Gå til innhold

Hjelp ! Hvem har rett ang barnepass


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ingen grunn til å overdramatisere med hva hvis ditt og hva hvis datt. Sjansen for at noe annet skjer enn at minste våkner, er mikroskopisk.

Anonymkode: c80a1...c50

Jeg kjenner en familie som opplevde at huset brant mens to små barn var alene hjemme. Heldigvis var de våkne, det var ettermiddag, og de kom seg ut. Men ikke fryktelig gøy å være alene midt oppi det det. Så slikt skjer jo. Ikke ofte, men hvorfor ta sjansen? Med din logikk så trenger man jo ikke sikring i bil heller, hvor ofte kræsjer man liksom. 

Anonymkode: ba635...3dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Altså, mine er 12 og 7 år og jeg drar ikke ut og lar de være alene når de sover med mindre det er ekstremt viktig og det har enda ikke vært noe som var så viktig. 

Løpe det kan du gjøre på dag tidlig kveld. 

Endret av Mamma_til_2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvor gammel må yngste være for at en 40-minutters løpetur i nabolaget er innafor? 

Anonymkode: 086cf...b43

8/9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi er veldig uenig med mannen om en situasjon vi hadde i kveld. Han dro på besøk til vennene sine. Jeg var hjemme med barna, en på 9,5 og en blir 5 om 1,5 mnd. Har avtalt med eldste at når de sovner, så tar jeg en løpetur i nabolaget, 200m unna huset. Han hadde telefon på rommet, minste sov i sitt rom. Jeg var ute fra 21.40 til 22.20. Alt gikk bra, barna sov. Så kommer mannen hjem og er flyforbanna for at barna var hjemme uten tilsyn. Kan jo nevne at vi bor i en veldig rolig strøk og nabolag med rekkehus, så tett at alle naboer hører hva vi sier hvis vinduene er åpne. Hva synes dere? Var det farlig å la barna sove i 40 min? 

Anonymkode: 086cf...b43

Selvfølgelig er det farlig. Du forlater ikke barn alene hjemme om kvelden. Så her forstår jeg at mannen ble rasende på deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med mannen selvfølgelig. Du forlater ikke sovende barn og ivertfall ikke for noe så uviktig som en joggetur !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.brannmannen.no/brann/nr-1-2001-sma-barn-omkom-intens-brann-pa-dagtid/

I den første linken - to barn omkom i brann hjemme på dagtid, med voksne tilstede. Brannvesenet var på stedet allerede fem minutter etter alarmen kom. Brannvesenet sier at overtenning skjer stadig raskere.

 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/4dd8Qq/mor-og-barn-omkom-i-brann

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/L007Bq/familie-innelaast-doede-i-brann

Anonymkode: c1ef9...fb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå kommer vel hi snart og sier at det EGENTLIG var hun som var hos en venninne og mannen som løp en tur, hun ville bare høre om vi var enige med henne i at det var uforsvarlig ;)

Så kryper hun til korset og sier til sin mann at greit, jeg skjønner det kanskje var litt lite gjennomtenkt, jeg skal ikke gjøre det igjen.

Ferdig med den saken.

Anonymkode: 0adf8...c00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Viser vel bare at løpere er like fanatiske og egoistiske som hundeeiere.

Anonymkode: f5312...dd1

Jeg er en fanatisk løper. Kunne aldri funnet på å dra ut når barna (11 og 8 år) sover. Ikke bland inn andre løpere, er du grei 😜 

Hus brenner, innbrudd skjer. Selvfølgelig får man ikke fra sovende barn. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visste 9-åringen at han var barnevakt?? Herregud, så uansvarlig.

Hvis min 9- åring hadde hørt lillesøsken gråte ville hun antatt at vi foreldre tok oss av det..naturligvis 

Anonymkode: 12ccc...eaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Anonym bruker said:

Visste 9-åringen at han var barnevakt?? Herregud, så uansvarlig.

