Anonym bruker Skrevet 18. mai 2019 #26 Skrevet 18. mai 2019 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Vår 3-åring er allergisk mot egg og melk, og det er ganske strevsomt, så jeg skjønner at du blir oppgitt... Vi lever med det hele tiden, og må alltid være i forkant når barnet skal på besøk. Sender med egen kake og pølser i bursdag, har med niste på arrangementer, og informerer alltid om allergien på forhånd og gir tips hvis noen spør. Nå er hun flink til å si ifra selv, og tigger aldri mat av andre, men jeg synes jo at når hun blir invitert, så er det en selvfølge at det serveres noe hun kan spise... Anonymkode: 11c43...3e4 Kan man ikke ta vaksine mot dette? Anonymkode: cfd52...bea
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2019 #27 Skrevet 18. mai 2019 Jeg har yngre barn enn de fleste her ser det ut til. Men sender man ikke barn på spontant besøk hjem når det er mat, uansett om barnet er allergiker eller ikke? Jeg vil at mine skal komme hjem for å spise om de noen gang i fremtiden drar på besøk som ikke er avtalt. Anonymkode: 5b161...77a
sug lut Skrevet 18. mai 2019 #28 Skrevet 18. mai 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg har yngre barn enn de fleste her ser det ut til. Men sender man ikke barn på spontant besøk hjem når det er mat, uansett om barnet er allergiker eller ikke? Jeg vil at mine skal komme hjem for å spise om de noen gang i fremtiden drar på besøk som ikke er avtalt. Anonymkode: 5b161...77a Hehehehe. Du har en lang vei å gå.
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2019 #29 Skrevet 18. mai 2019 3 timer siden, sug lut skrev: De får spise det de kan av det vi har. Det er ikke vanskeligere. Sutring kveles i fødselen, ingen sutrer i mitt hus. Du har enerett på sutring ja? Blir ikke overrasket over det nei. Anonymkode: 55a42...2a4
Superdolly Skrevet 19. mai 2019 #30 Skrevet 19. mai 2019 Sutring og allergi er to vidt forskjellige ting. Sutring godtas ikke i mitt hus, og barn som sutrer får kort beskjed om at slikt snakk er forbudt her, og enten får de slutte med sutringen og spise det de får, eller så får de gå hjem og spise der. Jeg tilrettelegger for allergier så godt jeg kan, men det er skjær i sjøen. Ingen av oss i familien er allergiske (mot mat), og det kan derfor føles ganske skummelt å skulle lage allergitilpasset mat. Spesielt hvis allergien er alvorlig og jeg vet at en liten glipp kan bety ambulanse og sykehusinnleggelse og livsfare. For det er ikke all mat og alle ingredienser jeg har full oversikt over, og det er langt fra alt jeg kan. Jeg er ikke utdannet innen helse og jeg har som sagt null erfaring med å tilrettelegge for allergier. Så dere som er foreldre til allergiske barn: Når barna deres kommer på spontane besøk, er det ikke bare for å være vrange at vi lar være å tilby dem mat når vi andre skal spise. Det er ikke fordi vi ønsker å la dem føle seg mindre velkommen enn andre barn. Det kan i noen tilfeller være så enkelt som at vi ikke helt har oversikten over hvordan vi kan tilrettelegge på en enkel måte som samtidig er trygg for allergikeren.
