Gå til innhold

Dette med bunad og tilhørighet..


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

De fleste synes å mene tilhørighet skal være styrende for valg av bunad. Det er jeg helt enig i. Men begrepet tilhørighet er visst meget utvannet når det gjelder bunad 😂 

«Mine besteforeldre kommer nordfra og jeg var der på ferie da jeg var barn».

Min oldemor stammet fra Telemark og jeg har vært i Bø i Telemark tre ganger»

Altså tilhørighet er stedet du er oppvokst eller har bodd over tid. Noe annerledes om bunaden er arvet.

Vi jatter bare med dere når dere forklarer hvorfor dere har beltestakken, men vi er mange som kniser litt i skjegget.

Anonymkode: 733f9...bef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

De fleste synes å mene tilhørighet skal være styrende for valg av bunad. Det er jeg helt enig i. Men begrepet tilhørighet er visst meget utvannet når det gjelder bunad 😂 

«Mine besteforeldre kommer nordfra og jeg var der på ferie da jeg var barn».

Min oldemor stammet fra Telemark og jeg har vært i Bø i Telemark tre ganger»

Altså tilhørighet er stedet du er oppvokst eller har bodd over tid. Noe annerledes om bunaden er arvet.

Vi jatter bare med dere når dere forklarer hvorfor dere har beltestakken, men vi er mange som kniser litt i skjegget.

Anonymkode: 733f9...bef

Du tar feil. Skal du sitte der høyt oppe på hesten din, så burde du i det minste vite hva som er riktig

Anonymkode: 4df2a...de4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Du tar feil. Skal du sitte der høyt oppe på hesten din, så burde du i det minste vite hva som er riktig

Anonymkode: 4df2a...de4

Jeg kunne skaffet meg svensk bunad. Campet i Sverige hver sommer som barn.

Anonymkode: 733f9...bef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke helt enig i det du sier, HI. Mine foreldre kommer begge fra Trøndelag og jeg er første generasjon på mange århundrer som ikke har vokst opp der. Og, jeg har tilbrakt alle ferier i min barndom der. Jeg føler meg som en trønder og bærer min trønderbunad med stolthet :)

Anonymkode: 81125...d15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes fint man kan ha bunad fra et sted man ikke har vokst opp, hvis man faktisk føler tilknyttning til stedet, men jeg synes det blir litt latterlig når familien på den ene siden har bodd 4 generasjoner i samme kommune og de på den andre siden kommer fra ulike steder, men med en oldemor på et sted med en kjent bunad. Da er det rart å velge den bunaden og ikke den fra der du selv bor, foreldrene dine bor, besteforeldrene bine bor og halvparten av oldeforeldrene dine bodde.

Jeg synes også det er rart med dem som velger en bygdebunad samtidig som de bor i byen og snakker om hvor håpløst alt må være på bygda og hvor gøade de er for å slippe å bo der.

Anonymkode: 08da2...116

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt enig med deg HI. Kjenner også et par som har aner (les: besteforeldre/oldeforeldre) fra Telemark eller Sunnmøre, og derfor velger seg den drakten. Verken foreldre eller dem selv er derfra. Om jeg tenker meg om, så har jeg også besteforeldre fra andre steder enn der jeg og mine foreldre kommer fra, men det mest riktige for meg hadde jo vært å velge en bunad fra MITT sted. 

Hva folk velger for øvrig, må være opp til dem selv. Men jeg skjønner poenget ditt HI. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er ikke helt enig i det du sier, HI. Mine foreldre kommer begge fra Trøndelag og jeg er første generasjon på mange århundrer som ikke har vokst opp der. Og, jeg har tilbrakt alle ferier i min barndom der. Jeg føler meg som en trønder og bærer min trønderbunad med stolthet :)

Anonymkode: 81125...d15

Men du har foreldre, og har vært i Trøndelag mye. Det blir noe annet synes jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke tilhørighet noe sted jeg da tydeligvis. Jeg har ikke vokst opp på ett sted og har aldri bodd noe sted over tid. Det eneste stedet jeg føler tilhørighet til er nettopp der besteforeldrene mine bor og har bodd siden jeg ble født. Det eneste stedet jeg alltid har kommet tilbake til.

Men at besteforeldrene bor der og man har vært på ferie der hvert år er altså ikke bra nok? Da vet ikke jeg hvilken bunad jeg skulle valgt altså... fra byen der jeg ble født kanskje, som jeg aldri har bodd i og heller ikke har familie?

Heldigvis er det ikke en veldig populær bunad jeg har, så jeg slipper å bli mistrodd til vanlig...

Anonymkode: 6ec22...489

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bestemor er født i telemark, kanskje jeg kan ha beltestakk gitt ;)

Nei, for meg ville det blitt helt feil altså. Familien til bestemor flyttet til Hamardistriktet så hun er vokst opp der, og hun flyttet til Oslo da hun ble voksen. Min mamma og jeg selv er født i Akershus, så å ha noe annet enn romeriksbunaden ville føltes veldig rart for meg...

