Gå til innhold

Dette med bunad og tilhørighet..


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor skulle hi ha no mot det. Du både bor på stedet og har familie derfra. Det er da tilknyttning i massevis.

Anonymkode: 08da2...116

Jeg er tilflyttet og som sagt høres det godt når jeg prater. Ingen kan jo se på meg at mine besteforeldre var herfra. De fraflyttet selv stedet så moren min er vokst opp på en helt annen kant av landet.

Anonymkode: b0391...9a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bestemors til jenta mi har ei grandtante fra Telemark, så her blir det beltestakk og jeg gir fullstendig blaffen i hva andre mener om det. 

Anonymkode: af637...bad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bestemors til jenta mi har ei grandtante fra Telemark, så her blir det beltestakk og jeg gir fullstendig blaffen i hva andre mener om det. 

Anonymkode: af637...bad

Yeah right😂

Anonymkode: 62b87...b17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilhørighet handler ikke kun om hvor du bor. Det ligger så mye mer i ordet. Det er der du har ditt opphav, det du identifiserer deg og din slekt med. Hvem som helst kan bo hvor som helst, men der du kjenner din tilhørighet, det er noe helt eget. 

Forøvrig vil jeg si at de færreste har en ektefølt tilhørighet til området, la oss si hvor den ene bestemora si ble født, så jeg er også litt enig i eksemplene dine. Likevel, så uttrykker du deg på en måte hvor du fremstår veldig sneversynt og dømmende da... 

Anonymkode: 2a16f...15e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Yeah right😂

Anonymkode: 62b87...b17

Yeah right? 

Anonymkode: af637...bad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, men jeg kjenner jo folk som har bunad. Når tanta mi okke vet hvilket fylke bunaden hennes kommer fra synes jeg det er et latterlig valg.

Anonymkode: 08da2...116

Det burde hun ta rede på, ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Antarctica
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Tilhørighet handler ikke kun om hvor du bor. Det ligger så mye mer i ordet. Det er der du har ditt opphav, det du identifiserer deg og din slekt med. Hvem som helst kan bo hvor som helst, men der du kjenner din tilhørighet, det er noe helt eget. 

Forøvrig vil jeg si at de færreste har en ektefølt tilhørighet til området, la oss si hvor den ene bestemora si ble født, så jeg er også litt enig i eksemplene dine. Likevel, så uttrykker du deg på en måte hvor du fremstår veldig sneversynt og dømmende da... 

Anonymkode: 2a16f...15e

Jeg er enig i dette. Og nå kjenner jeg masse folk som i voksen alder har fått sydd seg samekofte. De visste ikke selv om sitt opphav før mora/mormora ble senil og slutta å snakke norsk, og plutselig bare kunne samisk... Så rulla de opp en lang historie som viser seg å bety at familien hadde mye samisk blod, og at det var hysj-hysj på 1950-60-tallet. Derfor fortrengte denne dama språket sitt. Nå er etterkommerne litt forbanna på lovverket og tabuene som tok fra dem en mulighet til å kjenne sin familiehistorie, og de har begynt å utforske den. 

Har de lite eller mye tilknytning da? Har de fortjent å gå med kofta, eller må de tilbake i bunader og kjoler på 17.mai?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det med den beltestakken egentlig? Er det at den er den eneste bunaden som fremhever midjen? Synes da den er ganske enkel og ordinær ellers. 

Hva om vi utsåg den til nasjonalbunad, så kunne alle som kjente tilknytning til Norge gå med den. Tenk om..

Anonymkode: 13531...a42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Pashla skrev:

Jeg er enig i dette. Og nå kjenner jeg masse folk som i voksen alder har fått sydd seg samekofte. De visste ikke selv om sitt opphav før mora/mormora ble senil og slutta å snakke norsk, og plutselig bare kunne samisk... Så rulla de opp en lang historie som viser seg å bety at familien hadde mye samisk blod, og at det var hysj-hysj på 1950-60-tallet. Derfor fortrengte denne dama språket sitt. Nå er etterkommerne litt forbanna på lovverket og tabuene som tok fra dem en mulighet til å kjenne sin familiehistorie, og de har begynt å utforske den. 

Har de lite eller mye tilknytning da? Har de fortjent å gå med kofta, eller må de tilbake i bunader og kjoler på 17.mai?