Hvis min 9- åring hadde hørt lillesøsken gråte ville hun antatt at vi foreldre tok oss av det..naturligvis 

Anonymkode: 12ccc...eaa

Gikk tilbake og så at det var avtalt.

Men det er fortsatt hårreisende. Og jeg tenker ikke engang på brann og slike ting, men at 4-åringen kan ha mareritt og være redd. Det er ikke 9-åringens jobb å ordne slikt.

 

Anonymkode: 12ccc...eaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvor gammel må yngste være for at en 40-minutters løpetur i nabolaget er innafor? 

Anonymkode: 086cf...b43

Det har vel ingenting å seie at du er i nabolaget så lenge du ikkje er så nærme at du kan høyre om ungane skrik? Ikkje sikkert den eldste vaknar så lett om dei yngre vaknar. Og om du skal springe i 40 min må du jo komme lenger vekk enn 200 meter? Eller spring du mange rundar? Eg hadde vore sint på mannen min om han gjorde noko slikt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Helt ok. Ser ikke problemet. De sov og vet ikke at du var borte en gang.

og folkens.... hvor ofte brenner det i huset deres når dere er borte i 40 min?

Anonymkode: 07434...747

Det er nok at det brenn ein gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Havfruene

Jeg skjønner at det går dårligere og dårligere med norske barn og at intelligensen forsvinner. Klart de klarer å være alene i 40 minutt. Har sett liknende tråder hvor Hi har fått kritikk. Da gikk det feks på at en som ammer fikk barnevakt og valgte å delta på konsert med mannen. Her inne finnes for det meste kvinnfolk som sliter med å få barn og når de endelig har fått dem, behandler de barna som en eiendom fremfor individer. Merk dere at folk har dødd i brann til tross for at begge foreldre har vært hjemme. Statistisk sett går det som regel bra. Barn blir ikke selvstendige, fordi de får puter sydd oppunder armene og de får aldri heller prøvd seg med slik innstilling. Mannen virker hysterisk, la barna prøve seg på små situasjoner, hvis ikke, klarer de heller ikke de store. Mange foreldre vil nok merke at barna dems ikke duger til noe som helst fremover og jeg vil tro at det er de samme foreldrene som har svart negativt i denne tråden. Hi, du gjorde helt riktig. 40 minutt alene går helt fint så lenge man ikke bor i grisgrent strøk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Havfruene skrev:

Jeg skjønner at det går dårligere og dårligere med norske barn og at intelligensen forsvinner. Klart de klarer å være alene i 40 minutt. Har sett liknende tråder hvor Hi har fått kritikk. Da gikk det feks på at en som ammer fikk barnevakt og valgte å delta på konsert med mannen. Her inne finnes for det meste kvinnfolk som sliter med å få barn og når de endelig har fått dem, behandler de barna som en eiendom fremfor individer. Merk dere at folk har dødd i brann til tross for at begge foreldre har vært hjemme. Statistisk sett går det som regel bra. Barn blir ikke selvstendige, fordi de får puter sydd oppunder armene og de får aldri heller prøvd seg med slik innstilling. Mannen virker hysterisk, la barna prøve seg på små situasjoner, hvis ikke, klarer de heller ikke de store. Mange foreldre vil nok merke at barna dems ikke duger til noe som helst fremover og jeg vil tro at det er de samme foreldrene som har svart negativt i denne tråden. Hi, du gjorde helt riktig. 40 minutt alene går helt fint så lenge man ikke bor i grisgrent strøk!

Kvifor er det eventuelt verre i grisgrendt strøk?? Det hende kanskje at folk gjekk i frå ungane sine før i gamle dager, sidan du snakkar om at ungane blir mindre sjølvstendige no, så betyr vel det at du meinar at dei før vart forlet e åleine. Men det var jo som regel fordi foreldra måtte gjere nok, td fjøsarbeid. Ikkje for å jogge!! Og no kan vi faktisk la vere å gå frå ungane når dei søv, så då let vi vere det. 