the amazing spidermamma Skrevet 19. mai 2019 #31 Skrevet 19. mai 2019 (endret) 'allergiunger' kan jo ikke noe for at de er allergiske. Det er sikkert leit å ikke kunne spise mange av de tingene andre barn kan. Syting og sutring over maten - det hadde jeg ikke godtatt, men det har jo ingenting å gjøre med om de er 'allergiunger'. Hvis det er veldig mye de ikke tåler, så går det jo an å sende dem hjem så de får i seg mat, hvis besøket ikke er planlagt og du virkelig ikke har noe som helst å servere. Eller ta en telefon til foreldrene? Hi, det høres ut som om du tror allergi er noe folk finner på for å gjøre seg vanskelige eller interessante eller noe slikt? Endret 19. mai 2019 av the amazing spidermamma
litekreativtbrukernavn Skrevet 19. mai 2019 #32 Skrevet 19. mai 2019 15 timer siden, Anonym bruker skrev: Rett før 17 mai kom det et ønske om at ALLE kakebakere skulle sette et skilt ved siden av kaken sin med alle ingredienser den inneholdt. Skjønner man ikke at man blir til stor irritasjon når man holder på sånn?? Det er pes nok med kakebaking og annet til 17 mai. Det var ikke en eneste kake med skilt. Kun de som var allergivennlige såklart. Anonymkode: 2d3e4...60c Da hadde jeg bare klippet ut baksiden på boksen til Toro-kaka og satt på stativ ved siden av 😅😉.... sånn, værsogod... Har selv noen venner av sønnen med melk og gluten allergi. Har alltid noen allergivennlige rundstykker i fryseren, og blir det spontant sørger jeg for å ikke blande ingrediensene (setter feks Makaroni for seg, Tomatsuppe for seg (tar ikke i melk, men har ved sidenav), pølsebiter for seg, grønnsaker og egg for seg osv. Da er det alltids noe de kan ta, sammen med et par stekte rundstykker. Og hvis ikke de liker det, nei da får de enten la være å spise eller gå hjem og spise, ingen diskusjon. Dette er når det er spontant da.
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2019 #33 Skrevet 19. mai 2019 Det som er sikkert er at enklere allergier, i hvert fall enkelte plasser, har høyere status enn andre allergier. Ett eksempel er kakebordet på skolen under 17. mai. Glutenfrie kaker hadde de, men ingen opplysninger om egg, melk, nøtter og andre allergener på kaker. Hva er greia med det? Og hva med diabetikerne feks? Ellers må man forsøke legge godviljen til, men inviterer folk seg selv på middag idet du står å lager maten, må de nesten bare få ei brødskive etc som erstatning om de ikke liker, ikke tåler eller du ikke har nok til alle. Jeg synes det er en fin ting om foreldre av allergibarn opplyser og gjerne tilbyr seg å ta med egen mat også. Det verste er foreldre som ikke sier noe! Har opplevd mer enn en gang å ha større selskap og ett barn sitter der litt betuttet og tåler ikke en eneste ting av kaker/godis vi serverer. Det er lite hyggelig rett og slett! Anonymkode: 5dc51...694
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2019 #34 Skrevet 19. mai 2019 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det som er sikkert er at enklere allergier, i hvert fall enkelte plasser, har høyere status enn andre allergier. Ett eksempel er kakebordet på skolen under 17. mai. Glutenfrie kaker hadde de, men ingen opplysninger om egg, melk, nøtter og andre allergener på kaker. Hva er greia med det? Og hva med diabetikerne feks? Ellers må man forsøke legge godviljen til, men inviterer folk seg selv på middag idet du står å lager maten, må de nesten bare få ei brødskive etc som erstatning om de ikke liker, ikke tåler eller du ikke har nok til alle. Jeg synes det er en fin ting om foreldre av allergibarn opplyser og gjerne tilbyr seg å ta med egen mat også. Det verste er foreldre som ikke sier noe! Har opplevd mer enn en gang å ha større selskap og ett barn sitter der litt betuttet og tåler ikke en eneste ting av kaker/godis vi serverer. Det er lite hyggelig rett og slett! Anonymkode: 5dc51...694 Man ser jo hun i tråden her som sier at de ble bedt om å lage skilt som skulle stå ved kaken, som viste hva som var i den. Men at ingen gadd å gjøre det, fordi de sannsynlig var fed-up av kravstore folk Anonymkode: 8df30...e1a