De har ikke tilknytning til kofta. Hadde faktisk selv kofte som barn. Som bestemoren min, som var same, hadde sydd. Men kunne ikke ramlet meg inn å få sydd meg kofte i dag. Har bodd hele mitt liv  i Sør-Norge.

 

hi

Anonymkode: 733f9...bef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mange regler og så mange meninger. Umulig å tilfredsstille alle. Min er arvet og muligens godtatt, men! Der jeg bodde før var det utallige bunader, alle var unike, det var et fargesprakende hav av forskjellige bunader. Så flyttet jeg og fikk sjokk da hele gata besto av min bunad. Vi er folkevandring i like bunader! Ingen har gjort feil, alle har kjøpt fra plassen de bor og det er SÅ kjedelig! Ser ut som burkakledde damer på vei til butikken... 😂  Så etter den opplevelsen syns jeg folk kan bryte litt regler og være litt mer kreative! 

Anonymkode: a843a...e4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
1 time siden, Anonym bruker skrev:

De har ikke tilknytning til kofta. Hadde faktisk selv kofte som barn. Som bestemoren min, som var same, hadde sydd. Men kunne ikke ramlet meg inn å få sydd meg kofte i dag. Har bodd hele mitt liv  i Sør-Norge.

 

hi

Anonymkode: 733f9...bef

Så du har ikke tilknytning til din egen bestemor? 🤣

Det får'n jammen si, det er altså kun det sted du oppholder deg du har tilknytning til? Du har ingen familiehistorie...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hva er det med den beltestakken egentlig? Er det at den er den eneste bunaden som fremhever midjen? Synes da den er ganske enkel og ordinær ellers. 

Hva om vi utsåg den til nasjonalbunad, så kunne alle som kjente tilknytning til Norge gå med den. Tenk om..

Anonymkode: 13531...a42

Det er jo mye mer med den, da. Man kan velge egne farger, man kan ha silkebluse i alle slags farger til, eller hvit bluse med fargesprakende broderier. Man kan velge ull eller damask, blanke eller matte kvaliteter i livet, og stakken er veldig vid og fin, den spinner flott rundt når man danser i den. Og ikke minst: det koster mange tusen å få laget beltet. Det må håndveves. Så det ligger jo både mye tradisjon og mye individualitet i den, og det er det mange som liker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor blir alltid Beltestakken brukt som eksempel? Forstår at den er populær, men jeg begynner å føle på det. Jeg er fra Telemark, men har flyttet til Buskerud.

Anonymkode: 03d21...836

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, Pashla skrev:

Så du har ikke tilknytning til din egen bestemor? 🤣

Det får'n jammen si, det er altså kun det sted du oppholder deg du har tilknytning til? Du har ingen familiehistorie...?

Klart jeg har det, men når jeg har bodd hele livet mitt på ett sted, er det opplagt for de fleste at det er her jeg har sterkest tilknytning. 

Hi

Anonymkode: 733f9...bef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med HI :) Skal bestille meg bunad nå, og det blir selvfølgelig fra kommunen jeg er født og oppvokst i, og som mine foreldre og besteforeldre er fra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Anonym bruker skrev:

De fleste synes å mene tilhørighet skal være styrende for valg av bunad. Det er jeg helt enig i. Men begrepet tilhørighet er visst meget utvannet når det gjelder bunad 😂 

«Mine besteforeldre kommer nordfra og jeg var der på ferie da jeg var barn».

Min oldemor stammet fra Telemark og jeg har vært i Bø i Telemark tre ganger»

Altså tilhørighet er stedet du er oppvokst eller har bodd over tid. Noe annerledes om bunaden er arvet.

Vi jatter bare med dere når dere forklarer hvorfor dere har beltestakken, men vi er mange som kniser litt i skjegget.

Anonymkode: 733f9...bef

Helt uenig. At jeg har bodd et sted i mange år gir meg ikke mer tilhørighet til et sted enn hvis slekten min stammer fra et annet sted som jeg aldri har bodd. For meg er tilhørighet når det gjelder bunad tilsvarende med å vise hvor man har røttene sine. Min mor er født og oppvokst i Sogn. Mine besteforeldre bodde der hele livet og huset etter dem er nå mamma og pappa sitt som fritidsbolig. Vi har masse slekt i Sogn, og har tilbrakt utallige somre, ferier og helger der, og gjør det fremdeles. Tilsvarende med min far som er fra nord Norge. Jeg har aldri bodd noen av disse stedene, men føler en mye sterkere tilknytning til de enn jeg gjør til stedet jeg bor. Hvis jeg flytter herfra, har jeg jo ingen tilknytning annet enn at jeg har bodd her (selv om det er mesteparten av mitt liv). Har absolutt ingen røtter her og familie som bor her er tilflyttere på samme måten som vi er. Velger Sognebunad og Nordlandsbunad fremfor den lokale bunaden any time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er i Sverige hele sommeren. Er jeg svensk?