Anonymkode: eb037...24c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Havfruene
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Kvifor er det eventuelt verre i grisgrendt strøk?? Det hende kanskje at folk gjekk i frå ungane sine før i gamle dager, sidan du snakkar om at ungane blir mindre sjølvstendige no, så betyr vel det at du meinar at dei før vart forlet e åleine. Men det var jo som regel fordi foreldra måtte gjere nok, td fjøsarbeid. Ikkje for å jogge!! Og no kan vi faktisk la vere å gå frå ungane når dei søv, så då let vi vere det. 

Anonymkode: eb037...24c

Grisgrent strøk var mer ment som en bolig uten nabolag. Disse bor i et tettbebygd strøk. Hva skulle være grunn til at fjosarbeid og fravær fra barn ville være mer akseptabelt enn jogging? Dette går jo bare på nye fordommer og disse fordommene er i endring, til alles ulempe. 

Det er ikke slik at sannsynligheten for brann faller bare fordi det er fjøsarbeid eller i dette tilfellet, jogging. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Havfruene skrev:

Grisgrent strøk var mer ment som en bolig uten nabolag. Disse bor i et tettbebygd strøk. Hva skulle være grunn til at fjosarbeid og fravær fra barn ville være mer akseptabelt enn jogging? Dette går jo bare på nye fordommer og disse fordommene er i endring, til alles ulempe. 

Det er ikke slik at sannsynligheten for brann faller bare fordi det er fjøsarbeid eller i dette tilfellet, jogging. 

Det er vel meir sannsynleg at familien misser inntekt og mat på bordet om ein ikkje steller dyra sine enn om mor ikkje får seg ein joggetur. Dermed så kan det hende at ein måtte før. Men ein må ikkje jogge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Havfruene
Akkurat nå, Syngensang skrev:

Det er vel meir sannsynleg at familien misser inntekt og mat på bordet om ein ikkje steller dyra sine enn om mor ikkje får seg ein joggetur. Dermed så kan det hende at ein måtte før. Men ein må ikkje jogge. 

Nå er du helt på tur og jeg skulle ønske at du kunne ta deg en joggetur. Det er forunderlig for meg at folk ikke skjønner sammenhenger. Hva med at denne moren har blitt kalt for feit for eksempel og at hun prøver å gjøre noe med det? Har du tenkt på slik vinkling, eller tenker du kun på råmelkspudding? Hvorfor dømmer dere i alle bauger og kanter uten tanke for andre perspektiv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Havfruene skrev:

Nå er du helt på tur og jeg skulle ønske at du kunne ta deg en joggetur. Det er forunderlig for meg at folk ikke skjønner sammenhenger. Hva med at denne moren har blitt kalt for feit for eksempel og at hun prøver å gjøre noe med det? Har du tenkt på slik vinkling, eller tenker du kun på råmelkspudding? Hvorfor dømmer dere i alle bauger og kanter uten tanke for andre perspektiv?

Tja, nei det hadde eg verkeleg ikkje tenkt på. Kanskje nokon har kalt henne feit. Då må ein sjølvsagt prioritere å jogge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Havfruene skrev:

Nå er du helt på tur og jeg skulle ønske at du kunne ta deg en joggetur. Det er forunderlig for meg at folk ikke skjønner sammenhenger. Hva med at denne moren har blitt kalt for feit for eksempel og at hun prøver å gjøre noe med det? Har du tenkt på slik vinkling, eller tenker du kun på råmelkspudding? Hvorfor dømmer dere i alle bauger og kanter uten tanke for andre perspektiv?

Hvor mye har du drukket for å greie å blande så mange uvesentligheter og ville gjetninger inn i argumentasjonen din?

 

Anonymkode: c1ef9...fb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Havfruene
1 minutt siden, Syngensang skrev:

Tja, nei det hadde eg verkeleg ikkje tenkt på. Kanskje nokon har kalt henne feit. Då må ein sjølvsagt prioritere å jogge. 

Så det du sier er at du aksepterer det kun dersom noen har kalt henne for feit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Havfruene skrev:

Så det du sier er at du aksepterer det kun dersom noen har kalt henne for feit?