Men min datter fikk en arvebunad da hun ble konfirmert, den er fra min farmor sin slekt og fra et helt annet sted i landet. Vi har fremdeles mye slekt der, men datteren min har aldri bodd der. Jeg sa derfor klart ifra at hun kunne velge om hun ville ha den arvebunaden eller om hun vil ha romeriksbunaden som hun jo selv sogner til. Hun var like klar på at hun veldig gjerne vil ha den arvebunaden. Jeg synes det er koselig, selv om hun aldri har bodd der. Det er jo min farmor, altså hennes oldemor, som har brodert den bunaden. Når noen spør henne hvor bunaden er fra og hvorfor hun har den så svarer hun stolt at den har oldemor brodert og hun har arvet den. Det er greit synes jeg, selv om hun personlig ikke har røttene sine der har hun jo familie der.

Anonymkode: 09cf7...a28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Du tar feil. Skal du sitte der høyt oppe på hesten din, så burde du i det minste vite hva som er riktig

Anonymkode: 4df2a...de4

Enig. Det med å ha bodd et sted er jo enda rarere. Hvis jeg flytter til Gvarv så får jeg da ikke sydd meg en beltestakk likevel; ikke etter 10 år heller. Jeg holder da fast på den jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
52 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes også det er rart med dem som velger en bygdebunad samtidig som de bor i byen og snakker om hvor håpløst alt må være på bygda og hvor gøade de er for å slippe å bo der.

Anonymkode: 08da2...116

Men med HIs logikk burde jo ingen i Oslo gå i bunader da... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Pashla skrev:

Men med HIs logikk burde jo ingen i Oslo gå i bunader da... 

De har Oslodrakten de kan bruke h is Oslo er det eneste stedet de har noe positivt å si om. Mange i Oslo har en sterk tilknyttning til andre steder.  Det ser jeg inke noe gaøt i, men du bør etter min mening ha en følelsesmessig tilknyttning til stedet hvis du får laget deg en bunad derfra.

Anonymkode: 08da2...116

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjelder det også oss som aldri har bodd lenge på samme plass, gjennom oppvekst og voksenliv? 

Min bestemor broderte og sydde sammen en bunad til konfirmasjonen min, fra stedet hun og familien er fra (min mor var siste som bodde der til hun ble voksen, jeg har kun besøkt). Den bærer jeg med stolthet over mitt opphav (og slekt). 

Er enig i at en grad av tilhørighet eller slekt er på sin plass, men om det kun skal være der man bor? Det er jo lite logikk i det. Se at du bor 15år i Telemark, og skaffer deg bunad, men flytter til Oslo. Får man ikke bruke den der da? Eller skal man bytte den ut etter16år? Hva om man bosetter seg på nytt igjen da? 🤷‍♀️🤔 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Antarctica
32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De har Oslodrakten de kan bruke h is Oslo er det eneste stedet de har noe positivt å si om. Mange i Oslo har en sterk tilknyttning til andre steder.  Det ser jeg inke noe gaøt i, men du bør etter min mening ha en følelsesmessig tilknyttning til stedet hvis du får laget deg en bunad derfra.

Anonymkode: 08da2...116

Men ingen kan da vurdere andres følelser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

De fleste synes å mene tilhørighet skal være styrende for valg av bunad. Det er jeg helt enig i. Men begrepet tilhørighet er visst meget utvannet når det gjelder bunad 😂 

«Mine besteforeldre kommer nordfra og jeg var der på ferie da jeg var barn».

Min oldemor stammet fra Telemark og jeg har vært i Bø i Telemark tre ganger»

Altså tilhørighet er stedet du er oppvokst eller har bodd over tid. Noe annerledes om bunaden er arvet.

Vi jatter bare med dere når dere forklarer hvorfor dere har beltestakken, men vi er mange som kniser litt i skjegget.

Anonymkode: 733f9...bef

Fortsett å jatt med du. Kjenner det er likegyldig for meg hva sånne som du mener. Begge mine besteforeldre som jeg er veldig knyttet til er fra Telemark og jeg har tilbragt hele sommerene der gjennom barndommen og er der fortsatt i ferier. Det er tilhørighet for meg og også ett ønske fra besteforeldrene at vi barnebarna har bunad derfra. Hva mennesker som deg, som bare leter etter noe å føle seg bedre for, måtte tenke er da virkelig helt uvesentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Pashla skrev:

Men ingen kan da vurdere andres følelser. 

Tja, det gjør vi jo hele tiden. Du bør i hvertfall kjenne stedet godt nok til å kunne fake interesse for stedet på en troverdig måte.

Anonymkode: 08da2...116

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Tja, det gjør vi jo hele tiden. Du bør i hvertfall kjenne stedet godt nok til å kunne fake interesse for stedet på en troverdig måte.