Anonymkode: 733f9...bef

Besteforeldrene mine er født og oppvokst der. Kan virkelig ikke sammenlignes med å være i Sverige om sommeren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Klart jeg har det, men når jeg har bodd hele livet mitt på ett sted, er det opplagt for de fleste at det er her jeg har sterkest tilknytning. 

Hi

Anonymkode: 733f9...bef

Og dermed kan du slå fast at andre med samiske besteforeldre ikke har tilknyting til den tradisjonen, fordi du selv er fremmedgjort? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor blir alltid Beltestakken brukt som eksempel? Forstår at den er populær, men jeg begynner å føle på det. Jeg er fra Telemark, men har flyttet til Buskerud.

Anonymkode: 03d21...836

Logikken hos mange i denne tråden tilsier at du må må ha bunad fra Buskerud 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Pashla skrev:

Logikken hos mange i denne tråden tilsier at du må må ha bunad fra Buskerud 😉

Og med den logikken de har så skulle jeg hatt skapet fullt av ulike bunader, om bosted er det logiske å gå ut fra. Det hadde blitt dyrt, gitt ;)

Anonymkode: 003f1...3ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor blir alltid Beltestakken brukt som eksempel? Forstår at den er populær, men jeg begynner å føle på det. Jeg er fra Telemark, men har flyttet til Buskerud.

Anonymkode: 03d21...836

Om du er fra Telemark, slekten er fra Telemark, så ville jeg vel gått for Telemarksbunad? :) Tenker vel ikke den type "tilhørighet" bare fordi du har flytta til Buskerud! 
Mens jeg som er født og oppvokst her, og har slekta mi her flere generasjoner bakover, har Buskerud :) 

Anonymkode: b33ad...a28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Pashla skrev:

Og dermed kan du slå fast at andre med samiske besteforeldre ikke har tilknyting til den tradisjonen, fordi du selv er fremmedgjort? 

Mitt poeng er at i de tilfeller det er åpenbart hvor tilknytningen er sterkest, så velger man drakt fra det stedet. Når 2/3 av damene i kofte ikke snakker samisk, så blir det litt teit. Hadde jeg snakket samisk skulle jeg vurdert det, men jeg kan bare telle til ti- og det kvalifiserer ikke!

Anonymkode: 733f9...bef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mitt poeng er at i de tilfeller det er åpenbart hvor tilknytningen er sterkest, så velger man drakt fra det stedet. Når 2/3 av damene i kofte ikke snakker samisk, så blir det litt teit. Hadde jeg snakket samisk skulle jeg vurdert det, men jeg kan bare telle til ti- og det kvalifiserer ikke!

Anonymkode: 733f9...bef

Hvorfor mener du at du sitter på fasiten for hva som "kvalifiserer" og ikke?

Anonymkode: 003f1...3ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mitt poeng er at i de tilfeller det er åpenbart hvor tilknytningen er sterkest, så velger man drakt fra det stedet. Når 2/3 av damene i kofte ikke snakker samisk, så blir det litt teit. Hadde jeg snakket samisk skulle jeg vurdert det, men jeg kan bare telle til ti- og det kvalifiserer ikke!

Anonymkode: 733f9...bef

 

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor mener du at du sitter på fasiten for hva som "kvalifiserer" og ikke?

Anonymkode: 003f1...3ca

Ja, det lurer jammen jeg også på. Oslo 3-damer i beltestakk snakker da ikke teledøl heller.

I en epoke av norsk historie var jo flertallet av samene "skapsamer" og snakket heller ikke språket. At man skal underspille alle de andre delene av kulturen også, er jo bare tragisk.

Endret av Pashla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I et diskusjonsforum diskuterer man. Det er en form for meningsutveksling der partene gir uttrykk for personlige synspunkt som ikke alltid samsvarer.

Anonymkode: 733f9...bef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...