Nei. Det var ironi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Havfruene skrev:

Nå er du helt på tur og jeg skulle ønske at du kunne ta deg en joggetur. Det er forunderlig for meg at folk ikke skjønner sammenhenger. Hva med at denne moren har blitt kalt for feit for eksempel og at hun prøver å gjøre noe med det? Har du tenkt på slik vinkling, eller tenker du kun på råmelkspudding? Hvorfor dømmer dere i alle bauger og kanter uten tanke for andre perspektiv?

Så å bli kalt feit gjør at man skal overlate en 4-åring og en 9-åring sovende alene slik at man på død og liv få bedre selvfølelse?? Trodde jeg hadde hørt nesten alt av tanketomme ting her inne... HI dro fra ungene sine- sovende-ALENE for å prioritere seg selv fremfor barna. Det er det det hele koker ned til. Hun kunne ha løpt i trappene hjemme, holdt på med yoga, styrketrening hjemme med husholdningsartikler etc, men hun VALGTE å dra fra ungene sine. (Nesten) Alle hadde klikka i vinkel på mannen sin om han hadde stukket fra ungene for å holde på med noe på egenhånd og forlatt barna sovende. De er BARN som må passes på! *rister på hodet*

Anonymkode: ba8ac...07e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Havfruene skrev:

Jeg skjønner at det går dårligere og dårligere med norske barn og at intelligensen forsvinner. Klart de klarer å være alene i 40 minutt. Har sett liknende tråder hvor Hi har fått kritikk. Da gikk det feks på at en som ammer fikk barnevakt og valgte å delta på konsert med mannen. Her inne finnes for det meste kvinnfolk som sliter med å få barn og når de endelig har fått dem, behandler de barna som en eiendom fremfor individer. Merk dere at folk har dødd i brann til tross for at begge foreldre har vært hjemme. Statistisk sett går det som regel bra. Barn blir ikke selvstendige, fordi de får puter sydd oppunder armene og de får aldri heller prøvd seg med slik innstilling. Mannen virker hysterisk, la barna prøve seg på små situasjoner, hvis ikke, klarer de heller ikke de store. Mange foreldre vil nok merke at barna dems ikke duger til noe som helst fremover og jeg vil tro at det er de samme foreldrene som har svart negativt i denne tråden. Hi, du gjorde helt riktig. 40 minutt alene går helt fint så lenge man ikke bor i grisgrent strøk!

Du ser ikke forskjell på i våken og sovende tilstand, du eller? Eller forskjell på en niåring og en fireåring? Du skjønner ikke at fireåringen kan våkne på kvelden, lure på hvor foreldrene er og enten ikke tenke på/få til å vekke 9åringen? Du vet at 9åringen kanskje ikke er moden nok til å ha ansvar for en fireåring? Det gjelder ikke bare ved brann eller innbrudd, som selvfølgelig burde være grunn nok til å ikke forlate sovende barn, men niåringen er heller ikke moden nok til å ta vare på en fireåring som er redd, har mareritt, har tissa på seg i senga eller som plutselig kaster opp på natta. Da trenger barnet en trygg voksen, ikke et irritert, trøtt storesøsken. 

Selvstendighetstrening kan man gjøre på andre tidspunkter i løpet av dagen. Det er mange måter å gjøre det på: å gå til skolen alene, å smøre egen matpakke, å bidra i hjemmet, å kunne gå på butikken for å handle, kunne kjøpe inn egne bursdagsgaver til venner, å være hjemme alene på dagtid mens mor drar i butikken, være et par timer hjemme alene etter skolen.. lista er lang, men å forlate sovende barn hjemme er IKKE selvstendighetstrening i det hele tatt, og barna blir ikke mer modne eller intelligente av å bli forlatt hjemme på nattestid. Eller tenker du at dersom det begynner å brenne så får de bare prøve seg fram - kanskje klarer det det, eller så klarer de det...neste gang? Er det virkelig verdt det, for å få selvstendige unger?

Anonymkode: bd3fe...42f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...