Gå til innhold

Dette med bunad og tilhørighet..


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Antarctica
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I et diskusjonsforum diskuterer man. Det er en form for meningsutveksling der partene gir uttrykk for personlige synspunkt som ikke alltid samsvarer.

Anonymkode: 733f9...bef

Men synspunktene bør jo baseres på noe mer enn høyvekta på Moss, da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I et diskusjonsforum diskuterer man. Det er en form for meningsutveksling der partene gir uttrykk for personlige synspunkt som ikke alltid samsvarer.

Anonymkode: 733f9...bef

Det eneste du kan gjøre er jo å bestemme hva som for deg kvalifiserer som grunn til å bruke en bunad eller drakt.

Men igjen - hvorfor mener du at dine meninger skal bestemme hva som skal "kvalifisere" for andre? Hvorfor skal du bestemme hva som er nok tilhørighet for andre?

 

Anonymkode: 003f1...3ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine synspunkter her er ikke spesielt kontroversielle. Man bør velge bunad fra et sted man har mer enn perifer tilknytning til. De fleste mener jo egentlig det- bortsett fra dem som syntes det ble for fristende å snobbe seg oppover med en beltestakk eller en annen drakt fra der hvor man tilbrakte en sommer eller fem.

 

 

Anonymkode: 733f9...bef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Mine synspunkter her er ikke spesielt kontroversielle. Man bør velge bunad fra et sted man har mer enn perifer tilknytning til. De fleste mener jo egentlig det- bortsett fra dem som syntes det ble for fristende å snobbe seg oppover med en beltestakk eller en annen drakt fra der hvor man tilbrakte en sommer eller fem.

 

 

Anonymkode: 733f9...bef

Hvordan er det å snobbe seg oppover?

Anonymkode: 4df2a...de4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mine synspunkter her er ikke spesielt kontroversielle. Man bør velge bunad fra et sted man har mer enn perifer tilknytning til. De fleste mener jo egentlig det- bortsett fra dem som syntes det ble for fristende å snobbe seg oppover med en beltestakk eller en annen drakt fra der hvor man tilbrakte en sommer eller fem.

 

 

Anonymkode: 733f9...bef

DU er vel den eneste som mener at en bestemor ikke er tilknytta sine barnebarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pashla skrev:

DU er vel den eneste som mener at en bestemor ikke er tilknytta sine barnebarn.

Selv om min bestemor vokste opp i Finnmark, så har jeg selv vært der kanskje ti ganger. Hvordan kan det da bli logisk at jeg skulle dukke opp i kofte? Er det ikke mer naturlig å gå i drakten som hører til stedet hvor jeg er født og oppvokst? Hvorfor ikke eventuelt?

Anonymkode: 733f9...bef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan er det å snobbe seg oppover?

Anonymkode: 4df2a...de4

Antar at grunnen til at så mange som velger den ikke har tilknyting til Telemark, er det faktum at den er av de mest kostbare og derfor mest eksklusive for dem som er opptatt av slikt.

Anonymkode: 733f9...bef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Selv om min bestemor vokste opp i Finnmark, så har jeg selv vært der kanskje ti ganger. Hvordan kan det da bli logisk at jeg skulle dukke opp i kofte? Er det ikke mer naturlig å gå i drakten som hører til stedet hvor jeg er født og oppvokst? Hvorfor ikke eventuelt?

Anonymkode: 733f9...bef

For deg er det kanskje mer naturlig. Men det eksempelet jeg tok, er fra en familie som føler det helt motsatt, der mange har fått sydd seg kofter fordi de føler at noe endelig faller på plass. De kommenterer ikke DITT valg, det var du som dømte deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mine synspunkter her er ikke spesielt kontroversielle. Man bør velge bunad fra et sted man har mer enn perifer tilknytning til. De fleste mener jo egentlig det- bortsett fra dem som syntes det ble for fristende å snobbe seg oppover med en beltestakk eller en annen drakt fra der hvor man tilbrakte en sommer eller fem.

 

 

Anonymkode: 733f9...bef

De fleste mener det? Hvor har du det fra egentlig?

Vet du, jeg utfordrer deg til å høre på Bunadspodden med Unni Irmelin Kvam. Den gir en meget interessant innføring i bunadshistorien og særskilt om Hulda Garborg og Klara Semb. I tillegg gir den en innføring i hvorfor ting ble gjort og ment som den ble. Begyn gjerne med episode 1. Den er med Mari Maurstad og er lettbeint. Hun har for øvrig 9 bunader.... men hør i alle fall episode nr 2 med Mette Vårdal. Klippet fra omtalen av episoden;

«Hun kommer fra et miljø der hun bar brukt bunad som arbeidsantrekk, til folkedans og i festlige lag - og trumfer bunadspolitiets meninger med historisk kunnskap.»

tygg litt på den siste du, forhåpentligvis vil du få et annet perspektiv.

Kos deg!

og alle andre; den poden er kjempe interessant hvis man er opptatt av bunader og husflid 🤩

Anonymkode: 084da...ea8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

De fleste mener det? Hvor har du det fra egentlig?

Vet du, jeg utfordrer deg til å høre på Bunadspodden med Unni Irmelin Kvam. Den gir en meget interessant innføring i bunadshistorien og særskilt om Hulda Garborg og Klara Semb. I tillegg gir den en innføring i hvorfor ting ble gjort og ment som den ble. Begyn gjerne med episode 1. Den er med Mari Maurstad og er lettbeint. Hun har for øvrig 9 bunader.... men hør i alle fall episode nr 2 med Mette Vårdal. Klippet fra omtalen av episoden;

«Hun kommer fra et miljø der hun bar brukt bunad som arbeidsantrekk, til folkedans og i festlige lag - og trumfer bunadspolitiets meninger med historisk kunnskap.»

tygg litt på den siste du, forhåpentligvis vil du få et annet perspektiv.

Kos deg!

og alle andre; den poden er kjempe interessant hvis man er opptatt av bunader og husflid 🤩

Anonymkode: 084da...ea8

Ikke meg du utfordret til å høre Bunadspodden, men nå har jeg hørt min første episode. Takk for tipset! :)

Anonymkode: 003f1...3ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...