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2019 #35 Skrevet 19. mai 2019 Er jo så enkelt å lage allergivennlig kake, du får jo til og med ferdig sjokoladekake fra Toro som er uten melk og gluten. Som ei skriver, du kan jo bare klippe av listen med ingrediensene fra pakken. Synes det er du som er vanskelig her. Veldig glad ungene her kan spise det meste, vokste opp med ei som har cøliaki, ikke veldig gøy for henne når hun gjorde i buksa på vei til toalettet. Anonymkode: 021b0...c8f
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2019 #36 Skrevet 19. mai 2019 Min datter har to venninner med mat allergier. Det er himmelvid forskjell på disse to - og foreldrene deres! Venninne 1 forlanger og forventer full tilrettelegging både til hverdag og fest, hun lager stort nummer av at hun er allergisk og sørger for at ALLE i rommet til enhver tid er klar over det. Foreldrene mener også det bare skulle mangle at vi andre rundt tilrettelegger for deres barn uansett hva. De har aldri tilbudt å sende med noen ting noen plass! Venninne 2 ville vi ikke vist var allergisk hadde det ikke vært for at moren sa fra om det bare slik at vi skulle være klar over det. Hun krever aldri noe ekstra, spiser det hun kan og er det ikke noe for henne går hun hjem. Foreldrene er veldig frempå med å sende med egen mat og å tilby å sende med egen. Gjett hvilken av disse venninnene det er mest morro å tilrettelegge for? 🤔 Jeg gjør det jo selvfølgelig for begge, men må innrømme at for nr1 blir det mas og for nr2 blir det en glede! Anonymkode: 0ef4c...3a9
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2019 #37 Skrevet 19. mai 2019 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Min datter har to venninner med mat allergier. Det er himmelvid forskjell på disse to - og foreldrene deres! Venninne 1 forlanger og forventer full tilrettelegging både til hverdag og fest, hun lager stort nummer av at hun er allergisk og sørger for at ALLE i rommet til enhver tid er klar over det. Foreldrene mener også det bare skulle mangle at vi andre rundt tilrettelegger for deres barn uansett hva. De har aldri tilbudt å sende med noen ting noen plass! Venninne 2 ville vi ikke vist var allergisk hadde det ikke vært for at moren sa fra om det bare slik at vi skulle være klar over det. Hun krever aldri noe ekstra, spiser det hun kan og er det ikke noe for henne går hun hjem. Foreldrene er veldig frempå med å sende med egen mat og å tilby å sende med egen. Gjett hvilken av disse venninnene det er mest morro å tilrettelegge for? 🤔 Jeg gjør det jo selvfølgelig for begge, men må innrømme at for nr1 blir det mas og for nr2 blir det en glede! Anonymkode: 0ef4c...3a9 All honnør til du som orker å tilrettelegge for nr 1 og, jeg tror jeg hadde sendt henne hjem. Hvor gamle er jentene? Anonymkode: 8df30...e1a
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2019 #38 Skrevet 19. mai 2019 Her er det støtt unger på middag. De som ikke tåler de lar vær. Og de som ikke liker får beskjed om å enten spise eller la være. Jeg gidder ikke «jeg liker ikke» når jeg spinner rundt for å lage middag til folk jeg ikke har invitert. Anonymkode: c467c...1d5
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2019 #39 Skrevet 19. mai 2019 28 minutter siden, Anonym bruker skrev: All honnør til du som orker å tilrettelegge for nr 1 og, jeg tror jeg hadde sendt henne hjem. Hvor gamle er jentene? Anonymkode: 8df30...e1a De er 12 år. Er ikke snakk om flere ganger i uken altså, så er jo stort sett ikke noe problem. Sørger for å ha eggerstarter, glutenfritt mel, laktosefrie produkter osv, stående, så det meste ordner seg jo. Det er bare holdningen som irriterer 😒 Anonymkode: 0ef4c...3a9
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2019 #40 Skrevet 19. mai 2019 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Her er det støtt unger på middag. De som ikke tåler de lar vær. Og de som ikke liker får beskjed om å enten spise eller la være. Jeg gidder ikke «jeg liker ikke» når jeg spinner rundt for å lage middag til folk jeg ikke har invitert. Anonymkode: c467c...1d5 Må bare få presisere at jeg selvsagt tilrettelegger for planlagte besøk! Anonymkode: c467c...1d5
