vil hellere si at det at amming gir bedre kontakt er en myte som de ammende klynger seg til. Det romantiske billede af mor og barn forenet. Men dessverre. Det er totalopplevelsen som gir tilknyttningen. Den oppstår ikke ved magi idet ungen sutter på din brystvorte. Men det er klart at om du gir flaske med venstre hånd mens du taster på mobilen med høyre eller overlater flaskematingen til andre personer, så får du ikke den kontakten.

Skrevet
25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Som sagt har jeg gjort begge deler, og jeg har faktisk grundig erfaring med begge deler.

Jeg vil hellere si at det at amming gir bedre kontakt er en myte som de ammende klynger seg til. Det romantiske billede af mor og barn forenet. Men dessverre. Det er totalopplevelsen som gir tilknyttningen. Den oppstår ikke ved magi idet ungen sutter på din brystvorte. Men det er klart at om du gir flaske med venstre hånd mens du taster på mobilen med høyre eller overlater flaskematingen til andre personer, så får du ikke den kontakten.

Jeg har også gjort begge deler og mener fortsatt at det var noe magisk med pupp. 

Vil nødig starte en diskusjon om dette for meningene er mange.

Vil tro mødre uansett gjør det som er best for dem og deres barn.

Vi kan bli enige om å være uenige 😃

Skrevet

Jeg verken elsket eller hatet det. Det var praktisk og mye enklere enn flasker, men gjorde også at jeg følte meg mer bundet. Noen ganger var det litt koselig, andre ganger bare styr og sølete. Jeg ammet så lenge de ville die  (mellom 8 og 11 mnd, fire barn) og synes det var godt å bli ferdig med ammingen. 

Anonymkode: d34f8...bcb

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har også gjort begge deler og mener fortsatt at det var noe magisk med pupp. 

Vil nødig starte en diskusjon om dette for meningene er mange.

Vil tro mødre uansett gjør det som er best for dem og deres barn.

Vi kan bli enige om å være uenige 😃

Jeg er enig med deg 254. 

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du trenger ikke å slutte ved ettårsalderen vel? Bare fortsett en god stund til 😃

De andre to har sluttet av seg selv ei lita stund etter jeg begynte å jobbe. Jeg ser at det går mot slutten uansett, fordi hun ofte tuller og biter, blåser og ligger ikke stille. Er ikke så koselig da 😅 Men jeg fortsetter så lenge hun vil ha 😊

Skrevet

Liker å amme, men likte ikke en liten periode i begynnelsen å begge fordi de bet. Ble blodig og sår, men gikk over til slutt. Førstemann ammet jeg 8 mnd. Var noe herk med flasker på slutten. Nr 2 ammet jeg 2.5 år. Det var veldig koselig :)

Anonymkode: 2fc17...f67

Skrevet

Ja, jeg likte å amme. Likte tanken på at morsmelk var det beste jeg kunne tilby barnet. Ei uke etter 2-årsgaven sluttet jeg å amme. Da følte jeg meg lei. 

Barnet er nå snart 5 år og hun har stort sett vært frisk hele tiden.  De få gangene hun har vært syk har det vært et kort sykdomsforløp. 

Anonymkode: dea78...6d1

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ja, jeg likte å amme. Likte tanken på at morsmelk var det beste jeg kunne tilby barnet. Ei uke etter 2-årsgaven sluttet jeg å amme. Da følte jeg meg lei. 

Barnet er nå snart 5 år og hun har stort sett vært frisk hele tiden.  De få gangene hun har vært syk har det vært et kort sykdomsforløp. 

Haha skulle stå ei uke etter 2-årsdagen. 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...