Anonymkode: 08da2...116

Intervjuer du folk SÅ grundig i borgertoget, altså...!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er litt streng sjølv, men synes du er strengare.  Her har dottera fått beskjed om at ho kan velge mellom bunaden frå min heimstad, som eg og bestemor hennar der har, bunaden frå pappaen sin heimstad som farmora der har (det er der ho har etternavnet sitt frå), eller bunaden frå staden vi bur no.  Ho likar godt farmora sin bunad, og skal få lov å arve den.  Sansynlegvis med eit nytt liv.

Anonymkode: 6bc7e...c29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Pashla skrev:

Intervjuer du folk SÅ grundig i borgertoget, altså...!?

Nei, men jeg kjenner jo folk som har bunad. Når tanta mi okke vet hvilket fylke bunaden hennes kommer fra synes jeg det er et latterlig valg.

Anonymkode: 08da2...116

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

De fleste synes å mene tilhørighet skal være styrende for valg av bunad. Det er jeg helt enig i. Men begrepet tilhørighet er visst meget utvannet når det gjelder bunad 😂 

«Mine besteforeldre kommer nordfra og jeg var der på ferie da jeg var barn».

Min oldemor stammet fra Telemark og jeg har vært i Bø i Telemark tre ganger»

Altså tilhørighet er stedet du er oppvokst eller har bodd over tid. Noe annerledes om bunaden er arvet.

Vi jatter bare med dere når dere forklarer hvorfor dere har beltestakken, men vi er mange som kniser litt i skjegget.

Anonymkode: 733f9...bef

Knis i vei. Det er totalt irrelevant. Jeg har sterk tilhørighet (som i født og oppvokst)  til det stedet jeg har bunad fra, men jeg forteller ikke nysgjerrigperer hvorfor jeg har den. Det raker ingen hvorfor jeg har en spesiell kjole, ikke mer enn det raker meg hvorfor du velger en bestemt hårfarge. 

Anonymkode: f3115...2c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anarkali skrev:

Fortsett å jatt med du. Kjenner det er likegyldig for meg hva sånne som du mener. Begge mine besteforeldre som jeg er veldig knyttet til er fra Telemark og jeg har tilbragt hele sommerene der gjennom barndommen og er der fortsatt i ferier. Det er tilhørighet for meg og også ett ønske fra besteforeldrene at vi barnebarna har bunad derfra. Hva mennesker som deg, som bare leter etter noe å føle seg bedre for, måtte tenke er da virkelig helt uvesentlig.

Jeg er i Sverige hele sommeren. Er jeg svensk?

Anonymkode: 733f9...bef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anarkali skrev:

Fortsett å jatt med du. Kjenner det er likegyldig for meg hva sånne som du mener. Begge mine besteforeldre som jeg er veldig knyttet til er fra Telemark og jeg har tilbragt hele sommerene der gjennom barndommen og er der fortsatt i ferier. Det er tilhørighet for meg og også ett ønske fra besteforeldrene at vi barnebarna har bunad derfra. Hva mennesker som deg, som bare leter etter noe å føle seg bedre for, måtte tenke er da virkelig helt uvesentlig.

Ja det høres jo absolutt som om du syns det er helt uvesentlig😂

Anonymkode: 62b87...b17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vokst opp i utlandet men bor nå på plassen mine besteforeldre fra morsiden kommer fra. Har bodd her hele mitt voksne liv. Jeg har den lokale bunad. Da jeg fikk den var jeg nervøs for slike som deg, hi, for så snart jeg åpner munnen hører alle at jeg ikke er herfra. Men det har gått veldig bra! Jeg er stolt av min bunad og har kun fått positiv respons på at jeg har anskaffet den.

Anonymkode: b0391...9a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er vokst opp i utlandet men bor nå på plassen mine besteforeldre fra morsiden kommer fra. Har bodd her hele mitt voksne liv. Jeg har den lokale bunad. Da jeg fikk den var jeg nervøs for slike som deg, hi, for så snart jeg åpner munnen hører alle at jeg ikke er herfra. Men det har gått veldig bra! Jeg er stolt av min bunad og har kun fått positiv respons på at jeg har anskaffet den.

Anonymkode: b0391...9a9

Hvorfor skulle hi ha no mot det. Du både bor på stedet og har familie derfra. Det er da tilknyttning i massevis.

Anonymkode: 08da2...116

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er vokst opp i utlandet men bor nå på plassen mine besteforeldre fra morsiden kommer fra. Har bodd her hele mitt voksne liv. Jeg har den lokale bunad. Da jeg fikk den var jeg nervøs for slike som deg, hi, for så snart jeg åpner munnen hører alle at jeg ikke er herfra. Men det har gått veldig bra! Jeg er stolt av min bunad og har kun fått positiv respons på at jeg har anskaffet den.

Anonymkode: b0391...9a9

Dansk dame, bor i Norge, fått bunad av svigerinnen sin her i Norge. Synes det er både koselig og veldig greit jeg :) 

https://www.franciskasvakreverden.no/2017/05/11/er-det-feil-av-meg-ha-pa-bunad/

Du har jo til og med familie her, selvfølgelig er det greit.

Anonymkode: 09cf7...a28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...