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2019 #41 Skrevet 19. mai 2019 Synes ikke du skal behøve å ta hensyn til alt mulig. Du kan nevne de for foreldrene at det kan være lurt å sende med de en ekstra matpakke for barn blir jo sulten og du har nødvendigvis ikke mat tilpasset de. Ventuelt så får de nøye seg med å spise en liten porsjon grønnsaker om dere har det til middag. Jeg undres også litt på alle 'allergier'. Det antas at 1% av den europeiske befolkningen har cøliaki... 1-3% har matallergi, så om det er mange i ditt barns omgangskrets som plages av dette er det kanskje på tide å kontakte helsevesenet..... Mulig det er en del som er diagnosert av foreldrene. Anonymkode: f2144...f60
yret Skrevet 19. mai 2019 #42 Skrevet 19. mai 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Synes ikke du skal behøve å ta hensyn til alt mulig. Du kan nevne de for foreldrene at det kan være lurt å sende med de en ekstra matpakke for barn blir jo sulten og du har nødvendigvis ikke mat tilpasset de. Ventuelt så får de nøye seg med å spise en liten porsjon grønnsaker om dere har det til middag. Jeg undres også litt på alle 'allergier'. Det antas at 1% av den europeiske befolkningen har cøliaki... 1-3% har matallergi, så om det er mange i ditt barns omgangskrets som plages av dette er det kanskje på tide å kontakte helsevesenet..... Mulig det er en del som er diagnosert av foreldrene. Anonymkode: f2144...f60 Nettopp, det er stor forskjell på allergi og intoleranse. Jeg tilrettelegger gladelig for de som har reelle allergier, men blir rimelig frustrert av alle mødre (det er som oftest mødre) som kommer med lange smørbrødlister over hva barnet ikke kan spise - enten basert på motediller eller alternative klinikker/behandlere. Det er disse siste som gjør at folk blir drittleie og som derfor også ødelegger for «allergiungene».
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2019 #43 Skrevet 19. mai 2019 Jeg kjenner etterhvert til allergiene til barnas venner, har lest meg litt opp på ulike typer og funnet ut hva de ikke kan spise. Har spurt foreldrene om tips og også fått et par oppskrifter. Jeg har alltid glutenfrie knekkebrød og pålegg og smør i småpakninger til han med cøliaki, laktosefrie produkter, og middag til disse samt til henne uten egg er lett å lage. Til og med de kresne får litt spesialbehandling, fordi noen rett og slett har vansker med å like alt! Ja, det er litt ekstra styr (tar noen ekstra minutter), men det er venner til barna mine, små mennesker som jeg håper skal føle seg så velkomne at de vil gå inn og ut av huset vårt i mange, mange år! Å tenk så heldige barna mine er som har mange venner da! Anonymkode: be95a...bda
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2019 #44 Skrevet 19. mai 2019 Min sønn har Cøliaki og blir veldig syk om han får i seg noe. Han er flink selv og passer på, sender med noe når jeg vet han skal et sted, ellers får han penger på kortet sitt og kan kjøpe seg en glutenfri pizza hvis de ikke har noe. Men han flyr jo til kompiser etter skolen og han har jo ikke alltid med seg ekstra mat. Når det er bursdager, tilbyr jeg alltid å sende med både mat og bakverk, men her er de fleste foreldre flinke. Det kjipe var en bursdag han var i, da sendte jeg melding først, og fikk beskjed at de hadde ordnet glutenfritt og det var ikke noe jeg skulle stresse med. Gutten kom hjem og hadde ikke spist, for de hadde brukt pølseklypa som er nær pølsebrødene på samme pølser, hadde ikke glutenfritt pølsebrød, og la pølsebrødene rett på grillen. Alle fikk kaker og muffins, og til min sønn hadde de kjøpt en liten sjokolade til i stedet. Da var det en som følte seg utenfor, men han klager ikke. Setter utrolig stor pris på de foreldrene som inkluderer og tar hensyn, det er faktisk ikke vanskelig, og det er 10 ganger værre for barnet. Mitt barn blir innlagt ved uhell for han blir fryktelig syk, heldigvis skjer det nesten aldri. Anonymkode: 1190b...056
