Gå til innhold

Hjelp ! Hvem har rett ang barnepass


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi er veldig uenig med mannen om en situasjon vi hadde i kveld. Han dro på besøk til vennene sine. Jeg var hjemme med barna, en på 9,5 og en blir 5 om 1,5 mnd. Har avtalt med eldste at når de sovner, så tar jeg en løpetur i nabolaget, 200m unna huset. Han hadde telefon på rommet, minste sov i sitt rom. Jeg var ute fra 21.40 til 22.20. Alt gikk bra, barna sov. Så kommer mannen hjem og er flyforbanna for at barna var hjemme uten tilsyn. Kan jo nevne at vi bor i en veldig rolig strøk og nabolag med rekkehus, så tett at alle naboer hører hva vi sier hvis vinduene er åpne. Hva synes dere? Var det farlig å la barna sove i 40 min? 

Anonymkode: 086cf...b43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje ikke farlig, men det kunne blitt traumatisk for den som ikke enda er fylt 5 år å stå opp, tro det er natta og ikke finne hverken mamma eller pappa.

Min mor gikk morgenturer da jeg var lita. Jeg sov til hun kom hjem og vekket meg. Veldig stille og rolig nabolag, dagmammaen bodde i nabohuset og kjente alle naboer. En gang våknet jeg og trodde hun ikke hadde kommet hjem, for jeg våknet jo aldri før hun kom og vekket meg. Jeg ble livredd, helt alene, det var bekmørkt og jeg trodde det hadde hendt henne noe. Ringte fortvilt til dagmammaen som jeg da vekket. Viste seg at jeg hadde våknet fem minutter etter at min mor hadde gått. Selv om jeg logisk forstod det, da dagmammaen fortalte meg hva klokka var, så var dette så traumatisk for meg at jeg hylgråt, dagmammaen måtte komme og hente meg og så var jeg der til min mor kom tilbake. Det skapte mye unødvendig frykt hos meg. Og jeg visste i hvert fall at hun var ute.

Når du ikke har fortalt det til minste, da har du skapt en situasjon som potensielt kan skape mye usikkerhet og frykt i barnet ditt. Ikke sikkert minste i en slik situasjon ville kommet på å sjekke etter bror/søster. Og ikke sikkert at eldste ville hørt yngste.

Det du gjorde var helt unødvendig og du bør ikke gjenta det.

Anonymkode: c1ef9...fb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hva syntes du selv? 

Anonymkode: 7cf0f...c29

Hun dro ut, gjorde hun ikke? Det burde jo fortelle deg hva hun selv synes. 

Anonymkode: 6cad0...76c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes forresten det også var respektløst gjort mot mannen din, HI. Han trodde du var hjemme hos barna, han var trygg på at barna var trygg. Så kommer han hjem og finner barna alene...

Jeg synes du bør gi mannen en unnskyldning, for dette var veldig ubetenksomt av deg på alle måter.

Anonymkode: c1ef9...fb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med kun eldstemann hadde det gått greit. Verre med yngste på bare 4 år. 

Anonymkode: c68b6...082

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor gammel må yngste være for at en 40-minutters løpetur i nabolaget er innafor? 

Anonymkode: 086cf...b43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overhodet ikke akseptabelt i mine øyne. Om det hadde begynt å brenne hadde spesielt minste vært sjanseløs. Man drar rett og slett ikke fra barna mens de sover. En ting er når de har begynt i 2-3 klasse og ee på SFO. Da kan du sikkert jogge en tur på ettermiddagen, men ikke mens de sover da. Her mener jeg at mannen din har rett til å bli sint (og skuffet). Dette er ikke greit rett og slett.

Anonymkode: ba8ac...07e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes forresten det også var respektløst gjort mot mannen din, HI. Han trodde du var hjemme hos barna, han var trygg på at barna var trygg. Så kommer han hjem og finner barna alene...

Jeg synes du bør gi mannen en unnskyldning, for dette var veldig ubetenksomt av deg på alle måter.

Anonymkode: c1ef9...fb5

Men på hvilken måte krenker dette MANNEN...?

Anonymkode: 00620...ca7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men på hvilken måte krenker dette MANNEN...?

Anonymkode: 00620...ca7

Jeg sa at det er respektløst, og det er det. Mannen tror hun er hjemme og passer ungene. Hun velger å dra fra ungene uten at han blir informert om det, uten å få en mulighet til å komme hjem for å slippe å la ungene være alene. Det er respektløst mot ham som partner og som far.

Anonymkode: c1ef9...fb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men på hvilken måte krenker dette MANNEN...?

Anonymkode: 00620...ca7

Krenker barna og pappaen. Han overlater det kjæreste han har til mammaen og så drar hun fra dem når de sover. Hva hadde skjedd om noen brøt seg inn? At de fikk illebefinnende? Noen kidnappet dem? Begynte å brenne? At noe skjedde med foreldrene mens de var ute etc. Hadde jeg overlatt barna til pappaen her og han hadde stukket ut mens de sov, så hadde han fått en skyllebøtte han aldri ville glemt. Ville også bebreidet han og slitt med å stole på han igjen med barna.

Anonymkode: ba8ac...07e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvorfor du på død og liv måtte ut å løpe akkurat da. Se på tv alene som alle andre normale folk. 🤣

Anonymkode: ba057...8a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor gammel må yngste være for at en 40-minutters løpetur i nabolaget er innafor? 

Anonymkode: 086cf...b43

Meget spseilt å løpe når barna sover da. 

Anonymkode: ba057...8a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor gammel må yngste være for at en 40-minutters løpetur i nabolaget er innafor? 

Anonymkode: 086cf...b43

Mye eldre. 10-15 minutter kunne ha gått, ikke 40.

Jeg synes det som er problematisk her er å legge ansvaret for minste over på eldste. Det kan være skremmende og vanskelig å si nei til.

Anonymkode: c80a1...c50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Krenker barna og pappaen. Han overlater det kjæreste han har til mammaen og så drar hun fra dem når de sover. Hva hadde skjedd om noen brøt seg inn? At de fikk illebefinnende? Noen kidnappet dem? Begynte å brenne? At noe skjedde med foreldrene mens de var ute etc. Hadde jeg overlatt barna til pappaen her og han hadde stukket ut mens de sov, så hadde han fått en skyllebøtte han aldri ville glemt. Ville også bebreidet han og slitt med å stole på han igjen med barna.

Anonymkode: ba8ac...07e

Ingen grunn til å overdramatisere med hva hvis ditt og hva hvis datt. Sjansen for at noe annet skjer enn at minste våkner, er mikroskopisk.

Anonymkode: c80a1...c50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ingen grunn til å overdramatisere med hva hvis ditt og hva hvis datt. Sjansen for at noe annet skjer enn at minste våkner, er mikroskopisk.

Anonymkode: c80a1...c50

Det er en helt unødvendig og egoistisk sjanse å ta. Glad for at mannen min har like synspunkt på dette som meg. Barna er det kjæreste vi har.

Anonymkode: ba8ac...07e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke greit.

En voksen bør være hjemme når barna sover. Er man alene med barna, dropper man løpeturen - enkelt og greit. 

Anonymkode: fda98...e42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Krenker barna og pappaen. Han overlater det kjæreste han har til mammaen og så drar hun fra dem når de sover. Hva hadde skjedd om noen brøt seg inn? At de fikk illebefinnende? Noen kidnappet dem? Begynte å brenne? At noe skjedde med foreldrene mens de var ute etc. Hadde jeg overlatt barna til pappaen her og han hadde stukket ut mens de sov, så hadde han fått en skyllebøtte han aldri ville glemt. Ville også bebreidet han og slitt med å stole på han igjen med barna.

Anonymkode: ba8ac...07e

Hvor mange av disse tingene skjer jevnlig i Norge..? Kidnappet?!?

Anonymkode: 00620...ca7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor mange av disse tingene skjer jevnlig i Norge..? Kidnappet?!?

Anonymkode: 00620...ca7

Ingen som her sagt noe om jevnlig. Det at det KAN skje burde være en oppvekker nok. Apropos misbruk: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/xP5BWG/26-aaring-tiltalt-for-overgrep-mot-seks-aar-gammel-gutt?utm_source=vgfront&utm_content=row-6

Hva om faren ikke hadde vært hjemme?

Anonymkode: ba8ac...07e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke greit syns jeg. Hadde  eldste vært våken, greit, men ikke om han sov som han burde. Hadde det begynt å brenne så hadde du aldri klart å tilgi deg selv. Branner skjer ikke hos meg tenker de fleste, men det er utrolig mange branner for folk som tenker det aldri skjer de.

Anonymkode: 262c1...eb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var eldste våken og er eldste ansvarsfull? Ringer om det er gråt eller ser den ann?

Jeg synes det likevel var uansvarlig av deg. At mannen din blir sint er jo unødvendig da, men han har rett til å si i fra. Kjøp dere en mølle du kan løpe på. 

Anonymkode: 9e115...e2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når de sover synes jeg dette var både uansvarlig og dårlig gjort overfor mannen din som stolte på deg. Jeg hadde også blitt fly forbanna. Hadde det eldste barnet, eller begge, vært våken hadde det kanskje vært noe annet, men det er nok av undersøkelser som viser at barn ofte ikke våkner av røykvarslere eller klarer å tenke noenlunde rasjonelt dersom det oppstår en uventet situasjon. 

Vi har selv nettopp (siste året) begynt å forlate barna på kveldstid, men her er eldste 16,5 år. På dagtid kan minste på 9,5 år godt være alene et par timer, men da uten ansvar for andre enn seg selv.

Anonymkode: fa4e3...d8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At en på 9 og en på 5 er alene mens du tar en joggetur ser jeg null problem med. Men ikke mens de sover. De er ikke modne nok til å våkne og reagere riktig ved ev. brann.

Hvorfor kunne du ikke bare jogget før leggetid?

Anonymkode: e879b...8cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvor mange av disse tingene skjer jevnlig i Norge..? Kidnappet?!?

Anonymkode: 00620...ca7

Jeg har opplevd at noen kom inn døra og rasket med seg det av verdigjenstander de så. Kl var 23.10 en mandagskveld. Veldig ubehagelig, og jeg er glad jeg var tilstede selv. Veldig ubehagelig opplevelse!! Det kan skje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...