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2019 #45 Skrevet 19. mai 2019 Jeg har fire barn og skjønner virkelig ikke dette, for det er da ikke så mange allergibarn... Noen barn er sutrete og "liker ikke" men da får de bare ta en brødskive med sprutesyltetøy da, det liker de fleste og de slipper gå sultne. Jeg gidder ikke ta jobben med å matoppdra disse barna, det får foreldrene gjøre, når de er her får de leke og ha det fint, Blant alle vennene som har gått ut og inn her er det et barn med cøliaki, og det barnet har nesten alltid med seg ekstra stor matpakke på skolen så om hun blir med noen hjem har hun egen mat i sekken. Jeg passer alltid på at vi har noen yoghurt i kjøleskapet og noen bananer i fruktskålen så hun kan få seg litt å spise her om hun ikke har med selv. Jeg har selvfølgelig spurt henne om jeg ikke skal ha en pakke glutenfrie knekkebrød osv til henne her, men da ble hun helt himmelfallen og sa at nei, det skulle jeg ikke Hun er kjempesøt, men hun bor bare noen hunde meter ned i gata og går alltid hjem til middag. Jeg mener seriøst at dette blir bare et problem om du gjør det til et problem. Uansett hvor allergiske eller "liker ikke" de er s¨å tåler de fleste barn noe man har i huset altså, om så en banan, en yoghurt, et knekkebrød, en skive med syltetøy eller hva det måtte være. Trenger ikke styre så fælt. Anonymkode: 11071...211
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2019 #46 Skrevet 19. mai 2019 Har ikke så mye erfaring med allergi heldigvis, men sutrete, matvanne unger er det flere av, og spesiellt en har jeg lyst til å hive på dør. Kommer hit på uplanlagt besøk og så sutrer, rynker på nesen og sier æsj, jeg liker ikke dette.. grusomt bortskjemt unge som det er vanskelig å like. Jeg tar meg sammen og er hyggelig mot han fordi om jeg sliter veldig.. er jo ikke hans skyld at han ikke har fått et nei eller et krav i hjemmet sitt. Det er forskjell på allergi påvist hos lege, og en egenlaga intolleransediagnose for barnet sitt.. Der den ene dagen spiser de normalt, mens neste dage er de intolerant for det samme. Glutenallergi ( cøliaki) er f.eks ikke noe man er annenhver dag. Kjenner et par med det, og de må følge diett. Kjenner ei som sier hun har glutenallergi, uten å sjønne hva det er. Så hun spiser gluten den ene dagen, og spesialmat den neste.. Anonymkode: 79d54...ba3
Tøystykke Skrevet 19. mai 2019 #47 Skrevet 19. mai 2019 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Er jo så enkelt å lage allergivennlig kake, du får jo til og med ferdig sjokoladekake fra Toro som er uten melk og gluten. Som ei skriver, du kan jo bare klippe av listen med ingrediensene fra pakken. Synes det er du som er vanskelig her. Veldig glad ungene her kan spise det meste, vokste opp med ei som har cøliaki, ikke veldig gøy for henne når hun gjorde i buksa på vei til toalettet. Anonymkode: 021b0...c8f herlighet. Man kan virkelig ikke kalle kaker allergivennlige
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2019 #48 Skrevet 19. mai 2019 8 minutter siden, Tøystykke skrev: herlighet. Man kan virkelig ikke kalle kaker allergivennlige Gjorde det akkurat 😉 Anonymkode: 021b0...c8f
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2019 #49 Skrevet 19. mai 2019 På 18.5.2019 den 19.53, Anonym bruker skrev: Du hadde notert ned alle allergier til venner og bekjente og vært i forkant?! Jeg jobber hele dagen, lekser, aktiviteter, hus, hage.... sorry men det har jeg ikke tid til! Isteden kan Mammaen til lille Ole kanskje ligge i forkant og lage noe Lille Ole kan ta med seg til oss. Anonymkode: 2d3e4...60c Ja, til bursdager og planlagte besøk tenker jeg det er en selvfølge å servere noe alle KAN spise. Det er det ikke så mange allergier i barnas nærmeste vennegjeng, at det krever en bachelorgrad å få oversikt over alle? Anonymkode: fde4b...408
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2019 #50 Skrevet 19. mai 2019 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Man ser jo hun i tråden her som sier at de ble bedt om å lage skilt som skulle stå ved kaken, som viste hva som var i den. Men at ingen gadd å gjøre det, fordi de sannsynlig var fed-up av kravstore folk Anonymkode: 8df30...e1a Slik eller sånn gjør man ikke forskjell på folk. Enten får man ta hensyn til alle man enkelt kan komme på eller ingen! Anonymkode: 5dc51...694
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå